Jussi M 31.12.2003 09:26:08 (muokattu 31.12.2003 09:59:44) | |
---|
Moi Olen rakentamassa LesPaulia, kyseessä on ensimmäinen kitaran rakennus projekti. Runko ja kaula leppää, vaahterakansi ja ruusupuinen otelauta. On aika alkaa mietiä pintakäsittelyasioita olen ajatellut tehdä perinteisen näköisen Sunburst maalauksen. Keskeltä ehkä hieman sävytetty mutta kuitenkin niin että vaahteran syyt näkyvät voimakkaasti, sitten oranssi tai punertava raita ja reunat mustaksi. Kysynkin nyt miten tuo homma pitäisi hoitaa, varsinkin rungon keskiosa johon ei varsinaista maalia tule, petsataanko sitä vai miten se käsitellään ennen lakkausta? Entä riittääkö kaulan käsittelyyn pelkkä vaha vai tulisiko se lakata? Jussi Ups kirjoitiun leppää siis runko ja kaula mahonkia. |
Juzzu 31.12.2003 09:47:25 (muokattu 31.12.2003 10:15:16) | |
---|
Entä riittääkö kaulan käsittelyyn pelkkä vaha vai tulisiko se lakata? Makuasioita. Itse lakkasin vaahterakaulani, monet kyllä tykkäävät vahatuista. En tiedä sitten miten mahonki oikein tykkää tuosta vahauksesta, näin ulkomuistista muistan joidenkin valitelleen ettei oikein hyvä ole. Jos taas lakatun pinnan kanssa on ongelma vaikka hikoavien käsien kanssa, niin monet ovat käsitelleet kiiltävän lakkapinnan hionolla teräsvilla ja paperilla sellaiseksi mataksi, on kuulemma mukavampi sitten kätösille. En kyllä tarkemmin käsittelyohjeita muista kun ei omia intressejä moiselle ole, ehkä joku toinen osaa sanoa paremmin. Mahonki kyllä imaisee ilmeisesti kätösistä liat ja rasvat varmaankin aika helposti puun syihin, joten joku pätevä käsittely kaulalle kannattanee tehdä. Itse lakkaan oman LP-rojektin kaulan ihan tavalliseen tapaan. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
jarmos 31.12.2003 13:09:05 | |
---|
Moi Olen rakentamassa LesPaulia, kyseessä on ensimmäinen kitaran rakennus projekti. Runko ja kaula leppää, vaahterakansi ja ruusupuinen otelauta. On aika alkaa mietiä pintakäsittelyasioita olen ajatellut tehdä perinteisen näköisen Sunburst maalauksen. Keskeltä ehkä hieman sävytetty mutta kuitenkin niin että vaahteran syyt näkyvät voimakkaasti, sitten oranssi tai punertava raita ja reunat mustaksi. Kysynkin nyt miten tuo homma pitäisi hoitaa, varsinkin rungon keskiosa johon ei varsinaista maalia tule, petsataanko sitä vai miten se käsitellään ennen lakkausta? Entä riittääkö kaulan käsittelyyn pelkkä vaha vai tulisiko se lakata? Jussi Ups kirjoitiun leppää siis runko ja kaula mahonkia. Sunburstin teko onnistuu parhaiten kynäruiskulla, vaalein sävy ensin ja siitä sitten tummempia sävyjä ja tummin viimeisenä, tee esim. pahvista sapluuna jolla peität keskikohtaa ruiskutuksen ajan. Tai itse tein siten että podi oli pyörivällä alustalla ja keskikohdalta ulospäin ruiskutin väriä reunoja kohti, kandee harjoitella jollakin palikalla (siis käytin vesipetsiä). Omat lp-kaulat olen vahannut puuvahalla ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä |
Jussi M 31.12.2003 14:53:49 | |
---|
Sunburstin teko onnistuu parhaiten kynäruiskulla, vaalein sävy ensin ja siitä sitten tummempia sävyjä ja tummin viimeisenä, tee esim. pahvista sapluuna jolla peität keskikohtaa ruiskutuksen ajan. Tai itse tein siten että podi oli pyörivällä alustalla ja keskikohdalta ulospäin ruiskutin väriä reunoja kohti, kandee harjoitella jollakin palikalla (siis käytin vesipetsiä). Omat lp-kaulat olen vahannut puuvahalla ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Siis pelkkää vesipetsiä eri sävyjä ja kirkaslakka päälle? Onko vesipetsi normaalia vesiohenteisesta petsilakkaa? |
jarmos 31.12.2003 16:13:23 | |
---|
Siis pelkkää vesipetsiä eri sävyjä ja kirkaslakka päälle? Onko vesipetsi normaalia vesiohenteisesta petsilakkaa? ei vaan vesipetsi on veteen sekoitettava väriaine, jota voi sitten ruiskia puupinnalle, kun haluttu sävytys on saatu niin kuivumisen jälkeen vasta kirkas lakka. Hiomaan ei kauheasti kannata mennä kuluu helposti puhki, kuivuessaan värit haalistuvat, mutta voit kevyesti sumuttaa puhdasta vettä pintaan niin näet noin suunilleen miltä näyttäisi lakattuna, siis älä anna pisaroitua tai valua, äläkä mene missään nimessä sorkkimaan pintaa ennen kuin se on kuivunut, vesipetsi on siinämielessä parempi kuin sävytetty lakka, sen voi aina hioa helposti puupintaan ja taas harjoitella mieleisen tuloksen saamiseksi. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä |
ei vaan vesipetsi on veteen sekoitettava väriaine, jota voi sitten ruiskia puupinnalle, kun haluttu sävytys on saatu niin kuivumisen jälkeen vasta kirkas lakka. Kun olet lisännyt tummepaa petsiä, oletko antanut vaalean värin kuivua ensin? Vai suoraan kosteaan pintaan jatkanut? Jyrki |
Jussi M 02.01.2004 09:53:44 | |
---|
Kun olet lisännyt tummepaa petsiä, oletko antanut vaalean värin kuivua ensin? Vai suoraan kosteaan pintaan jatkanut? Jyrki En ole käsitellyt vielä mitenkään, puu työt ovat loppusuoralla. Kyselin valmiiksi tietoja pintakäsittelyä varten. Kumminko tuo pitäisi oikeaoppisesti tehdä, antaa kuivua ennen uutta kerrosta vai ei? Jussi |
jarmos 02.01.2004 10:55:37 | |
---|
Kun olet lisännyt tummepaa petsiä, oletko antanut vaalean värin kuivua ensin? Vai suoraan kosteaan pintaan jatkanut? Jyrki Kosteaan pintaan olen sävytellyt. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä |
North 02.01.2004 15:37:39 | |
---|
Tupakoitsijoista kuolee noin puolet tupakan aiheuttamiin sairauksiin,mutta tupakoimattomat kuolee kaikki :) |