Teijo K. 31.03.2007 11:05:37 | |
---|
Nelonen oli Benttoni? Ainiin tämä, ei ollut nelonen. Helpotan uusia yrityksiä kun ei näytä tulevan veikkauksia. :) Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä" |
Ostinpa heräteostoksena 48 äänisen tremolo huuliharpun (Niin, minähän en bluesia aio soittaa), oliko tässä ensinnäkään mitään järkeä vai olisiko pitänyt ostaa perus diatoninen? Joten onko mitään neuvoja/vinkkejä/ohjeita miten oppia soittamaan tremolo harppua? |
Jurza 05.04.2007 12:10:32 | |
---|
Innostuinpas tänään taas pitkästä aikaa soittelemaan bluesia harpulla ja aloin tutkimaan jos netistä löytyisi jotain hyvää opetusmateriaalia. No, löytyihän youtubesta pienen tutkailun jälkeen varsin hyödyllinen setti aiheeseen liittyen. En tiedä onko tämä jo jossain keskustelussa tullut esiin, mutta pistetään silti.. Adam Gussow - Blues Harmonica Secrets Revealed http://www.youtube.com/view_play_list?p=970BD942DEA0A737"Every year I look for the nastiest, hatefulest, meanest man to represent and this year you're it." - Ben Matlock |
Keppis 05.04.2007 18:03:44 | |
---|
Tarkoitetaankohan soitto-oppaissa "liuutuksella" samaa kun täälä puhuttu bendaus? Onni vie inspiraation.
http://www.myspace.com/fobiayhtye |
Bafusiini 08.04.2007 04:07:13 | |
---|
Tarkoitetaankohan soitto-oppaissa "liuutuksella" samaa kun täälä puhuttu bendaus? Kyllä. Taivutus, liu'utus - samaa höttöä eri nimityksellä. |
Keppis 08.04.2007 11:53:47 (muokattu 08.04.2007 11:54:36) | |
---|
Kyllä. Taivutus, liu'utus - samaa höttöä eri nimityksellä. Ok. Selvä kiitos. Koin ahaa-elämyksen äsken kun sain parannettua huulien asentoo niin ettei jatkuvasti tarvi korjailla, kun soi ylimääräsiä säveliä. Juuri kun meinas harppu lentää seinään alko luistaan. Mites kun 2. reiästä imusävel pihisee vähän aikaa aikaa sit alkaa vasta soimaan? Avannut oon ja kattonu, että kieli on, kunnossa. Epäilenkin että bendaan sitä vahingossa. Pitäisikö suun sisäistä tilaa jotenkin muuttaa vai mitä tehdä? E: niin ja harppu on kyllä 6,5 € halpis, että siitäkin voi kiikastaa. Onni vie inspiraation.
http://www.myspace.com/fobiayhtye |
Bafusiini 09.04.2007 05:12:18 | |
---|
Ok. Selvä kiitos. Koin ahaa-elämyksen äsken kun sain parannettua huulien asentoo niin ettei jatkuvasti tarvi korjailla, kun soi ylimääräsiä säveliä. Juuri kun meinas harppu lentää seinään alko luistaan. Mites kun 2. reiästä imusävel pihisee vähän aikaa aikaa sit alkaa vasta soimaan? Avannut oon ja kattonu, että kieli on, kunnossa. Epäilenkin että bendaan sitä vahingossa. Pitäisikö suun sisäistä tilaa jotenkin muuttaa vai mitä tehdä? E: niin ja harppu on kyllä 6,5 € halpis, että siitäkin voi kiikastaa. Tsappadaa. Voisin melkein 99% varmuudella sanoa että teet saman virheen kuin kaikki aloittelevat harpistit. Suomeksi soitat epävireisen taivutuksen kakkosen imureijästä. Allekirjoittanut on käynyt läpi täysin saman ja siihen auttaa vain yksi asia: Treenaus. Vinkiksi voisin sanoa että yritä "hengittää harpun läpi" sen sijaan, että imisit väkisin huulilla ilmaa sisään. |
Nametus 11.04.2007 17:00:05 (muokattu 11.04.2007 17:00:25) | |
---|
Mie mietin, tässä tälläistä. Siis jos oikein olen ymmärtänyt niin sävelet menevät aikoittain jotenkun kuten näin: E G G H C D E F G A C H E D jne... E G G H C D E F G A C H E D jne... Kysessä siis 48 ääninen harppu, joten kysymys kuuluukin, mitä tuleeko tuossakin esim. G jos vetää sisääpäin E:en kohdalta vaikka molemille on omat reiät? |
piiska2 12.04.2007 15:57:52 | |
---|
Itse olen aloittamassa (Blues-tyylistä)huuliharpunsoittoa. Huuliharpisti kaverini suositteli A-harppua, koska siinä on pitkät kielet ja siksi helpompi bendata. Bendaukseen antoi hyvän ohjeen, jossa kurkunpää laskee kuin haukotellessa samalla kun "imee" suhteellisen reippaasti ilmaa sisään. Harpuksi hän suositteli muovista, koska puinen menee helposti tukkoon kostuessaan (=turvotessaan). Kun taito kasvaa, niin puista kehiin. A-harpullahan soitetaan bluesia E-duurissa. Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa..... |
VJP 14.04.2007 00:10:07 | |
---|
Mitä soitto-opasta suosittelette aloittelevalle soittajalle? |
Bafusiini 15.04.2007 17:28:36 | |
---|
Mitä soitto-opasta suosittelette aloittelevalle soittajalle? McKelvyn huuliharppu opas on sangen mainio. Helppo päästä alkuun, suomenkielistä tekstiä, eikä vaadi nuottienlukutaitoa. |
Mr.Crest 15.04.2007 19:47:49 | |
---|
Kun on tremoloharppuja, kromaattisia ja diatonisia.. Mitä eroa näillä on? Eli mitä ne tarkottaa? Diatoninen taitaa olla se tavallinen. Sen ainakin (ja vain) tiedän. Ja mitä se tarkoittaa, että soitetaan esim. G-duurista? Se lähtee G-sävelestä ja loppuu geehen? Mahtaako joku tietämään millä harpulla tai miten Jack Bruce soittaa kappaleen "Spoonful" Creamin "Fresh Cream" levyllä. |
piiska2 16.04.2007 09:34:43 | |
---|
Diatonisessa C-duuri harpussa on ikäänkuin pianon valkeat koskettimet. C-duuriasteikko, kolme oktaavia. G-duuri harpussa G-duuri asteikon sävelet. Kromaattisessa harpussa on kaikki sävelet, myös ne "mustat", asteikkoon kuulumattomat. Harpussa on painonappi. Kuuntele Stewiw Wonderin harpunsoittoa esimerkkinä. Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa..... |
Bafusiini 17.04.2007 14:49:21 | |
---|
|
Mr.Crest 17.04.2007 14:52:57 | |
---|
Diatonisessa C-duuri harpussa on ikäänkuin pianon valkeat koskettimet. C-duuriasteikko, kolme oktaavia. G-duuri harpussa G-duuri asteikon sävelet. Kromaattisessa harpussa on kaikki sävelet, myös ne "mustat", asteikkoon kuulumattomat. Harpussa on painonappi. Kuuntele Stewiw Wonderin harpunsoittoa esimerkkinä. Kiitos, ymmärsin hyvästä selityksestä. Juuri tuli thomannilta Hohner Echo 32 C harppu. Kromaattinen taitaa olla(?). Elikkä kromaattisissa harpuissa ei tarvitse bendata esim. Bb , Ab säveliä..? |
piiska2 17.04.2007 14:57:24 | |
---|
Elikkä kromaattisissa harpuissa ei tarvitse bendata esim. Bb , Ab säveliä..? ...jos on siis diatoninen C-duuri harppu. Bendaaminen on tyylikeino bluesissa. Aivan kuin kitaran kielen venyttäminen. Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa..... |
MiikkaP 17.04.2007 15:13:24 | |
---|
|
Mr.Crest 19.04.2007 09:30:36 | |
---|
Miten sävelet menevät parikielisissä Echo harpuissa? Ostin vähän aika sitten nimittäin Hohner Echo 32 C harpun |
MiikkaP 19.04.2007 15:44:53 | |
---|
Puhallus: C E G C E G C E G C E G C E G Imu: D G B D F A B D F A B D F A B Noin varmaan. |
Mr.Crest 23.04.2007 14:20:36 | |
---|
C-duuri harpussahan sävelet menevät: C E G C E G C E G C puhaltaen ja D G H D F A D jne. Miten on erivireisissä harpuissa? Esimerkkine G-duuri harppu. Meneekö siinä sitten Ensimmäiset kolme G H D ..? Jos tiedätte tarkemmin, kertokaa! Ja miten huuliharpun kieliä putsataan? Kiitos. |