ghettofox 01.04.2007 11:19:54 (muokattu 01.04.2007 12:14:01) | |
---|
Oon nyt kuukauden soitellu uuden basson tehdas kielillä. En nyt ihan äkkii löytäny aihetta missä kerrottais kielten vaihdosta eli voisko joku selittää miten ne vaihdetaan? Sieltä liikkeestä anto toiset kielet kaupan päälle ku siinä tilauksessa kesti niin kauan. Mitä mieltä ootte kannataisko laittaa uudet kielet kiinni? Ne on jotku Olympia kielet. "Posautan mun bazzookasta semmoset soolot että soi sun korvissas viälä ylihuomennaki!" |
pekezu 01.04.2007 13:38:17 | |
---|
Itse en menisi vaihtamaan melko tuoreita kieliä uusiin, elleivät ole aivan ala-arvoiset tai haussa on erilainen saundi. Omani kerkesivät olla bassossa yli kolme kuukautta ennen kuin paksumpaa rupesin värkkäämään. Nyt luultavasti vaihdan kielet kun vire muuttuu ja entisillä on jo ikää se 6kk. PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa |
Vasenniplaaja 01.04.2007 13:55:21 | |
---|
Peli loppuu kun kaikki ovat ortodokseja. |
J.Hollström 01.04.2007 14:21:47 | |
---|
Itse en menisi vaihtamaan melko tuoreita kieliä uusiin, elleivät ole aivan ala-arvoiset tai haussa on erilainen saundi. Omani kerkesivät olla bassossa yli kolme kuukautta ennen kuin paksumpaa rupesin värkkäämään. Nyt luultavasti vaihdan kielet kun vire muuttuu ja entisillä on jo ikää se 6kk. Tehtaan asennuskielet on yleensä aikamoista shaissea. Ei muuta kuin vaihtoon vaan. Jos tuntuu että soundi ei parantunut, niin onhan sulla sitten kahdet kielet. Niitä tarttee aina. Kieltenvaihtotiheys on ehkäpä bassonsoiton yksilöllisimpiä asioita. Mitään ohjearvoa niiden vaihtoon ei ole. Jotkut pitää samoja kieliä niinkauan kunnes katkeaa, tai jopa korjaavat niitä jos pystyy. Toisille pitää taas olla tuoreet kielet kiinni joka keikalle, vaikkapa päivittäin. |
teino 01.04.2007 14:23:49 | |
---|
Mun soittimessa alkaa kielet päästä kohta vuoden ikään. Iskee vaan omaan korvan se vanhojen kielien soundi paljon mukavemmin kuin uusien. Vanhojen kielten sointi ei mee ollenkaan saman lailla tuhnuiseksi mitä kitarassa. |
Albireo 01.04.2007 14:32:22 | |
---|
Itse vaihdoin uudet kielet tehdaskielien tilalle noin puoli vuotta soittimen oston jälkeen, mutta vaihdoin vanhat takaisin, koska niissä oli jotenkin omaa korvaa mielyttävämpi soundi. Eli minun mielestäni kieliä ei kannata lähteä vaihtamaan ennen kuin soundi on mennyt huonoksi tai kielet ovat katkeamispisteessä. Jotkuhan pitävät enemmän uusien kielien äänestä, ja näin ollen vaihtaisivat ne aina kun voivat, mutta jotkut taas pitävät samoja kieliä niin pitkään kuin mahdollista, mitä nyt välillä kattilassa keittävät. |
ghettofox 01.04.2007 15:34:55 | |
---|
Kiitos. Kokeilen nyt niitä toisia ja jos ei miellytä niin voihan ne vanhat vaihtaa takasin. "Posautan mun bazzookasta semmoset soolot että soi sun korvissas viälä ylihuomennaki!" |
ghettofox 01.04.2007 17:24:41 (muokattu 01.04.2007 17:32:04) | |
---|
shdfxghsfhdf "Posautan mun bazzookasta semmoset soolot että soi sun korvissas viälä ylihuomennaki!" |
ghettofox 01.04.2007 19:59:17 | |
---|
Kielet vaihdettu ja kyllä saundi muuttu. Kiitos vinkeistä! "Posautan mun bazzookasta semmoset soolot että soi sun korvissas viälä ylihuomennaki!" |
Seba 01.04.2007 23:38:43 (muokattu 01.04.2007 23:39:51) | |
---|
Jotenkin mä kanssa tykkään enempi vanhoista kielistä. Nyt vaihdoin TB uudet kielet, ja muuttui kyllä helkkarin kirkkaaksi sointi ainakin akustisesti, tiedä sitten kun pääsee vahvistimen ääreen tykkäänkö. En tiedä kuinka vanhat oli kielet, mutta helevetin vanhat, ja basso on mallia -97 :) Edellisessä vehkeessä kielet vanheni 8 vuotta ennenkuin vaihdoin... Ostin kyllä heti uutena uuden kielisetin, eli vaihdoin siihen sitten toiset 8 vuotiaat. Tosin soittamattomat. Molemmat setit on vielä tallessa jos haluaa äkkä vähän tunkkaisempaa soundia :) |
jvakeva 02.04.2007 22:51:36 | |
---|
itelläni ei vuottakauempaa kielet kestä.. keikkoja tulee n. 50 vuodessa. sanoisinko että 3-6kk on mun mielestä kielten saundi miellyttävimmillään. uusien kielten kanssa en kyllä kehtaa keikalle lähtä. pakko tykittää kotona tosipaljon, ennen kun ees se pahin särmä uusistakielistä tasoittuu. en kyllä ymmärrä miten joillaan kielet kestää monia vuosia.. kai se soittotatsista on kiinni. mun mielestä se vasso on kuitenkin tehty soitettavaksi, ei hyväiltäväksi. |
poppamies 02.04.2007 23:41:31 | |
---|
...en kyllä ymmärrä miten joillaan kielet kestää monia vuosia.. kai se soittotatsista on kiinni. mun mielestä se vasso on kuitenkin tehty soitettavaksi, ei hyväiltäväksi. Mulla on kyllä omasta mielestäni erittäin kova tatsi mutta en ole saanut milloinkaan mistään bassosta kielet poikki soittamalla. G strings are for strippers! |
ötzi 02.04.2007 23:45:48 | |
---|
Mulla on erittäin kova soitto tatsi, kieliä tais mennä parhaalla tahdilla jopa että 3kieltä katkes kuukauden sisällä. Sitten laitoin bassoon GHSsän 115-50setin E-vireeseen. Kielet on jämäkät ja on kestäny eikö ole tarkotusta vaihtaa ennen kun katkee. Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin |
itse olen käyttänyt joko daddaarion tai fenderin 105 settiä.. en usko että useammassa bassossakaan voi olla vikaa. |
Teijo K. 03.04.2007 00:07:52 | |
---|
Mulla on kyllä omasta mielestäni erittäin kova tatsi mutta en ole saanut milloinkaan mistään bassosta kielet poikki soittamalla. Eihän se pelkkä voima, vaan se voiman suunta. Poikki en ole saanut minäkään kieliä koskaan mistään bassosta. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä" |
Zarmo 03.04.2007 08:07:14 | |
---|
Miulla katkee kieli ehkä noin kerran vuodessa. Harvinaista herkkua. Edellisestä kerrasta on kyllä jo puolisentoista vuotta. Tosin sinä vuonna tais katketa kaks. Tosin eri bassoista. "Karma police I've given all I can, it's not enough, I've given all I can but we're still on the payroll"
Vapinamonologeja |
hollstro 03.04.2007 09:25:43 | |
---|
Mulla on erittäin kova soitto tatsi, kieliä tais mennä parhaalla tahdilla jopa että 3kieltä katkes kuukauden sisällä. Sitten laitoin bassoon GHSsän 115-50setin E-vireeseen. Kielet on jämäkät ja on kestäny eikö ole tarkotusta vaihtaa ennen kun katkee. Tuo kuulostaa oudolta. Jos kielet katkeavat aina tallan kohdalta niin tallapaloissa on teräviä kulmia jotka syövät kieltä. Paksu setti varmasti kestää paremmin. Olen soitellut vuodesta 1978 bassoa. Kaksi kertaa on kieli katkennut. Toinen oli vuonna 1978 vuoden '64 Hofnerin alkuperäiskieli ja toinen vuonna 1994 kun uudesta Stingraystä meni orggiskieli poikki ja tietysti keikalla. Tekovika ilmeisesti. Soitan ihan napakalla tatsilla ja monina vuosina joka ikinen päivä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
ötzi 03.04.2007 16:10:21 | |
---|
Tuo kuulostaa oudolta. Jos kielet katkeavat aina tallan kohdalta niin tallapaloissa on teräviä kulmia jotka syövät kieltä. Paksu setti varmasti kestää paremmin. Yksi noista kolmesta katkes tallan kohdalta, yksi satulan vierestä ja yksi virittimen vierestä Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin |
hollstro 03.04.2007 16:26:47 | |
---|
Yksi noista kolmesta katkes tallan kohdalta, yksi satulan vierestä ja yksi virittimen vierestä Vielä oudompaa. Epäilen joko: - tekovikaa kielissä - tai basso on saanut kieliin iskuja Normaalia tuollainen katkeileminen ei ole. Basson kieli kestää vetoa satoja kiloja. Soittamalla kieli ei katkea. Metalli väsyy aikanaan jos sitä taivutellaan riittävästi tai kiristetään yli myötölujuuden. Hyvin suunnitellussa bassossa jossa kieli on oikein asennettu kumpaakaan ei tapahdu. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
ötzi 03.04.2007 19:09:49 | |
---|
Vielä oudompaa. Epäilen joko: - tekovikaa kielissä - tai basso on saanut kieliin iskuja Normaalia tuollainen katkeileminen ei ole. Basson kieli kestää vetoa satoja kiloja. Soittamalla kieli ei katkea. Metalli väsyy aikanaan jos sitä taivutellaan riittävästi tai kiristetään yli myötölujuuden. Hyvin suunnitellussa bassossa jossa kieli on oikein asennettu kumpaakaan ei tapahdu. Noh, voi olla. Mutta pääasia että nyt kestää ja jos rupee taas katkeilemaan niin sit pitää kassella tarkemmin. Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin |