Aihe: kannattaako ostaa hartke piggyback?
1 2
Bald Anus
26.03.2007 20:50:23

Ja sinäkö olet oikeassa? Eiköhän tässä nyt puhuta kohtalaisen yksilöllisistä asioista, joten oikeaa ja väärää ei ole. Eipä tuo Piggyback kauheasti poikennut muista trankkulaatikoista varustettuna pienellä elementillä (pienillä elementeillä). Sama ostaa sitten 400e se Marshall MG100 combo kera 12" elementin. Siinä on clean/crunch sekä OD1/OD2 kanavat, contour-säädin särökanavalle, middle-potikka kummallakin kanavalla, pelkän reverbin lisäksi Marsusta löytyy fxloop (niin saa vaikka sen efektispedunsa ängettyä sinne), mastervolume ja perus-reverbin lisäksi myös pari muuta sisäänrakennettua efektiä. Löytyy Hartken Piggybackin tavoin CD In ja Headphones liitännät (plus tietysti se että grillissä lukee Marshall eikä Hartke) ;)

Itse ainakin kävisin läpi vaihtoehdot ennenkö sijoittaisin Piggybackiin josta voi olla vaikea päästä eroon myöhemmin... Marsusta yleensä pääsee, merkki kun on tunnettu ja seuraava "vasta-alkaja" on nähnyt idolillaan saman brändin styrkkareita.

Tämä ns. "piggyback", eli siis GT60 on ihan hybridi, ei täysi transistori. Jos et usko särön olevan rouhea, voin vaikka yrittää saada ääninäytteen.
Jos haluat tutustua muusikkoon, sinun täytyy kuunnella hänen soittoaan
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
McNulty
26.03.2007 21:07:34
Tämä ns. "piggyback", eli siis GT60 on ihan hybridi, ei täysi transistori. Jos et usko särön olevan rouhea, voin vaikka yrittää saada ääninäytteen.

Yksi etuasteputki ei siitä hybridiä tee. Hybridi olisi sellainen, missä esim. etuaste on toteutettu kokonaan putkietuasteena ja pääte sitten ilman putkia... tai päinvastoin. Yleensä näissä vermeissä tuo yksi putki on laitettu toimimaan särökanavan yhteydessä, muokkaamaan sitä putkimaisemmaksi. Kysy vaikka Valvestaten omistajilta kuinka aitoa putkisäröä se tuottaa :)

Eroa paljon mainostamassasi rouheudessa on kuin yöllä ja päivällä, jos vertaamme esim. vanhempaa Marshallin putkinuppia ja tuota Hartkea. Sinulle se Hartke voi olla rouheampi mitä Fenderin trankkunuppi, mutta minulle se Hartke on sirinää. Got it?
http://terrornylund.blogspot.com/
Bald Anus
26.03.2007 21:27:09

Yksi etuasteputki ei siitä hybridiä tee. Hybridi olisi sellainen, missä esim. etuaste on toteutettu kokonaan putkietuasteena ja pääte sitten ilman putkia... tai päinvastoin. Yleensä näissä vermeissä tuo yksi putki on laitettu toimimaan särökanavan yhteydessä, muokkaamaan sitä putkimaisemmaksi. Kysy vaikka Valvestaten omistajilta kuinka aitoa putkisäröä se tuottaa :)

Ei se siitä transistoriakaan tee.

Eroa paljon mainostamassasi rouheudessa on kuin yöllä ja päivällä, jos vertaamme esim. vanhempaa Marshallin putkinuppia ja tuota Hartkea. Sinulle se Hartke voi olla rouheampi mitä Fenderin trankkunuppi, mutta minulle se Hartke on sirinää. Got it?

Kas kun en itse ole huomannut bändikaverin GT60: ssä mitään sirinää, rouhea se on, voin tosiaan ihan vittuilun vuoksi yrittää saada sitä ääninäytettä. Ja Fenderin trankkunuppi se vasta sirinää on.
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
kbs.
29.03.2007 22:20:04

misyä ootte saannut sellasen kuvan että piggybäkissä olisi 1 etuasteputki ... kaikilla sivuilla joilla minä olen käynyt siinä kyllä lukee "12 ax7 preampsection" niin että siitä sitten päättelemään:D
Bald Anus
29.03.2007 22:57:06 (muokattu 29.03.2007 22:58:29)

misyä ootte saannut sellasen kuvan että piggybäkissä olisi 1 etuasteputki ... kaikilla sivuilla joilla minä olen käynyt siinä kyllä lukee "12 ax7 preampsection" niin että siitä sitten päättelemään:D

http://www.thomann.de/fi/hartke_gt100_gitarrentopteil.htm Ehkä siitä, että tuon pikkuruisen pleksin läki näkyy se putki. Ja se vahvistin käyttäytyy kuten putkivahvistin yleensä, että kun laitat powerin päälle, niin ääntä ei lähde heti.

EDIT: Oho, tuo oli 100 wattinen, mutta mitä väliä, muutan täysin sama. Niin ja tosiaan sehän on hybridi, tämä piggy back on thomannillakin täällä hybridi -osastolla: http://www.thomann.de/fi/hybridikitaranupit.html
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
rainmaker
30.03.2007 09:32:10

No eikös tuosta "12ax7 preampsection" -ilmauksesta voi päätellä, että siinä on yks etusputki, joka on mallia 12ax7? vai?
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
Karipiirto
31.03.2007 13:21:21

Kas kun en itse ole huomannut bändikaverin GT60: ssä mitään sirinää, rouhea se on, voin tosiaan ihan vittuilun vuoksi yrittää saada sitä ääninäytettä. Ja Fenderin trankkunuppi se vasta sirinää on.

Tulin huvikseni testanneeksi sen Hartken musakaupassa kun siitä nyt täällä on pientä kiistaa ja kun muutenkin on vahvistinvaihto harkinnassa. En siitä kyllä mitään "rouheaa" säröä saanut aikaiseksi joskaan ei ne säröt nyt ihan sitä sirinääkään olleet.
Eli säröt ei ole mistäänkotoisin verrattuna putkisäröön mutta kyllä se Spiderin voittaa. Ei mulla muuta. :)
Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia.
kbs.
01.04.2007 09:47:47
missä musakaupassa sä sen testasit ?
Einherjar
01.04.2007 14:08:53
...voin vaikka yrittää saada ääninäytteen.

Haali toki sellainen. Minua ainakin kiinnostaa.
kbs.
01.04.2007 14:19:28
jo sellainen ääninäyte olisi todella hyvä .. tee mielellään näyte cleanist sekä säröst sekä reverbist jos nyt siinä oli sellainen....
Karipiirto
01.04.2007 18:04:59

missä musakaupassa sä sen testasit ?

Top Soundilla seinäjoella. En kerennyt tosin mitään "syväluotausta" tehdä kun en ollut yksin matkassa mutta kerkesin sitä siinä hetken kokeilemaan. Jäi harmittamaan kun löysin sellaisen vahvistimen mitä ihan oikeasti olisin tahtonut testata vasta kun olin lähdössä. Nooh, kerkeehän tota. :)
Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia.
Karipiirto
01.04.2007 19:15:40

NO tuohon en kyllä usko, että putkivahvarin watti ois "enemmän", kuin trankkuvahvarin watti, tehot on tehot ja siten enää kaappi vaikuttaa siihen kuinka paljon desibelejä watilla saadaan aikaan.

60W hehkulamppu on yhtä tehokas, kuin 60w putkivahvari. :D

Tehot on tosiaan samat mutta ero taitaa olla siinä kuin hyvin noi trankut tai putkipelit hyödyntää ne käytössä olevat watit. Näin sen minulle joku joskus muotoili. Eli ilmeisesti putkivahvistin repii niistä tehoista kaiken irti kun taas trankku ei tai jotain. Älä tätä täytenä totena ota kun minulla ei oikeasti ole tietoa muuta kuin se että näin se minulle joskus selitettiin. Joku joka tietää saa jatkaa. :)
Zealot
01.04.2007 21:12:36 (muokattu 01.04.2007 21:14:45)
Tehot on tosiaan samat mutta ero taitaa olla siinä kuin hyvin noi trankut tai putkipelit hyödyntää ne käytössä olevat watit. Näin sen minulle joku joskus muotoili. Eli ilmeisesti putkivahvistin repii niistä tehoista kaiken irti kun taas trankku ei tai jotain. Älä tätä täytenä totena ota kun minulla ei oikeasti ole tietoa muuta kuin se että näin se minulle joskus selitettiin. Joku joka tietää saa jatkaa. :)

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 15&t=43905&o=0&co=16710

Tuolta lueskelemaan. On noita ketjuja vielä miljoona lisääkin missä kinataan trankku- ja putkiwateista. Ei putkivahvarit hyödynnä watteja enempää kuin trankkukaan, koska vahvistinten tehoja ilmoitettaessa ilmoitetaan ulostuleva teho, ei sen verkosta ottama. Mutta tuolta linkistä löytyy teoriaa ja fiktiota asiasta.

Sellaistakin luin jostain, että putkiwatit on "lämpimämpiä", ne luo jotain en-muista-mitä kerrannaisia tai jotain ihme aaltohärpäkkeitä, jotka kuulostavat ihmiskorvaan kivasti. Ja siitä sitten johtuisi miksi putki kuulostaa kovemmalta kuin trankku.

Mutta tiedä häntä, en ole itse tutkinut, joten en myöskään väitä suuntaan taikka toiseen. Kunhan kerron kuulemiani...

Peace. Ja tähän hymiö.

EDIT: Niin ja pahoittelen offtopicia, ketjuhan koskee piggypackia. Ei tehdä tästä(kin) putki vs. transistori -tappelua, eihän?
Coma Song for the wounded.
Karipiirto
01.04.2007 22:07:06

No johan löytyi selitystä jonkinlaista eli näin sanoi PeteH:

Kuinkahan monta kertaa tästäkin on jauhettu tälläkin areenalla, mutta menköön taas tällä kertaa.

Tämä asiahan perustuu yksinkertaisesti eroon transistorivahvistimen ja putkivahvistimen särökäyttäytymisessä. Transistorivahvistin alkaa tuottaa rumaa ja epämiellyttävää säröä kun siihen syötetään suurempaa signaalia kuin se pystyy käsittelemään, eli kun vahvistimesta loppuu tehoreservi niin "things get ugly". Tästä syystä transistorivahvistinta ei voi yliohjata samalla tavalla kuin putkivahvistinta.

Putkivahvistin käyttäytyy aivan toisella tavalla vastaavassa tapauksessa eli kun signaali alkaa lähestyä vahvistimen tehontuottokyvyn rajoja niin ääni alkaa vähitellen säröytyä nätisti tuottaen korvaa miellyttäviä harmonisia särökomponentteja. Samalla se toimii eräänlaisen kompressorina ja kuten tunnettua kompressoimalla signaalia saadaan signaalin keskimääräistä voimakkuutta nostettua piikkejä madaltamalla, jolloin samalla teholla saadaan enemmän ääntä.

Lyhyesti sanottuna transistorivahvistin ei voi käsitellä suurempaa signaalia kuin mitä se pystyy säröytymättä käsittelemään, tai ainakaan kukaan ei halua olla paikalla silloin, kun taas putkivahvistimeen voidaan syöttää paljon suurempaa signaalia jolloin putkivahvistimen luonnollisen kompression ansiosta äänen keskimääräinen voimakkuus nousee, minkä kuuntelija havainnoin suurempana volyyminä.

Josko toi olis ainakin lähellä totuutta. :)
RekoS
01.04.2007 22:19:19
Kai Piggyback kannattaa ostaa jos vaihtaa elementit ja etuasteputken heti kättelyssä, jonka jälkeen Koch Pedaltone kitaran ja vahvistimen väliin - ja efektilooppiin vielä kaikki mahdolliset efektit niin siinähän se alkaa olla. Ainiin ja EMG 81/85 setti kitaraan.
Karipiirto
01.04.2007 22:57:26

Kai Piggyback kannattaa ostaa jos vaihtaa elementit ja etuasteputken heti kättelyssä, jonka jälkeen Koch Pedaltone kitaran ja vahvistimen väliin - ja efektilooppiin vielä kaikki mahdolliset efektit niin siinähän se alkaa olla. Ainiin ja EMG 81/85 setti kitaraan.

Ja saundi on tämän operaation jälkeen rouhea? Siis AC/DC-rouhea vai Pantera-rouhea? :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)