Aihe: Harmoniat
1
Ibanez_90
29.03.2007 19:22:02
Millä "kaavalla" nämä niin tutut harmoniat soitetaan? Tarkoitan kohtia, joita usein melodisessa metallissa näkyy, että toinen kitaristin soittaa melodian, ja toinen saman melodian eri korkeudelta, mutta nuotit eivät ole vain oktaavia ylempää/alempaa, vaan yystin eri nuotteja..
Olen Stratocaster_90
kimurantti1
29.03.2007 19:37:06
Suurin osa näistä rock- ja hevimusassa kuultavista stemmoista niin laulussa kuin kitaroillakin menee terssiä ylempää tai terssiä alempaa. Tietysti pieni tai suuri terssi, sävellajista riippuen. Ei kuitenkaan tarvitse osata sävellajeja, kyllä korva sanoo, jos stemma ei menekään niin kuin pitää.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Keppa
29.03.2007 19:45:11 (muokattu 29.03.2007 19:51:28)

Sinänsä ihan osuva kysymys, kun valitettavan usein niissä on se tietty "kaava". Liian usein kuulee käytettävän nuotteja, jotka ovat skaalassa "kahden päässä". jos ralli menee e-mollissa ja melodiassa nuotti on e niin g täydentämään melodiaa on aika varma valinta. Mutta onneksi harmoniat eivät ole niin yksiselitteisiä, että minä ainakaan sen yleispätevämpää kaavaa olisin löytänyt. "varmoja valintoja" ovat myös muut sillä hetkellä soivan soinnun nuotit. Mutta kannattaa rohkeasti kokeilla yhtä sun toista. Jättää toinen ääni hetkeksi yhteen nuottiin siinä missä toinen ääni taas käy useamman sävelen läpi yms. Mielikuvitus on lahja ja jokaisen oma asia on miten siihen suhtautuu.

Pistetään ny vähän mainosta. Joskus lämpimikseni kyhäilin pätkän nintendopilipalirämpyä, jossa käytin tarkoituksella vähän epätavanomaisempia valintoja harmoniakulkuihin, mutta omaan korvaan ne ajavat asiansa silti. Ja se lienee se ensisijainen kohde. Plussaa on tietty, jos muutkin lämpeävät.

http://keppanen.zapto.org/padam/ene … almiita%20rocketteja/rihviprev3.mp3
Ristiriidat syntyvät vain loogisessa mielessä
kimurantti1
29.03.2007 20:18:50
Sinänsä ihan osuva kysymys, kun valitettavan usein niissä on se tietty "kaava". Liian usein kuulee käytettävän nuotteja, jotka ovat skaalassa "kahden päässä". jos ralli menee e-mollissa ja melodiassa nuotti on e niin g täydentämään melodiaa on aika varma valinta. Mutta onneksi harmoniat eivät ole niin yksiselitteisiä, että minä ainakaan sen yleispätevämpää kaavaa olisin löytänyt.

Hehe, no olethan sä löytänyt yleispätevän kaavan. "Kahden päässä" - tarkoitat ilmeisesti kaksi intervallia, eli priimistä sekuntiin ja sekuntista terssiin. Se tarkoittaa kahta tai puoltatoista sävelaskelta.
Keppa
29.03.2007 21:40:45

'skaalassa "kahden päässä"' tarkoitin 'skaalassa "kahden päässä"'.

Sitä käytetään paljon sellaisessa musiikissa, jota minä en jaksa kuunnella, josta syystä en kutsuisi sitä yleispäteväksi.
ravensoul
29.03.2007 22:47:59
No kvinttihän olis ainakin sellainen "turvallinen" valinta jos ei ole oikein varma mistä vetää?
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
kimurantti1
29.03.2007 23:33:07
Keppa:
'skaalassa "kahden päässä"' tarkoitin 'skaalassa "kahden päässä"'.

Sitä käytetään paljon sellaisessa musiikissa, jota minä en jaksa kuunnella, josta syystä en kutsuisi sitä yleispäteväksi.

On se aika yleispätevää siinä tyylissä, mitä ketjun aloittaja kysyikin. Oon kyllä sitä mieltä, että terssistemmat liikaa käytettynä alkaa kuulostaa aika laimeilta. Joka tapauksessa kyllä stemmat menee perus popista rockiin ja melodiseen metalliin kovin usein terssin alempaa tai ylempää.

Mä ymmärränn kyllä mitä tarkoitat, ja se ihan sama juttu, mitä mä selitin. :-)

ravensoul:
No kvinttihän olis ainakin sellainen "turvallinen" valinta jos ei ole oikein varma mistä vetää?

En sanoisi, että kvintti on turvallinen valinta. Kyllä ne poppi- ja rokkiharmoniat yleensä terssin päästä menee. Poikkeuksia toki on. Aina ei toimi terssi ylempää tai alempaa, ja silloin leadille rakennetaan stemma alla soivien sointujen äänistä. Tämä on kaikkein turvallisin, joskin yllätyksettömin vaihtoehto.
Joees
29.03.2007 23:39:57
Mä tykkään kvintistä. Toki harmoniat on noin muutenkin kivoja, jopa ne kuluneet terssitkin.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
Karipiirto
29.03.2007 23:50:17

Vaan eipä olekaan. Kvinttikin on tilanteesta riippuen puhdas tai jotain muuta, jos haluat luoda diatonisen (sävellajia ja kulloinkin käytössä olevaa asteikkoa myötäilevän) harmonian.

Annetaan tähän lyhyt rautalankamalli siinä toivossa, että edes yksi ihminen tajuaisi jotain uutta. Jos soitat C-duurissa menevää melodiaa ja haluat luoda sille terssiharmonian, toimi seuraavasti:

Tässä on C-duuriasteikko
C D E F G A B C D E F G A B C D E F G A B jne ...

Tässä puolestaan sama asteikko aloitettuna 3. sävelestä eli perussävelestä katsottuna terssistä:
E F G A B C D E F G A B C D E F G A B C D jne ...

Kun nämä lyödään alekkain, näyttää seuraavalta:
C D E F G A B C D E F G A B C D E F G A B jne ...
E F G A B C D E F G A B C D E F G A B C D jne ...

Tuosta on helppo lukea, että jos varsinaisessa melodiassa tulee E, diatoninen terssi sille on G. Jos varsinaisessa melodiassa tulee G, terssin päässä on puolestaan B.

Huomatkaa, että B on tässä siis suomalaisittain H.

Tässä kaava, jolla saat biisin kuin biisin kuulostamaan Iron Maidenilta. Hyvä vai huono juttu? Päätä itse. Samalla idealla voit luoda mitä tahansa muitakin harmonioita, joskin terssi ja seksti (6. sävelestä alkava) ovat ehdottomasti yleisimmät ja parhaimman kuuloiset - joskin käytetyimmät - vaihtoehdot.

Hei! Mä tajusin. :)
Siitäkin syystä jo plussa tulee. +
Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia.
Keppa
30.03.2007 00:01:39 (muokattu 30.03.2007 00:02:11)

kimurantti: "On se aika yleispätevää siinä tyylissä, mitä ketjun aloittaja kysyikin."

siksi koin tarpeelliseksi kertoa, että se ei silti ole ainoa tapa ja ei yleispätevää muussa kuin "siinä tyylissä"(ja ehkä "parissa" muussakin)

kimurantti: "Mä ymmärränn kyllä mitä tarkoitat, ja se ihan sama juttu, mitä mä selitin. :-)"

minäkin ymmärsin mitä sinä tarkoitit ja että selitit samaa mitä minä, josta syystä vastasin kuten vastasin, koska koen typeränä muka-arvuutella mitä toinen sanoi ja selittää se perään toisella tapaa, niin jatkoin samalla pätöstelyomanpäänpito-linjalla.
ravensoul
30.03.2007 00:03:02
Vaan eipä olekaan. Kvinttikin on tilanteesta riippuen puhdas tai jotain muuta, jos haluat luoda diatonisen (sävellajia ja kulloinkin käytössä olevaa asteikkoa myötäilevän) harmonian.

Damn. I stand outwitted.. :) Ok, luulen ymmärtäneeni pointin. +
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
iljanen
30.03.2007 11:16:08

Annetaan tähän lyhyt rautalankamalli siinä toivossa, että edes yksi ihminen tajuaisi jotain uutta. Jos soitat C-duurissa menevää melodiaa ja haluat luoda sille terssiharmonian, toimi seuraavasti:

Tässä on C-duuriasteikko
C D E F G A B C D E F G A B C D E F G A B jne ...

Tässä puolestaan sama asteikko aloitettuna 3. sävelestä eli perussävelestä katsottuna terssistä:
E F G A B C D E F G A B C D E F G A B C D jne ...

Kun nämä lyödään alekkain, näyttää seuraavalta:
C D E F G A B C D E F G A B C D E F G A B jne ...
E F G A B C D E F G A B C D E F G A B C D jne ...

Tuosta on helppo lukea, että jos varsinaisessa melodiassa tulee E, diatoninen terssi sille on G. Jos varsinaisessa melodiassa tulee G, terssin päässä on puolestaan B.

Huomatkaa, että B on tässä siis suomalaisittain H.

Tässä kaava, jolla saat biisin kuin biisin kuulostamaan Iron Maidenilta. Hyvä vai huono juttu? Päätä itse. Samalla idealla voit luoda mitä tahansa muitakin harmonioita, joskin terssi ja seksti (6. sävelestä alkava) ovat ehdottomasti yleisimmät ja parhaimman kuuloiset - joskin käytetyimmät - vaihtoehdot.

Hienoa, painoin plussaa. Jucciksen tällaset teoria-pläjäykset vois iha hyvin kerätä yhteen ja tehä joku erillinen FAQ, sen verran paljon ja asiaa ja mikä tärkeintä - helposti ymmärrettävää. +
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)