Aihe: Monkin Epistrophy
1 2
madclass
30.03.2007 13:15:25
Elikkä Monkin Epistrophyn sointupohja menee tähän malliin:

|Db7 D7| Db7 D7|.. |Eb7 E7| Eb7 E7|.. jne

Miten lähestyisitte noita ryppäitä, joissa on kahta vierekkäistä dominanttia samassa tahdissa? Millainen olisi oppinut "oikea" vastaus? Oon koettanu saada selkoa, mutta ei riitä sävelkorvan taidot blokkaan, että miten monkki tai coltrane käsittelee noita sointuja.

Itte oon lähinnä koettanu tunkea sinne Db-fryygistä ja Eb-fryygistä moodia, mutta ei se meinaa oikein toimia. Mitäs sanotte?
Jo vain, sano rengit päissään
piiska2
30.03.2007 15:03:47
Hyvä kysymys. "Oikeasta" vastauksesta siis en tiedä.

Itse soittaisin Db7:n päällä Db -miksolyydistä ja D7:n päällä Es- dimiasteikkoa jolloin yhteisiä säveliä olisi mahdollisimman paljon. Yhtä moodia en keksinyt

Tosin sanoen
Db7: Db Eb F Gb Ab Bb Cb(=B)
D7: D Eb F Gb Ab A B C Yhteisiä ääniä siis mukavasti.

Joku viisaampi osaa varmaan korjata.........
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
piiska2
30.03.2007 15:06:54
Itse asiassa D alt-asteikko saataisi olla vieläkin parempi D7:n kanssa:
D Eb F Gb Ab Bb C
Silloin olisi viisi yhteistä säveltä, jotka sitoisi harmoniaa mukavasti.
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
Antero--
31.03.2007 18:14:55
Monkin "Well, You needn't" -stankussa taitaapi myös olla tuo hauska vierekkäisillä dominanteilla leikkiminen. Mainitsin vaan, jos haluat vielä "more of the good thing" :)

Antero
"Einmal ist Keinmal"
baron
31.03.2007 20:10:49

Monkin "Well, You needn't" -stankussa taitaapi myös olla tuo hauska vierekkäisillä dominanteilla leikkiminen. Mainitsin vaan, jos haluat vielä "more of the good thing" :)

Antero

B-osa: Db9 - D9 - Eb9 - E9 - Eb9 - D9 - Db9 - C9 - H9 - C9!!!

Mun ehdoton suosikki! Siitä ei sointukierto parane.
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
EP
31.03.2007 21:33:20
B-osa: Db9 - D9 - Eb9 - E9 - Eb9 - D9 - Db9 - C9 - H9 - C9!!!

Mun ehdoton suosikki! Siitä ei sointukierto parane.

Ja helevetin heleppo!
..kitaralla.
baron
31.03.2007 21:39:41

Ja helevetin heleppo!
..kitaralla.

Kiippareilla oli vähän haasteita mutta noin hyvän takia piti nähdä vähän vaivaakin.
EP
31.03.2007 21:42:41
Kiippareilla oli vähän haasteita mutta noin hyvän takia piti nähdä vähän vaivaakin.

Taidan jättää väliin.. :/
Mut laitan midin kautta pianosoundit eiks' se oo sama? 8)
baron
31.03.2007 21:52:40 (muokattu 01.04.2007 12:43:57)

Taidan jättää väliin.. :/
Mut laitan midin kautta pianosoundit eiks' se oo sama? 8)

Mut ihan oikeesti: Sen piisin A-osa on joko:
F6 - Gb6 - F6 - Gb6 - F6 - Gb6 - F6 - F6 tai mun vähän monimutkaisempi versio:

F6 - Gb6 - F6 - Ebm7 - F6 - Gb6 - F6 - F6

Ei oo ihme että tää on ihan oikeesti mun ihanne!
Mä oon Monk-fani mutta tää on Monkin piiseistä ehdoton ykkönen (Kakkonen on Green Chimneys, kiinnostaako sointukierto?)
Aki205dg
01.04.2007 13:01:07
Asiaahan voisi lähestyä siltä kantilta että esim. D9 on Dbn V-asteelta löytyvän dominantin tritonuskorvaus...?
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa http://www.myspace.com/hammeroflove
piiska2
01.04.2007 13:26:40
Asiaahan voisi lähestyä siltä kantilta että esim. D9 on Dbn V-asteelta löytyvän dominantin tritonuskorvaus...?
Näin voisi ajatella, hyvä huomio. Toonika on vain blues henkisesti dominanntiseiska.

Koska soinnut vaihtuvat näin nopeasti, tätä ei oikein voi ajatella modaalisena biisinä, vai voiko?
(Klasari puolilla nää olisi sekuntisuhteisia sointuja, vaikkakin itsenäiset 7-soinnut eivät ole siellä tyypillisiä. Tää oli hieman Off topic)
madclass
01.04.2007 19:03:50
Kiitokset vinkeistä!

ei meinaa toi viisu alkaa taipumaan, on sen verran kulmikas ja kinkkinen tapaus tuo monkki. Oon taitanu jäädä liikaa kiinni tohon modaaliseen ajatteluun, ei meinaa aivot raksuttaa tarpeeks verkkaisesti...

lienee parempi jättää niille, joilla homma on hallussa. Mutta, ehkä vielä joku päivä....
Jo vain, sano rengit päissään
panadol
02.04.2007 01:31:33 (muokattu 02.04.2007 01:34:14)
Tässä mestari itse:

http://www.dailymotion.com/relevanc … o/x1kjiv_thelonious-monk-epistrophy

Monk itse ja useimmat aikalaisensa mielestäni siirtävät dominantti-7 ideoita kromaattisesti sointujen mukana. Toisella videoista ainakin 13b9/dim h/w-ideoita. Myös Coltrane käsittelee asiaa näin. On todella vaikeaa tehdä sujuvasti näin, melodisen linjan pitäen.

Aki205dg osuu mielestäni naulan kantaan tritonus-sub-idean kanssa. Db7-D7:n voi kuulla myös G7 - D7:na, Db7- Ab7:na, tai G7 - Ab7:na.
Be-bopparithan tutkiskeli näitä vähennettyjä kvinttejä, ja tritonus-sijaissointuja.

Itse kuulen jälkimmäisen soinnun purkauksen kohteena, ehkä koska haluan kuulla bassoäänen jälkimmäisen soinnun perussävelenä. Tätä logiikkaa seuraten Db7 on G7:n tritonus-sijaissointu. Sointukulun voi siis ajatella myös G7(b5) - D7, tai G7(#11) - D7. Joten :

- Db7: e voisi ajatella soittavansa Db- altered skaalaa ( D-mel. molin 7. moodi) joka purkautuu "nätisti" 1/2 askelta ylemmäs. (Db7alt. - D7)

- G7: lle voisi ajatella soittavansa lydian b7:aa (D-mel. molin 4. moodi) joka puolestaan purkautuu "nätisti" kvinttiä ylemmäs. Tämä on tietenkin sama kuin yllä, tritonuksen päässä. (G7(#11) -D7)

- Olipa ajateltu root Db tai G, diminished half-whole (dom. dim.) käy myös dom.7 tritonus-sijaissoinnuille. (Db7b9 - D7 tai G7b9 - D7)

Tämä nyt oli vain yksi lähestymistapa, jos siis halutaan välttää saman asteikon siirtymistä 1/2-askelta soinnun mukana.

Karkeasti yksinkertaistaen tuon voisi myös ajatella jonkinlaisena "bluesahtavana" IV7 - I7 -kulkuna, mutta tämä on vain henkilökohtaisten tottumusteni ja mieltymysteni sanelema mielleyhtymä.
Blues-muusikkohan muuten usein soittaa duuripentatonista siten että I:lle rakentuva skaala käy myös IV7:lle, jos alennat skaalan terssin. Tällöin vain 1 sävel tarvitsee muuttaa. Siis D - E - F# - A - B, D7:lle, ja D - E - F - A - B, G7#11/Db7alt.ille. Käytännössä en edes liikoja murehtisi siitä että suuri/pieni terssi osuu juuri oikealle soinnulle, molliterssin lisääminen skaalaan antaa sopivan sävyn, ja korva hoitaa loput.

Jos yrittää orjallisesti pysyä tarkalleen sointuvaihdosten mukana, puolen tahdin välein, tulee helposti "hiki otsalle", varsinkin diatonisten skaalojen kanssa. Yksi tapa selviytyä tästä on pyrkiä osumaan vasta 2. tahdin viimeisellä D7:lla yhtaikaa maaliin, ja muuten maalailla vain melko vapaasti sointujen välillä.
piiska2
02.04.2007 09:19:00
- Db7: e voisi ajatella soittavansa Db- altered skaalaa ( D-mel. molin 7. moodi) joka purkautuu "nätisti" 1/2 askelta ylemmäs. (Db7alt. - D7)

- G7: lle voisi ajatella soittavansa lydian b7:aa (D-mel. molin 4. moodi) joka puolestaan purkautuu "nätisti" kvinttiä ylemmäs. Tämä on tietenkin sama kuin yllä, tritonuksen päässä. (G7(#11) -D7)

- Olipa ajateltu root Db tai G, diminished half-whole (dom. dim.) käy myös dom.7 tritonus-sijaissoinnuille. (Db7b9 - D7 tai G7b9 - D7)

Jos yrittää orjallisesti pysyä tarkalleen sointuvaihdosten mukana, puolen tahdin välein, tulee helposti "hiki otsalle", varsinkin diatonisten skaalojen kanssa. Yksi tapa selviytyä tästä on pyrkiä osumaan vasta 2. tahdin viimeisellä D7:lla yhtaikaa maaliin, ja muuten maalailla vain melko vapaasti sointujen välillä.

Öööö...pieni tarkentava kysymys kun tuli hyvää tietoa ja paljon. Oma Intel-prosessorini käy nyt ylärajoilla.
Mitä tuo "nätisti purkautuminen" käytännössä meinaa?
Jos Db7:n päälle vetelee esim. Db-alt-asteikkoa, niin meinaatko,että D7:n päälle soitetaan D-alt-asteikkoa....tai ainakin sinne 2. tahdin loppuun ? Vai meinaatko että ekat kolme sointua Db7 - D7 - Db7 vedetään Db -alt-asteikolla ja puretaan neljännessä johonkin D7:n (soinnun)säveleen ?

Pahoittelen tyhmää kysymystäni ?
panadol
02.04.2007 12:00:15
Öööö...pieni tarkentava kysymys kun tuli hyvää tietoa ja paljon. Oma Intel-prosessorini käy nyt ylärajoilla.
Mitä tuo "nätisti purkautuminen" käytännössä meinaa?
Jos Db7:n päälle vetelee esim. Db-alt-asteikkoa, niin meinaatko,että D7:n päälle soitetaan D-alt-asteikkoa....tai ainakin sinne 2. tahdin loppuun ? Vai meinaatko että ekat kolme sointua Db7 - D7 - Db7 vedetään Db -alt-asteikolla ja puretaan neljännessä johonkin D7:n (soinnun)säveleen ?

Mark Levinen oppeja lainatakseni, V7alt voi purkautua minne tahansa, mutta vahvimmat purkaukset ovat:
- puhtaan kvintin alas
- 1/2-sävelaskelta ylös
- suuren terssin alas.

V7#11 voi myöskin purkautua minne tahansa, mutta vahvimmat purkaukset ovat
- 1/2-sävelaskelta alas
- puhtaan kvartin alas
- kokosävelaskelen ylös

Jätin esimerkissäni tuon "maalisoinnun" tarkemmin määrittelemättä, kun ajattelin sitä lähinnä "bluestoonikana". Itse soittaisin soinnulle mielummin jotain muuta kuin alt. skaalaa. Tämä johtuu siitä, että jos soinnut liikkuvat johonkin suuntaan, pyrin soittamaan asteikoita, jotka liikkuisivat eri tavalla. Näin ei tietenkään ole pakko tehdä, mutta jos voi välttää juurisävelen seuraamista, syntyy sointujen ja asteikoiden välille vastakkaisliikettä, joka on mielestäni kiinnostavampaa. Kuten Levine toteaa, V7#11 purkautuu "nätisti" 1/2 sävelaskelta alaspäin. Jos soitat Db7:lle altered skaalaa, ja D7:lle lydian b7:aa, liikuvat käyttämäsi melodiset molliasteikot kvartin alaspäin ( D-mel. molli, A-mel. molli) , samalla kun soinnut liikkuvat kromaattisesti.

Mutta kuten itsekin totesit, maalina voisi pitää ihan vain sointuääniä, esim. terssiä tai septimiä.

Tämä nyt oli vain oma puolivillainen ideani, eikä siis mikään "virallinen totuus" siitä, kuinka tuo kappale tulee soittaa :)
komero
03.04.2007 13:11:47
Tässä mestari itse:

http://www.dailymotion.com/relevanc … o/x1kjiv_thelonious-monk-epistrophy
--
Jos yrittää orjallisesti pysyä tarkalleen sointuvaihdosten mukana, puolen tahdin välein, tulee helposti "hiki otsalle", varsinkin diatonisten skaalojen kanssa.

Taitaa Monk tuossa videossa pysytellä sointuvaihdosten mukana, sen verran näyttää hiki otsalla olevan!
piiska2
03.04.2007 13:16:49
Taitaa Monk tuossa videossa pysytellä sointuvaihdosten mukana, sen verran näyttää hiki otsalla olevan!
Tai sitten sillä on vaihdevuodet.
baron
03.04.2007 13:46:12

Paitsi että Monk oli persoonallinen soittaja, oli myös uranuurtaja kokosävelasteikon käyttämisessä jazz-genressä.
Samoin tyyppipiirre oli "rhythmic displacement", sama fraasi toistuu niin, että iskut osuvat eri kohtiin. Tästä on hyvä pieni simppeli esimerkki "Straight, No Chaser", pieni bluesin pätkä, jonka soittamisessa kuitenkin vähän haasteita.
piiska2
03.04.2007 13:51:11
Samoin tyyppipiirre oli "rhythmic displacement", sama fraasi toistuu niin, että iskut osuvat eri kohtiin.
Mun soitossa on joskus tuota, vaikka ei olisi tarkoitus. ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)