Aihe: Scorpions ja lausunta
1 2
anttipi
31.12.2003 00:37:38

Eiköhän se nyt ole AIVAN SAMA miten ne lyriikat lausutaan. Jos kerta me suamalaaset ei osata lausua oikein, niin miksi sitä pitäisi odottaa muiltakaan? Ainakaan minun mielestäni se ei ole just se maailman tärkein asia musiikissa, jos joku ei osaa lausua prikulleen sen jenkki/britti/tms. aksentin mukaisesti.

Joillekin huono lausuminen on jopa osa imagoa kuten 22-Pistepirkolla tai vaikka Björkillä. Silti tulee välillä mieleen kuullessaan huonosti englantia ääntäviä laulajia (tai lukiessaan kielioppivirheitä viliseviä tekstejä), että miksi ihmeessä ei käytetä äidinkieltä? Kyllä siitä tulee vähän hämmentynyt vaikutelma, kun saa arvailla tiedostaako laulaja itse asiaa ollenkaan. Jos hyvä soittajakin tiedostaa rajoitteensa, kai samaa voi odottaa myös laulajalta/sanoittajalta?

Minunkin mielestäni musiikki on kuitenkin pääasia; siksi en perinteistä suomenkielistä rockia välitä juuri kuunnellakaan, koska se on niin tekstipainotteista ja hyvät melodiat tulevat vasta kakkosena - jos tulevat ollenkaan.
volvo740
31.12.2003 10:16:04
Eiköhän se nyt ole AIVAN SAMA miten ne lyriikat lausutaan. Jos kerta me suamalaaset ei osata lausua oikein, niin miksi sitä pitäisi odottaa muiltakaan? Ainakaan minun mielestäni se ei ole just se maailman tärkein asia musiikissa, jos joku ei osaa lausua prikulleen sen jenkki/britti/tms. aksentin mukaisesti.

Se ei olekaan jutun pointti. Ihmettelin vain sitä että lauletaan hyvin (minun mielestä) mutta puhuminen on sitte eri maata.
Näin.
Lada ei toimi koskaan kunnolla muttei koskaan niin huonosti ettei sillä pääsisi.
myrtonen
02.01.2004 00:45:22 (muokattu 02.01.2004 00:45:53)
Ihmettelin vain sitä että lauletaan hyvin (minun mielestä) mutta puhuminen on sitte eri maata.

Ite oon huomannu, että kun jotain kappaletta kuuntelee tarpeeks, oppii lausumaan ne lauseet lähes täydellisesti niin ku ne on alunperin laulettu. Tää Skorppareitten laulaja on laulanu niitä lyriikoita sadat kerrat, ni tokihan se lausumistaito kohentuu, ku sanat tulee selkäytimestä. Toinen asia puhua livenä ku ei oo sanoja valmiina...
Niinpä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)