Aihe: Bassolinjoista ja niiden tekemisestä
1
Hellrongel
29.03.2007 19:49:37
Olen noin puolisen vuotta soittanut bassoa ja opiskellut ihan teorian alkeita. Soittotaitokin alkaa olla siinä kunnossa, että juurisoinnun hakkaaminen alkaa tuntua tylsältä. Nyt olisi siis ilmeisesti aika opetella monipuolistamaan omaa soittoaan, mutta mistä kannattaisi aloittaa?

Useimmiten biiseissä joita soitan ei ole nuoteilla kuin laulumelodia, joten sointumerkintöjen mukaan yleensä soittelen. Mistä kannattaa lähteä? Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita, eivätkä havainnollistavat esimerkitkään olisi pahitteeksi.
Antti1
29.03.2007 21:24:18 (muokattu 29.03.2007 21:25:15)
Mä nyt en varsinaisesti basisti ole, enkä siitä ihan älyttömästi ymmärrä, mutta esimerkiksi laulumelodiaa ja rumpalin rytmiikkaa on hyvä koittaa tukea. Kannattaa perussävelen kaveriksi koittaa ensialkuun kvinttiä, oktaavia ja terssejäkin. Eihän näillä eväillä kovinkaan kaksisia bassolinjoja välttämättä saada aikaan, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle. Monesti bassolla toimii paremmin hyvä rytmi ja napakka tatsi, kuin kovasti seilaava kuvio.
Hellrongel
30.03.2007 12:03:10 (muokattu 30.03.2007 12:03:36)
Mä nyt en varsinaisesti basisti ole, enkä siitä ihan älyttömästi ymmärrä, mutta esimerkiksi laulumelodiaa ja rumpalin rytmiikkaa on hyvä koittaa tukea. Kannattaa perussävelen kaveriksi koittaa ensialkuun kvinttiä, oktaavia ja terssejäkin. Eihän näillä eväillä kovinkaan kaksisia bassolinjoja välttämättä saada aikaan, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle. Monesti bassolla toimii paremmin hyvä rytmi ja napakka tatsi, kuin kovasti seilaava kuvio.

Enpä minäkään mitään kovin monimutkaisten bassolinjojen ystävä ole, mutta kun rytmimusiikista kuitenkin tykkään niin olisi opetella omaan soittoonkin tientynlaista grooven muodostamista bassolinjojen avulla. Käytännön esimerkkiä vaikka tabien muodossa kaipaisin joltain kokeneemmalta basistilta, jotta näkisi miten niitä linjoja kannattaa lähteä muodostamaan.
Volle
30.03.2007 14:12:04
Useimmiten biiseissä joita soitan ei ole nuoteilla kuin laulumelodia, joten sointumerkintöjen mukaan yleensä soittelen. Mistä kannattaa lähteä? Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita, eivätkä havainnollistavat esimerkitkään olisi pahitteeksi.

Jos nyt ei ole esim. bändisi omista biiseistä kyse, sulla varmaan on biisit levyillä siten, että niissä on basso mukana? Siitä sitten vaan kuuntelemaan ja opettelemaan. Kuuntelemalla opettelua vielä kummasti helpottaa, jos sointumerkinnätkin on valmiina. Teoriajutut olivat sulle vissiin jotenkuten tuttuja, joten varmaan löydät melko nopeasti skaalat, tiedät sointujen sävelet jne., joten homman ei pitäisi olla hankalaa.
Piis
Hellrongel
30.03.2007 14:31:44
Jos nyt ei ole esim. bändisi omista biiseistä kyse, sulla varmaan on biisit levyillä siten, että niissä on basso mukana? Siitä sitten vaan kuuntelemaan ja opettelemaan. Kuuntelemalla opettelua vielä kummasti helpottaa, jos sointumerkinnätkin on valmiina. Teoriajutut olivat sulle vissiin jotenkuten tuttuja, joten varmaan löydät melko nopeasti skaalat, tiedät sointujen sävelet jne., joten homman ei pitäisi olla hankalaa.

Tuota olen jonkin verran harrastanutkin, mutta haluisin opetella monipuolistamaan soittoani esimerkiksi tilanteessa, jossa vain lyödään nuotit kouraan. Siis miten lähteä sopivasti lisäilemään jotain muutakin kuin sitä juurisäveltä biiseihin. Kaikki omat juttuni ovat tähän mennessä kuullostaneet yhdessä soittaessa aika kauheilta...
Nieby
30.03.2007 16:24:24
Tersseillä ja kvinteillä pääsee mukavasti alkuun.

Oktaavia vielä vähän peliin. Noita kun sinne vetelet väliin, niin kyllä lähtee.
spade
30.03.2007 22:39:25
Opettele vaikka pentatonisia skaaloja ja vaikka Em/G-duuri blues skaala ja ala kokeilee niitä sekä treenaa sormien motoriikkaa. Käytännöllstä ois kans jos opettelisit walking beissiä ja kokeile iha mitä vaa tulee mieleen. Alan kirjallisuudesta voipi kans olla apua
Elämä on
baron
31.03.2007 10:29:32

Kun mä joskus aikoinaan soittelin bassoa niin mulla oli kirja jossa oli rokkibassoriffejä ja kun niitä opetteli eri sävellajeissa, sai homman jotenkin alkuun.

Vähän googletin ja sieltähän löytyi vaikka mitä, ensimmäisenä
http://www.bassmasta.net/m/misc/117792.html
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
Hellrongel
31.03.2007 13:26:36
Opettele vaikka pentatonisia skaaloja ja vaikka Em/G-duuri blues skaala ja ala kokeilee niitä sekä treenaa sormien motoriikkaa. Käytännöllstä ois kans jos opettelisit walking beissiä ja kokeile iha mitä vaa tulee mieleen. Alan kirjallisuudesta voipi kans olla apua

Pentatoniset ja blues-skaalat ovat kyllä hallussa, mutta walking bassin treenaaminen olisi kyllä hyvä idea. Kiitos vinkistä.
PQ
05.04.2007 09:20:46
Kun mä joskus aikoinaan soittelin bassoa niin mulla oli kirja jossa oli rokkibassoriffejä ja kun niitä opetteli eri sävellajeissa, sai homman jotenkin alkuun.

Baron kirjoittaa asiaa (kuten aina). Eri musatyyleissä on bassolle erilaiset "riffit" mitä soveltamalla voi sointumerkkien perusteella soitella kunnon bassolinjat. Näitä riffejä löytyy haluamasi tyylin mukaisia biisejä kuuntelemalla, esimerkkeinä kevyehköstä rockista vaikka Johnny B. Goode ja Shakin' All Over. Walking Bass on hyvä idea sekin. Boogiekuvio (c-e-g-a-c-a-g-e tai c-e-g-e) ja ns vaihtobassoon (c-g-c-g) perustuvat kuviot toimivat myös.

Kokeneemmat: heittäkää esimerkkejä biiseistä, missä on tällaisia "yleiseen käyttöön" soveltuvia bassokuvioita!
Intomieltä jo 10 vuotta!
Hellrongel
05.04.2007 22:53:43
Baron kirjoittaa asiaa (kuten aina). Eri musatyyleissä on bassolle erilaiset "riffit" mitä soveltamalla voi sointumerkkien perusteella soitella kunnon bassolinjat. Näitä riffejä löytyy haluamasi tyylin mukaisia biisejä kuuntelemalla, esimerkkeinä kevyehköstä rockista vaikka Johnny B. Goode ja Shakin' All Over. Walking Bass on hyvä idea sekin. Boogiekuvio (c-e-g-a-c-a-g-e tai c-e-g-e) ja ns vaihtobassoon (c-g-c-g) perustuvat kuviot toimivat myös.

Kokeneemmat: heittäkää esimerkkejä biiseistä, missä on tällaisia "yleiseen käyttöön" soveltuvia bassokuvioita!

Löysin tämän linkin, kahlasin oppintunnit läpi ja olen huomattavasti viisaampi. Suosittelen kaikille todella lämpimästi (tiedä sitten kuinka tunnettu linkki, mutta itselleni todella hyödyllinen sivusto):

http://www.studybass.com/lessons/
tanjuli
06.04.2007 00:48:38
Löysin tämän linkin, kahlasin oppintunnit läpi ja olen huomattavasti viisaampi. Suosittelen kaikille todella lämpimästi (tiedä sitten kuinka tunnettu linkki, mutta itselleni todella hyödyllinen sivusto):

http://www.studybass.com/lessons/

Kiitsa hyvästä linkistä :)

Suosittelen semmosta kirjaa kun Bass Guitar for Dummies. Nimestään huolimatta varsin kattava opus joka basistin hyllyyn. Mukana myös komppilevy, mukavampi treenaa. Hurja määrä erilaisia peruskuvioita ja niiden variaatioita, ohjeita soittoasennon löytämiseksi, sormitusten hakemiseen, soittimen huoltoon... Melkeinpä mihin vaan. Älyttömän hyvä, tosin englanninkielinen (en tiedä onko suomenkielistä, sillon kun mä ton hommasin ni ei ollu ainakaan helposti löydettävissä).
[i hear voices but at least they're on tune]
Hellrongel
10.04.2007 21:59:03
Mitenkäs tuollaista walking bass-juttua kuin tuossa videon alussa saa aikaan? Eikö tuokin nojaa aika vahvasti kolmi-ja nelisointuihin, mutta mitä tuo "chords on top" meinaa?

http://www.youtube.com/watch?v=PG8JKGF3lzY
Antero--
10.04.2007 22:45:24 (muokattu 10.04.2007 22:52:33)
Mitenkäs tuollaista walking bass-juttua kuin tuossa videon alussa saa aikaan? Eikö tuokin nojaa aika vahvasti kolmi-ja nelisointuihin, mutta mitä tuo "chords on top" meinaa?

http://www.youtube.com/watch?v=PG8JKGF3lzY

Pikaisella kuuntelulla vaikuttaisi aika perus blues-jazzilta. Lähtökohta ei ehkä niinkään ole kolmi- tai nelisoinnut, vaan kulloisenkin soinnun perusääni ja kvintti, joita lähestytään kromaattisesti ylhäältä tai alhaalta, sekä sitten erinäiset diatoniset kulut sävelestä toiseen.
Tavoite on siis "kävellä" soinnun perusäänestä seuraavan soinnun perusääneen tasaisilla neljäsosilla. Ykkösellä soitetaan lähes aina soinnun perusääni. Sen jälkeen pyritään kävelemään asteikkoa ja soinnun säveliä (lähinnä kvinttiä) painottaen kohti seuraavan soinnun perusääntä. Tahdin neljännellä iskulla on usein kromaattinen sävel, joka mukavasti purkautuu sävelaskeleen päähän seuraavan soinnun perusäänelle.
Tavallisesti pyritään tasaisesti nousevaan ja laskevaan bassolinjaan. Kuulostaa paljon selkeämmältä kuin epämääräisesti poukkoileva linja.

"Chords on top" tarkoittaa noita sointuja joita tuo basisti tuonne sekaan aina välillä heittelee. Bändissä tämä jää luonnollisesti pianistin tai kitaristin huoleksi, mutta soolo-soitossa voi olla ihan kiva lisä.

Mutta, olen kitaristi, joten kannattaa suhtautua kriittisesti :). Joku osaavampi korjaa jos meni metsään?

Antero
"Einmal ist Keinmal"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)