Jimi 04.04.2007 21:42:41 | |
---|
No siis. Mulla on Squier affinity strato(25.5") JA Les Paul mallia tokai(24.75") ja niissä ne nauhavälit on justiinsa samat vaikka skaala onkin eri. Ja Tokain kaula on vieläpä pidempi kuin straton. Skaala on käsittääkseni matka satulasta tallaan ja siihen vaikuttaa mm. kuinka takana talla on. ;) Edit. Hups olikin justiin toisin päin. Eli straton kaula on pidempi pari senttiä mutta nauhavälit mittasin niistä alimmista, sillä niissähän se käsi eniten joutuu taipumaan, ja ne oli yhtä pitkät molemmissa. :) Mittaappa vaikka ensimmäisen nauhan ja satulan väli. ei varmasti ole kummassakin sama. ei vain voi olla :D Jos mä pystyn soittamaan tietyn jutun mun lespalla mutten mun stratolla koska sormet ei riitä?! Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!! |
Karipiirto 04.04.2007 21:45:43 (muokattu 04.04.2007 21:50:45) | |
---|
Mittaappa vaikka ensimmäisen nauhan ja satulan väli. ei varmasti ole kummassakin sama. ei vain voi olla :D Jos mä pystyn soittamaan tietyn jutun mun lespalla mutten mun stratolla koska sormet ei riitä?! No siis mittasin. 3.5 senttiä molemmat. Kielten etäisyys toisistaan on tosin eri (mistä syystä humppamikeissä on näitä F-Spaced malleja yms.) mutta nauhojen välit on samat. ;) Edit. Olisko se syy sulla siinä että ne kielet on stratossa väljemmin? Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Jimi 04.04.2007 21:49:26 | |
---|
No siis mittasin. 3.5 senttiä molemmat. Kielten etäisyys toisistaan on tosin eri (mistä syystä humppamikeissä on näitä F-Spaced malleja yms.) mutta nauhojen välit on samat. ;) Mitä ihmettä. Miten voi olla! :D ne tuntuu ja näyttää pidemmiltä ne välit. Mua kyllä nyt kummastuttaa paljon! Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!! |
Karipiirto 04.04.2007 21:52:51 (muokattu 04.04.2007 21:53:37) | |
---|
Mitä ihmettä. Miten voi olla! :D ne tuntuu ja näyttää pidemmiltä ne välit. Mua kyllä nyt kummastuttaa paljon! Niin tuota olisko se kun tosiaan tossa stratossa noi kielet on väljemmin kuin lespassa? Se saattaas olla koska kyllä munkin on helpompi esim. barreet ottaa lespalla ku stratolla. :) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Jimi 04.04.2007 21:55:35 | |
---|
Niin tuota olisko se kun tosiaan tossa stratossa noi kielet on väljemmin kuin lespassa? Se saattaas olla koska kyllä munkin on helpompi esim. barreet ottaa lespalla ku stratolla. :) ei mul barret, mut esim yhessä mein biisissä on E2 A4 D7 tuon näköinen sointu eikä stratolla meinaa mitenkään saada ja lespalla kyllä (ja kyllä, kyllä minulla on nakkisormet) Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!! |
Karipiirto 04.04.2007 22:00:26 | |
---|
ei mul barret, mut esim yhessä mein biisissä on E2 A4 D7 tuon näköinen sointu eikä stratolla meinaa mitenkään saada ja lespalla kyllä (ja kyllä, kyllä minulla on nakkisormet) Uuh. Melkoinen sormienvääntäjä sointu mutta kuulosti kyllä hyvältä(kuin nyt sointu yksinään voi:) Ehkäpä se otelauta on kuperampi stratossa. En tiä mutta mulle noi oli kyllä melko sama molemmilla. :) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Karipiirto 04.04.2007 22:01:28 | |
---|
Meneepäs tämä OT jo kaukana... Pitääskähän palata aiheeseen? :) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Hammermul 04.04.2007 23:28:41 | |
---|
No siis mittasin. 3.5 senttiä molemmat. Kielten etäisyys toisistaan on tosin eri (mistä syystä humppamikeissä on näitä F-Spaced malleja yms.) mutta nauhojen välit on samat. ;) Edit. Olisko se syy sulla siinä että ne kielet on stratossa väljemmin? Ääh, menee tyhmäksi offtopikiksi, mutta tekee vaan mieli korjata. Siis kitaran skaala (esim. 24,75; 25 tai 25,5 tuumaa) on mitta tallasta satulalle eli kielen soiva pituus. Kitaran 12. nauha on aina skaalan puolessavälissä, eli eri skaaloilla mitta satulasta (tai tallasta) 12. nauhalle on eri. Jos koko skaalan pituudessa on eroa 0,75 tuumaa eli 1,905 cm, niin silloin pitäisi skaalan puolikkailla olla 0,9525 cm eroa, Jos taas mennään yhä pienempiin väleihin ja mitataan yhtä nauhaväliä, niin tuollaiset ronskit 3,5 cm mittaukset eivät kerro koko totuutta, koska erot eivät ole kovinkaan suuria. Soittaessa skaalan pituuden taas huomaa. 10-48-kielisetti tuntuu löysemmältä lyhyemmillä skaaloilla ja esim. bendaaminen vaatii vähemmän voimaa. Pitkillä skaaloilla voi jotkut kuviot tai soinnut olla vaikeampia soittaa pienillä käsillä, koska joutuu venyttelemään enemmän. Toisaalta isoilla käsillä pieni skaala voi tuntua liian pitsinnypläykseltä. Jotkut jopa väittävät, että skaalan pituudella on merkitystä sointiin ja että pidemmällä skaalalla nuotit olisivat selkeämpiä. Taitaa mennä jo tonne pseudotieteiden ja psykoakustiikan puolelle. :) Bombing for peace is like fucking for virginity. |
Karipiirto 04.04.2007 23:57:03 | |
---|
Ääh, menee tyhmäksi offtopikiksi, mutta tekee vaan mieli korjata. Siis kitaran skaala (esim. 24,75; 25 tai 25,5 tuumaa) on mitta tallasta satulalle eli kielen soiva pituus. Kitaran 12. nauha on aina skaalan puolessavälissä, eli eri skaaloilla mitta satulasta (tai tallasta) 12. nauhalle on eri. Jos koko skaalan pituudessa on eroa 0,75 tuumaa eli 1,905 cm, niin silloin pitäisi skaalan puolikkailla olla 0,9525 cm eroa, Jos taas mennään yhä pienempiin väleihin ja mitataan yhtä nauhaväliä, niin tuollaiset ronskit 3,5 cm mittaukset eivät kerro koko totuutta, koska erot eivät ole kovinkaan suuria. Soittaessa skaalan pituuden taas huomaa. 10-48-kielisetti tuntuu löysemmältä lyhyemmillä skaaloilla ja esim. bendaaminen vaatii vähemmän voimaa. Pitkillä skaaloilla voi jotkut kuviot tai soinnut olla vaikeampia soittaa pienillä käsillä, koska joutuu venyttelemään enemmän. Toisaalta isoilla käsillä pieni skaala voi tuntua liian pitsinnypläykseltä. Jotkut jopa väittävät, että skaalan pituudella on merkitystä sointiin ja että pidemmällä skaalalla nuotit olisivat selkeämpiä. Taitaa mennä jo tonne pseudotieteiden ja psykoakustiikan puolelle. :) No joo olet varmaan oikeassa. En rupea väittämään kun en ole asiantuntija ja saisin itseni vain näyttämään tyhmältä mutta sanon edelleen että se Pacifica on kyllä aloitussoittimena aivan omiaan ja niinä ensimmäisinä soittovuosina tuskin tulee hirveään tarpeeseen ne oktaavinmittaiset otteet. Mutta tosiaan poika vain kauppaan valitsemaan niin ei ainakaan tule vikavalintaa. ;) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
No joo olet varmaan oikeassa. En rupea väittämään kun en ole asiantuntija ja saisin itseni vain näyttämään tyhmältä mutta sanon edelleen että se Pacifica on kyllä aloitussoittimena aivan omiaan ja niinä ensimmäisinä soittovuosina tuskin tulee hirveään tarpeeseen ne oktaavinmittaiset otteet. Mutta tosiaan poika vain kauppaan valitsemaan niin ei ainakaan tule vikavalintaa. ;) Varmasti hyvä soitin, mutta muista, että 10-vuotiaalla on todella pienet kädet. Eli kyllä se pienempi skaala auttaa ees jonkin verran. Ohut kaulaprofiili ja kapea otelautakin voi auttaa. Ja jos ei osaa soittaa vielä mitään, niin paha se on kaupassa testatakaan... Voi ton ikäisellä tulla vähän jännäkakka kun pitää osaavan myyjän edessä räpeltää. Bombing for peace is like fucking for virginity. |
Karipiirto 05.04.2007 00:18:25 | |
---|
Varmasti hyvä soitin, mutta muista, että 10-vuotiaalla on todella pienet kädet. Eli kyllä se pienempi skaala auttaa ees jonkin verran. Ohut kaulaprofiili ja kapea otelautakin voi auttaa. Ja jos ei osaa soittaa vielä mitään, niin paha se on kaupassa testatakaan... Voi ton ikäisellä tulla vähän jännäkakka kun pitää osaavan myyjän edessä räpeltää. No joo mutta toisaalta en kyllä ihan lespaakaan suosittelisi. SG vois olla en tiedä mutta toi lespa on vaan aikas massiivinen muuten. Ja kulmikas. Eli lyhyt skaalainen ja suht kevyt ja pienibodynen kitara vois olla hyvä. Vai? Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
BigPapa 05.04.2007 09:18:22 | |
---|
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. |
Lenoldinho 05.04.2007 11:10:38 | |
---|
Juu, tuollainen Squierin strato löytyy minultakin. Juuri sellaista suosittelisinkin. When you kill a man, you're a murderer. Kill many, you're conqueror. Kill them all, ooh, oh, you're God! |
Geffen 31.05.2007 16:29:55 | |
---|
Hei sanokaas jotain melko helppoja Slashi riffeja/sooloja yms. sähkiksellä aloittavalle.. Nice boys don't play rock n' roll |