Aihe: Piano onkin lyömäsoitin!
1 2 3 4 5
isojussi
03.04.2007 11:37:00
Vähän provo otsikko, mutta itse olan aina ollut sitä mieltä, sillä juuri vahvin ilmaisuvoima pianosta saadaan vasta irti, kun dynamiikkaa ja erilaisia lyöntitekniikoita käytetään mahdollisimman monipuolisesti.

Tästä olen mm. usean pianistin kanssa taittanut pesitä, mutta nyt juuri sain kuulla, että myös säveltäjä Igor Stravinsky oli sitä mieltä, että piano on lyömäsoitin.

Kuinkas te muut mustavalkoisen koplaajat asian koette?
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
U.Honey
03.04.2007 11:53:15 (muokattu 03.04.2007 11:54:09)
Sitaatteja:

Eddie Palmieri: "Im a frustrated percussionist".
Chick Corea: "Eighty-eight tuned drums! My fingers like 10 drumsticks!"
Baron: "Piano is perhaps the ultimate percussive and harmonic instrument" (vai olikohan se R. Mauleon).
My name is Baron, U.Honey Baron.
John Titor
03.04.2007 11:54:39 (muokattu 03.04.2007 11:57:30)

Vähän provo otsikko, mutta itse olan aina ollut sitä mieltä, sillä juuri vahvin ilmaisuvoima pianosta saadaan vasta irti, kun dynamiikkaa ja erilaisia lyöntitekniikoita käytetään mahdollisimman monipuolisesti.

Tästä olen mm. usean pianistin kanssa taittanut pesitä, mutta nyt juuri sain kuulla, että myös säveltäjä Igor Stravinsky oli sitä mieltä, että piano on lyömäsoitin.

Kuinkas te muut mustavalkoisen koplaajat asian koette?

Stravinski oli tätä mieltä siihen asti kunnes Arthur Rubinstein näytti että hän on väärässä. Ja Stravinskin kohdalla kysymys oli siitä, että mies oikeasti halusi pianoa paiskottavan ja soitettavan kovin eri tavalla kuin perinteisesti.

Totta kai kovaa soittaessa saadaan aikaan kovin ääni, eli "vahvin ilmaisuvoima", jos näin asiaa halutaan ajatella. Se ei kuitenkaan tarkoita että kauniilla soitolla ei olisi paikkaansa. Kyllähän viulustakin saadaan helvetin kovia tai rumia ääniä aikaan jos halutaan, mutta ei ole mitään syytä soittaa jatkuvasti niin. Kauniisti soitettaessa piano on hyvin kaukana lyömäsoitin-termiin liittyvästä estetiikasta.

Mutta joo, kyllähän pianoa "lyödään", jokainen kosketin pitää panna erikseen soimaan, periaatteessa puhdasta legatoa ei ole olemassa. Oikeampi termi olisi kuitenkin varmaan painelusoitin, pianon kun saa soimaan ilman varsinaisia lyöntejä - toisin kuin varsinaiset lyömäsoittimet (vrt. esim timbale, en ole varma suomalaisesta kirjoitusasusta, mutta tarkoitan unkarilaista cimbalomia).
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
baron
03.04.2007 12:20:04

Sitaatteja:

Eddie Palmieri: "Im a frustrated percussionist".
Chick Corea: "Eighty-eight tuned drums! My fingers like 10 drumsticks!"
Baron: "Piano is perhaps the ultimate percussive and harmonic instrument" (vai olikohan se R. Mauleon).

Jos siteeraat mua niin "perhaps" pois!
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
isojussi
03.04.2007 12:43:26 (muokattu 03.04.2007 12:43:38)
...Totta kai kovaa soittaessa saadaan aikaan kovin ääni, eli "vahvin ilmaisuvoima", jos näin asiaa halutaan ajatella. Se ei kuitenkaan tarkoita että kauniilla soitolla ei olisi paikkaansa. Kyllähän viulustakin saadaan helvetin kovia tai rumia ääniä aikaan jos halutaan, mutta ei ole mitään syytä soittaa jatkuvasti niin. Kauniisti soitettaessa piano on hyvin kaukana lyömäsoitin-termiin liittyvästä estetiikasta...

Vanhana lyömäsoittajana protestoin sitä, että sinun mielestäsi lyömäsoittimilla soitetaan vaan rumasti.

Tarkoitin ennemminkin erilaisia tapoja artikuloida soittaessa - ja juuri se muuten on yllättävän paha ouute yllättävän monella pianistilla/kosketinsoittajalla. Epäilen jopa, että pianonsoitonopetuksessa ei asiaan kiinnitetä riittävää huomiota.
steelysam
03.04.2007 12:45:51
Vanhana lyömäsoittajana protestoin sitä, että sinun mielestäsi lyömäsoittimilla soitetaan vaan rumasti.

Tarkoitin ennemminkin erilaisia tapoja artikuloida soittaessa - ja juuri se muuten on yllättävän paha ouute yllättävän monella pianistilla/kosketinsoittajalla. Epäilen jopa, että pianonsoitonopetuksessa ei asiaan kiinnitetä riittävää huomiota.

Kaikki noi wehkeet on periaatteessa lyömäsoittimia. Onhan se taimi ja fraseeraus kuitenkin kaiken musiikin perusta ja tärkein elementti.
Möllisty
isojussi
03.04.2007 12:51:35
Kaikki noi wehkeet on periaatteessa lyömäsoittimia. Onhan se taimi ja fraseeraus kuitenkin kaiken musiikin perusta ja tärkein elementti.

Kyänäino!

Silloin kun esiintyjällä / orkesterilla on hyvä sisäinen syke ja fraseeraus pelaa tyylin mukaan, sen kyllä kuulee. Eikä pelkästään kevyessä esassa, vaan näin jouduin ihailevasti toteamaan hetikohta ensimetreiltä, kun aloittelin yhteistyötäni lapin kamariorkesterin kanssa.
baron
03.04.2007 13:39:59

Kunnon aidossa son/salsassa piano on tärkein rytmisoitin. Ne kilistimet on vaan koristeita.
steelysam
03.04.2007 13:51:04
Kunnon aidossa son/salsassa piano on tärkein rytmisoitin. Ne kilistimet on vaan koristeita.

höpöhöpö taas.
Möllisty
BaariMikko
03.04.2007 13:59:26 (muokattu 03.04.2007 14:50:50)

Reggaessahan pianoa vois ainakin nimittää lyömäsoittimeksi. Kyse on tietty marginaalisemmasta musasta, mutta tulipa nyt mieleen kun keskustelu kääntyi muutenkin jo tuonne Väli-Amerikkaan.

Samahan pätee kyllä muihinkin kosketinsoittimiin, mutta pianoon ehkä kaikkein eniten.

E: tarkennan vielä, että selkeimmin tämä lienee huomattavissa rocksteadyssa.
baron
03.04.2007 14:09:27 (muokattu 03.04.2007 14:10:37)

höpöhöpö taas.

Suulla suuremmalla (Rebeca Mauleón)
The piano is perhaps the ultimate percussive and harmonic instrument. The role of the pianist in Afro-Cuban music is a rhythmic one, as he/she plays repeated ostinati (vamps) while also establishing a harmonic foundation.

Vanha "ystäväsi" Pertti Luhtala toteaa saman asian myös kirjassaan Rumbakuninkaista salsatähtiin.

Näin ovat myös ne kuubalaissoittajat joiden kanssa oon soitellut, sanoneet.
steelysam
03.04.2007 14:21:54
Suulla suuremmalla (Rebeca Mauleón)
The piano is perhaps the ultimate percussive and harmonic instrument. The role of the pianist in Afro-Cuban music is a rhythmic one, as he/she plays repeated ostinati (vamps) while also establishing a harmonic foundation.

Vanha "ystäväsi" Pertti Luhtala toteaa saman asian myös kirjassaan Rumbakuninkaista salsatähtiin.

Näin ovat myös ne kuubalaissoittajat joiden kanssa oon soitellut, sanoneet.

Joo, mutta tuossa ei missään todeta että se piano korvaa lyömäsoittimia tai kilistimiä, niikuin sinä väität. Ja Perttikin tietää sen.
Möllisty
EP
03.04.2007 14:23:27

Ja paskat!
Ei se piano ole edes tarpeellinen ja ne "kilistimet" on soittimia!
John Titor
03.04.2007 14:24:30 (muokattu 03.04.2007 14:25:42)

Hmmm... en mielestäni sanonut näin. Jos asiaa tosin haluaa ajatella, lyömäsoittimien hiljaisin käyttökelpoinen dynamiikka ei ole niin hiljainen kuin monessa muussa instrumentissa, soittimen ääni ei aukea hiljaa soittaessa. Vastapainoksi taasen dynamiikkaskaalaa riittää toiseen suuntaan vaikka kuinka. Ts. useimmat lyömäsoittimet eivät kuulosta rumalta vaikka paiskoisi kuinka pirun lujaa, sillekin saundille on käyttöä, toisin kuin esim. viulussa, jossa kaikkein kovimpia ääniä ei käytetä juuri ikinä, suurimmaksi osaksi sen takia että kovaa saundia on erittäin vaikea hallita.

Niin - toisin sanoen puute on soittajissa, ei soittimessa. Elä sekoita asioita. Sun mielestä siis useimmat pianistit eivät käytä tarpeeksi dynamiikkaskaalan yläpäätä? Sehän nyt on itsestään selvää - kaikissa soittimissa suurin osa soittajista ei ole niin pitkällä että voisi kiinnittää kaikkiin fineisseihin huomiota. Soittimen saaminen soimaan, edes keskidynamiikalla, on jo niin pitkän työn takana että useimmat eivät pääse ikinä sen yli.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
kepulainen
03.04.2007 14:40:16
Ja paskat!

"Isiä ei tarvita jos on äiti."
-Eipäsku äitiä ei tarvita jos on isi!
JPQ
03.04.2007 14:42:29 (muokattu 03.04.2007 14:42:54)

En voi pitää itseäni kosketin soittajana kun nuottien luku ei suju vielä ainakaan mutta kyllä se lyömäsoitin on koska äänisyntyy lyömällä eli vasara lyö kieliä. Ihan samalla loogikalla päätelty kun syntetisaattori on sähkösoitin eikä kosketinsoitin.
piiska2
03.04.2007 14:47:53
Pianotunneilla kiinnitetään huomiota paljonkin kosketukseen ja fraseeraukseen.
Monissa kompeissa soitetaan samalla tavalla "haamuiskuja" kuin rumpukompeissa.

Partituureissa piano on muuten sijoitettu lyömäsoitinten ryhmään.
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
piiska2
03.04.2007 14:48:54
Ja paskat!

Pianon päälle on helpompi laskea tuoppikin kun guiron ;)
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
isojussi
03.04.2007 15:04:18
...Jos asiaa tosin haluaa ajatella, lyömäsoittimien hiljaisin käyttökelpoinen dynamiikka ei ole niin hiljainen kuin monessa muussa instrumentissa, soittimen ääni ei aukea hiljaa soittaessa. Vastapainoksi taasen dynamiikkaskaalaa riittää toiseen suuntaan vaikka kuinka....

Toihan on ihan täyttä kukkua. Lyömäsoittimiahan on sentään muitakin, kuin puukapuloilla soitettu rumpusetti.

...Sun mielestä siis useimmat pianistit eivät käytä tarpeeksi dynamiikkaskaalan yläpäätä?....

Elä sinä sekoita ja pistä sanoja mun suuhuni. Mä en puhunut yläpäästä yhtään mitään Enkä välttämättä dynamiikastakaan. Puhuin artikuloinnista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)