Aihe: ulkoinen kovalevykö läppäriin?
1 2
Viikset
23.03.2007 18:06:03
Kone on äänityskäytössä ja nykyinen kovalevy on vain 10GB, eli alkaa käymään pieneksi. Koneessa on USB liitin, mutta ei ole USB2. Ja firewireä liitäntää ei ole. Eli riittääkö USB:n nopeus, kun tarkoituksena olisi audiofilet tallentaa ulkoiselle kovalevylle? Pystyn äänittämään nykyisellä äänikortilla ainoastaan 2 raitaa kerralla, mutta toistettavia raitoja saattaa maksimissaan olla 30-40.
lindo
23.03.2007 23:53:38
Kone on äänityskäytössä ja nykyinen kovalevy on vain 10GB, eli alkaa käymään pieneksi. Koneessa on USB liitin, mutta ei ole USB2. Ja firewireä liitäntää ei ole. Eli riittääkö USB:n nopeus, kun tarkoituksena olisi audiofilet tallentaa ulkoiselle kovalevylle? Pystyn äänittämään nykyisellä äänikortilla ainoastaan 2 raitaa kerralla, mutta toistettavia raitoja saattaa maksimissaan olla 30-40.

Miten varma olet tuosta USBstä, ettei se ole 2.0? Aika vanha konhe saa kyllä jo olla jos ei ole 2.0

Muuten ... just äsken editoin videota jossa tuo iso file, 1,7 gigan kokoinen raaka video on USB kovolla, ja kyllä tuo ainakin hyvin toimii. Kovona LaCien se halpa 250Gt.
Rok rok
Viikset
24.03.2007 12:22:46
Miten varma olet tuosta USBstä, ettei se ole 2.0? Aika vanha konhe saa kyllä jo olla jos ei ole 2.0

Muuten ... just äsken editoin videota jossa tuo iso file, 1,7 gigan kokoinen raaka video on USB kovolla, ja kyllä tuo ainakin hyvin toimii. Kovona LaCien se halpa 250Gt.

No en varma olekaan. Se on Fujitsu Siemens Lifebook E 66.. jotakin. Oiskohan tuo jotain viitisen vuotta vanha. Ainakin ku usb porttiin jotain kytkee se ilmottaa että laite vois toimia nopeammin jos sen kytkee usb2 porttiin
samulik
25.03.2007 08:15:34
No en varma olekaan. Se on Fujitsu Siemens Lifebook E 66.. jotakin. Oiskohan tuo jotain viitisen vuotta vanha. Ainakin ku usb porttiin jotain kytkee se ilmottaa että laite vois toimia nopeammin jos sen kytkee usb2 porttiin

PCMCIA-paikka koneesta varmaan kuitenkin löytyy ja voit ostaa siihen USB2-kortin. Hintaa tällaisella kortilla on noin 30 euroa, joten ei pitäisi romuttaa budjettia.
lindo
27.03.2007 00:11:48

Joo tuo on aika varma merkki. ... jos se sanoo kaikista USB porteista noin. Joissain koneissa olen tavannut molempia.

Yhdyn edelliseen.
Rok rok
kivi
27.03.2007 01:10:19
Kone on äänityskäytössä ja nykyinen kovalevy on vain 10GB, eli alkaa käymään pieneksi. Koneessa on USB liitin, mutta ei ole USB2. Ja firewireä liitäntää ei ole. Eli riittääkö USB:n nopeus, kun tarkoituksena olisi audiofilet tallentaa ulkoiselle kovalevylle?

Ei riitä, kuten jo todettiin. USB2 tai FW pitää saada jotenkin.

Mulla on muuten sama ongelma tämän Ibm ThinkPad T30:n kanssa, ja oon saanut kuulla noita samoja taivasteluja, että "ohhoh, onpa vanha kone kun ei oo tuollaisia liitäntöjä" mutta tää on mun uusin koneeni, ja aivan kilpailukykyisen iso ja tehokas, ainakin näin läppäriksi, ja pesee "työkoneeni" mennen tullen.

PCMCIA-kortin kautta jos USB2:n saa, niin hyvä. Läppäreihin kun ei voi vaihtaa porttia uudempaan ilman että koko emolevy vaihdetaan, ne kun on samaa kokonaisuutta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
PIM
27.03.2007 08:56:16 (muokattu 27.03.2007 09:00:30)
Mahtaakohan noin vanhasta läppäristä olla pyörittämään tuollaisia raitamääriä edes USB2 tai FW kovolta? Olen kyllä hieman skeptinen tuon asian suhteen.

Lisäys:
Olisikin pitänyt lukea taas tarkemmin, eli ilmeisesti koneen omalta levyltä tuo onnistuu, mutta riittääkö prosessoriteho vielä silloin kun USB levy vie sitä aika lailla enemmän verrattuna IDE ja myös FW levyyn.
Halsu
30.03.2007 17:18:57

Olisikin pitänyt lukea taas tarkemmin, eli ilmeisesti koneen omalta levyltä tuo onnistuu, mutta riittääkö prosessoriteho vielä silloin kun USB levy vie sitä aika lailla enemmän verrattuna IDE ja myös FW levyyn.

Eikös noita firewireporttejakin saa kortteina?
CU -- Eki
Viikset
05.04.2007 20:52:43
PCMCIA-paikka koneesta varmaan kuitenkin löytyy ja voit ostaa siihen USB2-kortin. Hintaa tällaisella kortilla on noin 30 euroa, joten ei pitäisi romuttaa budjettia.

Tätä vaihtoehtoa ehdottivat alan liikkeessäkin, joten menee hankintaan. On niin pirun kalliita nuo kannettavien kovalevyt. 40GB jotain 80€. Ja isompaa ei vissiin tuohon mun mopovehkeeseen ees saa...
Tympee Huttunen
05.04.2007 20:54:57
Tätä vaihtoehtoa ehdottivat alan liikkeessäkin, joten menee hankintaan. On niin pirun kalliita nuo kannettavien kovalevyt. 40GB jotain 80€. Ja isompaa ei vissiin tuohon mun mopovehkeeseen ees saa...

Itse ostin 512mb muistikortin kannettavaan. Maksoi suolaisat 88e. Eikä vanhaa korttia voinut käyttää rinnan (no ei kyllä edes se haittaa).
Viikset
05.04.2007 20:55:25
Mahtaakohan noin vanhasta läppäristä olla pyörittämään tuollaisia raitamääriä edes USB2 tai FW kovolta? Olen kyllä hieman skeptinen tuon asian suhteen.

Lisäys:

Tämä jää nähtäväksi. On siinä kuitenki 933Mhz. Jos rupee pykimään niin ei muutako data koneen omalle kovalevylle ja varastointiin voi sitten käyttää usb kovalevyä.
Tympee Huttunen
05.04.2007 20:59:50 (muokattu 05.04.2007 21:03:41)
Tämä jää nähtäväksi. On siinä kuitenki 933Mhz. Jos rupee pykimään niin ei muutako data koneen omalle kovalevylle ja varastointiin voi sitten käyttää usb kovalevyä.

Ei se ole prossusta kiinni. Se on RAMista. Paljon sulla on keskusmuistia? 30-40 raitaa on todella paljon jo ja jos sulla sattuu jossain olemaan vielä jotain VST-plugareita, niin ei kyllä tee kesää. Mun oma arvio on, että sujuvaan käyttöön pitää vähintään olla giga keskusmuistia.

Edit: Vastasitkin jo tuohon, 512mb ei kyllä riitä 30-40 raidan käyttöön uskoakseni millään.

(Itseasiassa asioimassani liikkeessä 256mb kortti maksoi vain 32e, mutta päätin ottaa suoraan 512mb-kortin, jotta voin sen tarvittaessa päivittää sen yli gigaan.)
Viikset
05.04.2007 21:00:21
Itse ostin 512mb muistikortin kannettavaan. Maksoi suolaisat 88e. Eikä vanhaa korttia voinut käyttää rinnan (no ei kyllä edes se haittaa).

Ite hain tänään lisämuistia 256Mb hintaan 57,38€. Onneks pystyn vanhaa muistikampaa käyttään rinnan, eli yhteensä 512Mb. Oiskohan aiheellista harkita kohta kokonaan uutta konetta. Alkaa tuo koneen päivitys maksaan pian uuen koneen hinnan.
Viikset
05.04.2007 21:09:51
No miksei tuo äänityskäyttöön riitä? Siirrät tiedostot sitten omalla koneelle miksauksia yms. varten. Ei niitä 30-40 raitaa tarvitse soittaa, kun basisti veivaa kuvioitaan.

Hyvinki riittää äänityskäyttöön että miksaukseen. Just miksailin läjään tollasta 25 raidan biisiä. Melkeen joka raidassa oli jotakin plugaria eq, comp jne.. Prosessoriteho huiteli jossain 60% tietämillä. Välillä rasahtelee ja poksuu mutta maltilla pärjää.
varakeef
05.04.2007 21:28:45
Ei se ole prossusta kiinni. Se on RAMista. Paljon sulla on keskusmuistia? 30-40 raitaa on todella paljon jo ja jos sulla sattuu jossain olemaan vielä jotain VST-plugareita, niin ei kyllä tee kesää.

No ainakin N-trackin manuaaleissa painotetaan nimenomaan prosessoritehon eikä muistin määrän olevan rajoittava tekijä niin raitamäärän kuin efektien pyörittämisen suhteen.

Kannattaa kyllä vakavasti harkita pöytäkoneen hankintaa äänityskäyttöön, jos mobiilius ei ole ehdoton edellytys. Peruskannettavat ovat usein äänittämiseen luvattoman huonoja ja jos vielä on kyse vanhan virittelystä ei ole kyllä mitään takeita onnistumisesta - vaikka sijoittaisi lisämuistiin, ulkokovoon ja kunnon äänikorttiin. Kannetavassa maksaa todella suolaisesti siitä kannettavudesta - parempaan tehoon pääsee pöytäkoneella huomattavasti halvemmalla.

Mutta jos tarvitset ulkoista kovoa joka tapauksessa ja koneesta löytyy usb2 väylä niin voit toki yrittää. Kuten jo sanotiin, 30 raitaa on aika paljon. Se kannettavan sissänrakennetu äänikortti tulee myös tuottamaan synkka- ym. ongelmia. Onnea matkaan silti!
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Tympee Huttunen
05.04.2007 21:30:40
No ainakin N-trackin manuaaleissa painotetaan nimenomaan prosessoritehon eikä muistin määrän olevan rajoittava tekijä niin raitamäärän kuin efektien pyörittämisen suhteen.

No miten tuon nyt ottaa. Pienellä prossulla ja suurella keskusmuistilla et tee mitään. Sama homma koskee suureen prossutehoon ja pieneen keskusmuistiin. Kyllä noi hommat kulkee vähän käsi kädessä ymmärtääkseni.
Viikset
05.04.2007 21:41:06
Mutta jos tarvitset ulkoista kovoa joka tapauksessa ja koneesta löytyy usb2 väylä niin voit toki yrittää. Kuten jo sanotiin, 30 raitaa on aika paljon. Se kannettavan sissänrakennetu äänikortti tulee myös tuottamaan synkka- ym. ongelmia. Onnea matkaan silti!

Niinku tossa aiemmin mainitsinkin niin ainakaan 20 raitaa ei vielä kovinkaan tiukkaa oo tehny (vst plugareiden kanssa). Ei missään nimessä tulisi onnistumaan sisäänrakennetun paskakortin kans. Se on selvä. Itellä on m-audion fast track pro äänikorttina ja hyvin oon sen kans pärjänny.
oo kiitoksia paljon kiitoksia oo
Viikset
05.04.2007 21:47:48
Edit: Vastasitkin jo tuohon, 512mb ei kyllä riitä 30-40 raidan käyttöön uskoakseni millään.

(Itseasiassa asioimassani liikkeessä 256mb kortti maksoi vain 32e, mutta päätin ottaa suoraan 512mb-kortin, jotta voin sen tarvittaessa päivittää sen yli gigaan.)

Ennen päivitystä mulla oli 256mb ja riitti pyörittään noin 30 raitaa. Plugareitten kans se nyt äkkiä rupes tökkimään, mutta ei auttanu muutako prosessoida raidat plugareineen niin taas mentiin.
oo kiitoksia paljon kiitoksia oo
PJS
07.04.2007 11:41:51

Ei tuu varmasti ulkoiselta kovalevyltä USB2.0:lla pyörittämään 30 raitaa samanaikaisesti.

Itellä läppäri HP pavillion missä on 64bittinen Turion 3200+ prossu ja giga RAM:ia, musaa ku äänittelen ni ulkoisella kovolla on yleensä kaikki raidat ja USB 2.0 on tiedonsiirtotapa. siinä ku mennään likemmäs 15 raitaa ni alkaa tulla jo raja vastaan ettei soi keskeytyksettä.

Kovossani on myös firewire ja samoin koneessani, oon yrittäny kytkeä sen wirewirelläkin (6pin--->4pin) mutta tuntuu firewirellä toimivan huonommin, ei soi kuin ehkä 10 sekuntia kerrallaan ja sitten pätkäisee, olisko kellään ideaa mistä vois johtua?
"...et sutko sais partioasussa myymään jotain keksejä ja olis itse mummo, niin sitä puristelis sun poskia ja sanoi, että awwwww..." -Tomomi Vali(s)tus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)