Olisko jollakulla joku neuvo että miten vois treenata tuota laulua ja soittamista samaan aikaan ? Öööh.. tällanen ketju taisi olla jossain ihan vähän aikaa sitten, mutta no.... enimmäkseen sitä voi treenata laulamalla ja soittamalla yhtaikaa... :P (OK yritän pysyä asiassa...) Siis ... riippuen kumpi on tutumpaa, niin voi esim. ensin opetella sen soitettavan osuuden suht hyvin ja sitten sen laulettavan osuuden ilman soittamista ja sitten ruveta tapaileman laulusta niitä helpommin kiinni saatavia kohtia oman soittonsa päälle. ...Tai sitten voi esim levyn mukana kokeilla hahmotta molempia ... riippuu ihan mikä tuntuu parhaiten menevän jakeluun. Tai jos opettelee vaikka joululauluja kirjasta, niin voi esim. käydä niitä lauluja läpi sillälailla hahmottamis mielessä,että "tuo tavu, tuo sointu ja tuohon suuntaa plektran isku .... ja seuraava tahti!" Käytän itse kaikkia lähestymistapoja sujuvasti sekaisin. Useimmiten kuuntelen itse ensin kitaraosuudet, jolloin ne laulut tulee siinä jo tankattua alitajuntaan ihan huomaamatta, mutta ankaraa opettelua on jokainen uusi kappale. (Mutta niin hauskaa :D) Kappaleissa tahtoo välillä olla sellasia hankalia paikkoja, joissa joko soittaminen tai laulaminen unohtuu ... ne osat vaan täytyy käydä läpi ihan tavu ja kädenliike kerrallaan, että mikä asia tapahtuu missäkin kohtaa (joskus menee viikkoja ennen kuin saa jonkun 3 sekunnin pätkän toimimaan). Motoriikkaahan se vaan on ja se perustuu toistamiseen ja toistamiseen ja sittenkin vielä toistamiseen. Itte alotin laulamisen .. tai siis siinä vaiheessa laulamisen ajattelemisen ... kitaransoiton päälle yli 20 v sitten ... välillä se on ollu luontevampaa ja välillä on päässy tuo huolellisuus lipsumaan, mutta hassuin juttu sattu 2005 syksyllä, kun hommasin huuliharpputelineen .... joko kädet jäi soittaan samaa sointua, kun harppu jatko eteenpäin tai päinvastoin ... :D Mutta lähtihän se siitä sitte. Mun oma kuva (siis mikä on siellä tätä kirjoittaessani) on sitten sen syksyn marraskuulta. Neil Youngin "Heart Of Gold" taitaa olla menossa :) |
mutta hassuin juttu sattu 2005 syksyllä, kun hommasin huuliharpputelineen .... joko kädet jäi soittaan samaa sointua, kun harppu jatko eteenpäin tai päinvastoin ... :D Tapio Rautavaarakin siirtyi keihäästä kitaraan, eikä muistanut vaihtaa otetta :b Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa..... |