Aihe: nuppi+kaappi+kerrostalo=häätö?
1 2 3
Joees
01.04.2007 18:26:45
Noissa pienissä (alle 30-50w) putkinupeissa on juuri se ongelma, josta LaXu sanoi, eli ovat suunniteltu enemmän blues/rock käyttöön, ja siten niistä on vaikeampi loihtia ulos mitään tiukkoja hevisoundeja. Muutenkin niissä säädöt ovat yleensä rajoittuneemmat. Esim Tiny Terrorissa ääntä sääntää vain yksi "tone" potikka, kun jokaisesta kunnon hevinupista löytyy vähintään kolmialueinen EQ.

Kaappia hankkiessa vain kannattaa oikeasti varoa, ettei hommaa mitään vintage 30:siä, joita kaikkialla tunnutaan tarjoavan. Ne ehkä sopivat bändimelun sekaan ihan hyvin, mutta yksin soitettuna en ole saanut niistä ikinä mitenkään siedettävää soundia irti. Aina tarjoavat samaa järkyttävää jääpuikkoa korvaan.

Tuota, aika raakaa yleistystä. Kyllä mä ooo riuhtonut 30w vahvistimista ihan riittävää ja tiukkaakin hevisoundia. Eikä ollut edes vaikeata.
Mulla oli Buddan 30w superdrive eikä mulla ongelmia ollut saada meteliä siitä. Toki sillä sai myös nuo blues/rock-jutut erittäin buenosti.
Ja juu, kaksi kanavaa oli siinä ja yhteinen EQ. En edes kaivannut toista eq:ta...
Mä en Tiny Terroria ole testannut, mutta, monesti yksi hyvä toneen vaikuttava potikka on parempi kuin kolme huonoa. Ei tietenkään aina, mutta kannattaa ottaa se seikka huomioon.

Se on harhaluulo jos luullaan että monta namiskaa tekee aina vahvistimesta hyvän ja monipuolisen. Monesti toki tekeekin kai, mutta ei todellakaan aina. Testaamalla nuo selviävät kaikkein parhaiten.

Vintage 30 on hyvä. Pitäs varmaan hommata oikeudet tuohon jääpuikkoon tai ylämiddleen. Sanoihin siis. Kyllä niillä himassa pärjää ja kyllä niistä hyvät soundit saa. Ilman sitä järkyttävää jääpuikkoa.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
Nacher
01.04.2007 18:37:44
Sori offtopicointi, mutta onko sulla kokemusta powerballista? Osaatko verrata invaderia siihen?

Powerballista ei ole, mutta kaikista muista ENGLeistä Special Editionia lukuunottamatta on. Eniten Fireballista, jolla soittelin runsaan vuoden, ja joka lienee lähellä Powerballia. Vähän kirkkaampi, middlekkäämpi ja "raaempi" tosin.

Niin tai näin, Invader on kyllä täysin erilainen nuppi. Ei sillä ole paljoa muuta yhteistä ENGLien kanssa, kuin nimi maskissa ja iso määrä gainia. Tuo taitaa myös olla Special Editionin ohella ainoa ENGL, joka toimii EL-34 pääteputkilla, ja nekin vaikuttavat soundiin aika tuntuvasti. Volumea tuossa myös riittää HUOMATTAVASTI enemmän, kuin missään muussa testaamassani ENGLissä. Savagekin jää kauas taakse tuolta osin.

Ainoa soundi, joka tuossa Invaderissa muistuttaa muita ENGLejä, on tuo kolmoskanava. Siinä on sellainen aika perinteinen tiukka mättösärö, mutta kuitenkin orgaanisemman ja "läpinäkyvämmän" kuuloinen kuin esim Fireballissa. Kompressiota tuossa kanavassa on hyvin vähäisesti, ja vaikka miten olisi gainia, aina kuulee kielten räminät, pikkaukset ja sen sellaiset lävitse, siinä missä nuo muut ENGL hi-gain nupit tuntuvat aika täysin hautaavan moiset nyanssit. Toisaalta vähäisemmän kompression takia sellainen tiukka mättösärö ei tule automaattisesti, vaan vaatii sopivan kitaran sekä soittotyylin. Samaten tuo kanava on hitusen löysempi ja atakki ei ihan niin nopea, kuin muissa ENGLeissä.

Kakkoskanava onkin sitten jossain Marshallin ja Organen välimaastossa. Sellainen likainen ja middlekäs rähinäsärö rockiin ja heviin. Jälkimmäisissä sopivimmillaan jossain stoner/sludge/doom menossa. Neloskanava taasen on toooooooodella löysä ja alamiddlekäs leadikanava, joka tuo ehkä eniten mieleen Carvin Legacyn. Viimeistään tämä kanava on jo niin kaukana ENGLin tavallisista soundeista, ettei uskoisikaan. Gilmourit kyllä irtoavat hyvin... Cleani on aivan hiton loistava. Kirkkautta on tarpeeksi, että vaikka Lespasta saa plezomaisen soundin irti, jos tarvitsee. Myöskin sellainen smooth breakup kuulostaa tuolla cleankanavalla oikein maukkaalta, tosin siitä isommat säröt ovat melkoista särkyvää lasia.

Perusluonteeltaan tuo nuppi on vähän enemmän rock, kuin Fire/Powerballit ja Savaget, mutta kyllä tuo silti mielestäni tuhat kertaa hevimpi on, kuin vaikkapa Screamer. Tuossa on lähinnä vähän pehmeämpi, middlekkäämpi (muttei yläkireä) ja tummempi soundi, kuin muissa ENGLeissä. Sopii vanhempaan heviin sekä kaikenlaisiin leadeihin loistavasti. Moderniin metalliin se on vähän makukysymys. Säröä ja bassoa tuossa on vaikka maailman tappiin, mutta se soundi yleisesti vähän vähemmän moderni ja "kuiva".
Nacher
01.04.2007 18:40:48
Tuota, aika raakaa yleistystä. Kyllä mä ooo riuhtonut 30w vahvistimista ihan riittävää ja tiukkaakin hevisoundia. Eikä ollut edes vaikeata.
Mulla oli Buddan 30w superdrive eikä mulla ongelmia ollut saada meteliä siitä. Toki sillä sai myös nuo blues/rock-jutut erittäin buenosti.
Ja juu, kaksi kanavaa oli siinä ja yhteinen EQ. En edes kaivannut toista eq:ta...
Mä en Tiny Terroria ole testannut, mutta, monesti yksi hyvä toneen vaikuttava potikka on parempi kuin kolme huonoa. Ei tietenkään aina, mutta kannattaa ottaa se seikka huomioon.

Se on harhaluulo jos luullaan että monta namiskaa tekee aina vahvistimesta hyvän ja monipuolisen. Monesti toki tekeekin kai, mutta ei todellakaan aina. Testaamalla nuo selviävät kaikkein parhaiten.

Vintage 30 on hyvä. Pitäs varmaan hommata oikeudet tuohon jääpuikkoon tai ylämiddleen. Sanoihin siis. Kyllä niillä himassa pärjää ja kyllä niistä hyvät soundit saa. Ilman sitä järkyttävää jääpuikkoa.

Budda lienee nyt vähän huono tapausesimerkki. Kai niitä pikkuwatteja suositellaan myös siksi, etteivät maksaisi niin paljoa, kun ei kotona "tarvitse" sitä ylimääräistä tehoa. Eivätkö nuo Buddat puolestaan maksa helposti useita tuhansia euroja?
Joees
01.04.2007 18:44:48
Budda lienee nyt vähän huono tapausesimerkki. Kai niitä pikkuwatteja suositellaan myös siksi, etteivät maksaisi niin paljoa, kun ei kotona "tarvitse" sitä ylimääräistä tehoa. Eivätkö nuo Buddat puolestaan maksa helposti useita tuhansia euroja?

Maksaahan ne... Mutta esimerkki kuitenkin, onhan noita muitain vastaavia ihan hyvin.
Mä itse tykkään kyllä enemmän tollasista vähän pienemmistä vermeistä, ehkä. Joku 30w riittää bändissäkin tosi hyvin, mulla ei koskaan tullut ongelmia headroomin kanssa. Nyt mä en ees osaa yhdistää sanaa headroom ja ongelma :-D
Osta 80w Budda niin mä saan taas pienemmän?
Nacher
01.04.2007 19:20:18
Maksaahan ne... Mutta esimerkki kuitenkin, onhan noita muitain vastaavia ihan hyvin.
Mä itse tykkään kyllä enemmän tollasista vähän pienemmistä vermeistä, ehkä. Joku 30w riittää bändissäkin tosi hyvin, mulla ei koskaan tullut ongelmia headroomin kanssa. Nyt mä en ees osaa yhdistää sanaa headroom ja ongelma :-D
Osta 80w Budda niin mä saan taas pienemmän?

Täytyisi vissiin myydä toinen munuainen eBayssa, että tuohon 80w Buddaan olisi varaa ;). 30w Buddan listahinta custom soundsilla 2990e, niinpä niin.
Super-Jari
01.04.2007 19:23:21
Powerballista ei ole, mutta kai....di yleisesti vähän vähemmän moderni ja "kuiva".

Kiitos. Tämä selvensi riittävästi. En vaihda :)
NRider
01.04.2007 20:32:55
Tuosta Matampista kuulisin mielelläni lisää. Minkälainen soundi siinä on?
Nacher
01.04.2007 21:11:35
Kiitos. Tämä selvensi riittävästi. En vaihda :)

Invader on joo selkeästi tehty vähän eri ryhmälle kuin nuo useimmat ENGLit. Toisaalta on ihan ymmärrettävääkin, että ENGLi teki erilaisen vahvarin, kun noita yhden soundin hevipelejä löytyy heiltä jo useampikin katalogista. Jos tarvitsee vain yhden tappavan hevisärön, Invaderi on kyllä väärä peli, mutta jos haluaa veivata samalla nupilla vaikka mitä ja monentyyppisellä kitaralla, niin sitten tuo Invaderi on hemmetin kova peli. Itse kuulun juuri tuohon jälkimmäiseen ryhmään, joten Fireballin yksipuolisuus ja ilmaisukyvytön leadisoundi alkoivat tökkiä.
heville
01.04.2007 22:17:36
Tuosta Matampista kuulisin mielelläni lisää. Minkälainen soundi siinä on?

http://www.matamp.co.nz/soundclipsmatampminimat.htm
Country and Western? We have both!
Dj.Dumbass
01.04.2007 22:24:46
Minä ainakin saan Tiny Terrorista ja 4x12:sta ihan kelposoundin meidän kaksiossakin. Ja alakerran naapurille sanoin että tulee soittelee ovikelloo jos häiritsee... Eipä oo tullu. Toki siinä on parempi soundi kun soittaa kovalla, mut toimii riittävästi myös pikkuvolalla IMO.
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
Joees
01.04.2007 22:50:20 (muokattu 01.04.2007 22:53:16)
http://www.matamp.co.nz/soundclipsmatampminimat.htm

Mun mielestä nuo ei todellakaan ole parhaita clippejä tuosta :-/ Jostain löyty parempia mutta en muista mistä. Eivät mun mielestä tee oikeutta tuolle nuo.

Täytyisi vissiin myydä toinen munuainen eBayssa, että tuohon 80w Buddaan olisi varaa ;). 30w Buddan listahinta custom soundsilla 2990e, niinpä niin.

Heh, juu. Mä ostin oman 30w comboni aikanaan ennen noita hintojen nousuja. Sittemmin se vaihtui tähän 80w nuppiin kun sain loisteliaan tilaisuuden. Hiton hyvä tämä mutta liikaa tehoja mulle. 30w nuppi olis bueno. 18w nuppikin voisi mennä, selviäisi pienemmillä putkikuluillakin :-)
Tomtom
01.04.2007 22:54:00
Vastaus on H&K Cream Machine. 0,5w tehoa. Saman valmistajan Crunch Master toimii varmasti kanssa. Zvexin nano taitaa olla "jo" 5w kone..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
kimurantti1
02.04.2007 12:08:16
eikös se f-musiikki noita ainakin myy? vai valmistetaanko niitä mahdollisesti enää?

Kllä, F-Musiikki myy HuugoKettusia. Kun ei kerran Cream Machinea löydy enää valmistajan sivuilta, on valmistus mitä todennäköisimmin lopetettu. En kuitenkaan tiedä koska. Jos sen on tapahtunut tänä vuonna, niin kaupoissa voipi olla noita vielä jäljellä.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Tomtom
02.04.2007 14:40:27
Sori, olisi pitanyt sanoa heti, noitahan ei ole tehty vuosikausiin. Ebaysta loytyy muutamia, seka saksasta etta jenkeista, mutta uusia ei siis ole. Ma olen metsastanyt jo vuosia pienta putkinuppia, jossa olisi keinokuorma, kuulokeliitanta ja aux-in-liitanta ulkoista aanilahdetta varten. Eipa loydy, ei sitten mistaan. Ilman aux-innia kylla loytyy moniakin. Nyt itsella siis tuo Kermakone->efektimikseri->1x12" kaappi. Pesee aika monta "oikeaa vahvistinta", mutta ei maalman yksinkertaisin setuppi..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Dropped C
03.04.2007 23:23:54 (muokattu 03.04.2007 23:29:23)
Nyt on itsellä sitten tällänen satsi 20-lukulaisessa paperiseinäisessä kerrostaloyksiössä:

http://img.photobucket.com/albums/v250/jiipee/PICT2415.jpg

Kyllä tuolla himassa silti soittelee kun siitä saa kytkimen väännöllä 20 wattisen 60:n sijasta. Manuaali vielä lupasi että skobenkin voi kytkeä väärään impedanssiin, tehojen laskiessa tällöin vielä lisää. Soundi ainakin pieksee Fender X-15 pikkukombon 100-0, jos ei muuta. Vaikka ei tuo Rolle mikään huippukaappi taida olla....
"Legendaarinen Gibson / EPI kitaran arvo nousee vaan" - Kolmisointu.
drlecter
04.04.2007 10:17:48

Paljonko saa munuaisesta? Täälä harkitaan vakavasti..
Bald Anus
04.04.2007 14:12:17

Miten olis joku nuppi master volumella varustettuna?
Jos haluat tutustua muusikkoon, sinun täytyy kuunnella hänen soittoaan
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
Joees
04.04.2007 15:01:31
Miten olis joku nuppi master volumella varustettuna?

Hyvällä masterilla sitten.
vmak
04.04.2007 15:28:42 (muokattu 04.04.2007 15:38:26)
Kombo on mun mielestä joka suhteessa järkevämpi hankinta jos bänditouhuja harrastelee. Roudaus on helpompaa eikä siellä lavalla kuitenkaan mikitetä kuin se yksi elementti.

No, miten sen nyt ottaa tuon roudaus homman. Riippuu kovasti combosta ja nuppi+kaappi yhdistelmästä. Juuri helpomman roudattavuuden takia olen itse miettinyt nuppi + kaappi yhdistelmää. Sillä minusta nuppi+kaappi on helpompi roudata kun isoimmat combot, sillä nupin ja kaapin voi kantaa erikseen, kun taas painava combo on roudattava yhdellä kertaa. Toki joku peruscombo on helpompi napata auton takapenkille kuin nuppi ja kaappi mutta jos combostakin alkaa jo kokoa löytyä niin eipäs se sitten ihan niinkään mene.

Sitten vielä se, että jos sattuu omistamaan vahvistimena vain yhden nupin ja soittelee bändin kanssa, ostaa sille toisen kaapin kotiin ja toisen treenikselle, roudaus helpottuu huomattavasti. Tosin monelle tämä on budjettikysymys.

Aloittaja nyt ei tuntunut kuitenkaan soittelevan bändin kanssa, joten suosittelisin jonkun pienehkön toisen combon ostoa. Itselläni oli juuri Roland Cube 60 ja sitä voisin suositella. Jos ei sitten combo mielytä niin löytyyhän niitä transistorinuppeja joista saa kohtalaista soundia irti ihan kotivoimakuudella.

Edit. Ai niin, ja piti vielä sanomani että eräs tuttavani soittaa kerrostalossa Randallin 50 wattisella putkinupilla ja 4x12 kaapilla, eikä ole häätöä vielä tullut. Kysyin että kuinka hän uskaltaa soittaa sillä kerrostalossa, niin sanoi vain että yläkerran naapurit vain kuuntelevat tyytyväisenä ja jammailevat mukana. Joten jos asut vähän huonommalla alueella niin ehkei sitä häätöä niin helposti tule.
ööh.. ..joo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)