Aihe: kokemuksia 4x10 bassokaapeista
1 2
mikama83
03.04.2007 16:18:22
olen vaihtamassa itse tehtyä bassokaappia ihan merkkituotteeseen ja olen katsellu hartken ja warwickin 4x10 kaappeja mutta onko kokemuksia kumpi merkki olisi parempi?..tai kenties joku muu merkki hintaluokassa n.500€.
nuppina on hartke 5500.
Wil-J
03.04.2007 16:33:45
olen vaihtamassa itse tehtyä bassokaappia ihan merkkituotteeseen ja olen katsellu hartken ja warwickin 4x10 kaappeja mutta onko kokemuksia kumpi merkki olisi parempi?..tai kenties joku muu merkki hintaluokassa n.500€.
nuppina on hartke 5500.

Mulla olisi myynnissä Hartken 4x10 XL. Hyvä kaappi se on, saundimieltymyksistä kiinni.
I'm your mama, I'm your daddy, I'm that nigga in the alley.
Nieby
03.04.2007 17:12:02
Päivää. Ite testasin Musiikki Lappeenrannassa jotain Warren 4x10- kaappia ja täytyy kyllä sanoa, että en ollut lainkaan tyytyväinen. Nuppina toimi ProFet 3.2.

Testailin ihan soundiskaalan nähdäkseni ensin presarilla ja sitten Epin Les Paul- bassolla. Lespalla sain jo melkein menevät soundit aikaan mutta presarilla soundi oli täyttä paskaa. Pikkaisenkin kovempi ääni aiheutti heti pörinää elementeissä. Olis ollu hauska nähdä millasta pörinä ois ollu, jos oisin bändisoitossa tuota käyttäny.

Voi toki olla että liikkeessä oli viallinen yksilö, en tiedä. Enosta.

Itelle tällä hetkellä tulossa GK:n kamat, joten suosittelen niitä muillekin. :)
Markus91
03.04.2007 17:16:36
Päivää. Ite testasin Musiikki Lappeenrannassa jotain Warren 4x10- kaappia ja täytyy kyllä sanoa, että en ollut lainkaan tyytyväinen. Nuppina toimi ProFet 3.2.

Testailin ihan soundiskaalan nähdäkseni ensin presarilla ja sitten Epin Les Paul- bassolla. Lespalla sain jo melkein menevät soundit aikaan mutta presarilla soundi oli täyttä paskaa. Pikkaisenkin kovempi ääni aiheutti heti pörinää elementeissä. Olis ollu hauska nähdä millasta pörinä ois ollu, jos oisin bändisoitossa tuota käyttäny.

Kuin paljon sä sitä gainia väänsit?
Jooba
03.04.2007 17:22:01
Se on ollut etunen ruvella varmaan.

No itse asiaan. Itseltäni löytyy Hartke 410TP -kaappi ja hyvin toimii. Murisee ja korkeatkin äänet toimivat vallan mainiosti. Kannattaa testata jossakin 410TP kaappia ihmeessä.
mikama83
03.04.2007 17:44:04
mitäs eroa tolla tp ja blx kaapilla on ku ne on samannäkösiä?..tehonkesto tais olla pienempi siinä tp:ssä?
mikama83
03.04.2007 17:44:39
eiku bxl se oli:)
calster
03.04.2007 18:01:58
Hartken Transportteria olen kokeillut , vähäsen kylläkin vaan!!!vahvistin oli joku hartke!
Ainakin sellanen kuva mieleen jäi että suht lujaa se soi!!! Mutta kun ei ollu omat ni ei kehdannu säätää vahvaria!

Itse olen kyllä ostamassa uutta kaappia ja Warrun 411PRO:ta olen vakavasti harkinnut, mutta ei kyllä mitään hajua siitä kyseisestä, että jos joku tietää 411PRO:sta jotain ni kertokaahan?????
Markus91
03.04.2007 18:24:58
Myyjä sääti ihan itse säädöt. En uskaltanut pahemmin puuttua, kun ei ollu omat laitteet eikä pahemmin oo kokemusta noiden laitteiden käytöstä.

Luulen, että se meni koskemaan siihen gain-nappulaan, jota ei mun kokemuksien mukaan saa vääntää juuri ollenkaan kovemmilla volilla tai tulee sellaista oikein "mukavaa" trankkusirinäpörinää. Siinähän on sellanen clippivalo, jos se vilkkui tai oli kokoajan päällä, luulen pörinän johtuneen yksinkertaisesti siitä että soundi oli säröllä. Pienemmillä volilla tuo gain on ihan ok, kun tulee vähän sellaista selkeyttä soundiin. Mutta tosiaan ainakaan itsellä lujaa soittaessa ei toimi ollenkaan, varsinkin kun läiskin aika kovalla tatsilla menemään. Omassa Warwick Sweet 15 -combossa ainakin näin.
pekezu
03.04.2007 18:50:35

Totta, sitä gainia ei kannata sen vilkkumisen yli laittaa. Itselläni on säädettynä niin, että ledin vilkkuessa otan vielä yhden "pykälän" takapakkia ja säädän loput volasta masterista.

Anteeksi Offtopic.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
Wil-J
03.04.2007 21:20:25
Luulen, että se meni koskemaan siihen gain-nappulaan, jota ei mun kokemuksien mukaan saa vääntää juuri ollenkaan kovemmilla volilla tai tulee sellaista oikein "mukavaa" trankkusirinäpörinää. Siinähän on sellanen clippivalo, jos se vilkkui tai oli kokoajan päällä, luulen pörinän johtuneen yksinkertaisesti siitä että soundi oli säröllä. Pienemmillä volilla tuo gain on ihan ok, kun tulee vähän sellaista selkeyttä soundiin. Mutta tosiaan ainakaan itsellä lujaa soittaessa ei toimi ollenkaan, varsinkin kun läiskin aika kovalla tatsilla menemään. Omassa Warwick Sweet 15 -combossa ainakin näin.

No siis kyse gainissa on siitä että kuinka paljon hönkää se pistää menemään päätteelle (korjatkaa kun olen väärässä). Eli gaini säädetään soittimesta riippuen. Jos soittimesta tulee voimakas signaali niin gainia vähän jne. Ainakin tekstin perusteella päättelin että tästä on jonkin asteinen epäselvyys. No joo...
sunder
03.04.2007 21:25:04
Ainaski tossa sweetissä saundi vaa paranee ku clippivalo vähän vilkuttelee.
Markus91
03.04.2007 22:39:54
Ainaski tossa sweetissä saundi vaa paranee ku clippivalo vähän vilkuttelee.

No kyllä se parempi on pienillä tai keskinkertaisilla volilla. Käytännössä siis silloin toimii kun vaikkapa mastervolume on vähän alle puolessavälissä. Silloin säädän gainin jonnekin puoleenväliin kanssa. Ei mene ruvelle jos ei sitten mätä kieliä kuin mielipuoli. Jos on kovaa lyövä rumpali, ei toi volumetaso mun mielestä ole riittävä tai ainakaan ei ole omassa bändissä. Tilanne onkin se, että joudun väkisin yrittämään saada lisää tehoa ulos, jolloin väännän masterin täysille ja gainia vastaavasti pudotan. Ääntä tulee jonkin verran enemmän, juuri siinä rajoilla, että onko riittävästi. Vähänkään jos gainia lisää, niin (etuaste, pääte, kertokaa mikä?) menee ruvelle. Eli ainakaan näin ääriasetuksissa ei toimi tuo gain-potikka. Ei tämä kovin toimiva systeemi ole, mutta tehokkaampi nuppi+kaappi on hankinnassa.

Muutenkin tuon Sweet 15:sen soundi ei ole mikään erikoinen. Profet 3.2 kuulosti liikkeessä paljon samantyyliseltä kuin tämä, joku Warren ikävä ominaissoundi kaiketi joka ei mua miellytä. Ei kylläkään se viereinen Hartke 3500 -nuppikaan ollut kuin vähän parempi. Ashdown ABM-sarjalainen (EVOII olikohan) alkoikin olla jo oikeaa meininkiä.

No siis kyse gainissa on siitä että kuinka paljon hönkää se pistää menemään päätteelle (korjatkaa kun olen väärässä). Eli gaini säädetään soittimesta riippuen. Jos soittimesta tulee voimakas signaali niin gainia vähän jne. Ainakin tekstin perusteella päättelin että tästä on jonkin asteinen epäselvyys. No joo...

Joo, siis kyllä on epäselvyys mitä nuo gain ja master oikeastaan tekee. Saa yrittää selittää ja toivonkin että selitätte. Itse olen vain ajatellut asian niin, että master on sitä yleistä volumetasoa ja gain sitten sellaista volaa joka vähänkäytettynä muokkaa soundia sellaiseksi vähän avoimemmaksi ja paljonkäytettynä muuttaa soundin säröksi. Sitten, tuleeko bassosta voimakkaampi signaali kun vahvari on lujemmalla? Vai onko kyse vaan siitä että trankkuja ei voi luukuttaa? Ja trankku ääriasetuksilla ei kuulosta hyvältä toisin kuin putkivahvistin. Onko tässäkin kyse päätesäröstä niin kuin putkipeleissä?
Markus91
03.04.2007 23:12:09 (muokattu 03.04.2007 23:12:39)
Taisi mennä muuten aika metsään tuo mastervolumen ja gainin tehtävän selitys tuossa yllä, mutta antaa olla. Luin kitarapalstalta jotain ja ymmärsin näin, onko mitään järkeä seuraavassa: Gain säätää etuasteen särön ja volumen määrää, master pääteasteen volumea ja säröä.

Ja pahoittelut pahasta offtopicaamisesata.
ile.pop
03.04.2007 23:50:15
Taisi mennä muuten aika metsään tuo mastervolumen ja gainin tehtävän selitys tuossa yllä, mutta antaa olla. Luin kitarapalstalta jotain ja ymmärsin näin, onko mitään järkeä seuraavassa: Gain säätää etuasteen särön ja volumen määrää, master pääteasteen volumea ja säröä.

Etuaste noin periaatteessa vain vahvistaa saamansa signaalin optimaaliselle tasolle, jotta sen kohinan/signaalin suhde olisi hyvä ja elektroniikka toimii kivasti. Erilaiset etuset sitten toimivat hieman eri tavoin toisten(yleensä putkilaitteista kyse) juurikin värittäessä/muokatessa soundia mitä enemmän gainia nostetaan ja toisten kuulostaessa suht samalta aina. Pääteaste sitten taas periaatteessa on vain vahvistin, mutta kuten kaikki tiedämme, mitä kovempaa putkia ajetaan, niin soundi muuttuu, parempaan tai huonompaan, on sit taas makukysymys.

Eli se on vähän fiiliskysymys miten sitä soundia lähtee laitteista hakemaan. Yksi on suht hissukseen ajaa päätteestä ja katsoa kuinka gainin vääntäminen muokkaa soundia ja sitten nostaa volumea tai toisinpäin.

Kokeilemisiin...

Ps. mul ois myynnissä ampegin kaappi torilla, jonka hinta on tosin vähän yläkanttiin, mut se on mielestäni ainakin erittäin asiallinen ja case mukana.
On guuluu...
Johannes_t
03.04.2007 23:53:04

Gain säätää etuasteen särön ja volumen määrää, master pääteasteen volumea ja säröä.

Joo, paitsi että transistori-koneissa ei välttämättä kannata päätesäröstä edes mainita...

Käytännössä gainilla säädetään basson signaali vahvistimelle sopivaksi (joissain vahvistimissa on myös aktiivibassoille oma input esim. -10db tai -20db) ja (master)volumella se, kuinka paljon ääntä tulee ulos.
Wil-J
04.04.2007 13:54:53
Joo, paitsi että transistori-koneissa ei välttämättä kannata päätesäröstä edes mainita...

Käytännössä gainilla säädetään basson signaali vahvistimelle sopivaksi (joissain vahvistimissa on myös aktiivibassoille oma input esim. -10db tai -20db) ja (master)volumella se, kuinka paljon ääntä tulee ulos.

Tätä yritin kovasti ylempänä selittää.
jvakeva
04.04.2007 17:06:57

kylläpä on porukka pihalla kamoistaan..
absqua
04.04.2007 17:07:43
kylläpä on porukka pihalla kamoistaan..

kieltämättä tuli sama mieleen.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)