Aihe: Kovaäänisimmät keikat
1 2 3 4 5 6 7
doolittle
20.03.2007 14:09:04
Vielä ympäristökeskuksen näkemys konserttimeluun:

Jos korvissa soi esimerkiksi konsertin jälkeen, olet ollut liian kovassa melussa. Jos soiminen ei lopu parin päivän kuluttua, olet todennäköisesti saanut kuulovaurion ja kärsit tinnituksesta. Voimakas, yli 120 dB:n äänenpaine voi vaurioittaa kuuloelimiä jo hetkellisen altistumisen jälkeen, mikä vuoksi konserteissa, ampumaradalla ja moottoriurheilukisoissa pitäisi aina suojata korvansa. Myös rakentamisessa käytettävät sähkökoneet vaativat kuulosuojaimien käyttöä: (moottorisaha 100-115 dB (A), porakone 95-105 dB (A), hiomakone 100-120 dB (A)).Kuulovauriot syntyvät yleensä hitaasti, joten suojaimet ovat paikallaan vaikka korvissa ei soisikaan.

Edelleen näitä työryhmä tekee selvityksen kuulovamman syntymisestä ja se on totuus -ratkaisuja.

Olemme yksilöitä. Parin päivän kuluttua ei kannata mennä paniikkiin, vaikka korva soisi edelleen. Saattaa hyvinkin suojaamattomana soida vaikka vajaa viikon keikan jälkeen, ja saattaa parantua hitaasti. Olennaista olisi muistaa, että pitää antaa korvan palautua! Eli seuraavana päivänä välttää soittamista, mp3-soittimia tai kovaa liikennepauhua. Average-keikan jälkeen olisi yli 10 tuntia hillittyä äänenvoimakkuutta terveellinen määrä.

Ja sellainenkin pointti, että kännissä tervekin korva soi. Jos siis menet jurrissa nukkumaan klubikeikan jälkeen, ei se volyymi ole välttämättä ainoa möykkääjä.
"Free form of jazz is like a license to shit on a street" -Lemmy Kilmister-
Zigura
21.03.2007 21:18:53 (muokattu 21.03.2007 21:23:49)
Lemillä jossain nuorisotalolla oli Stam1nan uuden levyn julkkarikeikka, Mokomakin siellä soitti. Oli kovalla. Jäi kyllä viimeiseksi Sakara-bändien keikaksi minulta, ei johtunut niinkään äänenvoimakkuudesta vaan hevivaihe on jo kuopattu aika syvälle.

Ekassa Finnish Metal Expossa tekniikan pojat lisäsivät volyymiä mitä pidemmälle ilta kului. Kaapelitehdas, huh huh. En taida kovin äkkiä mennä toista showta sinne katsomaan.

Ekoilla Grunge Fets -iltamilla jaettiin kanssa korvatulppia narikassa, mutta ei se nyt niin kovaääninen ilta ollut.

Tool soitti kovaa viime kesän Ruisrockissa.

Fun ja NoMeansNo:n kiertue tulee varmasti olemaan kovaääninen.

Loistava ketjun aloitus, btw.

edit:

Tinnituksesta vielä: omissa korvissani on soinut vuoden verran, 20 vuotias siis olen tällä hetkellä. En sitä huomaa vasta ole hiljaista, kuten nukkumaan mennessä. Tänä vuonna olen alkanut käyttämään korvatulppia, vaikka kypsyttää kuunnella keikoilla sellaista puuroa mitä tulppien läpi pääsee. Ehkäpä jonkinlainen hifi-joulukuusikorvatulpparatkaisu voisi auttaa asiaa.
We won't stop until somebody calls the cops, and even then we'll start again and just pretend that nothing ever happened.
Pitkavirta
22.03.2007 09:01:09
Tinnituksesta vielä: omissa korvissani on soinut vuoden verran, 20 vuotias siis olen tällä hetkellä. En sitä huomaa vasta ole hiljaista, kuten nukkumaan mennessä. Tänä vuonna olen alkanut käyttämään korvatulppia, vaikka kypsyttää kuunnella keikoilla sellaista puuroa mitä tulppien läpi pääsee. Ehkäpä jonkinlainen hifi-joulukuusikorvatulpparatkaisu voisi auttaa asiaa.

Mä satsasin kaks kybää semmosiin soitinliikkeen kuusitulppiin, kun ei valettuihin oo millään muotoo varaa. Parani kuuntelu- ja soittofiilis kun ei púroudu..
"EI TÄÄL OO KYSE LENTO KONEISTA PESU KONEISTA TAI MUUSTKAA YHTEEN KIRJOTUKSEST VAA RÖÖKI ASKI TYTÖIST" -Detektiv-Plok a.k.a Järvihirviö
Zigura
22.03.2007 15:07:49
Mä satsasin kaks kybää semmosiin soitinliikkeen kuusitulppiin, kun ei valettuihin oo millään muotoo varaa. Parani kuuntelu- ja soittofiilis kun ei púroudu..

Täytyy tänään käydä kylillä katsomassa jospa löytyisi, ei tarvitse sitten vanhoilla päivillä kirota nuoruuden tyhmyyksiä... Tai ainakaan tätä kuuloasiaa.
We won't stop until somebody calls the cops, and even then we'll start again and just pretend that nothing ever happened.
ReBeat
23.03.2007 05:05:26

Sepulturan keikka Messilän juhannuksessa -96 on jäänyt itelle mieleen ehkä kovaäänisimpänä. Rummut ja koko rytyytys tuli niin lujalla mäiskeellä rintaan, ettei tehnyt mieli lähteä tunkemaan etumaastoon vaikka muiden bändien kohdalla se oli ihan OK vaihtoehto.
Oksu
26.03.2007 09:45:52

Äkkiseltään tulee mieleen Von Hertzen Brothers Rovaniemellä Tivolissa männävuoden lopulla. Eka keikka koskaan, jolla oli pakko työntää Earit korviin (T. nimim. takana 20v bänditoimintaa ja festarointia). Tosin kuulemma ko. keikan miksaajalla on paha tapa nostaa keikkavola infernaaliselle tasolle, josta saanut imartelevan lempinimen Hullu.

Toisaalta olin aikaisemmin samana päivänä äänitellyt 7 tuntia rumpalimme takomista promoa varten, joten korvani olivat muutenkin sille päivälle ylityöllistetyt. Mutta saatanan lujaa tuo keikka tuli.

Enpä oikein jaksa uskoa jos sama mies kyseessä jonka kanssa itsekkin tehnyt hommia. Ei kuulosta hänen tapaiseltaan. Ja ekaa kertaa kuulen hänestä puhuttavan " Hullu" nimellä :)
Hippi kukapa muukaan, ainainen riesa tän päivän stadissa. Oi tulispa kunnon sade joka pyyhkis alleen kaiken ton saastaan. Ja siihen paskaan mä luen hipit, stallarit, kommarit, revarit ja muut hihhulit jotka vaikeuttaa kekkosen duunia.
arppah8
26.03.2007 12:34:55

Enpä oikein jaksa uskoa jos sama mies kyseessä jonka kanssa itsekkin tehnyt hommia. Ei kuulosta hänen tapaiseltaan. Ja ekaa kertaa kuulen hänestä puhuttavan " Hullu" nimellä :)

No, tuo lempinimi oli ihan hearsayta, joten en kommentoi sen laajempaa käyttöä. Pahus kun en muista kaverin nimeä. Saatanallisen lujaa tuli joka tapauksessa tuona iltana, trust me.
Peace, love and good happiness stuff.
Gixxeri
27.03.2007 23:47:57

Molemmat keikat ajoittuu viime kesään ja Ouluun. Motörhead Qstockissa, iso keikka isolla areenalla. Popeda rotuaarilla pienempi keikka mutta korvissa tuntui ja rajusti.
"Kato beibe tarkkaan, tästä lähtee rokkenroll!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)