Jamahamaha 05.04.2007 19:34:51 | |
---|
mä osaan soitaa tabeist ihan hyvin, mutta haluisin oppii soittaa nuoteistkin. nuotit opin jo musiikintunneilla koulussa, mutta en tajuu mistä nauhalta pitää painaa, että saa vaikka soitettua nuotin alimmalta viivalta? p.s. laittakee pliis linkkeja |
|
weelie 13.04.2007 10:54:44 | |
---|
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Jonte 19.04.2007 12:02:13 | |
---|
mä osaan soitaa tabeist ihan hyvin, mutta haluisin oppii soittaa nuoteistkin. nuotit opin jo musiikintunneilla koulussa, mutta en tajuu mistä nauhalta pitää painaa, että saa vaikka soitettua nuotin alimmalta viivalta? p.s. laittakee pliis linkkeja Joo, nuoteista kun soitetaan niin äänen aika-arvo ja korkeus ovat täsmällisesti määriteltyjä. Periaatteessa joka ikinen risaus mikä ulos tulee on kirjoitettu niillä pienillä varrellisilla palleroilla. Nuoteista soittamisen opettelu kannattaa aloittaa jostakin vasta-alkajan nuottikirjasta, ihan sama onko pianon, kitaran tai minkä muun tahansa, kunhan vain on diskanttiavaimelle tehty viivasto. Kuitenkin kitarakurssikirjoissa näytetään se, miltä nauhalta mikäkin ääni otetaan. Tämä helpottaa kummasti jutun juonen tajuamista. Kun aloitetaan vasta-alkajan kirjasta sen ensimmäisestä tehtävästä, niin homma edistyy ajan kanssa kun siirrytään kirjassa vaativampiin kappaleisiin. Mutta sitä vaan pitää miettimättä oppia muistamaan, miltä nauhalta mikäkin nuotti soitetaan. Kysyit, mistä otetaan nuotti alimmalta viivalta. Jos kysyit kitaraan liittyen, niin alimman ehjän viivan kohdalla oleva nuotti on e. Se otetaan skeballa D-kielen toiselta nauhalta, löytyy tosin A-kieleltäkin kvintin päästä vapaaseen verrattuna. Pienin askelin edetään. Harjoitusta ja paljon. Hae kirjastosta se aloittajan kitarakirja. -Jonte Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas". |
FensonGibder 20.04.2007 09:16:51 | |
---|
Jep. Tämä on yksi hyvä syy, miksi kaikki jätkät eivät ala kitaraheroiksi. Nuottien luku sujuvasti vie aikansa opetella ja aivojen kehittyä - jolloin nopeus lisääntyy. Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan! |
oiva tumpeloinen 20.04.2007 09:29:34 | |
---|
Jep. Tämä on yksi hyvä syy, miksi kaikki jätkät eivät ala kitaraheroiksi. Nuottien luku sujuvasti vie aikansa opetella ja aivojen kehittyä - jolloin nopeus lisääntyy. Ei kai se nuottien luku mikään itseisarvo musisoinnille ole? Kyllähän noita "starojakin" löytyy, joille laput eivät sano mitään. |
baron 20.04.2007 10:04:49 | |
---|
Ei kai se nuottien luku mikään itseisarvo musisoinnille ole? Kyllähän noita "starojakin" löytyy, joille laput eivät sano mitään. Luoja varjelkoon mua niistä! Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Jonte 20.04.2007 10:06:49 | |
---|
Ei kai se nuottien luku mikään itseisarvo musisoinnille ole? Kyllähän noita "starojakin" löytyy, joille laput eivät sano mitään. Näinpä. Nuotinlukutaidon omaksumistarvehan riippuu ihan siitä, mitä musiikkia ja minkälaisessa kokoonpanossa aikoo soitella. Jos on humppabändin kitaristi, niin nuoteistahan ne introt ja soolot opetellaan. Jos on rokkibändin kitaristi, niin harvemmin sitä nuoteista soitetaan. Kuunnellaan biisit jonkun kerran ja siitä se taittuu. Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas". |
piiska2 20.04.2007 10:12:58 | |
---|
Näinpä. Nuotinlukutaidon omaksumistarvehan riippuu ihan siitä, mitä musiikkia ja minkälaisessa kokoonpanossa aikoo soitella. Jos on humppabändin kitaristi, niin nuoteistahan ne introt ja soolot opetellaan. Jos on rokkibändin kitaristi, niin harvemmin sitä nuoteista soitetaan. Kuunnellaan biisit jonkun kerran ja siitä se taittuu. Näinhän se menee. Jos bändi tekee omat biisit, niin usein nuotit eivät havainnollista kaikkea. Osa esikuvistanikaan ei tiennyt nuoteista höykäsen pöläystä. esim. Beatles-jätkät. Olen myös kuullut erittäin tylsiä esityksiä, kun "ammattimuusikko soittaa lapuista". Vastaus alkuperäiseen kysymyseen. Nuoteist voi soittaa myös pianolla ;D Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa..... |
baron 20.04.2007 10:18:30 | |
---|
Näinhän se menee. Jos bändi tekee omat biisit, niin usein nuotit eivät havainnollista kaikkea. Osa esikuvistanikaan ei tiennyt nuoteista höykäsen pöläystä. esim. Beatles-jätkät. Olen myös kuullut erittäin tylsiä esityksiä, kun "ammattimuusikko soittaa lapuista". Vastaus alkuperäiseen kysymyseen. Nuoteist voi soittaa myös pianolla ;D Oonpa vierestä seurannut rokkibändiä, jonka piisit olivat sen verran monimutkaisia, että oli pakko vähän muistiin merkitä, miten se kappale oikein menee ja kun eivät nuotteja osanneet, keksivät pyörän uudelleen eli keksivät ikioman nuotintamismenetelmän. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
piiska2 20.04.2007 10:34:41 | |
---|
Oonpa vierestä seurannut rokkibändiä, jonka piisit olivat sen verran monimutkaisia, että oli pakko vähän muistiin merkitä, miten se kappale oikein menee ja kun eivät nuotteja osanneet, keksivät pyörän uudelleen eli keksivät ikioman nuotintamismenetelmän. Kas kun eivät käyttäneet nauhuria tmv. äänitysvehjettä? Aika monet käyttää jopa sanelukoneita. Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
Lennu 20.04.2007 11:02:02 | |
---|
Oonpa vierestä seurannut rokkibändiä, jonka piisit olivat sen verran monimutkaisia, että oli pakko vähän muistiin merkitä, miten se kappale oikein menee ja kun eivät nuotteja osanneet, keksivät pyörän uudelleen eli keksivät ikioman nuotintamismenetelmän. Niijoo, sähän kävit meitä kattomassa silloin... "tää skene ei oo oikeen mun juttu" |
baron 20.04.2007 12:55:53 | |
---|
Kas kun eivät käyttäneet nauhuria tmv. äänitysvehjettä? Aika monet käyttää jopa sanelukoneita. Ihan vakavissaan: Visuaalisesti sä voit hahmottaa piisin kerralla, audiologisesti muulla tavalla, sille on olemassa varmaan joku hieno vierasperäinen termi, joka ei nyt tuu mieleen, mutta ikäänkuin "jonomaisesti". Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
FensonGibder 20.04.2007 14:47:10 | |
---|
Oonpa vierestä seurannut rokkibändiä, jonka piisit olivat sen verran monimutkaisia, että oli pakko vähän muistiin merkitä, miten se kappale oikein menee ja kun eivät nuotteja osanneet, keksivät pyörän uudelleen eli keksivät ikioman nuotintamismenetelmän. Eikö olis ollut helpompi opetella nuotit. Siitä olisi hyötyä noin myöhemminkin.. Ja mitä menestyneet Beatles ym. blues-starat jotka "eivät osaa" lukea nuotteja, ovat top 1% maailman superluonnonlahjakkuuksista, joten ihan omaa uraa ajatellen kannattaa opetella ne nuotit. Mars, kirjat käteen! Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan! |
baron 20.04.2007 14:49:41 | |
---|
Eikö olis ollut helpompi opetella nuotit. Siitä olisi hyötyä noin myöhemminkin.. Sitähän mä kainosti yritin ehdotella mutta vie kuulemma "luovuuden":-) Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Kukkis 77 20.04.2007 15:57:38 (muokattu 20.04.2007 15:57:51) | |
---|
Oonpa vierestä seurannut rokkibändiä, jonka piisit olivat sen verran monimutkaisia, että oli pakko vähän muistiin merkitä, miten se kappale oikein menee ja kun eivät nuotteja osanneet, keksivät pyörän uudelleen eli keksivät ikioman nuotintamismenetelmän. Mekin joskus tehtiin lappuja ihan omin menetelmin. TAKA-TAKA-juttu Priest-kohta 2 x maiden Däkä däkä tum nopeesti Priest-kohta x 2 Paskariffi ..jne.. "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" - Aki Kaurismäki |