Jabbe 25.12.2003 19:16:13 (muokattu 25.12.2003 19:23:38) | |
---|
Ajattelin hommata kotistudioon vähän uutta kamaa, ja uudet monitorit sekä joku edullinen isokalvoinen konkkamikki ovat ehkä tärkeimmät hankinnat tällä hetkellä. Luin paljon arvosteluja ja käyttäjäarvosteluita, mutta pitänee vielä kysyä täältä mielipiteitä. Vertailin aktiivimonitoreiksi Trutheja, nEar05:a, Revealeja sekä Alesiksen M1 mk2:a, mikkiehdokkaina ovat Röde NT-1, AKG C3000, ja Audio-Technican AT3035. Monitoreista parhaimmalta ratkaisulta tuntuisivat Alesikset. En oikein luota Behringerin ja ESIn laatuun, ja Revealeissa on ensinnäkin kapeampi taajuuskaista (65hz-20khz) ja aktiivimallilla on hintaa enemmän kuin muilla. Ja Alesiksia on kehuttu kovasti ja ovat myös Thomannin Topseller-listalla hyvällä sijoituksella. Mikeistä onkin sitten pahempi sanoa, noista kun ei ihmeemmin ole kokemusta. Kaveri oli hommannut NT-1:n ja kuulostaa kyllä hyvältä mikiltä. Toisaalta C4000 on ainakin ollut hyvä mikki kun koululla olen päässyt vähän käyttämään, ja AT:ta taas on kehuttu paljon. Hinta saisi olla mielellään tuossa 200-300e luokassa, mitä itse suosittelisitte? Mikillä äänittäisin lähinnä laulua, akustista kitaraa, viulua, trumpettia, oboeta ja ehkä perkussioita sekä sekalaisia äänilähteitä; eli suht monikäyttöinen pitäisi mikin olla. EDIT: Täytynee lisätä NT-1000 tuohon listaan, näyttää halpakin olevan. Sanokaapas mielipiteitä.. kiitos! Joo. |
Roberto 25.12.2003 21:52:09 | |
---|
Mikiksi Röde NT-2 tai se AT. Mikä budjetti monitoreihin? |
Jabbe 25.12.2003 23:39:09 | |
---|
Mikiksi Röde NT-2 tai se AT. Mikä budjetti monitoreihin? Koko pakettiin olisi käytettävissä 600-800 euroa, mukaanlukien mikkiständi, popfiltteri ja muutama piuha... Miksi juuri AT tai NT-2, millä tavalla parempia kuin muut? Joo. |
HK 27.12.2003 14:17:45 | |
---|
Monitoreista parhaimmalta ratkaisulta tuntuisivat Alesikset. En oikein luota Behringerin ja ESIn laatuun, ja Revealeissa on ensinnäkin kapeampi taajuuskaista (65hz-20khz) ja aktiivimallilla on hintaa enemmän kuin muilla. Ja Alesiksia on kehuttu kovasti ja ovat myös Thomannin Topseller-listalla hyvällä sijoituksella. Kaikkia mainitsemiasi paitsi Reveal:eja kokeilleena taivuin itse noihin ESI:n nEar05:siin. Kenties isommassa kuuntelutilassa nuo Alesikset saattaisivat olla parempi vaihtoehto, mutten oikein keksinyt perustelua hintaerolle. Tietty jos ESI:t epäilyttää, niin parempi satsata Alesiksiin. Se on kenkkua jos ei luota omiin työkaluihin. :) Peltikorva puupäässä. |
Roberto 27.12.2003 17:58:40 | |
---|
Koko pakettiin olisi käytettävissä 600-800 euroa, mukaanlukien mikkiständi, popfiltteri ja muutama piuha... Kannattaisi ehkä säästellä vielä vähän lisää ennemmin kuin tehdä halpishankintoja. Miksi juuri AT tai NT-2, millä tavalla parempia kuin muut? IMHO. |
Antti1 27.12.2003 18:19:45 | |
---|
...Vertailin aktiivimonitoreiksi Trutheja, nEar05:a, Revealeja sekä Alesiksen M1 mk2:a, mikkiehdokkaina ovat Röde NT-1, AKG C3000, ja Audio-Technican AT3035... Jos budjetti on noinkin "pieni", niin mites olisi, jos ostaisit mikin, hyvän etuasteen sille ja hyvät kuulokkeet? Samalla rahalla enemmän vastinetta rahoille mun mielestä. Vai onko sulla jo hyvät kuulottimet? "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Jabbe 28.12.2003 23:03:25 | |
---|
Jos budjetti on noinkin "pieni", niin mites olisi, jos ostaisit mikin, hyvän etuasteen sille ja hyvät kuulokkeet? Samalla rahalla enemmän vastinetta rahoille mun mielestä. Vai onko sulla jo hyvät kuulottimet? Beyerin vanhat DT911:t, eli mun mielestä on. Kuulokkeita ei kuitenkaan jaksa pitkään käyttää, ja miksauksen tekis mieluummin monitoreilla. Etuasteesta taasen, tuntuu et tossa Spirit Folio SX:ssä on ihan riittävän hyvät etuasteet, ja kun vetää direct outeista suoraan äänikorttiin niin ei pitäs tulla liikaa häiriöitäkään. Näin ollen tuntuis et mikki ja monitorit olis järkevät hankinnat. Ja varmaan isokalvoinen konkka on järkevämpi hankinta kuin pienikalvoinen? Luulis olevan enemmän käyttöä. Rumpuja ei tule äänitettyä ainakaan, mut muuhun ton pitäs sopia jotenkin.. Huomenna ajattelin kauppaan kävellä. NT-1000 ja M1mk2 menis tilaukseen. Vieläkö vaihdan vai onko ok? My name is Baron, Jabbe Baron. |
_hannu 29.12.2003 08:09:01 | |
---|
Ostin aivan hiljattain Tampereen Musiikista välityksessä olleet Alesiksen M1 Activet hintaan 270 euroa / pari. Joku äänisuunnittelija oli laittanut 5.1-systeeminsä uusintaan ja Alesiksia oli siis myynnissä kolme paria. Monitoreihin olen ollut äärimmäisen tyytyväinen. Henkilökohtaisesta käytöstä minulla ei ole muista merkeistä tai malleista kokemusta, mutta aikaisemmin miksatessani kuulokkeilla on harppaus aivan valtava. Arvostelut kaapeista ovat olleet hyviä ja kuulopuheiden mukaan on kehuttu paremmiksikin kuin tuo uudempi mark 2 -malli. Kannattaa kysyä jos viimeinen pari olisi vielä myynnissä, ainakin säästöä tulisi? |
askomiko 29.12.2003 15:15:29 (muokattu 29.12.2003 15:15:43) | |
---|
Säästä vielä ja osta pelkät monitorit. Niitä tulee kuitenkin käytettyä aina ja koko ajan, tekee mitä vain, tai vaikka vaan kuuntelee nettiradiota. Mikään mikki ei ole koko aikaa käytössä kumminkaan. |
Notefix 29.12.2003 16:32:39 | |
---|
joo, mieluummin kandee ostaa vähän ja hyvää kun paljon ja...ei ehkä niin hyvää. hyvät skobet ostaisin mäkin. Nimeni on Baron, Notefix Baron |
Firewalk 29.12.2003 16:37:38 | |
---|
Häh. Jos rahat kerran jo riittää Alesiksiin, niin miksi enään pitäisi säästää. Toki jotkut Mackie HR824:set tai Genelecit olisi melko hyvän kuuloset, mutta noihin sitä hintaa tuleekin jo reippaasti enemmän. Ja mun mielestä perus-harrastelukäytössä tuon luokan monitorit on kyllä melkoisen turhat. |
kivi 29.12.2003 16:54:43 | |
---|
Häh. Jos rahat kerran jo riittää Alesiksiin, niin miksi enään pitäisi säästää. Toki jotkut Mackie HR824:set tai Genelecit olisi melko hyvän kuuloset, mutta noihin sitä hintaa tuleekin jo reippaasti enemmän. Ja mun mielestä perus-harrastelukäytössä tuon luokan monitorit on kyllä melkoisen turhat. Alesiksella ja Genelecillä on ihan korvin kuultava ero heti kun niillä alkaa työskennellä. Genelec 1029:ää tai 1030:aa hakisin käytettynä, koska jostain syystä ne uudemmat tuntuu aavistuksen rasittavilta korvissa. |
Notefix 29.12.2003 17:00:43 | |
---|
Genelec 1029:ää tai 1030:aa hakisin käytettynä, koska jostain syystä ne uudemmat tuntuu aavistuksen rasittavilta korvissa. Hauskaa että jok muukin on huomannut samaa! ovat ehkä vaihtaneet jotain komponetteja? Itse olen huomannut että uudemmat 1031:t on jotenkin häritseviä, huonompia. Nimeni on Baron, Notefix Baron |
Jabbe 29.12.2003 20:33:49 | |
---|
Tilasin testikäyttöön ton NT-1000:n ja AT3035. Monitoreiksi tarjosivat Yorkvillen YSM1p, onko noista mitään kokemuksia? Alesikset on Suomessa aivan järjettömän hintaiset, lähtöhinta 480e/kpl, tarjouksenakin vain vähän alle 400. Thomannilta saisi 400e/pari. Otin noi Yorkvillet testattavaksi myös, jos eivät tunnu hyvältä niin taidan tilata Alesikset Thomannilta. Mä en jotenkin näe järkeä ostaa kalliita monitoreita. Kuitenkin vielä sen verran harrasteluhommaa mulla tää, ei tunnu järkevältä käyttää niin paljoa monitoreihin. Konkkamikille on kuitenkin enemmän käyttöä, mulla kun on oikeastaan vain noi SM57/58 ja nekin koululta lainassa. Sitäpaitsi tää huone on tuskin akustiikaltaan niin hyvä, että tänne olisi järkeä hommata Genejä. Vakavaa miksauskäyttöä ajatellen pitäisi varmaan tilojenkin olla tarkoitukseen sopivat, eikö? Harrastelijatoimintaan välttänee 400e monitoritkin. My name is Baron, Jabbe Baron. |
kivi 29.12.2003 22:04:27 | |
---|
Sitäpaitsi tää huone on tuskin akustiikaltaan niin hyvä, että tänne olisi järkeä hommata Genejä. Vakavaa miksauskäyttöä ajatellen pitäisi varmaan tilojenkin olla tarkoitukseen sopivat, eikö? Lähikentillä se ei oo niin kriittistä. Hyvät monitorit on luotettavampia huonommassakin tilassa. Tärkeintähän on, että monitorit on yksityiskohdissa niin tarkat, että luotat niihin, kokonaiskuvassa jos on kallistumaa johonkin suuntaan, sen voi aina korjata. Kun nyt et kirjahyllyyn laita niitä :-) |
HK 01.01.2004 01:16:16 | |
---|
Lähikentillä se ei oo niin kriittistä. Hyvät monitorit on luotettavampia huonommassakin tilassa. Tärkeintähän on, että monitorit on yksityiskohdissa niin tarkat, että luotat niihin, kokonaiskuvassa jos on kallistumaa johonkin suuntaan, sen voi aina korjata. Kun nyt et kirjahyllyyn laita niitä :-) Sano mun sanoneen, testaa edes noita nEAR05:sia ennenkuin tuomitset, ovat meinaan aikas hyvät. Peltikorva puupäässä. |
Roberto 01.01.2004 11:52:45 | |
---|
Sitäpaitsi tää huone on tuskin akustiikaltaan niin hyvä, että tänne olisi järkeä hommata Genejä. Vakavaa miksauskäyttöä ajatellen pitäisi varmaan tilojenkin olla tarkoitukseen sopivat, eikö? G-merkkisissähän on niitä vasteenkorjaus-switchejä just siksi että huoneakustiikat on mitä sattuu, ja siihen kun vielä lisäät fysiikan lait niin tuota... |
Sano mun sanoneen, testaa edes noita nEAR05:sia ennenkuin tuomitset, ovat meinaan aikas hyvät. Paremmat kun nää 500e monitorit? Ei jotenkin usko, et halvalla sais oikeesti hyvää.. My name is Baron, Jabbe Baron. |
HK 03.01.2004 02:38:39 (muokattu 03.01.2004 02:47:58) | |
---|
Paremmat kun nää 500e monitorit? Ei jotenkin usko, et halvalla sais oikeesti hyvää.. Juppi. :) Saishan noita nEareja kaksi paria tuolla hinnalla. ;) Peltikorva puupäässä. |
Firewalk 03.01.2004 19:48:54 | |
---|
Sano mun sanoneen, testaa edes noita nEAR05:sia ennenkuin tuomitset, ovat meinaan aikas hyvät. Jotenkin epäilen, että se on noiden ESIen kanssa sama homma kun mun AKG K240 M:ien. Eli paljon saa kehuja foorumeilla ja äänentoisto sekä erottelevuus onkin tarkkaa -ei siinä mitään, mutta bassotoisto puuttuukin sitten lähes kokonaan. Nuo luurit on mielestäni hyvät erilaisiin tarkoituksiin missä tarkkuutta vaaditaan, mutta bassoja niillä on turha miksata. Ehkä ESI:t hyvän subbarin kanssa voisi olla toimiva ratkaisu. Mututietoa vain. |