Aihe: putkivahvistin
1
drusjy-2
03.04.2007 22:27:04 (muokattu 03.04.2007 22:42:52)
Tere. Miten tuo kitaran putkicombo oikein pitäis asettaa ? (peavey classic 30 )
Mulla ollu jalustalla selälleen vähän kallellaan lattiatasossa. Kuulen siitä oman soittoni ja mikitetty pa:han. Mut yx kaveri meinas ettei
noin saa putkia kallistaa ? Pelannu kyllä ihan hyvin.
Muun bändin pitäis siitä kans kuulla kitara mut kauempana eivät kuule niin hyvin.

Mod. huom: Siirretty yleiseltä palstalta.
Ei elämästä selviä hengissä
tommiot
03.04.2007 23:08:44
Kandee monitorointiin varmaan satsata jos ei kaverit kuule. Ja nostaa sen vaikka tuolin päälle se styrkkari niin kuulee paremmin. Kyllä sitä kallistaa saa, ei putket siitä välitä.
peteihis
04.04.2007 09:52:58 (muokattu 04.04.2007 10:09:25)
Muun bändin pitäis siitä kans kuulla kitara mut kauempana eivät kuule niin hyvin.

No kyllä sen nyt pitäisi tavan "tanssipaikalla" kuulua koko bändille ihan itsestään.

Mutta jos vahvistin on backlinessä ja osoittaa suoraan eteenpäin, niin ei sitä tietenkään toisella laidalla kuule. Kitaravahvistimet suuntaavat äänen melkoisen voimakaasti suoraan eteenpäin. Kun kääntää vahvaimet (reunoilla) 30 -45 astetta keskilinjaa kohti, niin pitäisi tilanteen parantua. Pidän itse comboa tuolilla. Tosta taaksepäin tilttamisesta en itse tykkää, koska oma pää joutuu silloin silloin helposti kaiuttimen diskanttikeilaan (tosi kapea alue, jossa rähisee niin maan vietävästi), mutta ahtaamassa paikassa saattaa toimia.

Sitten on tällasia pikkujuttuja siinä ihan lähietäisyydellä, että ihmisen korva esim.kuulee eri suunnasta tulevat äänet eri voimakkuuksilla. Joskus kuuluu tai ei sen mukaan mihin päin päätään kääntää. Tai jos joku sattuu kävelemään mun ja vahvistimen väliin niin taas en kuule.

Ja, jos äänessä on säröä ja trebleä kovinkin reilusti, niin se myös tahtoo hävittää kuuluvuuden ... ääni on helposti vaan kohinaa muun metelin joukossa.

Yleensäkin noihin balanssitalkoisiin täytyy kyllä osallistua koko bändin. Kaikki vaan johtojensa perässä kuuntelemaan eri puolilta. Ja kitaristien maksimivolat tarkistetaan että ovat kanssa yhtä lujalla ja sitte ei ruveta ruuvailemaan kesken kaiken, paitsi että kun rumpalisti oikein innostuu niin taskaan ei kuulu ...

Yksi ikuinen ongelma on basso, josta matalimpia taajuuksia ei tahdo kuulua siihen lähelle ollenkaan, minkä seurauksena basisti luulee ettei kuulu ja kauempana peittää muun bändin melko tehokkaasti. (--> basson saundia kantavammaksi, enemmän keskiääntä, vähän vähemmän ihan matalia, niin ei seinien vieressä ja nurkissa rappaukset ratkeile turhanpäiten.)

Elikkäs ensin sijoittelu ja suuntaus (ja ehkä se saundipolitiikkakin) mietintämyssyyn, niin saa niistä kitaroiden monitoroinneista useimmiten luopua kokonaan ja kaikki kuulee paremmin, kun meteliä on ilmassa vähemmän.

Sellasta hommaa, kyllä se siitä ;)
peteihis
04.04.2007 12:18:45 (muokattu 04.04.2007 12:33:10)
Jos vahvari menee PA:han niin volumehan tulee silloin sieltä. Itse sijoitan livetilanteessa vahvistimen lavan sivulle "poikittain".

Paljon käytetty keino. Tässä on se huomattava, että jos vahvistin seisoo lattialla, ja osoittaa soittajan jalkoihin niin ei meinaa itse kuulla, mutta toisella reunalla kyllä kuuluu.... Eli useimmiten kannattaa joko nostaa tai kallistaa taaksepäin ja kun seisoo itse sen edessä niin ei tuu terrorisoineeksi muita ...

Edit: niin sekin on kyllä ihan tavallista, että ääni tulee pääasiassa lavalta suoraan, mutta PA:ssa on sen verran että balanssi pysyy kohdallaan koko salissa .. tai siis pubissa.

Treeniksissä taas pyrin saamaan mikittämättömän vahvistimen johonkin korokkeelle ja ampumaan sopivaan yleissuuntaan.

Soundeja kannattaa myös tarkastella - peittääkö joku jotakin jossain?
30W putkikone pitäisi tehon puolesta kyllä riittää.

Jep.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)