Aihe: A.Aallon kitaristin kamat
1 2 3
Hotakainen
30.12.2003 22:38:36
Tuosta dodin kompurasta vaan, että mistähän niitä mahtaa saada? Ei tunnu olevan oikein minkään soitinliikkeen valikoimissa.

Kompressorin ostoa olen jo hyvän aikaa suunnitellut ja jos dod kelpaa Pulliaiselle, niin se kelpaa myös minulle.

ps. Mitä ne maksaa?
Mase
31.12.2003 07:42:49
Tuossahan on torilla Corballa myynnissä DOD FX-80B hintaan 130 euroa... Näyttäis olevan nimenomaan tuo releasenappulalla oleva malli. Veikkaisin että noita ei enää valmisteta(?), joten käytettynä on hommattavana mikäli juuri tuon mallin haluaa...
HBM
31.12.2003 09:28:15 (muokattu 31.12.2003 09:29:43)
Noiden valmistus lopetettiin joskus 90-luvun puolessa välissä, jolloin Dodilta tuli tuo Milkbox tilalle, joka on täysin eri laite.

Noita silloin tällöin näkee käytettynä. Itse ostin myös aikoinaan omani Muusikoiden netin torin kautta.
Mika K
31.12.2003 13:47:19
Kompressorin ostoa olen jo hyvän aikaa suunnitellut ja jos dod kelpaa Pulliaiselle, niin se kelpaa myös minulle.

Onkos sitä pakko ostaa samaa kompressoria kuin mitä Pulliainen käyttää? Onhan niitä muitakin hyviä, kuten esim. Bossit ja MXR:t.
Tähän tulee allekirjoitus
HBM
31.12.2003 14:05:48
Onkos sitä pakko ostaa samaa kompressoria kuin mitä Pulliainen käyttää? Onhan niitä muitakin hyviä, kuten esim. Bossit ja MXR:t.

Ei tietenkään. Kuten aiemmassa kirjoituksessani mainitsin olen testannut useita kompuroita ja yksikään ei ole saundannut yhtä hyvältä ja toiminut yhtä hyvin nauhakaiun kanssa kuin tuo DOD FX80B.

Toki nuo ovat makuasioita, mutta muistan mm. tältäkin palstalta lukeneeni kommentteja ainakin tuosta Bossin CS-3:sta, jotka kaikki eivät aina ole olleet kovin mairittelevia. Myös MXR:n Dynacompista on sanottu, että nämä reissuet eivät yllä alkuperäisten tasolle.

Mutta kuten sanottu, nuo ovat makuasioita ja yhtä ainoaa "hyvää" saundiahan ei ole olemassa.

Kirjoitin noista kompuroista, koska kerran jos toisenkin porukka on tälläkin palstalla kysellyt, että "Kuinka saan Pullias-saundin?" Kuten aiemassa viestissäni kerroin, tuo saundi on monien eri asioiden summa, joka lähtee viime kädessä sormista, mutta tuossa nyt oli pieni vinkki sitä "Pulliais"-saundia halajaville.
m k
31.12.2003 14:17:03
Hieman poikkeaa otsikosta, mutta osaisikos joku nokkela kertoa, miltä vuosilta ovat Pulliaisen sininen strato ja AC30 sekä mitä pedaaleja/efektejä hänellä on käytössä ? Kompura ja orbitti jo tiedetään.
z_a
31.12.2003 14:21:59
Tähän väliin offtopik; rokkarit soittaa marsuilla, metallimihet ei oo rokkareita vaan metallimiehiä. Metallimihet ei käytä oikeita vahvistimia (lue: putki-Marshall) vaan soittaa säröpurkkipinon läpi johonkin trankkupaskaan. Melkein sama kuin väittäisi Pulliaisen soittavan Jacksonilla jonkun Peaveyn läpi :P No offense anyone, mutta kuitenkin.

Todellakin offtopik.
HBM
31.12.2003 14:56:13
Hieman poikkeaa otsikosta, mutta osaisikos joku nokkela kertoa, miltä vuosilta ovat Pulliaisen sininen strato ja AC30 sekä mitä pedaaleja/efektejä hänellä on käytössä ? Kompura ja orbitti jo tiedetään.

Strato on vuodelta 1970 ja se on alunperin ollut puun värinen. Kitara on ollut alun perin Janne Ödnerin, jolta Pulliainen sen osti.

Seuraavana Pulliaisen efektiketjussa keikoilla on tämä McPulliainen-boksi, joka on eräänlainen "piuha-simulaattori". Mulla ei ole tarkkaa tietoa tuon rakenteesta, mutta jotain juttua siitä on tälläkin palstalla aikoinaan ollut. Käsitykseni mukaan sen tarkoitus on heikentää ylä- ja alaääniä. Noita on joskus Kitarapaja myynyt. Myös Pulliaisen käyttämät piuhat ovat juotettu erikoisesti. Myös noista piuhoista ja niiden rakenteesta on tällä palstalla joskus ollut enemmänkin keskustelua.

Seuraavana signaaliketjussa on Hughes&Kettnerin Tube Factor-särkijä sitten Hughes&Kettnerin Tube Rotosphere-lesliesimulaattori, jonka jälkeen tulee Echo Orbit ja viimeisenä efektinä tuo DOD FX80B.

Noita Voxeja Esalla on useampia ja niiden iästä minulla ei ole tarkkaa tietoa. Nykyisin kuitenkin usein keikoilla nähty vaalea Voxi on reissue. Nuo Voxit eivät ole ihan täysin alkuperäisessä kunnossa, vaan niitä on hiukan modifioitu mm. juotoksia vahvistettu.
HBM
31.12.2003 16:02:25
Kiitokset HBM !

Mutta voiko kitara olla todella vuodelta 1970, koska kaula on kiinni kolmella pultilla ja eikös se tullut Fendereihin vasta pari vuotta myöhemmin ?

Todella hyvä huomio! Papukaijamerkki siitä! Esa itse kertoi Rytmi-lehden haastattelussa 1/99, että kitara olisi vuodelta 1970.

Tarkastin tuollaisesta Fender Stratocaster-kirjasta asian ja siinä sanotaan, että nuo 3-pulttiset kaulat tulivat Stratoihin vasta syksyllä 1971.

Ilmeisesti Esa ei tiedä itsekään Stratonsa ikää. Pahoitteluni levittämästäni väärästä tiedosta.
Zed
31.12.2003 16:42:14

Esan Stratosta liikkuu kyllä monenlaista tietoa, ja tiedusteltuani kerran tarkkaa ikää, setä itse väitti sen tosiaankin olevan vuodelta 1970, mikä on ristiriitaista. Joku ottikin jo esille tuon pulttikiinnityksen, joka tuli Fendereihin vasta vuonna '71. Pulliaisen kitara vaikuttaa muutenkin sekasikiöltä, sillä body on muotoiltu 60-luvun lopun mukaisesti, eli on hiukan enemmän pyöristetty kuin vuodesta '71 lähtien valmistetuissa Stratoissa. Lisäksi Esan kitaran lavassa on bullet-mallinen kaularaudansäädin, ja kaksi kieliohjainta (toinen on revitty pois, mutta reikä näkyy), jotka niin ikään puuttuvat vuoden 1970 malleista. Virityskoneisto taas on myöhäistä 60-lukua ilman F-merkkejä.

Eipä tässä muuhun voi päätyä, kuin vainoharhaiseen päätelmään, että kitara on kasattu mahdollisesti vuoden 1970 bodysta, myöhemmän 70-luvun kaulasta ja 1965-1970 virityskoneistosta.
Prup
Hotakainen
31.12.2003 18:29:16
Nyt löytyy oikein kunnon nippelitietoa. Lisää lisää!
Huora! Kuraperse!
komuhe
31.12.2003 20:14:23
Nyt löytyy oikein kunnon nippelitietoa. Lisää lisää!

Ilmeisesti ennen Dodia taitaa olla kuitenkin Voxi.
m k
31.12.2003 20:21:21
Ilmeisesti ennen Dodia taitaa olla kuitenkin Voxi.

????????????? Miten ?
HBM
01.01.2004 10:46:06
m k
01.01.2004 11:19:10
Pulliainen käyttää nimenomaan tuota release-säädöllä olevaa Dodia. Itsekin useita eri kompuroita testanneena voin sanoa, että nauhakaiun kanssa ei toimi yksikään kompura yhtä hyvin kuin tuo release-säädöllä oleva FX80B.

HBM,

Kun olet perehtynyt näihin EP:n härveleihin pintaa syvemmältä, niin osaisitko vielä kertoa, mihin "kellon"-asentoon FX80B:n Level, Release ja Compression potikat pitäisi ruuvata, jotta pääsee "haluttuun" lopputulokseen ?
HBM
01.01.2004 12:24:31 (muokattu 01.01.2004 13:02:25)
HBM,

Kun olet perehtynyt näihin EP:n härveleihin pintaa syvemmältä, niin osaisitko vielä kertoa, mihin "kellon"-asentoon FX80B:n Level, Release ja Compression potikat pitäisi ruuvata, jotta pääsee "haluttuun" lopputulokseen ?

Viimeksi Agentsien keikalla pääsin näkemään Esan kompuran asetukset. Esalla oli kaikki nupikat kello kahdessatoista. Itse ainakin epäilen, että tuo ei pidä paikkaansa. Todennäköisesti Esa on etsinyt hyvät asetukset ja sen jälkeen vetänyt nupit irti ja laittanut ne takaisin, niin että kaikki ovat kello kahdessatoista, jotta hyvät asetukset löytyvät nopeasti uudelleen, jos vaikka nappulat pääsevät vahingossa kääntymään. Samaa epäilin myös silloin, kun Esa käytti vielä särkijänä Bossin SD-1:tä. Tuolloin SD-1:n nupikat olivat myös kello kahdessatoista, eikä omasta mielestäni asetukset todellakaan kuulostaneet siltä, kuin Esalla. Säröä oli liikaa ja taso nousi aivan liikaa puhtaaseen saundiin verrattuna. Tai sitten tuota SD-1:tä on modattu jollain tavalla.

Itse pidän tuon DODin leveliä kello kahdessatoista. Tuolloin tuo kompura buustaa tuota signaalia hiukan. Kerran Agentsin keikalla Esalta oli jäänyt kompura pois päältä ja kun hän laittoi kompuran päälle taso nousi selkeästi. Release on minulla kokonaan pois päältä. Tällöin on mielestäni paras dynamiikka. Compressiota pidän kello 11. Tuolloin kompura tuo hiukan lisää sustainia, mutta ei puske kuitenkaan dominoivasti esiin. Tuo compression määrä on tietysti makuasia. Mielestäni mikään efekti ei saa tunkea liian dominoivasti esiin. Monet rautalankakitaristit mielestäni pilaavatkin saundinsa juuri tuolla liian voimakkaalla kompuran käytöllä.
m k
01.01.2004 13:37:49
Kiitos HBM, täytyypä kokeilla pedaalia noilla asetuksilla.
Jome
01.01.2004 13:49:23
Mikä lienee tuon kompuran paikka signaaliketjussa??? Tuleeko efektilenkkiin, ja ennen vai jälkeen kaikua??
HBM
01.01.2004 14:01:50
Mikä lienee tuon kompuran paikka signaaliketjussa??? Tuleeko efektilenkkiin, ja ennen vai jälkeen kaikua??

Yleensä sanotaan, että kompura tulee olla ensimmäisenä signaaliketjussa. Rautalankamusiikissa nauhakaiun kanssa soitettuna kuulostaa kuitenkin mielestäni paremmalta kun kompura on signaaliketjussa viimeisenä. Tällöin kompura nostaa kivasti kaiun "häntiä". Toki tuo saattaa hiukan voimistaa myös kohinaa, mutta pieni kohina kuuluu asiaan.

Kompuran ollessa signaaliketjussa viimeisenä se nostaa myös kaiun tasoa, jolloin täytyy todennäköisesti etsiä uudet asetukset kaikulaitteeseen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)