Aihe: teknistä soitettavaa
1 2 3 4 5
Xizor
30.03.2007 10:37:25
Se alku missä kitarat komppaa sitä riffiä on hyvä harjotus ja helppo, aloittelijoillekin hyvä vaihtoehto tutustua alternateen, sitten ne tilut on aika komeita eivätkä nekään mitenkään mahdottomia. Koko kappale kuulostaa kaiken lisäksi hyvältä.

Haluisin nähdä aloittelijan, joka vetelee 16-osa trioleja tempoon 130 puhtaasti. =)
(Tai edes jotenkin.)
The difference between genius and stupidity is that genius has limits.
Blodapelsin
30.03.2007 11:18:49
Eiköhän Panteran viimeiset tuotokset ole melko teknistä soitettavaa... Ja mikä parasta, munaakin löytyy.
And I know it's on your mind We've been drinking on the wine That we drank from the serpents vine Now we live in another time We could live together"
Ronsto
30.03.2007 16:55:06

Mites Mastodon?

Mun mielestä ainakin ihan sopivan haastavaa :)
Mystisesti hintahtavat romantikot #2
suolintu
10.04.2007 15:00:34
Stonen biisejä kannattaa kokeilla. Ainakin itselle ne riffit ovat aika haastavia. Muutamasta biisistä on olemassa laadukkaat tabulatuurit, joten ei muuta kun.. siitä vaan.
Räkkipeli
10.04.2007 15:27:03
Mites Mastodon?

Mun mielestä ainakin ihan sopivan haastavaa :)

Mastodonilla on kyllä monipuolisia ja haastavia juttuja. Ja munaa löytyy siitäkin! =)
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Tontsa90
12.04.2007 00:33:21
Vähän ohi aiheen, mutta kuitenkin osittain liittyvää. Nykyään kaikki tuntuu etenevän liian nopeasti. Epäilen vähän irtooko ihan kaikilta 4 vuoden soittokokemuksella symphony X ja muut vastaavat kovinkaan puhtaasti. Pointtina on vaan se, että kannattaisko harjoitella viellä vähän yksinkertaisempia juttuja oikeasti kunnolla. No joo...

Sitten itse asiaan. Jos nyt teknisestä tykkää, niin kannattaa treenata tietysti Steve Vain, Joe Satriani ja muiden vastaavien biisejä. Metallin puolelta tietysti, niin kuin oli vissiin tarkoituskin, kannattaa tzekata: Mors principium est, Meshuggah, Necrophagist ja on Opethillakin muutama biisi, missä on ihan hauskoja juttuja.
kimurantti1
12.04.2007 00:49:33 (muokattu 12.04.2007 01:02:34)
Vähän ohi aiheen, mutta kuitenkin osittain liittyvää. Nykyään kaikki tuntuu etenevän liian nopeasti. Epäilen vähän irtooko ihan kaikilta 4 vuoden soittokokemuksella symphony X ja muut vastaavat kovinkaan puhtaasti.

Sulla on pointti tuossa. Ei kyllä irtoa puhtaasti keltään 4 vuotta soittaneelta Symphony X:t. Pitäisi lukea tätäkin palstaa aina suodattimen kanssa. On eri asia, mitä kaikkea osaa soittaa keskustelupalstalla, kuin mitä osaa oikeasti soittaa. Kalavalheille toinen vaihtoehto on se, kun luullaan, että ollaan parempia kuin mitä oikeasti ollaankaan. Aina toisinaan törmää johonkin puoli vuotta soittaneen sankarin keskustelunaloitukseen, jossa kysytään vaikeampia biisejä, vaikka aloitukseen mukaan ympätty linkki kertoo valitettavan totuuden soittajan taidoista.

Pointtina on vaan se, että kannattaisko harjoitella viellä vähän yksinkertaisempia juttuja oikeasti kunnolla. No joo...

Kannattaisi todellakin. Ongelmana on vaan se, että ainakin nykyhevi on kehittynyt siihen suuntaan, että sen uskottava soittaminen niin riffien kuin soolojen osalta vaatii aika hyvää tekniikkaa, jota aloittelijoilla ei ole. Monen musiikkimaku on aika rajoittunut. Siinä ei välttämättä ole mitään pahaa, ja ymmärrän kyllä, ettei ole mielekästä treenata musiikkia josta ei pidä. Jos tykkää vain In Flamesista, Lamb Of Godista, Soilworkista, Metallicasta ja vastaavista, niin mikäs siinä, mutta ei näiden bändien musaa aivan pystymetsästä lähdetä soittamaan. Jostain helpommasta kannattaisi lähteä, että saisi perustekniikan kuntoon ja oppisi soittamaan jonkin biisin oikeasti hyvin. Vaikka sitten sitä AC/DC:ta. Niitäkin on aika vaikea vetää hyvällä tatsilla.

Kyllä mäkin muista hyvin sen vaiheen, kun lempimusa oli aika vaikeaa soitettavaa, ja kaikki sitä helpompi sekä omiin taitoihin nähden ehkä vähän mielekkäämpi soitettava tuntui jotenkin naurettavalta tai typerälta. Siitä huolimatta, ettei se oikeasti ollutkaan.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Strutsi
12.04.2007 09:20:47 (muokattu 12.04.2007 09:25:14)
Steve Vaita ja Satriania vaikka.
Steve Vailta Answers, Hand on heart, Die to live, tender surrender, ja Blue powder vaikka.
Ja opettelet maltilla niitä. Ei siitä muuten tule mitään. Metronomi on aina hyvä apuväline. Joku taisikin joskus sanoa että ei ole mitään järkeä opetella biisiä liian nopeasti jos se menee väärin joka kerta. Soitat hitaasti niitä vaan.
"If you feel bad about eating your dead mom, we can dig a grave and you can puke into it." -Monty Python
KJT
12.04.2007 10:17:48
Necrophagistin kaikki kappaleet. Noita et et kyl soita ihan äkkiä

Necrophagist...:) Varsin mielenkiintoisia biisejä kyllä löytyy. Tavaraa on sen verran mukavasti ettei korvakaan kerkeä mukaan.
Mitä eroa on jääkaapilla ja omenalla? - Kumpikaan ei ole jakoavain! :D
rumpelstiltskin
12.04.2007 12:13:58
Necrophagist...:) Varsin mielenkiintoisia biisejä kyllä löytyy. Tavaraa on sen verran mukavasti ettei korvakaan kerkeä mukaan.

Jep. Advanced Corpe Turmoil on aika sairas kappale.
agsu-
13.04.2007 14:56:40
Kiuas-bändin biiseissä on haastetta ihan taitaville soittajillekin. Ite en lähde (ainakaan vielä) edes yrittämään. :P
L4t3
13.04.2007 15:07:30
Deathin tuotanto Humanista eteenpäin.
Jzci
13.04.2007 15:29:40 (muokattu 13.04.2007 15:32:29)

Sulla on pointti tuossa. Ei kyllä irtoa puhtaasti keltään 4 vuotta soittaneelta Symphony X:t...

Aamen, kimurantille plussaa. Itsekin muistan kuinka joskus vuoden parin soittamisen jälkeen omasta mielestäni soittelin jo ihan mallikkaasti jotain dream theaterin biisejä. Nyt kun ~ 5-6 vuotta (ja tuhansia harjoitteluun käytettyjä tunteja) myöhemmin olen kokeillut vetää samoja biisejä niin tuntuu ettei niitä vieläkään saa vedettyä kovin "uskottavasti", tai tarpeen vaatimalla tavalla. Miltä lie sitten kuulostanut soittoni 5 vuotta sitten :) On se aika kumma miten silloin alussa oli jotenkin niin kuuro oman soittonsa suhteen. Kaikkein "hienointa" tässä kuitenkin on nähdä kun niin monet aloittelevat (hevi)kitaristit käyvät läpi saman rumban = "oon soittanu vuoden, osaan kaikki bodomin biisit". Ja sitten kirotaan kun muutaman vuoden päästä (toivottavasti) tajutaan että kuulostaa aivan v***n paskalta.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Strutsi
13.04.2007 17:03:42
Aamen, kimurantille plussaa. Itsekin muistan kuinka joskus vuoden parin soittamisen jälkeen omasta mielestäni soittelin jo ihan mallikkaasti jotain dream theaterin biisejä. Nyt kun ~ 5-6 vuotta (ja tuhansia harjoitteluun käytettyjä tunteja) myöhemmin olen kokeillut vetää samoja biisejä niin tuntuu ettei niitä vieläkään saa vedettyä kovin "uskottavasti", tai tarpeen vaatimalla tavalla. Miltä lie sitten kuulostanut soittoni 5 vuotta sitten :) On se aika kumma miten silloin alussa oli jotenkin niin kuuro oman soittonsa suhteen. Kaikkein "hienointa" tässä kuitenkin on nähdä kun niin monet aloittelevat (hevi)kitaristit käyvät läpi saman rumban = "oon soittanu vuoden, osaan kaikki bodomin biisit". Ja sitten kirotaan kun muutaman vuoden päästä (toivottavasti) tajutaan että kuulostaa aivan v***n paskalta.

Täytyy kyllä kompata ihan täysillä. Itsekin olen ollut tuossa vaiheessa. Luulin osaavani silloin jotakin... nykyään on muuttunut se, että tatsi on vähän parempi, en yritä osata tiluttaa ja tiedän olevani huono tai kork. keskinkertainen kitaristi. Tai no, mikä sitten tekeekään hyvän kitaristin?
"If you feel bad about eating your dead mom, we can dig a grave and you can puke into it." -Monty Python
Karipiirto
13.04.2007 19:49:47

Täytyy kyllä kompata ihan täysillä. Itsekin olen ollut tuossa vaiheessa. Luulin osaavani silloin jotakin... nykyään on muuttunut se, että tatsi on vähän parempi, en yritä osata tiluttaa ja tiedän olevani huono tai kork. keskinkertainen kitaristi. Tai no, mikä sitten tekeekään hyvän kitaristin?

Minä olen kai ainut joka ei koskaan pitänyt itseään (enkä pidä edelleenkään) edes arvollisena kutsumaan itseäni kitaristiksi. Opettelin kyllä biisejä mutta kun ne kaikki tyssäsivät siihen kun en saanut sitä sooloa vedettyä ja "vain huonot kitaristit soittaa jotain v***n komppia". :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
kimurantti1
13.04.2007 19:58:15 (muokattu 13.04.2007 20:04:14)
Minä olen kai ainut joka ei koskaan pitänyt itseään (enkä pidä edelleenkään) edes arvollisena kutsumaan itseäni kitaristiksi.

Tämä on se toinen ääripää, ja täytyy sanoa, ettei sekään musta ole kovin terve lähtökohta, niin kuin ei mikään ääripää yleensä. Kyllä jonkin verran itsekunnioitusta pitää olla. Jos on vähänkään musikaalinen, niin kehitystä pelkän soittelunkin myötä tapahtuu, ja on sallittua (jopa suotavaa) tunnustaa se itselleen. Jos ei halua tai pysty tunnustamaan omaa kehitystään, on pikkuhiljaa vaikeampaa löytää motivaatiota ylipäätään minkään treenaamiseen.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Strutsi
13.04.2007 20:10:57 (muokattu 13.04.2007 20:12:28)
Tämä on se toinen ääripää, ja täytyy sanoa, ettei sekään musta ole kovin terve lähtökohta. Kyllä jonkin verran itsekunnioitusta pitää olla. Jos on vähänkään musikaalinen, niin kehitystä kyllä pelkän soittelun myötä tapahtuu, ja on sallittua (sekä suotavaa) tunnustaa se itselleen.

Näinpä kyllä. Liian kova itsekritiikki ei ole hyvästä, mutta täytyy yrittää arvioida itseään realistisesti. Joillakin kitaristeilla vain on sitten sitä egoa, joka sokaisee heidät. Kylläpä siitä ajan mittaan sitten nöyrtyy.
Nojoo samaa scheisseahan tässä jo jauhetaan.
Kasperi Tervonen
14.04.2007 20:08:23
nin ja jos tietäsitte vielä jotain hyviä sooloja niin nekin ois tervetulleita kun alkaa noi omat ideat olla lopussa.

Olen tätä jo muutamassa topicissa mainostanut, mutta DT:n under a glass moonin soolo on melkoisen tekninen ja älyttömän hienoa kuunneltavaa. Olisi mielenkiintoista kuulla miten irtoaa sulta (tai ihan keneltä vaan). :)
Vitusta tänne tultiin ja päin vittua täällä myös menee.
Ibanez_90
14.04.2007 20:14:11
Ja sitten kirotaan kun muutaman vuoden päästä (toivottavasti) tajutaan että kuulostaa aivan v***n paskalta.

Tuskin jos neljä vuotta soittaaa niin ihan paskalta kaikki kuullostaa. Ja jopa ihme jos ei osaa soittaa moisia biisejä jos soittaa suurimman osan 3-5 tuntia päivässä... Ja treenaa metronimin kanssa yms.

En halua yleistää enkä kommentteja kirjoitukseeni, sanoin vain tämän hetkisen näkökantani asiasta.
Olen Stratocaster_90
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)