saukkinen 29.03.2007 23:25:06 | |
---|
Eli mieleeni juolahti moinen kysymys, minkä paksuista kielisettiä kannattaisi tälläisen perus rock/pop kepittäjän käyttää, jonka soitanto saattaa silloin tällöin lipsahtaa hivenen hevimmälle puolelle? Onko tässä nyt ideana taas että mitä paksumpaa kieltä, sen hevimpää saundia tulee, vai mitenkä? Vai onko tämäkin nyt vain tottumuskysymys? Valaiskaa tyhmää, arvon viisaammat m.nettiläiset! APINA |
Karipiirto 29.03.2007 23:30:02 (muokattu 29.03.2007 23:31:42) | |
---|
Perus .009-.046 itellä käytössä kun tällaista AC/DC-meininkiä kotisohvallani harrastan. ;) Edit. Niin ja siis samaa käytän myös bändini kanssa vaikka vetelemme lähinnä "kasarihevidöttistä". Kiva kombinaatio. :) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
saukkinen 29.03.2007 23:38:47 | |
---|
Perus .009-.046 itellä käytössä kun tällaista AC/DC-meininkiä kotisohvallani harrastan. Oolrait, itselläni .009-.042 , jääneet jostain tosi pitkältä, ovat aika löysät, täytyy myöntää että bendit lähtee, mutta kunnon tuntumaa ei tahdo enää löytyä, kun tässä välissä oli jotkut toiset (en tiedä mitkä, olivat kitarassa kiinni, kun sen ostin käytettynä). Mitenkäs merkillä, onko sillä brändillä niin paljoa merkitystä loppupelissä, mitä yleensä väitetään? :) APINA |
kimurantti1 29.03.2007 23:40:50 (muokattu 29.03.2007 23:56:48) | |
---|
Jos 009:n yläpää tuntuu löysältä, niin kannattaa kokeilla suoraan tavallista "kymppisettiä", eli 010-046. Tuntumasta tulee vähän jämäkämpi, mutta ovat kuitenkin sen verran löysät, että venytykset lähtee helposti. E: Kyllä merkillä on väliä. Mä en väitä tunnistavani sokkotestissä eri merkkejä, mutta on merkeissä eroja. Lähinnä kielien löysyydessä/jäykkyydessä ja iässä. Jotkut merkit tuntuu menettävän sointinsa nopeammin kuin toiset. Ernie Ball ja Elixir on mulla toiminut hyvin. D'Addarioista en voi väittää pitäväni. Niiden kanssa oli pari vuotta sitten liikaa laatuongelmia. Kieli saattai katketa kun laiten sen kitaraan ja viritin. Oon aivan varma, että vika ei ollut kitarassa tai mussa, koska mm. Ernie Ballit toimii moitteettomasti. |
Twist 29.03.2007 23:41:24 | |
---|
Oolrait, itselläni .009-.042 , jääneet jostain tosi pitkältä, ovat aika löysät, täytyy myöntää että bendit lähtee, mutta kunnon tuntumaa ei tahdo enää löytyä, kun tässä välissä oli jotkut toiset (en tiedä mitkä, olivat kitarassa kiinni, kun sen ostin käytettynä). Mitenkäs merkillä, onko sillä brändillä niin paljoa merkitystä loppupelissä, mitä yleensä väitetään? :) Onhan sillä jonkin verran väliä... joillekin sillä on paljon väliä ja joillekin taas ei. Joten kannattaa vaan kokeilla kaiken merkkisiä ja kokoisia kieliä että löytyy se oma mieluisin :) Oops, I twisted again... |
Sen verran tuon korteani kekoon että kannattaa valita se mieluisin setti, mielellään hieman paksumpi kuin 9-46. Itselläni yleisesti käytössä 10-46 setti ja siihen olen tottunut. Yhdessä telessäni on muista poiketen tällä hetkellä 9-46 setti ja kymppisarjan alakieliin tottuneena voin sanoa että heti menevät varsinkin bendit vituiks ohuemmalla laakilla. ja aina hieman paksumpi setti tuo lisää agressiivisuutta soundiin. How blue can you get? |
Tasapaino 30.03.2007 00:14:44 | |
---|
ja aina hieman paksumpi setti tuo lisää agressiivisuutta soundiin. Ei välttämättä aggressiivisuutta. Riippuen tietenkin millä saundeilla pelataan, mutta lämpimämmin ja tanakammin soi paksut kielet. Ora et labora. |
saukkinen 30.03.2007 00:15:54 | |
---|
..ja aina hieman paksumpi setti tuo lisää agressiivisuutta soundiin. Tällaisen käsityksen olen itsekin saanut ja tosiaan .009 setillä ylimmän e-kielen bendaus menee todella vaikeaksi, ja ääni sammuu suhteellisen helposti, tai sitten vika on jossain muussa, vaikka tosin .010 setin kanssa tälläistä ongelmaa ei niinkään ollut :) APINA |
Karipiirto 30.03.2007 00:24:51 | |
---|
..ja aina hieman paksumpi setti tuo lisää agressiivisuutta soundiin. No en nyt sanoisi. Ellei agressiivinen tässä yhteydessä tarkoita Cannibal Corpse -tyylistä runnomista. Lähinnä nuo paksut kielet pakottavat laskemaan virettä ja normi E-vire ei luonnistu. Itselle jo kymppisetti tekee normaalin E:n käytön mahdottomaksi. Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Joees 30.03.2007 01:53:11 | |
---|
No en nyt sanoisi. Ellei agressiivinen tässä yhteydessä tarkoita Cannibal Corpse -tyylistä runnomista. Lähinnä nuo paksut kielet pakottavat laskemaan virettä ja normi E-vire ei luonnistu. Itselle jo kymppisetti tekee normaalin E:n käytön mahdottomaksi. Äääh? Normi E-vire ei toimi kymppisetillä? Mitä hittoa? Mulla on jokainen kitara tällä hetkellä ihan normivireessä ja kymppisetit kiinni. Yhdessä on 12-setti kiinni ja normaalissa vireessä. Ihan käsittämätöntä. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi. |
ravensoul 30.03.2007 02:32:12 | |
---|
Jos tuntuu jo liian keveiltä bendailla, ni ei muuta ku paksumpaa settiä kiinni. Itsellä helpotti huomattavasti, käsivoimien lisäännyttyä pykälän ja vakio 9-setin räpläämisen mentyä spagetinvatkaamiseksi, että vaihtoi 10-46:iin. Ja soundiki tiukkenee. Kielimerkeilläki on eroa. Itte oon päätyny DR:ään (Pure Blues stratossa, Tite-Fit RG:ssä), tosi muikeasoundiset narut. Ja tatsi, etenkin bendeissä, tuntuu mukavalta; tää ei tosin taida olla pelkästään DR:n yksinoikeus, varmaan sama homma muissaki round-core -kielissä. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3 |
Muuki 30.03.2007 02:35:22 | |
---|
Itselle jo kymppisetti tekee normaalin E:n käytön mahdottomaksi. Hitusen pistää täälläkin pershielle, mutta ei ihan noin pahasti. Käytän niin ysejä että kymppejä. "The question is not when he's gonna stop but who is gonna stop him."
-Vanishing Point |
Juustonaksu 30.03.2007 07:13:39 | |
---|
Jos tekee tiukkaa soittaa E-vireessä kympeillä niin jossain on kyllä vikaa. 11 ja 12 setitkin menee heleposti. :) Soitelkaa enemmän niin sormistamina kehittyy. Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio. |
FensonGibder 30.03.2007 11:51:42 | |
---|
Jos tekee tiukkaa soittaa E-vireessä kympeillä niin jossain on kyllä vikaa. 11 ja 12 setitkin menee heleposti. :) Soitelkaa enemmän niin sormistamina kehittyy. Lakupussi sille joka nostaa 2 1/2 bendin 12-setillä g-kielellä. En tiedä mikä hajoaa ensin: sormet, silta vai mikä.. Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan! |
HeavyMachinery 30.03.2007 11:56:25 | |
---|
Lakupussi sille joka nostaa 2 1/2 bendin 12-setillä g-kielellä. En tiedä mikä hajoaa ensin: sormet, silta vai mikä.. Ei se ole paha. GHS:sän olikohan 56-12 DYM-C jota itse käytän väliin ja siinnä on punottu g-sillä onnistuu :) Kieliseteistä puhhuessa on hyvä muistaa mensuuri. Stratolla 46-10 on about sama kuin 52-10 les paulissa... Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
FensonGibder 30.03.2007 12:26:57 | |
---|
Ei se ole paha. GHS:sän olikohan 56-12 DYM-C jota itse käytän väliin ja siinnä on punottu g-sillä onnistuu :) Ok. Onhan sulla keppi E-vireessä? ettei mikään dropattu C..heh Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan! |
kimurantti1 30.03.2007 12:30:07 | |
---|
Ei se ole paha. GHS:sän olikohan 56-12 DYM-C jota itse käytän väliin ja siinnä on punottu g-sillä onnistuu :) Jumanklavita.. en mä pystyisi. Kaksi ja puoli sävelaskelta tarkoittaa kymppisetilläkin sitä, että pitää venyttää kieli otelaudan toiseen reunaan. Kymppisetillä se vielä onnistuu, muttei varmaan paksummilla.. |
Numb 30.03.2007 13:00:12 | |
---|
Jumanklavita.. en mä pystyisi. Kaksi ja puoli sävelaskelta tarkoittaa kymppisetilläkin sitä, että pitää venyttää kieli otelaudan toiseen reunaan. Kymppisetillä se vielä onnistuu, muttei varmaan paksummilla.. Ei onnistu täälläkään... Akustisessa on 12-setti, ja kyllä minä sillä puolitoista sävelaskelta vielä venyttelen, kunhan ei ihan satulan tykönä olla, mutta että kaksi ja puoli... Jää muille tehtäväksi tuo. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen |
Krice 30.03.2007 13:32:01 | |
---|
Jos tekee tiukkaa soittaa E-vireessä kympeillä niin jossain on kyllä vikaa. Tekee tiukkaa. Ja silloin jos tekee tiukkaa niin vaihdetaan kevyempään kielisettiin eikä mennä salille vahvistamaan sormia. Paksummat kielet sopii mielestäni hyvin niille, joilla soittaminen on suoraviivaisempaa eikä niin hienostunutta, kun taas aika usein taitavat kitaristit käyttävät ohutta settiä, jossa riittää pienet otteet. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
Joees 30.03.2007 13:42:55 (muokattu 30.03.2007 13:45:17) | |
---|
Ei onnistu täälläkään... Akustisessa on 12-setti, ja kyllä minä sillä puolitoista sävelaskelta vielä venyttelen, kunhan ei ihan satulan tykönä olla, mutta että kaksi ja puoli... Jää muille tehtäväksi tuo. Vaan ei taida nuo 2½ sävelaskelen venytykset olla järin yleisiä... Silleensä. En minäkään 12-setillä kauheesti venyttele(ainakaan punotulla g-kielellä), mutta kympillä kyllä pitäs pystyy vetämään ihan helposti. Tekee tiukkaa. Ja silloin jos tekee tiukkaa niin vaihdetaan kevyempään kielisettiin eikä mennä salille vahvistamaan sormia. Paksummat kielet sopii mielestäni hyvin niille, joilla soittaminen on suoraviivaisempaa eikä niin hienostunutta, kun taas aika usein taitavat kitaristit käyttävät ohutta settiä, jossa riittää pienet otteet. Ei sitä salille tarvitsekaan mennä vahvistamaan. Soittaa vaan, kyllä siinäkin vahvistuu ;-) Mä en nää ollenskaan pahana sitä että pystyy soittamaan paksummillakin kielillä. Jaa että lahjattomat käyttää paksumpia settejä? Jee. Sehän on kiva. Very bueno. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi. |