Aihe: Dimmu Borgir
1 2 3 4 516 17 18 19 2033 34 35 36 37
Super-Jari
01.04.2007 21:55:49
Mutta eihän inferno, sarvipää tms romantiikka välttämättä liity black metalliin ollenkaan, niinkuin monesti väärin ymmärretään. Siis että sen tarvitsisi liittyä. Dimmun tapauksessa on helppo olla samaa mieltä, nehän ainakin osalla albumeista laulavat saatanasta ihan fyysisenä hahmona - pirullinen meininki on orkesterisoittimilla helppo luoda ja bändin musiikkia sen enemmän kommentoimatta; hyvin onnistuvat diabolisen meiningin välittämään.

Tarkoitan nyt sitä, että monesti "troo" suhinan tarkoitusperiin ei edes kuulu luoda mitään mielikuvia lieskoilla surffaavista demoneista. Satanismi on vähän muuta kuin taruhahmoille kumartelemista, toki kukin tavallaan..

Onko "suhina" sitten jotenkin lähempänä satanismia ja syökö hyvät saundit satanismia musiikista?
marke-
02.04.2007 17:17:13 (muokattu 02.04.2007 17:20:34)
Onko "suhina" sitten jotenkin lähempänä satanismia ja syökö hyvät saundit satanismia musiikista?

Ei. Ei. Sanoin että satanismi on muuta kun palvotaan lenteleviä demoneita. Jos se jollekkin sisältää sarvipäisen häntäkerubin riehumista atrain kädessä niin go for it. Ei mua kiinosta. Uskonnoista ja asenteista on kai jokaisella vähän oma tulkinta ja se sallittakoon. Mun mielestä näillä tulkinnoilla ei ole absoluuttista 'hyvyys' eroa. Jotkut on lähempänä omia näkemyksiä, mutta pidän sen asian itselläni. Bändeistä esim. vaikkapa juuri Dimmu Borgir ja taas toisena vaihtoehtona Drudkh tulkkaa satanismia ihan eri tavoilla. Miksei ulosanti ja saundimaailmakin sitten voisi olla eri?

Hain sitä takaa, että suhinoiden ei ole tarkoitus välttämättä edes luoda mielikuvia piruista ja infernaali meiningistä. Viittasin sillä kommentteihin kuten "mun mielestä orkesterisoittimet ja mehevät saundit luo enemmän pirullista tunnelmaa kun tr00 suhina." No tottahan se! Mutta onko troo suhinalla edes samoja tarkoitusperiä? Ei monesti. Siksi on aivan turha VERRATA Dimmua ja tätä mystistä 'troo-suhinaa'. Entä jos troo suhina ei edes halua kuullostaa diaboliselta? Monet black metal bändit haluaa maalailla ihan erilaisia maisemia, ja tekevät sen erilaisilla saundeilla.

Drudkh ei koita luoda demonisia mielikuvia vaan jotain muuta, Dimmu koittaa ja niillä se toimii. Kumpikin tyyli on ihan jees jos tykkää, mutta pointti oli, että vertailussa kannattaa tutustua joka osapuoleen ennen kuin kommenteilla on jotain pohjaa. Väärinkäsityksistä ne väittelyt syntyy, niinkun nyt tässäkin. Ollaan varmaan kuitenkin aika samaa mieltä lopulta.
Seksi
Oan
02.04.2007 18:48:32
Siksi on aivan turha VERRATA Dimmua ja tätä mystistä 'troo-suhinaa'. Entä jos troo suhina ei edes halua kuullostaa diaboliselta? Monet black metal bändit haluaa maalailla ihan erilaisia maisemia, ja tekevät sen erilaisilla saundeilla.

Drudkh ei koita luoda demonisia mielikuvia vaan jotain muuta, Dimmu koittaa ja niillä se toimii. Kumpikin tyyli on ihan jees jos tykkää, mutta pointti oli, että vertailussa kannattaa tutustua joka osapuoleen ennen kuin kommenteilla on jotain pohjaa. Väärinkäsityksistä ne väittelyt syntyy, niinkun nyt tässäkin. Ollaan varmaan kuitenkin aika samaa mieltä lopulta.

Mua nyt vähän hämää tapasi käyttää noita käsitteitä. Infernaalinen, diabolinen, demoninen, etc = romanttinen, fantasia-meiningillä toteutettu kuvasto Saatanasta ja kavereista? Satanismi = jokin laajempi kenttä, jonka osa-alue edellinen on? Vai mitenkä?

Tuo kommenttini lähinnä viittasi siihen, kun joidenkin mielestä DB:n musiikissa ei ole Saatanaa ollenkaan - mielestäni ovat väärässä, sillä ko. käsitettä voi lähestyä monella tavalla ja DB:n onnistuu omalla tyylillään siinä mainiosti (ja, edelleen, mielestäni hahmottaa sitä laajemminkin kuin pelkkänä taruolentona ja mytologisen kuvaston kautta).
Toisaalta taas "tr00-suhina", jota toki sitäkin jonnin verran kuuntelen, ei mielestäni tavoita satanismia siten kuin itse käsitteen olen tottunut näkemään. Perinteinen kysymys: voiko olla kyse satanismista, jos mukana ei ole Saatanaa?
"Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä." - Armo Pohjavirta
Super-Jari
02.04.2007 20:48:12
Ollaan varmaan kuitenkin aika samaa mieltä lopulta.

Kyllä. Tällä aiheella on vaan helppo tökkiä ja sitä tein :)

Perinteinen kysymys: voiko olla kyse satanismista, jos mukana ei ole Saatanaa?

Mun mielestä noilla ei ole oikeastaan tekemistä keskenään.
Akiman
03.04.2007 10:28:46

METALLIYHTYE DIMMU BORGIR KAHDELLE KEIKALLE SUOMEEN
Konsertit: to 1.11. Kulttuuritalo, Helsinki ja pe 2.11. Club Teatria, Oulu
Liput tulevat myyntiin tiistaina 10.4.

Norjalainen melodista ja pääosin sinfonista black-metallia soittava Dimmu Borgir esiintyy marraskuussa Kulttuuritalolla Helsingissä ja Club Teatriassa Oulussa. Konsertit ovat osa MTV:n ja Welldonen sekä Inferno-lehden yhteistyössä tuottamaa Headbangers Ball sarjaa.

Jo heti 1994 julkaistu ensilevy For All Tid pohjusti Dimmu Borgirin kulttiasemaa. Statuksen sinetöi 1996 ilmestynyt kakkosalbumi Stormblåst, jonka ansiosta yhtyeesta tuli sen hetken huomatuin metalliyhtye. Yleisöpohjan laajetessa norjankieli vaihtui yleismaailmallisemmaksi englanniksi. 1997 julkaistu kolmosalbumi Enthrone Darkness Triuphant toikin kansainvälista listamenestystä, isoja festivaalikeikkoja sekä näiden jatkona maailmankiertueen. Dimmu Borgirista tuli yksi black metallin suurimmista nimistä, jonka kuninkuusasema aggressiivisen, painostavan metallin edustajana vahvistui Spiritual Black Demensions (1999) ja Puritanical Euphoric Misanthropia (2001) albumien myötä.

Vuonna 2003 yhtye julkaisi kuudennen studioalbuminsa Death Cult Armageddon, jolla oli mukana myös Prahan filharmoninen orkesti, lisäten albumille klassista tunnelmaa, joka on aina ollut osa yhtyeen soundia. Vuonna 2004 Dimmu Borgir oli mukana Ozzfest-kiertueella ja äänitti uudelleen vuonna 1996 julkaistun Stormbåstin.

Huhtikuun 25. päivä julkaistaan uusi In Sorte Diaboli -niminen albumi. Kyseessä on yhtyeen uran ensimmäinen konseptialbumi, joka kantaa sisällään mielenkiintoista tarinaa. Päähenkilönä toimii papin apulainen, jonka usko horjuu ja hän löytää herätyksen pimeämmältä puolelta. Myös levyn tuotanto on Dimmu Borgirin levytyshistorian synkin, mutta samalla selkein.

Dimmu Borgiria Suomen keikoilla lämmittelee ruotsalainen death-metalliyhtye Amon Amarth.

Headbangers Ball on MTV:n ja Welldone Agency & Promotion Oy:n promotoima sarja keikkoja, jonne on tarkoitus tuoda metallimusiikin kuumia nimiä esiintymään säännöllisesti. Tapahtumat tuotetaan yhteistyössä MTV:n Headbangers Ball shown ja Inferno-lehden kanssa.

Lisätietoja:
Liput Kulttuuritalon konserttiin 39€ ja Teatriaan 37€
Liput tulevat myyntiin tiistaina 10.4.
Helsingin konserttiin lippuja myydään Lippupalvelussa.
Oulun konsertin lippuja myydään Lippupalvelussa ja Levykauppa Äx:ssä.

Lippupalvelun lippukaupoista, puhelinpalvelusta 0600-10-800 (1,50 euroa/min + pvm) ja 0600-10-020 (5 euroa/puhelu + pvm) sekä netistä www.lippupalvelu.fi
WWW.KORROOSIO.FI
Closure
03.04.2007 10:49:59
Oulun keikalle PAKKO saada liput. Ihan pakko.

8 Tunnin päästä tulee video jakoon. Perkele, piti tulla jo eilen.
" 5-vuotiaana tarhassa samanikäinen tyttö vaan sanoi "Moi" ja sitten nykäs meikäläiseltä housut alas. Kalsarit ja kaikki. Se oli magein juttu mitä mä oon ikinä kokenut." Naama-amis
Juntunen
03.04.2007 11:48:29

8 Tunnin päästä tulee video jakoon. Perkele, piti tulla jo eilen.

Joo minäkin olin siinä uskossa että eilen piti tulla. Nuo Suomen keikat on kyllä mahtavuutta. Ei tätä ulkofestareilla jaksa fiilistellä. Sisällä pimeässä kivempi. Helsingin Nosturissa viimeksi näin ja aijai että oli kova.
Dian päivitti sivunsa ja MySpacensa.
Cocktus
03.04.2007 11:58:01

No onpas kalliit liput! Kahdella viime kiertueella olen käynyt heitä katsomassa ja sillon lipun hinta on ollut molemmilla kerroilla 20-25e. Nyt en kyllä mene tuolla summalla.

Jos ne nyt sitten vaikka Tuskaan tulisi niin se olisi kiva homma.
Oh, you ironic pop-rock fuck, don't you fuck with metal!
Shemhamforash
03.04.2007 14:15:08

Riippuu toki siitä, mitä termillä "Saatana" tarkoitetaan.
Iltaa shemisti. Jos sä oisit mä niin oisitko shefunkelist? Jos mä oisin sä, niin olisin kyllä älasti heti -efunkelist Bella Italia #16
Terrorwrist300
03.04.2007 15:53:13

taikka tuolla "satanismi"- termillä....
Super-Jari
03.04.2007 16:12:56
Niin, tai tuolla Dimmu Borgir-termillä.
Ali
03.04.2007 16:16:50

Saatana, satanismi ja saatananpalvonta ovat eri asioita. Etsivä löytää tietoa.
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Oan
03.04.2007 16:40:36
Saatana, satanismi ja saatananpalvonta ovat eri asioita. Etsivä löytää tietoa.

Ai eikös noi kaikki kolme muka tarkotakaan sitä että paistetaan kiljupäissään kissanpentuja elävältä palavan kirkon roihussa?

...Tahtoo sanoa, että tämä keskustelulankku ei liene oikea paikka yo. käsitteiden määritelmistä väittelemiselle.
"Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä." - Armo Pohjavirta
Turmis
03.04.2007 19:33:38 (muokattu 03.04.2007 19:34:17)

Nonnii, uusi video löytyypi tuolta: http://vids.myspace.com/index.cfm?f … s.individual&videoID=2019331598

Sanoisinpa että hyvinkin odotetunkaltainen veto, ei päässyt ainakaan minua yllättämään; synkkää ja kohtalokasta meininkiä ja niin edelleen. Orkesteriosiot ovat sitä taattua dimmutyyliä pimeyden loihtimiseen ihmismieleen, muttamutta... jo aikaisemmin ruikuttamani sinfonian hienoinen yliannostus meinaa väkisin paistaa läpi tästäkin meikäläiseen makuun. Tai no, ne kyllä toimii, mutta eniten minua häiritsee se, että kitara jää täysin peittoon tuon orkesterisektion taakse.
Minulle ainakin homma on toiminut aina siten, että kitara on se kappaleen kantava voima, ja orkesterit/synat/vast pimentävät atmosfäärin lopulliseen muotoonsa.
Musiikki on vakava asia, se ei saa olla iloista.
Juntunen
05.04.2007 00:38:53

Nonnii, uusi video löytyypi tuolta: http://vids.myspace.com/index.cfm?f … s.individual&videoID=2019331598

Sanoisinpa että hyvinkin odotetunkaltainen veto, ei päässyt ainakaan minua yllättämään; synkkää ja kohtalokasta meininkiä ja niin edelleen.

Joo, kyllä. Alun orkestraatioteema jäi päähän, mutta muuten ei kyllä ihan kauhean mieletön biisi ollut. Levy menee varmaan silti hankintaan. Ja keikkaliput.
Dian etsii tarkkaa ja musikaalista BASISTIA oulusta. Lue lisää >>
marke-
05.04.2007 08:00:27
Sori, aakkosista puuttuu kirjaimia, kirjoitan Hong Kongista

Mua nyt vähän hämää tapasi käyttää noita käsitteitä. Infernaalinen, diabolinen, demoninen, etc = romanttinen, fantasia-meiningillä toteutettu kuvasto Saatanasta ja kavereista? Satanismi = jokin laajempi kenttä, jonka osa-alue edellinen on? Vai mitenkä?.

Asiasta on monta tulkintaa. Kuitenkin jos nyt sitten puhutaan 'filosofisesta' satanismista, niin saatana ei ole mikaan fyysinen olento, kuten kristinusko sen nakee. Minun mielesta Satanismi ei ole sarvipaan palvontaa (jonkun hahmon), tai ainakaa mulle. Eika monelle muullekkaan - hahmopalvonta ja yhtenaistaminen kun ei tee uskonnollista paremmuutta vrt kristinuskoon. Samaa shittia, mutta eri raameilla.

"Saatanallisuus

Vuonna 1966 Anton Szandor LaVey (19301997) perusti Saatanan kirkon. Tämän kirkon mukaan Saatana ei ole olemassa oleva olento vaan nimitys inhimillisille haluille ja toiminnoile joita kristinusko on perinteisesti pitäny "saatanallisina". Todelliset satanistit eivät siis pidä Saatanaa olemassa olevana olentona!"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Saatana

Siina yksi mielipide aiheesta.

Tuo kommenttini lähinnä viittasi siihen, kun joidenkin mielestä DB:n musiikissa ei ole Saatanaa ollenkaan - mielestäni ovat väärässä, sillä ko. käsitettä voi lähestyä monella tavalla ja DB:n onnistuu omalla tyylillään siinä mainiosti (ja, edelleen, mielestäni hahmottaa sitä laajemminkin kuin pelkkänä taruolentona ja mytologisen kuvaston kautta).

Kylla, DB lahestyy juttua omalla tyylilaan ja tekee sen ihan hyvin. Lyriikoista vaan saa sellasen kasityksen, etta saatanasta puhutaan ensisijaisesti hahmona. Moni muu bandi puhuu siita ihmisen olemuksna, luonnonvoimana jne. Onhan Silenozin kasitys itsellaankin kai nykyaan tahan suuntaan, tieda sitten, mutta ennen ainakin DB:n nakemys oli vahan 'romanttisempi'.

Toisaalta taas "tr00-suhina", jota toki sitäkin jonnin verran kuuntelen, ei mielestäni tavoita satanismia siten kuin itse käsitteen olen tottunut näkemään. Perinteinen kysymys: voiko olla kyse satanismista, jos mukana ei ole Saatanaa?

Voi. Sana ei kaikille kuvaa itse sita erisnimella kirjoitettavaa hahmoa. Jos sa naet kasitteen niinkuin naet, niin ei siina mitaan vikaa ole. Oma asiasihan se taysin on. Itse pidan Dimmun ulosantia hieman fantasia-tyylisena.

Asiasta toiseen, uus levy vaikuttaa aika prkln hyvalta. Hieno konsepti.
Seksi
Akiman
05.04.2007 18:21:55

Hah, vilkaisinpa aloitusviestiäni pitkästä aikaa.

Uusi metallipalsta on ollut jo tovin pystyssä, joten eiköhän olisi aika testata sen rajoja oikein toden teolla. Mikäpäs olisi parempi aihe tähän, kuin Dimmu Borgir, josta ainakin vanhalla palstalla saatiin aikaiseksi jopa sotaa ja syystä.

Tuskin pohjustus enempää vaatii, joten koittakaapa pysytellä asiallisina ja objektiivisina, jotta kukaan ei tekisi vääryyttä kenellekään.

Sopii hyvin keskustelun suuntaan. :)
WWW.KORROOSIO.FI
Turmis
05.04.2007 19:52:40 (muokattu 10.04.2007 19:42:40)

Niin, vielä tuosta videosta: ihmettelin sitä, että tuo kappale kuulosti kokonaisuutena aikalailla tilkkutäkiltä. Vähänkuin kappaleeseen olisi lätkitty erilaisia osioita summamutikassa peräkkäin, mutta kappale taitaakin olla huomattavasti lyhennetty versio alkuperäisestä, kun video kerran on... vai?
Musiikki on vakava asia, se ei saa olla iloista.
Tympee Huttunen
05.04.2007 20:05:30 (muokattu 05.04.2007 20:12:14)
Hyvältä kuulostaa uusi Dimmu Borgir. Bändi on mennyt hienoon suuntaan alkuajoista. Kyllä ne orkestraatiot ja nykypäivän "black metal" sopii hienosti yhteen. Tekisivät joskus pelkän sinfonialevyn ja jättäisi tuon lepakkomiehen studion oven taakse:) No joo, kyllä Dimmu Borgir on oman genrensä ehdottomasti parhaita bändejä. On hieno huomata, kun nämä bändit ovat pystyneet "vanhoilla päivillään" tuomaan julki oikeasti hienoa musiikkia (esim. Satyricon, Dimmu Borgir ja Cof). Niiden vanhojen "true-miesten" mieleen nämä uudet eivät tietenkään ole:D

Tosta tilkkutäkistä, tosiaan tuon puhtaan miesvokalisoinnin alkaessa tulee vaan Pro Tools-mieleen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)