Digison 03.04.2007 19:01:47 | |
---|
Haluaisin kysyä musiikin ammattilaisilta tai kokemuksen omaavilta kitaransoittajilta: Poikani on kymmen vuotias ja haluaisi alkaa soittamaan sähkökitaraa. Eli minkälainen kitara tulisi hänelle hankkia aloituskitaraksi? Olisiko hyvä ottaa kokeneelta muutama yksityistunti alussa? Olen hakemassa paikkaa syksyksi musiikkiopistoon.. Ja onko iän kanssa mitään tekemistä oppimisen suhteen, eli onko liian nuori vielä? Asumme Helsingissä, joten tarjonnasta ei luulisi pulaa olevan opintojen suhteen. |
Bonesaw 03.04.2007 19:06:30 | |
---|
Haluaisin kysyä musiikin ammattilaisilta tai kokemuksen omaavilta kitaransoittajilta: Poikani on kymmen vuotias ja haluaisi alkaa soittamaan sähkökitaraa. Eli minkälainen kitara tulisi hänelle hankkia aloituskitaraksi? http://www.thomann.de/fi/ibanez_rg321mhrb.htm Tätähän porukka täällä kovasti kehuu. Hinta/laatusuhde kohdallaan. Olisiko hyvä ottaa kokeneelta muutama yksityistunti alussa? Kyllä kannattaa. Saa sitten soittotekniikan kuntoon heti alussa,eikä tartte vuosien jälkeen korjailla virheitään. Olen hakemassa paikkaa syksyksi musiikkiopistoon.. Ja onko iän kanssa mitään tekemistä oppimisen suhteen, eli onko liian nuori vielä? Asumme Helsingissä, joten tarjonnasta ei luulisi pulaa olevan opintojen suhteen. Tuskinpa on liian nuori. Ja nuorenahan se on vitsa väännettävä:) Joo'o |
Karipiirto 03.04.2007 19:13:57 (muokattu 03.04.2007 19:18:31) | |
---|
Yamaha Pacifica+ Roland MicroCube, sillä lähtee hyvin tyyli kuin tyyli. Jos vain mahdollista niin opettaja alkuun on hyvä ajatus. Ehdottomasti ei ole liian nuori kymmenvuotias ja jos intoa piisaa niin hyvä vain. ;) Eli se kitara: http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_112m_blk.htm Ja tosta vahvistin: http://www.thomann.de/fi/roland_micro_cube.htm Edit. Niin ja tosiaan hinta/laatu-suhde on tossa pacificassa jo suorastaan käsittämätön. Koulullani on noita kaksi, sekä vasuri että oikeakätinen ja täytyy sanoa että edelleen on tuntumaltaan ja soitettavuudeltaan yksi parhaita käsissäni pitelemiäni soittimia. Ja käsissä on ollut tonnin soittimiakin useampi. :) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
BigPapa 03.04.2007 19:24:08 (muokattu 03.04.2007 19:24:40) | |
---|
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. |
karikko 03.04.2007 19:55:22 | |
---|
Älä vaan osta kitaraa kokeilematta. Pojan tarttee itse päästä kokeilemaan että kitara tuntuu hyvältä kaikin puolin eikä ole liian painava.Siis ei T-kaupasta jos ei ole varma mitä haluaa.(Itse en osta missään tapauksessa postimyynnistä kitaraa) Sitäpaitsi hyvästä musiikkiliikkeestä Esim.Millbrook-musiikki Helsingissä, saa ammattilaisen apua ja neuvoja. |
Karipiirto 03.04.2007 20:01:30 | |
---|
Älä vaan osta kitaraa kokeilematta. Pojan tarttee itse päästä kokeilemaan että kitara tuntuu hyvältä kaikin puolin eikä ole liian painava.Siis ei T-kaupasta jos ei ole varma mitä haluaa.(Itse en osta missään tapauksessa postimyynnistä kitaraa) Sitäpaitsi hyvästä musiikkiliikkeestä Esim.Millbrook-musiikki Helsingissä, saa ammattilaisen apua ja neuvoja. Joo samaa mieltä. Laitoin noi linkit lähinnä siksi että näkee missä hinnoissa noi pyörii. Kaksi kymppiä saattaa olla hintaa lisää kaupasta ostettaessa mutta se tulee kyllä T-kaupassakin postimaksuissa että ei se hinta siellä hirveesti halvempi siellä ole. Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Tosiasia on, että pojan innostus saattaa kariutua alku tekijöihinsä, jos hän onkin vankkaa metalli kalustoa, ja sitten käteen lyödään joku Yamaha :) Tosiasia, mutta soitin minäkin vudoen Harley Bentonia, ja viellä metallia... Siis ihan varoituksena, hyvä kitara varmasti... Mutta aloittelijalle vain ulkonäkö on tärkeätä (ei siitä kokeilusta varmaan ole varsinaista hyötyä (ellei sitten ole useita kitaroita kokeiltavana, että voi verrata). Tiedä hantä. Olen Stratocaster_90 |
Karipiirto 03.04.2007 20:23:48 (muokattu 03.04.2007 20:26:05) | |
---|
Tosiasia on, että pojan innostus saattaa kariutua alku tekijöihinsä, jos hän onkin vankkaa metalli kalustoa, ja sitten käteen lyödään joku Yamaha :) Tosiasia, mutta soitin minäkin vudoen Harley Bentonia, ja viellä metallia... No voin sanoa että noihin Harley Bentoneihin verrattuna toi Yamaha painii kyllä aivan eri sarjassa. ;) Siis ihan varoituksena, hyvä kitara varmasti... Mutta aloittelijalle vain ulkonäkö on tärkeätä (ei siitä kokeilusta varmaan ole varsinaista hyötyä (ellei sitten ole useita kitaroita kokeiltavana, että voi verrata). Tiedä hantä. Ite aloitin stratolla ja olin vieläpä itse halunnut sen. Ja tunnen kyllä tyyppejä jotka on hankkinu ekaksi kepiksi jonku 700€ B.C.Richin kirveen ja 150W Spiderin ja katunut jälkeenpäin kumpaakin. ;) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
ravensoul 03.04.2007 21:36:18 (muokattu 03.04.2007 21:37:48) | |
---|
Ite aloitin stratolla ja olin vieläpä itse halunnut sen. Ja tunnen kyllä tyyppejä jotka on hankkinu ekaksi kepiksi jonku 700€ B.C.Richin kirveen ja 150W Spiderin ja katunut jälkeenpäin kumpaakin. ;) Ei sillä ole hankintahetkellä väliä, vaikka jälkeenpäin katuisikin. Ostin minäkin ekaks kepiks mustan halpis-RG:n, se ku vaikutti muka tarpeeks hienolta (enkä ollu ees teini, noloa..). Nykyään, straton rinnalla, se ulkonäkö lähinnä oksettaa vaikka kitara onkin muuten suht ok. Mutta pointti on se, että sillon se oli komea ja tuntu kivalta sillä alottaa sahaaminen. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3 |
Jimi 03.04.2007 21:42:10 | |
---|
Luulenpa, että 10 vuotiaalle suht sama minkä kuulonen se kitara on. onse kuitenkin aika nuori vielä. Ja juuri se kannattaa ottaa huomioon, että 10 vuotiaalla on PIENET kädet. ei paljoo barreja soiteta jollain pasificalla kun on 10 vuotiaan kädet.... Jos ei kuitenkaan tahdo mitään "mini" kitaraa, niin suosittelisin jotain epiphonen tai tokain "gibson" kopiota. niissä on lyhyempi kaula = pienemmät nauhavälit = helpompi soittaa pienikätisen. Mikässe fenderin kitara oli mis o viel hitusen pienempi se kaulan skaala? Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!! |
Karipiirto 03.04.2007 22:45:12 (muokattu 03.04.2007 22:52:26) | |
---|
Jos ei kuitenkaan tahdo mitään "mini" kitaraa, niin suosittelisin jotain epiphonen tai tokain "gibson" kopiota. niissä on lyhyempi kaula = pienemmät nauhavälit = helpompi soittaa pienikätisen. Siis verrattuna mihin? Les Paulissa on ainakin kyllä tietääkseni ihan samat nauhavälit kuin tossa pacificassa. Ja Jos fenkulla stratoa meinasit niin siinä on 21 nauhaa mutta samat nauhavälit siinäkin. 24 nauhaasista en tiedä sanoa mutta strato tai pacifica on sellaset suht turvalliset valinnat siinä mielessä että ne taipuu niin moneen asiaan ja strato nyt kumminkin on kopioiduin kitaramalli eli on ainakin mistä valita. ;) Edit. Mutta joo tosiaan ei muuta kuin kauppaan kattelemaan ja sanoa pojalle vain se ylähinta että missä hintaluokassa niitä katellaan niin sitten ei pitäisi olla ongelmaa. Mä hankiin straton Iron Maidenin innoittamana mutta se nyt oli vain minun näkemykseni hienosta kitarasta(ja on muuten edelleen). :) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
FensonGibder 04.04.2007 12:46:51 | |
---|
Moi, Minkä rakenteinen kaveri on kyseessä? Suosittelisin joka tapauksessa mahdollisimman kevyttä kitaraa, jota jaksaa pitää sylissä ja josta ei tule selkä ja niska kipeäksi. 10 vuotta riittänee iäksi, jos on aitoa innostusta. Sen sijaan äkkipikaisuus ja rauhattomuus ei ole alkavalle kitaristille hyväksi. Akustinen, 3/4-kokoinen kitara voisi olla hyvä. Jos asutte pienessä asunnossa niin etsi kevyt 3/4-kokoinen sähkökitara. Siitä lähtee vähemmän mölyä - koska sitä voi soittaa välillä vaikka ilman vahvistinta. Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan! |
Jimi 04.04.2007 12:57:32 | |
---|
Siis verrattuna mihin? Les Paulissa on ainakin kyllä tietääkseni ihan samat nauhavälit kuin tossa pacificassa. Ja Jos fenkulla stratoa meinasit niin siinä on 21 nauhaa mutta samat nauhavälit siinäkin. 24 nauhaasista en tiedä sanoa mutta strato tai pacifica on sellaset suht turvalliset valinnat siinä mielessä että ne taipuu niin moneen asiaan ja strato nyt kumminkin on kopioiduin kitaramalli eli on ainakin mistä valita. ;) Edit. Mutta joo tosiaan ei muuta kuin kauppaan kattelemaan ja sanoa pojalle vain se ylähinta että missä hintaluokassa niitä katellaan niin sitten ei pitäisi olla ongelmaa. Mä hankiin straton Iron Maidenin innoittamana mutta se nyt oli vain minun näkemykseni hienosta kitarasta(ja on muuten edelleen). :) http://www.yamaha-europe.com/yamaha … _guitars/95_pacifica_012/index.html pacifican kaulan skaala: Scale length: 648mm (25.5) esim epiphonen skaala (sama skaala gibsoneissa): http://epiphone.com/default.asp?ProductID=51&CollectionID=6 24.75" eli ei ole sama. Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!! |
Bookkeeper 04.04.2007 13:28:49 | |
---|
Tosiasia on, että pojan innostus saattaa kariutua alku tekijöihinsä, jos hän onkin vankkaa metalli kalustoa, ja sitten käteen lyödään joku Yamaha :) Sitten on tullut valittua väärä harrastus. Ei motivaatio voi olla siitä kiinni onko kitaran merkki Yamaha vai ESP-LTD. Jos soittaminen kiinnostaa, soittaminen kiinnostaa. Tosiasia, mutta soitin minäkin vudoen Harley Bentonia, ja viellä metallia... Metalli tuntuu olevan sellainen musiikkityyli ettei sitä voi soittaa kuin "metallikitaralla"? Minä aloittelin Firefox-stratokopsulla. Kavereilla oli stratokopsuja tai sitten Epiluureja. Eikä kukaan lopettanut soittamista siksi kun kitaran lavassa ei lukenut ESP, Jackson tai Charvel. "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
I.K. 04.04.2007 14:00:20 | |
---|
Sitten on tullut valittua väärä harrastus. Ei motivaatio voi olla siitä kiinni onko kitaran merkki Yamaha vai ESP-LTD. Jos soittaminen kiinnostaa, soittaminen kiinnostaa. Totta tavallaan, mutta toisaalta tuskin kukaan omalla kohdallaan kovin innostuisi jos joku muu päättäisi minkä kitaran kaupasta saisi mukaansa, luultavasti olet itsekin kitarasi valinnut. On toki selvää, että budjetti on aina tapauskohtaisesti se mikä se on ja sen kanssa on elettävä, mutta kun kitaran hinkujalle pikkuhiljaa selviää, rahalliset rajoitukset, niin yleensä budjettiin sopivista vaihtoehdoista joku muodostuukin sellaiseksi "ton mä haluun" jutuksi. Väitän siis, että varsinkin aloittelevalle kitaristille on hyvin tärkeää, että saa itse olla valitsemassa soittopeliä, mutta neuvoahan aina saa. Toinen asia mikä tuli mieleeni, näistä halvemman hintaluokan kitaroista, eli postimyynnistä ei varmaankaan kannata tilata, koska olen esimerkiksi nähnyt sellaisen Yamaha kitaran kaulan jossa niin käsittämättömän suuri oksakohta juuri kaulan juuressa, että miten kukaan näkökyvyn omaava kitaranvalmistaja on tuollaisen voinut päästää läpi. Siis suosittelen että tarkastaa todella tarkasti koko kitaran läpi ja varsinkin kaulan puurakenteen, tämän takia saksasta tilaaminen ei ole se järkevin vaihtoehto. |
Karipiirto 04.04.2007 14:41:53 (muokattu 04.04.2007 15:06:58) | |
---|
http://www.yamaha-europe.com/yamaha ... _guitars/95_pacifica_012/index.html pacifican kaulan skaala: Scale length: 648mm (25.5) esim epiphonen skaala (sama skaala gibsoneissa): http://epiphone.com/default.asp?ProductID=51&CollectionID=6 24.75" eli ei ole sama. No siis. Mulla on Squier affinity strato(25.5") JA Les Paul mallia tokai(24.75") ja niissä ne nauhavälit on justiinsa samat vaikka skaala onkin eri. Ja Tokain kaula on vieläpä pidempi kuin straton. Skaala on käsittääkseni matka satulasta tallaan ja siihen vaikuttaa mm. kuinka takana talla on. ;) Edit. Hups olikin justiin toisin päin. Eli straton kaula on pidempi pari senttiä mutta nauhavälit mittasin niistä alimmista, sillä niissähän se käsi eniten joutuu taipumaan, ja ne oli yhtä pitkät molemmissa. :) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Bookkeeper 04.04.2007 14:49:11 | |
---|
Väitän siis, että varsinkin aloittelevalle kitaristille on hyvin tärkeää, että saa itse olla valitsemassa soittopeliä, mutta neuvoahan aina saa. Tuo on kyllä hyvä pointti. Minusta vain on hyvä pitää mielessä, että itse soittamisen ilo on se "juttu". Jos innostusta löytyy, ihan varmasti motivaatio ei ole siitä kiinni mitä kitaran lavassa lukee. Kamakilpailun tyyliin "kaverin kitara on hienompi kuin mun kitara, mä lopetan soittamisen" voi sitten aloittaa mopoiässä. Mistään muustahan siinä ei ole kysymys. Yamahan Pacifica 112 on riittävän hyvä kitara kenelle vain - paitsi jos naapurin Sakella on ESP ;-)
Jos neuvoa saa, mielellään kevyt kitara jossa kevyt soitettavuus. Stratomalli on "varma valinta" soittoasennon kannalta. Kaupan päälle pari 0.09/0.08 kielisettiä (+ piuha, plekuja yms). Säädöt kannattaa tsekata: kielet lähelle otelautaa. "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Lenoldinho 04.04.2007 14:51:06 (muokattu 04.04.2007 14:52:50) | |
---|
Vaikka en olekkaan ammatilainen tai erittäin kokenut, lähetän tämän silti, koska tunnen olevani asian tuntija, syynä ikäni. Olen siis 12-vuotias, ja kohta vuoden soittanut. Kuinka paljon rahaa on käytettävissä? No, mielestäni kannattaisi hankkia joku Strato, Cube 60- tai joku muu Cube ja FloorPod (ei välttämättä). Näillä pääsee hyvin alkuun. Miksi? Strato siksi, että se on hyvä peruskitara kaikenlaiseen musaan, siinä on kampi (pikkupojat (ainakin minä) tykkää vääntää kampea xD), se on perushienon näköinen ja Yngwie käyttää sitä (heh). Voitte myös mennä kitarakauppaan, sanoa kuinka paljon rahaa teillä on, ja he antavat pojalle 10 kitaraa. Siitä kelpaa sitten valita. Cube-60 siksi, että siitä lähtee tarpeeksi ääntä bändisoittoonkin (kyllä, oletan että hän haluaa perustaa/liittyä bändiin), siinä on hyvin efektejä (pikkupojat tykkäävät efekteistä xD) ja se on melko halpa. Jos taas vahvistin ei tule bändisoittoon, suosittelen ehdottomasti Cube-perheen pienempiä jäseniä, kuten Cube 20x:ää ja Cube 30x:ää. Myös jo mainittu MicroCube on varteenotettava vaihtoehto. Ja miksi FloorPod? Koska (useat) pikkupojat tykkäävät, jos kitarasta saa paljon erilaisia ääniä. Ihan totta. (heh) When you kill a man, you're a murderer. Kill many, you're conqueror. Kill them all, ooh, oh, you're God! |
Karipiirto 04.04.2007 14:55:37 | |
---|
Jos neuvoa saa, mielellään kevyt kitara jossa kevyt soitettavuus. Stratomalli on "varma valinta" soittoasennon kannalta. Kaupan päälle pari 0.09/0.08 kielisettiä (+ piuha, plekuja yms). Säädöt kannattaa tsekata: kielet lähelle otelautaa. Nimenomaan. Se mikä karsii soittohaluja tehokkaimmin ei ole se että lavassa lukee Yamaha vaan se että kitaralla on huono soittaa. Vanhempi polvi muistelee kauhulla niitä vanhoja karvalakkistratoja ja muita kivoja kapineita missä lavassa luki kolvifontilla fenber ja kipson ja kaula oli käyrä kuin korkkiruuvi. ;) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Bookkeeper 04.04.2007 15:10:41 | |
---|
Nimenomaan. Se mikä karsii soittohaluja tehokkaimmin ei ole se että lavassa lukee Yamaha vaan se että kitaralla on huono soittaa. Vanhempi polvi muistelee kauhulla niitä vanhoja karvalakkistratoja ja muita kivoja kapineita missä lavassa luki kolvifontilla fenber ja kipson ja kaula oli käyrä kuin korkkiruuvi. ;) Heh. Olemme samaa mieltä. Hyvä soitettavuus on ehdottomasti se ykkösjuttu. Mitä nopeammin saa kielet soimaan kunnolla ja ensimmäiset voimasoinnut ilmoille, sitä parempi. "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |