Aihe: 5 "Blues säröä" vertailussa..mielipiteitä kaivataan!!
1 2
S.R.V.
03.04.2007 12:45:15
Eli alla olevissa linkeissä olis 5 erilaista Blues- säröä jotka kiinoistais! Nyt tarttis sitten vaan mielipiteitä ko. laitteista, eli omia käyttö kokemuksia, kuulopuheita, kuinka hinta/laatu suhde kohdallaan jne.!

http://www.thomann.de/fi/marshall_bb2_blues_breaker.htm

http://www.thomann.de/fi/boss_bd2_blues_driver.htm

http://www.thomann.de/fi/dod_fx102_mystic_blues_overdrive.htm

http://www.thomann.de/fi/behringer_bo_100.htm

http://www.thomann.de/fi/digitech_screamin_blues.htm

..toki saa ehdottaa lista ulkopuolelta, jos on joku hyvä vaihtoehto max. 100€ hintaan!!
GuitarManiac32
03.04.2007 13:39:30 (muokattu 03.04.2007 13:50:17)
Itselläni on Barber Electronicsin Direct Drive joka on yksi parhaista kokeilemistani säröpedaaleista. Hinta on n. 100€ tai alle käytettynä, Custom Soundsilla 149€. Olen käynyt läpi useita "parempiakin" (kalliimpia, ei välttämättä soundillisesti parempia) säröjä, kuten Fulltonen Fulldrive 2 sekä Distortion Pro-1, Voodoo Labin Sparkle Drive, Marshallin BluesBreaker jne. mutta Direct Drive on yhä pedaalilaudassa kiinni parin vuodenkin jälkeen. Soundit lähtee ihan perus "clean" bluesista Tubescreameriin ja push-pull Tonen ansiosta kovempaan Marshall-säröönkin (Gary Moore jne). Sisäisillä Bass ja Presence -trimmereillä saa pedaalin istumaan minkä vaan vahvistimen kanssa. Suosittelen kokeilemaan.

Tuolla on mielestäni hyvin pedaalia kuvailevia ääninäytteitä: http://www.steelbender.com/spotlightdirectdrive.html#audio
Linkki rakennuskuviini: http://img335.imageshack.us/gal.php?g=reunalistapetsitoinenkulma9zj.jpg
Dr. Muff
03.04.2007 13:47:23
Itselläni on Barber Electronicsin Direct Drive joka on yksi parhaista kokeilemistani säröpedaaleista. Hinta on n. 100€ tai alle käytettynä, Custom Soundsilla 149€. Olen käynyt läpi useita parempiakin säröjä, kuten Fulltonen Fulldrive 2 sekä Distortion Pro-1, Voodoo Labin Sparkle Drive, Marshallin BluesBreaker jne. mutta Direct Drive on yhä pedaalilaudassa kiinni parin vuodenkin jälkeen. Soundit lähtee ihan perus "clean" bluesista Tubescreameriin ja push-pull Tonen ansiosta kovempaan Marshall-säröönkin (Gary Moore jne). Sisäisillä Bass ja Presence -trimmereillä saa pedaalin istumaan minkä vaan vahvistimen kanssa. Suosittelen kokeilemaan.

Tuolla on mielestäni hyvin pedaalia kuvailevia ääninäytteitä: http://www.steelbender.com/spotlightdirectdrive.html#audio

Olen samaa mieltä. Toi on mulla pisimpään ollut nykyisista musakamppeista. Muut ovat tulleet ja menneet, tossa on vaan niin hyvä tone. Pikkurutusta mukavanlaiseen rohinaan lähtee ääntä. Jos toi olis kallis ja vaikeasti saatavissa niin veikkaan että sitä hypetettäisiin aika paljon enemmän.
Jungleman
03.04.2007 13:56:17
Eli alla olevissa linkeissä olis 5 erilaista Blues- säröä jotka kiinoistais! Nyt tarttis sitten vaan mielipiteitä ko. laitteista, eli omia käyttö kokemuksia, kuulopuheita, kuinka hinta/laatu suhde kohdallaan jne.!

http://www.thomann.de/fi/marshall_bb2_blues_breaker.htm

http://www.thomann.de/fi/boss_bd2_blues_driver.htm

http://www.thomann.de/fi/dod_fx102_mystic_blues_overdrive.htm

http://www.thomann.de/fi/behringer_bo_100.htm

http://www.thomann.de/fi/digitech_screamin_blues.htm

..toki saa ehdottaa lista ulkopuolelta, jos on joku hyvä vaihtoehto max. 100€ hintaan!!

Hmm... Noista tekee "bluessäröjä" vain nimi. En ole noita kaikkia kokeillut, mutta BB2 on muistaakseni ihan ok tubescreamerklooni. Oletan että jokaisen ominaissoundi on hieman keskialuepainotteinen ja särön määrä on erittäin maltillinen. Oletan myös että jokaisella noista voi soittaa bluesia ihan kivasti.

Mutta: ovat kovasti makuasioita nuo särökysymykset. Soundiin vaikuttaa muutama muukin seikka kuin pedaali. Ensinnäkin: mikä kitara? Mikä vahvistin? Muita pedaaleja? Makuuhuone, treenikämppä vai jäähalli? Millaista bluessoundia olet hakemassa?

Minä olen ennakkoluuloinen elitisti enkä kajoaisi vaihtoehdoista noista mihinkään - n. satasen budjetilla löytää käytettyinä parempiakin pedaaleja kuin oletan noiden olevan. Toisille joku noista voi olla the juttu.

Perussuosituksina "bluessäröiksi" lienevät kaikki maailman tubescreamerjohdannaiset, halpismuovipurkeista käsinväsättyihin putiikkivehkeisiin. Kokeilemisen arvoisia voisivat (budjetin rajoissa) olla esim. Barber LTD ja Voodoo Lab Sparkle Drive. Kalliimpia vehkeitä en ryhdy edes ehdottelemaan...

Mutta enhän minä itse asiassa edes ymmärrä mitään bluesista, eli tämän voi jättää omaan arvoonsa. Anteeksi.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
superfly
03.04.2007 14:11:36
Tuo Screaming Blues oli aika diskanttivoittoinen, enkä oikein siitä itselleni saanut käytökelpoista saundia ulos. Tummasaundisen vahvarin kanssa se voisi olla ihan jees tosin. Paljon paremmin toimii tuohon käyttöön vaikka saman valmistajan Bad Monkey.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Volle
03.04.2007 15:14:02 (muokattu 03.04.2007 15:17:03)
Hmm... Noista tekee "bluessäröjä" vain nimi. En ole noita kaikkia kokeillut, mutta BB2 on muistaakseni ihan ok tubescreamerklooni. Oletan että jokaisen ominaissoundi on hieman keskialuepainotteinen ja särön määrä on erittäin maltillinen. Oletan myös että jokaisella noista voi soittaa bluesia ihan kivasti.

Njaa, mun bb2:sta kyllä lähti aika paljon enempi säröä kuin tubescreamereista enkä oikein muutenkaan pitäisi sitä kovin ts-tyylisenä. Enkä ehkä kauhean blues-tyylisenäkään eli nimen suhteen olen samaa mieltä. Särkijänä se oli silti kyllä ihan jees. Omani vaihdoin kyllä tosin aika nopeasti pois aikanaan, kun hevimpää särkijää piti saada, heh.

Muista aloittajan vaihtoehdoista mä en tiedä oikein mitään. Oman "blues-säröni" otan vahvistimesta, jota on ehkä buustattu overdrive-polkimella. Sinisen musiikin särösaundeja - ja käsityksiä niiden keskinäisestä paremmuuksista - on aika monensorttisia, joten oikeaa totuutta ei taaskaan taida olla olemassa.

Edit: eiku taisin mä silloin aikanaan kokeilla bossin blues driverin, mutta päädyin sitten tuohon bb2:een. Ei sekään huono ollut muistaakseni.
Piis
nikovirtala
03.04.2007 15:14:31 (muokattu 03.04.2007 15:15:21)

Bossin Bluesdriver on ollut jalkojen alla pitkään eikä tule sieltä ihan heti lähtemäänkään. Säröä purkista lähtee tarvittaessa enemmän kuin tarpeeksi, mutta parasta laitteessa on kuitenkin _oikeasti_ toimiva tone säätö ja todella "väritön" yleissoundi verrattuna esim. tubescreameriin eli mannaa korville hyvän putkivahvistimen kanssa. Kokeile niin tiedät mistä puhun.
What is life? - A bad trip.
Dirty Hero
03.04.2007 15:26:39
Multa löytyy toi Behringer. Eihän se nyt mikään mahtisärö ole, mutta yllättävän hyvä hintaansa nähden. Kunnon putkisoundit lähtee oikein hyvin. Pesee muut behkun pedaalit mennen tullen. Siis mielestäni...

kannattaa käydä testaamassa F-musiikissa, jos vaan pystyy...
dfloreno
03.04.2007 15:38:34

Bossin Bluesdriver on ollut jalkojen alla pitkään eikä tule sieltä ihan heti lähtemäänkään. Säröä purkista lähtee tarvittaessa enemmän kuin tarpeeksi, mutta parasta laitteessa on kuitenkin _oikeasti_ toimiva tone säätö ja todella "väritön" yleissoundi verrattuna esim. tubescreameriin eli mannaa korville hyvän putkivahvistimen kanssa. Kokeile niin tiedät mistä puhun.

Sama täällä. Kaikki nuo em. on käyneet kokeilussa, ja itse asiassa BB2 oli jonkin aikaan rinnakkain tuon Bossin BD:n kanssa. Blues driver ei sinällään kuulosta hyvältä, monesti kun kuuntelee pelkkää kitarasoundia se tuntuu vähän piikikkäältäkin, mutta leikkaa hyvin bändin kanssa - puhumattakaan kun lyödään mikrofoni eteen ja narulle. Henk. koht. mitä olen lähimmäksi päässyt mielestäni 'hyvää' blues-särösoundia oli BJF:n Baby Blue overdrive, mutta sitten bändin kanssa jotenkin tuntui liian mömmöltä, ei leikannut niin hyvin läpi. Mene siis ja tiedä. Monesti vaan semmoinen makuhuone 'unelmasoundi' ei vaan oikein toimi käytännössä.
God made me funky
LaXu
03.04.2007 15:47:01
Tuo Screaming Blues oli aika diskanttivoittoinen, enkä oikein siitä itselleni saanut käytökelpoista saundia ulos. Tummasaundisen vahvarin kanssa se voisi olla ihan jees tosin. Paljon paremmin toimii tuohon käyttöön vaikka saman valmistajan Bad Monkey.

Allekirjoitan tämän. En tykännyt Screaming Bluesista juurikaan, Bad Monkey sen sijaan on oiva polkusin.
otto_tolvanen
03.04.2007 16:10:52

Itselläni on Barber Electronicsin Direct Drive joka on yksi parhaista kokeilemistani säröpedaaleista. Hinta on n. 100€ tai alle käytettynä, Custom Soundsilla 149€. Olen käynyt läpi useita "parempiakin" (kalliimpia, ei välttämättä soundillisesti parempia) säröjä, kuten Fulltonen Fulldrive 2 sekä Distortion Pro-1, Voodoo Labin Sparkle Drive, Marshallin BluesBreaker jne. mutta Direct Drive on yhä pedaalilaudassa kiinni parin vuodenkin jälkeen. Soundit lähtee ihan perus "clean" bluesista Tubescreameriin ja push-pull Tonen ansiosta kovempaan Marshall-säröönkin (Gary Moore jne). Sisäisillä Bass ja Presence -trimmereillä saa pedaalin istumaan minkä vaan vahvistimen kanssa. Suosittelen kokeilemaan.

Itsellänikin on ollut Direct drive pariinkin otteeseen (vanha ja uusi versio, ei paljoa eroa...). Huomasin, että ko. pedaali on äärimmäisen nirso vahvistimen suhteen ja kuulostaa ehdottomasti parhaalta silloin, kun vahvistimesta itsestään alkaa irtoamaan hieman pääteastemuroa. Cleanin saundi päällä DD kuulostaa mielestäni melko kylmältä ja terävältä. Suosittelenkin ehdottomasti testaamaan oman kaluston kanssa jos vaan suinkin mahdollista.
S.R.V.
03.04.2007 18:08:04

Toihan kuulostaa itteasiassa melko hyvältä! Kattelin vähän musakauppojen (siis pääkaupunkiseudun) nettisivuja, että missä niitä oikeen löytyis. Itesasiassa en muulta löytäny kun tuolta Customilta, missä se oli toistaiseksi out of stock! Pitäs päästä itte testaamaan miltä se oikeen kuulostaa livenä, mutta hyvältä se tossa näytteessä ainakin kuulosti! Dr.Muff jakaa myös mielipiteesi joten, jos kaksi ekaa kehottaa tätä kokeilemaan ni kyllä siinä jotain perää pitää olla!
Now they call you prince charming, can't speak a word when your full of ludes. Say you'll be alright come tomorrow, but tomorrow might not be here for you. - Lynyrd Skynyrd, That Smell
S.R.V.
03.04.2007 18:18:26
Mutta: ovat kovasti makuasioita nuo särökysymykset. Soundiin vaikuttaa muutama muukin seikka kuin pedaali. Ensinnäkin: mikä kitara? Mikä vahvistin? Muita pedaaleja? Makuuhuone, treenikämppä vai jäähalli? Millaista bluessoundia olet hakemassa?

Niipä....Siis käytössä on Squierin strat, ja Marshall Valvestate VS65R....(ja toivottavsti pikapuoliin Epin Les Paul). Ja enimmäkseen toistaseks ihan himassa pistelen menemään!

Minä olen ennakkoluuloinen elitisti enkä kajoaisi vaihtoehdoista noista mihinkään - n. satasen budjetilla löytää käytettyinä parempiakin pedaaleja kuin oletan noiden olevan. Toisille joku noista voi olla the juttu.

Joo kyl mä mieluusti kattelisin jotain väkevämmän hintasta värkkiä, mutta kun ei näillä tuloilla...ei. Tässä vaiheessa ainakaan.

Perussuosituksina "bluessäröiksi" lienevät kaikki maailman tubescreamerjohdannaiset, halpismuovipurkeista käsinväsättyihin putiikkivehkeisiin. Kokeilemisen arvoisia voisivat (budjetin rajoissa) olla esim. Barber LTD ja Voodoo Lab Sparkle Drive. Kalliimpia vehkeitä en ryhdy edes ehdottelemaan...

Joo pitää perehtyy näihin, tuttuja nimiä!

Mutta enhän minä itse asiassa edes ymmärrä mitään bluesista, eli tämän voi jättää omaan arvoonsa. Anteeksi.

Mukava kuulla kuitenkin varmasti ihan päteviä ehdotuksia! Kiitti!
Now they call you prince charming, can't speak a word when your full of ludes. Say you'll be alright come tomorrow, but tomorrow might not be here for you. - Lynyrd Skynyrd, That Smell
S.R.V.
03.04.2007 18:23:23
Njaa, mun bb2:sta kyllä lähti aika paljon enempi säröä kuin tubescreamereista enkä oikein muutenkaan pitäisi sitä kovin ts-tyylisenä. Enkä ehkä kauhean blues-tyylisenäkään eli nimen suhteen olen samaa mieltä. Särkijänä se oli silti kyllä ihan jees. Omani vaihdoin kyllä tosin aika nopeasti pois aikanaan, kun hevimpää särkijää piti saada, heh.

Muista aloittajan vaihtoehdoista mä en tiedä oikein mitään. Oman "blues-säröni" otan vahvistimesta, jota on ehkä buustattu overdrive-polkimella. Sinisen musiikin särösaundeja - ja käsityksiä niiden keskinäisestä paremmuuksista - on aika monensorttisia, joten oikeaa totuutta ei taaskaan taida olla olemassa.

Nii ilmeisesti on putkivahvari potkimassa soundia kö?! Kyllä kelpais ittelenikin, mutta sen hankkimista odottaessa kuitenkin kokeillaan jotain mikää putoaa kategoriaan "next best thing"! ;D
fuzz
03.04.2007 18:28:40
Itelläni on ollut bossin bd2 jo jonkin aikaa ja olen kyllä tyytyväinen ollut. En bluesia soita, rock ja hardrock on enemmän mun makuun. Hain acdc soundeja ja ne kyllä sain irti bossista. Toimii mun mielestä hyvin myös vähemmilläkin säröillä esim. boostina.
S.R.V.
03.04.2007 18:28:51
Sama täällä. Kaikki nuo em. on käyneet kokeilussa, ja itse asiassa BB2 oli jonkin aikaan rinnakkain tuon Bossin BD:n kanssa. Blues driver ei sinällään kuulosta hyvältä, monesti kun kuuntelee pelkkää kitarasoundia se tuntuu vähän piikikkäältäkin, mutta leikkaa hyvin bändin kanssa - puhumattakaan kun lyödään mikrofoni eteen ja narulle. Henk. koht. mitä olen lähimmäksi päässyt mielestäni 'hyvää' blues-särösoundia oli BJF:n Baby Blue overdrive, mutta sitten bändin kanssa jotenkin tuntui liian mömmöltä, ei leikannut niin hyvin läpi. Mene siis ja tiedä. Monesti vaan semmoinen makuhuone 'unelmasoundi' ei vaan oikein toimi käytännössä.

Jep jep! Eli 2 puoltaa tätä! Hyvä homma! Pitää tosiaan päästä testaileen johonkin, mutta tuskin mistään musa kaupasta löytyy "mun" Marsua, millä se sitte pitäs testata! No joo jos joku tarpeeks pa*ka styrkka löytyis tesiin ni olis sekin jotain!
S.R.V.
03.04.2007 18:32:57
Löytysköhän kellään ääni näytteitä tosta Iban Tube Screamerista?! Tahi tietäis että mistä löytäis! Todella kiinnostais kuulla!
Jaqqi1991
03.04.2007 18:45:18 (muokattu 03.04.2007 18:47:48)
Löytysköhän kellään ääni näytteitä tosta Iban Tube Screamerista?! Tahi tietäis että mistä löytäis! Todella kiinnostais kuulla!

SRV:llä oli käytössä ainakin tube screamer.. Mikä olis halvan miehen pedaali tuollaiseen srv tyyliseen bluesiin?
We may be humans, but were still animals
Exhausted
03.04.2007 18:52:09

SRV:llä oli käytössä ainakin tube screamer.. Mikä olis halvan miehen pedaali tuollaiseen srv tyyliseen bluesiin?

SRV:n ja monien muidenkin blueslegendojen saundi lähti enemmän soittotatsin, kitaran ja vahvistimen yhteispelistä kuin mistään pedaalista. Overdrivepedaalin tehtävä tällaisessa systeemissä on vain antaa lisää gainia rankimpiin hetkiin, mutta perussaundi pitäisi jo olla hallussa sitä ennen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)