Aihe: Marshall JCM-800 4210 + Boss GT-8, ensituntumaa.
1 2 3
JuSu
02.04.2007 20:08:59 (muokattu 02.04.2007 20:17:13)
Kun Marsu tapasi Pomon, eli lyhyt tarina siitä, vaikuttaako 20 vuoden ikäero yhteiseloon ja -oloon.

Jo pitemmän aikaa takaraivossa oli lämmennyt pahemmanlaatuinen marsukuume, jota hetkellisesti lääkittiin DSL-201 combolla. Se ei kuitenkaan täyttänyt odotuksia täysin, joten muutamien vaihtojen kautta kämpälle majoittui JCM-800 sarjan kaksikanavainen 50 W 1x12 combo, mallimerkinnältään 4210 ja vuosimallia 1985.

Koska en ole ihastunut steppailuun soittaessani (mulla on käsissä ihan tarpeeksi koordinoitavaa), halusin tavalla tai toisella valjastaa vehkeen niin, että yhdellä polkaisulla vaihtuu kanavat ja efektit, ja että paletista löytyisi mieluusti vielä marshallin kahden perussoundin (clean/boost) lisäksi vielä toinen särösoundi.

Paperilla sopiva kampe löytyikin: Boss GT-8 multilankku. Laitteessa on varsin hyvä kattaus efektejä sekä mallinnuksia, joista jälkimmäisille tosin ei Marshallin kaverina mulla ole käyttöä. Tämän lisäksi laitteessa on efektilenkki, jonka avulla saadaan (ns. 4 cable method) Marshallin etuaste asetettua signaaliketjuun mihin tahansa väliin, jolloin Bossista halutut efektit (esim. wah, säröt, kompura) ovat ennen etusta, ja toiset (esim. chorus, viiveet, reverb) vasta etusen jälkeen. Bossin ominaisuuksiin kuuluu myös Amp Control releswitch, joka mahdollistaa Marshallin kanavien vaihtamisen halutuksi samalla kun Bossista vaihtuu ohjelma. Oivallista, ainakin teoriassa.

Eikun piuhat kiinni ja säätämään. Marshallin soundi oli jo aiemmin todettu mallikkaaksi esitykseksi. Ensimmäinen ongelma oli Amp Control -jakkiin kytketyn ohjauspiuhan aiheuttama pörinä (maalenkki). Netistä löytyi neuvo, piuhasta pitää katkaista maajohdin. Kuulosti oudolta, mutta auttoi. Jehna.

Lisää säätöä. Asettelin GT-8:n sisääntulotasoja, loopin sisään- ja ulostulotasoja sekä patchien mastervolumeja. Päädyin tekemään komppiroson niin, että tiputin crunch -patchissa Marsun etuseen syötettävän signaalin tasoa, jolloin se putsaa särökanavaa samaan tapaan kuin kitarasta volumea pudotettaessa. Lead patchissa sitten kuumempaa signaalia sisään, ja high gainit ovat tosiasia. Clean sitten vain vaihtamalla amp controlin avulla Marshallin kanava puhtaaksi. Toimii!

Seuraavaksi lisäsin cleaniin chorusta ja reverbiä, sekä tein toisen lead soundin, jonka maustoin delaylla. Ei hassumpaa, ei ollenskaan.

Nyt mulla on siis neljä perussoundia: Puhdas choruksella ja reverbillä, kuiva crunch ja lead, sekä lead delaylla. Siirtyminen soundista toiseen tapahtuu yhdellä polkaisulla. Lisäksi GT-8:n expressiopedaali toimii wahina ja volumena.

Mahdollisuudet ovat moninaiset. Halutessani voin tehdä lisää patcheja, ja esimerkiksi ajaa marshallin etuseen jotain säröpedaalimallinnusta, tai vaikkapa boostata leadsäröä vielä jollain overdrivellä, jolloin mennään jo melkoisiin high gain -mössöihin. Bossissa on myös melkoinen liuta kaikenmaailman vatkauksia flangereista ja phasereista kummallisiin ufoefekteihin, joten mielikuvitus on rajana. Halutessa voi myös tiputtaa Marshallin etusen pois ja käyttää jotain Bossin mallinnuksista. Marshall kuitenkin kuulostaa sen verran maukkaalta, että mulla ei ole tarvetta viimeksi mainittuun.

Samalla systeemillä voi valjastaa lähes minkä tahansa vahvistimen, jonka kanavanvaihto (tai jokin muu ominaisuus) toimii tavallisella kanavanvaihtimella ja jossa on efektilenkki. Pienten alkuvaikeuksien jälkeen homma toimii ainakin mulla kuin junan hissi.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
jo_tu
02.04.2007 20:48:52
oletko huomannut, että bossi söisi soundia? ts. oletko tehnyt vertailua boss/ei bossia jcm:n kanssa?
JuSu
02.04.2007 21:03:36
oletko huomannut, että bossi söisi soundia? ts. oletko tehnyt vertailua boss/ei bossia jcm:n kanssa?

Ihan varmasti syö, kun tuo signaali kiertää ees taas vehkeiden välillä. Onko sillä sitten väliä? Ei mulle. Itseasiassa se, että Bossin kera presencekorostus hiukan väheni, sopii mun korvaan hyvin.

Ja kyllä se Marshall -rytinä sieltä silti tuuttaa.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
jo_tu
02.04.2007 21:06:43
jeps, jotain tollaista ajattelinkin sen olevan. eli ei vaikuta häiritsevästi. hyvä hyvä...
JuSu
03.04.2007 08:22:06 (muokattu 03.04.2007 13:46:15)
jeps, jotain tollaista ajattelinkin sen olevan. eli ei vaikuta häiritsevästi. hyvä hyvä...

Tähän nyt sitten on sanottava, että jos mahdollista, testaa ensin. Jotakuta puristia ja kultakorvaa tuo ihan varmasti häiritsee.

Tuossa Marsussa on Celestion V30 -elementti, joka yleensä on mun korvaan liian räikeä. Marshallissa se kuitenkin kuulostaa kohtalaiselta, ja tuo presencevaimennus vain paransi soundia. Mun mielestä.

Tilasin summamutikassa kuitenkin Uraltonelta Eminence Texas Heatin, joko se menee comboon ja V30 lisäkaappiin, tai toisinpäin. Katsotaan nyt.

JuSu

EDIT: Texas Heat oli loppu, laitettiin Private Jack sen sijaan.
Niknak
03.04.2007 10:12:00
Jep, mulla oli taannoin Jcm800 2210 Gt-8:n kanssa käytössä. Ne sopivat bändisoitannassa oikein hyvin yhteen. Paremmin kuin esim. Engl Thunder ja GT8. Siksi luulen, että JCM800:ssa on suht laadukas looppi. Mulla ei niin kultakorvia ole, että olisin GT8:n havainnut syövän signaalia. Ainakaan silloin kun kahdeksikon levelit on säädetty oikein.

Lisäisin vielä tuohon, että ei sovi ihan kaikkien vahvistimien kanssa 4cm. Loopin täytyy olla mallia serial tai sitten täytyy vahvistimessa olla jonkinmoinen loop mix-säädin, joka laitetaan täysille.
Werihukka
03.04.2007 10:41:41

Lisäisin vielä tuohon, että ei sovi ihan kaikkien vahvistimien kanssa 4cm. Loopin täytyy olla mallia serial tai sitten täytyy vahvistimessa olla jonkinmoinen loop mix-säädin, joka laitetaan täysille.

Totta. Ja aina ei riitä edes se säädin. Nimittäin monissa Mesan vahvistimissa tuota rinnanlooppia ei saa mix-säätimellä täysille ilman modausta.

Hyvä valinta kuitenkin tuo GT-8 efektimasiinaksi. Kunhan saa pelittämään.
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
Exhausted
03.04.2007 11:39:12

Päädyin tekemään komppiroson niin, että tiputin crunch -patchissa Marsun etuseen syötettävän signaalin tasoa, jolloin se putsaa särökanavaa samaan tapaan kuin kitarasta volumea pudotettaessa. Lead patchissa sitten kuumempaa signaalia sisään, ja high gainit ovat tosiasia.

Mulla on sama systeemi Podin ja Mesa F-30:n kanssa. Tosin näiden vehkeiden kanssa tuo vahvarin releohjaus vaatisi ylimääräisen boksin ostamista, sekä vähän piuhojen kolvausta, sillä Mesan kavavanvaihto tapahtuu 5-piikkisellä piuhalla. Mutta cleania kanavaa tarvitsee aika harvoin. Lisäksi, pidän suosiolla kaikki efektini vahvarin edessä.
McNulty
03.04.2007 11:47:27
JuSu... osaatko vertailla GT-8:n ja G-Majurin eroja? Olisi mukava kuulla miten sinä koet tuon vaihdoksen. Mikä on Bossissa parempaa ja huonompaa kuin t.c.:ssä ja päinvastoin. Itsehän omistin kanssa aikanaan G-Majorin mutta nykyään GT-8:n.
http://terrornylund.blogspot.com/
JuSu
03.04.2007 12:45:26
JuSu... osaatko vertailla GT-8:n ja G-Majurin eroja? Olisi mukava kuulla miten sinä koet tuon vaihdoksen

Mulla on edelleenkin tuo G-Major räkissä, en ole siitä luopunut, enkä ihan helposti luovukaan.

Mulla on tuo GT-8 ollut vasta muutaman päivän, ja se on luonteeltaan hiukka erilaisessa käytössä kuin G-Major. Suora vertailu ei ole ihan luonnikasta, kun G-Major toimii vatkaimena ja kanavanvaihtimena, kun taas GT-8 toimittaa vatkaukset, boostailut, kanavanvaihdot ja toimii vielä polkimenakin...

Mutta tässä valossa voin jo sanoa, että GT-8 on helppokäyttöisempi. Parametrejä tuntuisi olevan vähemmän (mutta silti riittävästi), ja käyttöliittymä on loogisempi.

Molemmilla on paikkansa, eivät ole mielestäni suoraan kilpailevia tuotteita. Boss on moni- ja helppokäyttöisempi, G-Major vaikuttaisi aavistuksen laadukkaammalta, mutta käyttötavoiltaan selvästi rajoitetummalta.

Vähän kun vertaisi mustikoita ja mansikoita. GT-8 on kuin maastopyörä, kiva melkein missä vaan, mutta sileällä alustalla kunnon kilpapyörä (G-Major) hakkaa sen kuitenkin.

JuSu
Niknak
03.04.2007 14:27:09
kerpele.. meninköhän myymään omani pois liian hätäisesti. Alustavasti harkitsin G-majoria tilalle. Olin kuitenkin kaiken kaikkiaan tyytyväinen kasiin..
JuSu
03.04.2007 14:41:14
kerpele.. meninköhän myymään omani pois liian hätäisesti. Alustavasti harkitsin G-majoria tilalle. Olin kuitenkin kaiken kaikkiaan tyytyväinen kasiin..

No tähän vois tietty viisastella, että 'If it ain't broken, don't fix it...'

Mutta kerropas, millaiseen käyttöön ja minkä kamojen kanssa G-Majoria GT-8:n tilalle kaavailit, niin saat ainakin mun painavan mielipiteen, kumpi olisi parempi...

=)

JuSu
McNulty
03.04.2007 15:46:34
Mulla on edelleenkin tuo G-Major räkissä, en ole siitä luopunut, enkä ihan helposti luovukaan.

Mulla on tuo GT-8 ollut vasta muutaman päivän, ja se on luonteeltaan hiukka erilaisessa käytössä kuin G-Major. Suora vertailu ei ole ihan luonnikasta, kun G-Major toimii vatkaimena ja kanavanvaihtimena, kun taas GT-8 toimittaa vatkaukset, boostailut, kanavanvaihdot ja toimii vielä polkimenakin...

Mutta tässä valossa voin jo sanoa, että GT-8 on helppokäyttöisempi. Parametrejä tuntuisi olevan vähemmän (mutta silti riittävästi), ja käyttöliittymä on loogisempi.

Molemmilla on paikkansa, eivät ole mielestäni suoraan kilpailevia tuotteita. Boss on moni- ja helppokäyttöisempi, G-Major vaikuttaisi aavistuksen laadukkaammalta, mutta käyttötavoiltaan selvästi rajoitetummalta.

Vähän kun vertaisi mustikoita ja mansikoita. GT-8 on kuin maastopyörä, kiva melkein missä vaan, mutta sileällä alustalla kunnon kilpapyörä (G-Major) hakkaa sen kuitenkin.

JuSu

Jeespoks... suoranaisesti en halunnutkaan mitään "kumpi on parempi?"-vertailua vaan lähinnä eroavaisuuksia ja soveltuvuuksia yms. yms. Eli mitkä asiat on toisessa sinua miellyttävämpiä kuin toisessa, vaan tulihan niitäkin tuossa muutamia. Kenties täytyy kysellä vasta parin kuukauden päästä kun olet päässyt Pomon "pään sisään" vielä paremmin. Molemmathan ovat hyviä laitteita... itse pidän kyllä GT-8 lankusta kun voin samalla rasialla ohjata nuppia (midi-yhteensopiva) ja vatkata muljutuksia. Etuastettahan en reeniskäytössä käytä lainkaan, miulla on normisti nupin FXLoopissa tuo lauta kiinni. Periaatteessa samaa voisi kyllä harrastaa G-Majurillakin, erillisen midilaudan kera... tuli vain lopulta halvemmaksi tuo GT-8 ja sain tutut soundit ulos kohtalaisen helposti... piti vain tutustua laitteeseen huolellisesti (vaikka en kaikkia jippoja tiedä vieläkään).
http://terrornylund.blogspot.com/
Niknak
03.04.2007 16:20:23
No tähän vois tietty viisastella, että 'If it ain't broken, don't fix it...'

Mutta kerropas, millaiseen käyttöön ja minkä kamojen kanssa G-Majoria GT-8:n tilalle kaavailit, niin saat ainakin mun painavan mielipiteen, kumpi olisi parempi...

Heh, niinpä. Mutta kun G.A.S. riivaa, on luovuttava joskus hyvistäkin peleistä.

Joo ei ole nuppia vielä katsottuna. Joku higainnuppi, jonka looppiin g-major tulisi antamaan delayt, reverbit ja satunnaisesti perus modulaatioita. Eli riittää vähemmät efektit, kuin mitä gt8 tarjoaa, kunhan ovat laadukkaita.
JuSu
03.04.2007 16:51:19 (muokattu 03.04.2007 16:52:02)
Joku higainnuppi, jonka looppiin g-major tulisi antamaan delayt, reverbit ja satunnaisesti perus modulaatioita. Eli riittää vähemmät efektit, kuin mitä gt8 tarjoaa, kunhan ovat laadukkaita.

Luulen, että tässä valossa G-Major onkin parempi. Rahaa kuluu tosin enemmän, koska joudut satsaamaan myös midilautaan, mutta toisaalta G-Majorin kautta voit ohjata kanavanvaihdon lisäksi myös jotain toista ominaisuutta vahvistimessa, esim. gain boostia tms, mikäli siis nuo ovat vaihdettavissa normaalilla jalkakytkimellä. GT-8:lla voisit ohjata vain yhtä ominaisuutta.

Mun mielestä näin.

kannattaa konffata viritysmittari menemään päälle aina kun volan polkaisee nollaan

Hyvä vinkki. Kiitosta!

JuSu
JuSu
06.04.2007 20:52:58
EDIT: Texas Heat oli loppu, laitettiin Private Jack sen sijaan.

Päivitystä...

Kävin huitaisemassa comboon Private Jackin (V30 meni 1x12" -lisäkaappiin). Lisäksi etuseen tuuppasin JJ:tä.

Herra isä, mikä jytke. Combon soundi tummeni hiukan ja sai sellaista tervettä rouheutta sirinän sijalle. Suuri yllätys oli, miten tukevan soundin sai pelkästä (takaa avoimesta) combosta, vaikka se oli sijoitettuna korokkeelle ja kaukana seinistä. Vaikka alapää on uudella elementillä tukevampi, on se myös tietyllä tapaa paremmin kasassa. Kerrassaan loistava elementti, toivottavasti soundi ei kauheasti muutu, kun elementti ns. 'breaks in', tai ainakaan pahempaan suuntaan.

Mitenkään tiukka alapää ei toki siis ole kuten ei ollut odotettavissakaan, kyllä se on sellainen lepattava ja syttyy hitaasti, mutta eipä nyt kireä metallisoundi ollutkaan hakusessa.

V30 toimii umpinaisessa lisäkaapissa hyvin myös. Koska kaappi on combon alla, ei se pahin middlepiikki iske tärykalvoon. Voi kuitenkin olla, että tähänkin vaihtuu Private Jack, en ole koskaan ollut kova V30 -fani.

JJ:n etuasteputkista pitää hiukka avautua... Mä olen vuoden sisällä ostanut sekä ECC83 että ECC81 -malleja. ECC83:sta ei ole pahaa sanaa, mutta ECC81:n kohdalla lienee JJ:llä jotain pulmia laadunvalvonnassa (tai sitten mulla on käynyt huono tuuri), sillä kolmesta ECC81:stä yksi hajosi parin tunnin sisään ja toinen oli hajalla heti kättelyssä. Ihan noin niinkuin varoituksena.

Paranee koko ajan.

JuSu
juso
08.04.2007 11:31:38

Tämän lisäksi laitteessa on efektilenkki, jonka avulla saadaan (ns. 4 cable method) Marshallin etuaste asetettua signaaliketjuun mihin tahansa väliin, jolloin Bossista halutut efektit (esim. wah, säröt, kompura) ovat ennen etusta, ja toiset (esim. chorus, viiveet, reverb) vasta etusen jälkeen.

Kuinka tuo käytännössä tapahtuu? Omasta ohjekirjasta en kyllä löytänyt kuinka kytkentä ja ohjelmointi tehdään niin että osa efekteistä sijoitetaan vahvistimen looppiin.
Sähköjumala
08.04.2007 15:11:38
Jusulta tekis mieli kysyä vähän enempi noista GT kasin ja xtliven eroista. Eli onko ne xt:n mallintavat huomattavasti parempia ku GT:ssä? Ite omistan GT kasin ja ihan tyytyväinen oon ollu tähän mennessä mut luultavasti kesällä hommaan putkinupin ja myyn ton härpäkkeen pois. Hommaan vaan yhen särospedun ja wahin. 5150 olis nuppina aika houkutteleva..
Hyvinvointia rakentamassa jo vuodesta 1979.
Perza
08.04.2007 16:28:43
Heips! Onko Jusu Tuossa Marsussa tuo taka osa vielä ns. puoliksi ummessa. Sillon, ku se mulla oli, ni laiton sen elementin kohalla olevan auko kiinni laskemalla sen laudan toiseen lautaan kiinni, niin että vaan ylä laidasta näky putket ns. "puoli avoin". Tällä yritin saada lisää botnea ja ainaki minun mielestä sitä tuli lisää aika reilusti?
Ottaa osaa seuraaviin Kamarunkkauksen MM-kisoihin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)