Aihe: Dynaaminen akustiselle?
1
panadol
05.04.2007 02:40:32
Aloittelijakysymys.

Haluaisin parantaa pykälällä kotidemoäänitysmahdolisuuksiani. Tarkoitus olisi äänittää sormin soitettua akustista kitaraa (country-blues / jazz). Jos olen oikein kirjoitusistanne ymmärtänyt, kondensaattorimikrofonit äännittäisivät koko ympäröivän lähiön perhehelvettien kirjon, ohiajavan liikenteen ja kitarani ohella. Ihan näin dokumentaariseen taltiointiin en haluaisi pyrkiä, enkä myöskään mihinkään äänieristetyn studion rakentamiseen kerrostalossa ryhtyä. Läppärin tuuletinkin hurisee jonkin verran. Eikä jokaikistä herätys-/seinäkelloa jaksaisi aina viskata rappuun.

Käytössäni olisi siis läppäri ja EMU:n 0404 ulkoinen äänikortti. Mitä dynaamista mikrofonia suosittelisitte kitaran äänittämiseen? Shure 57:aa olen käyttänyt, mutta olisiko pari mikkejä ehdottomasti parempi? Samoja mikkejä?

Kysyisin samalla onko aina ehdottomasti paras vaihtoehto äänittää kitara ja mahdollinen laulu erikseen?

Kiitos mahdollisista vastauksistanne
Mikael
05.04.2007 11:07:41 (muokattu 05.04.2007 11:10:01)

Ei se konkkamikin kanssa välttämättä ihan noin mee. Pallokuvioisella saat toki enemmän ympäristöä, mutta suuntaavampi hertta tai superhertta riittävän läheltä on ihan ok vaihtoehto. Dynaamiseen verrattuna soundikin on todennäköisesti parempi (ellet nimenomaan tykkää dynaamisen vähän tuhnusta soundista - mikä välillä on just se juttu). Iso merkitys tossa on sijoittelulla (sekä mikin että soittajan) ja suuntaamisella.

Fysiikan laeille ei tosin mikään mikki mahda mitään. Joten jos noi häiriöäänet on ylipäätään paljon kovempia kun sun kitarasta tuleva ääni, niin paljoa ei oo tehtävissä...
Siitä mistä aita on matalin...
Mikael
05.04.2007 11:41:37 (muokattu 05.04.2007 11:42:14)

Jos kerran pystyy tuottamaan "valmista kamaa", niin miksei sitä sitten taltioisikin niin? Erillinen mikki on kuitenkin tarpeen.

Samaa mieltä muuten, mut mun mielestä yksikin mikki riittää kun sen vaan oikein asettelee - siis tietty mikäli laulu ja soitto muuten ovat hyvässä balanssissa. Helposti erillisillä mikeillä vaiheet menee sotkuun ja soundi paskottuu. Kahdella kasikuvioisella saa mun kokemuksen mukaan ehkäpä parhaan erottelun laulun ja kitaran välille mut sekin vaatii ison huoneen ettei heijastukset tuu sotkemaan asioita.

Lännenjukkahan on äänitetty yhdellä mikillä - laulu ja banjo.
Siitä mistä aita on matalin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)