Aihe: Mitä keinoja ravintoloiden/lavojen kannattavuuteen?
1 2 3 4 5 6 7 8
uruttaja
29.03.2007 12:01:23
Olin juuri kirjoittamassa siitä uudesta laista. Onhan siinä sen verran parannusta, että sen jälkeen ei kielletä enää ajamasta minään vuorokauden eikä viikonpäivien aikana. Tulee minimilistat, mitkä on pakko ajaa, muina aikoina saa vetää lisäksi ihan niin paljon kuin haluaa. Täällä toteutetaan sitä jo koeluontoisesti, se auto, millä ajan, on vuorokaudet ympäri liikenteessä. Pikkuisen vajaa kolme kuukautta ja 40 000 kilometriä on menty.
Siis, listoissa ei ole enää auton pakollista seisottamista pihassa, aina saa mennä. Sehän kismittää vanhoja isäntiä ainoastaan, ne on tottuneet ajamaan "vanhan tonnin" päivässä ja sitten kotiin selälleen. Nuoremmat on innoissaan, nyt sitä vasta ruvetaankin ajamaan. Esim. mun -67 syntynyt isäntä nosti just autonlyhennyksen summaa, kun pystyykin ajamaan enemmän kuin ennen.

Jess. Vanhat jermut taitaa olla tälläkin alalla kehityksen jarruna. Tuo 24h on hyvä asia. Minimilistat taas eivät, koska sen yrittäjän pitää ihan itse saada päättää milloin sen auto on ajossa.
mack the knife
29.03.2007 12:14:21
Jess. Vanhat jermut taitaa olla tälläkin alalla kehityksen jarruna. Tuo 24h on hyvä asia. Minimilistat taas eivät, koska sen yrittäjän pitää ihan itse saada päättää milloin sen auto on ajossa.

Onhan se niin, mutta juuri niiden vanhojen jermujen takia pitää laittaa minimilista, että nekin autot olisivat liikkeellä. Muutenhan ne jatkais edelleen sitä "vanha tonni" -hommaa jos senkään vertaa.
Sehän tietysti sitten kyllä tosiaan asettaa vielä "pakkoja", mutta kyllä onneksi oikeaan suuntaan. Ei enää kielletä ajamasta kuitenkaan.
COVS n:o 1.
uruttaja
29.03.2007 12:29:06
Onhan se niin, mutta juuri niiden vanhojen jermujen takia pitää laittaa minimilista, että nekin autot olisivat liikkeellä. Muutenhan ne jatkais edelleen sitä "vanha tonni" -hommaa jos senkään vertaa.
Sehän tietysti sitten kyllä tosiaan asettaa vielä "pakkoja", mutta kyllä onneksi oikeaan suuntaan. Ei enää kielletä ajamasta kuitenkaan.

Parempaan suuntaan siis ollaan menossa.
Tankero
29.03.2007 12:55:18
Totta vitussa. Mutta sitten pitää puuttua myös yrittäjien polttoaineveroihin, vakuutuksiin, työntekijöiden maksuihin sun muihin lukemattomiin asioihin.
Sen jälkeen voidaan kilpailla vähän toiseen malliin.

Ja sitten yksi juttu.

Kun taksilupajärjestelmä poistuu:
Ryssässä on rivissä kakskytviis vuotta vanhoja mersuja "omistajineen" innoissaan tulossa sinä päivänä jokaiselle tolpalle pilvin pimein. Eikä käykään Amexit eikä Dinersit eikä mitkään. "Ei mjina korti, vain kjateinen." Mittari pyörii miten vain jos sitä yleensä on. Kyllä riittää ruuhka-aikoina takseja. Ei vain sen jälkeen tiedä, maksaako kyyti himaan 25 vai 75 euroa. Kaipa se sen väärtti kuitenkin on, että autoja riittää.

Että varmaan ihan sama.

Se on nimenomaan ihan sama. Kyse on periaatteesta.
Varmasti, vissiin.
Tankero
29.03.2007 13:00:35
Jos Oulun taksimäärä nousis 220;stä vaikka 440:een, niin totuus on että palvelu paranisi. Näistä 440:stä ei olisi kovin iso ongelma saada ajoon autoja maantaisin, tiistaisin tai sitten viikonloppuisin. Markkinatalous pitäisi taatusti huolen siitä, että autoja olisi kyydintarvitsijoiden tarpeisiin.

Aamujunalta tulijan ei tarvitsisi odottaa 30 minuuttia, kun näistä taksareista joku osaisi tulkita VR:n aikatauluja siihen malliin, ettei asiakkaita seisotettaisi asemalla turhan panttina.

Määrääkö joku instanssi esim montako kampaamoa Patelassa saa olla?
Varmasti, vissiin.
Tankero
29.03.2007 13:02:02
Oulussa autot ovat vuorossa taksiyhdistyksen määräämällä ajovuorolistalla.

Lienee niin että auto seisoo automaattisesti yhden viikon tai ainakin 5 päivää kuukaudessa, johon kuuluu yksi viikonloppu. Mulla on tosi monta kaveria, jotka on taksiyrittäjiä. Tiedän niiden autojen seisovan vähintään yhden viikonlopun joka kuukausi. Ei kuulemma tarvitse ajaa.

Taksikuskeja tulee töihin taatusti, jos työolot tai palkka paranee, jos jako olis vaikka 60 kuskille ja 30 isännälle, niin ovella on jonossa tulijoita, isäntä voi siinä vaiheessa itse harkita kannattaako ajaa itse vaikko intte..,

Työvoimaa saat myös siten että taataan taksilupa, vaikkapa siten että saat taksiluvan lyhyemmällä kuin 10 vuoden renkinäolon jälkeen. Jos erehdyt tekemään vaikkapa 20 vuoden renkinä olon aikan jotain muuta, vaikkapa toimit lentäjänä kesäisin, niin et taatusti saa taksilupaa. Taksiyhdistys ei puolla sitä, ja lääninhallitus ei myönnä.Mun mielestä taksiyhdistys ei saa vaikuttaa uusien yrittäjien alalla tuloon.

Tuo viimeinen lause oli umpiasiaa. Komp
Varmasti, vissiin.
KoskPaavo
29.03.2007 13:03:24
Määrääkö joku instanssi esim montako kampaamoa Patelassa saa olla?

Viimeksinähdyn perusteella ei siellä montaa ole.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Ukko
29.03.2007 13:34:32

Eihän mulla yleensäkään ole mitään mielipidettä yhtään mistään.

Ja sitäpaitsi sä soitat bassoa :(
EP
29.03.2007 13:38:14
Parempaan suuntaan siis ollaan menossa.

Juu ja sitten tulee ajopiirturit takseihin, kun jotkut ahneet vetää 24h/ vrk! :/
KoskPaavo
29.03.2007 15:30:59 (muokattu 29.03.2007 15:33:09)
Vaan eipä se taida hirveästi kuitenkaan vaikuttaa tuohon tanssiyleisökatoon vaikka olis sata taksia oottamassa kuppilan ovella.
Itse voisin vapaaehtoisesti 150€/ilta lähteä istumaan tanssiravintolaan , edellyttäen että juomat myös tarjottaisiin.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
EP
29.03.2007 15:40:01
Vaan eipä se taida hirveästi kuitenkaan vaikuttaa tuohon tanssiyleisökatoon vaikka olis sata taksia oottamassa kuppilan ovella.
Itse voisin vapaaehtoisesti 150€/ilta lähteä istumaan tanssiravintolaan , edellyttäen että juomat myös tarjottaisiin.

HOHO! Totta puhut veliseni.. 8)
R.Syke
29.03.2007 15:41:04 (muokattu 29.03.2007 15:42:01)
Daksijutut daksidolpalle kiitos!

Äkkiä threadia vilkaiseena huomasin tuolla pari kannatettavaa ehdotusta.

-Esiintymis-/soittoajan aikaistaminen reilusti.

-Tanssiravintolassa pitää soittaa tanssimusiikkia.

TikTakin-tyyppisen illan kokeeneena (tanssiravintolassa) ei todellakaan lähtisi sinne toista kertaa. Muistan tunnelmaa häirinneet aurinkolaiset hihattomissa t-paidoissa kuljeskelleet roudaajat sun muut häslääjät kaljapulloineen ja tupakkineen sekä tunti pari ennen kaiken alleen peittävän savun ja levyjytkeen.

kolakolayleisöä paikalla n. 400.

Sitten 45 minuuttia menoa. Kamat kasaan ja veks.

Kolanjuojat häipyi, kun tanssiorkesteri astui kuvaan.
jäljelle jäi n 20 tanssivaa paria.

Huh.
Ilkkaolavi
29.03.2007 15:42:48
Tästähän tuli oikein mielenkiintoinen ajatusten vaihto. Tällainen maaperä on oikein otollinen uudistuksille ja muutokselle. Niitä todella kaivataan.

Tämäkö on todella se suunta jonne ollaan menossa. Herää kysymys että kenen etu on se tärkein etu. Annetaanko pienen vähemmistön edun mennä reilun pelin edelle.

Ei oikein toteudu tasapuolisesti yrittämisen pelisäännöt.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Uu … sisyksyn%C3%A4/HS20070126SI1YO05av4

Onhan se toki tämmönen innovatiivinen keksintö lopetettava lailla heti alkuun, ja vedottava turvallisuus näkökohtiin. Siinä ei nähdä vähäistäkään turvallisuus riskiä että pääseekö huonojalkainen ja pienituloinen eläkeläinen kauppaan hakemaan sen jokapäiväisen leipänsä. EI! Mihin on hävinnyt se yrittäjä myönteinen ja tasa-arvoon pyrkivä Suomi. Vai onko sitä ollutkaan?

Toinen mihin olen itse törmännyt soittajana on se että valtaosa ravintoloista ei osta ohjelmapalvelua yksityiseltä yrittäjältä. Vedoten ohjelmatoimiston kanssa solmimiin sopimuksiin. Tässä taas elätetään vastikkeettomasti yhtä tukkuporrasta joka taas on pois ravintolan katteesta ja maksavien asiakkaiden viihtyisyydestä alentuneena ohjelman tasona.

Varmaa on sekin että tanssilava/ravintola kulttuuri elää jonkinlaista uusjaon aikaa
ja tervehdyttämiseksi ei ihan kotikonstit riitä.

Keskustelu jatkukoon.
Kyllä maalla on mukavaa.
EP
29.03.2007 15:55:55
Tästähän tuli oikein mielenkiintoinen ajatusten vaihto. Tällainen maaperä on oikein otollinen uudistuksille ja muutokselle. Niitä todella kaivataan.

Tämäkö on todella se suunta jonne ollaan menossa. Herää kysymys että kenen etu on se tärkein etu. Annetaanko pienen vähemmistön edun mennä reilun pelin edelle.

Ei oikein toteudu tasapuolisesti yrittämisen pelisäännöt.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Uu … sisyksyn%C3%A4/HS20070126SI1YO05av4

Onhan se toki tämmönen innovatiivinen keksintö lopetettava lailla heti alkuun, ja vedottava turvallisuus näkökohtiin. Siinä ei nähdä vähäistäkään turvallisuus riskiä että pääseekö huonojalkainen ja pienituloinen eläkeläinen kauppaan hakemaan sen jokapäiväisen leipänsä. EI! Mihin on hävinnyt se yrittäjä myönteinen ja tasa-arvoon pyrkivä Suomi. Vai onko sitä ollutkaan?

Toi on hieno juttu!
Mopoautoja vaan lisää katukuvaan, sopivat kaupunkiin mainiosti, ei missään tarvita normaaliliikenteessä 0-100 km/h 5sek. ja 200km/h kulkevia "muskeliautoja" joita mainoksissa näkee..
Helvetinmoista tuhlausta muka turvallisuuden nimissä!

Jos päättäjät HALUAISI ja nostaisi yhtä suuren äläkän (kun eräiden ammattialojen edustajat) esim. työpaikkojen viennistä ulkomaille niin olisi Suomessakin töitä!

Toinen mihin olen itse törmännyt soittajana on se että valtaosa ravintoloista ei osta ohjelmapalvelua yksityiseltä yrittäjältä. Vedoten ohjelmatoimiston kanssa solmimiin sopimuksiin. Tässä taas elätetään vastikkeettomasti yhtä tukkuporrasta joka taas on pois ravintolan katteesta ja maksavien asiakkaiden viihtyisyydestä alentuneena ohjelman tasona.

Joo tiedetään, toi on perseestä! :/
uruttaja
29.03.2007 15:58:05

Toinen mihin olen itse törmännyt soittajana on se että valtaosa ravintoloista ei osta ohjelmapalvelua yksityiseltä yrittäjältä. Vedoten ohjelmatoimiston kanssa solmimiin sopimuksiin. Tässä taas elätetään vastikkeettomasti yhtä tukkuporrasta joka taas on pois ravintolan katteesta ja maksavien asiakkaiden viihtyisyydestä alentuneena ohjelman tasona..

Ohjelmamyyntisopimuksen saa aika usein se taho, joka osaa käyttää tarpeellisen määrän voimapaperia sopimuksen saadakseen. Onhan se ohjelmatoimistollekin iso asia myydä 250 illaksi bändi. Onhan näitä tiedossa vaikka kuinka monta.

Tottakait toimistolla pitää olla resursseja, että se pystyy toimittamaan vuosisopimuksen mukaiset bändit, ei ihan kaikista nakkikioskeista siihen hommaan ole.

Hurjin juttu minkä olen kuullut, oli erään lintuhotelliketjun Keravan ja Riihimäen lähellä olleen keskieurooppalaisvaltiokaiman ravintolapäällikkö, joka kuittasi 100.000 markkaa puhtaana käteen vuosisopimuksen allekirjoituksesta.
Riksteri
29.03.2007 16:14:35

Yksikin taksi kuppilan ovella riittäisi siihen, että jaksaisin lähteä tanssiravintolaan. Mutta jotain uutta olisi hyvä tapahtua tanssi- ja ravintolakulttuurissa. Karaoken lisääntyessä voisi kokeilla jnkinlaista soittokaraoke -liikeideaa, jossa yleisö pääsisi itsekin esiintymään ammattitaitoisen orkesterin kanssa. Jos yksi kappale maksaisi vaikka 5-10 euroa, saisi orkesteri illan aikana helposti 50 kappaletta soitettua ja tienestinä tulisi noin 250-500 euroa.

Rohkaisuryyppyjä myytäisiin illan aikana huomattava määrä ja orkesterit voisivat vapaasti hinnoitella eri instrumenttien hinnat haluamallaan tavalla. Laulu 10, rummut 5, basso 8, kitara 7, kiipparit 9, haitari 15 euroa per kappale?
EP
29.03.2007 16:20:40
Yksikin taksi kuppilan ovella riittäisi siihen, että jaksaisin lähteä tanssiravintolaan. Mutta jotain uutta olisi hyvä tapahtua tanssi- ja ravintolakulttuurissa. Karaoken lisääntyessä voisi kokeilla jnkinlaista soittokaraoke -liikeideaa, jossa yleisö pääsisi itsekin esiintymään ammattitaitoisen orkesterin kanssa. Jos yksi kappale maksaisi vaikka 5-10 euroa, saisi orkesteri illan aikana helposti 50 kappaletta soitettua ja tienestinä tulisi noin 250-500 euroa.

Rohkaisuryyppyjä myytäisiin illan aikana huomattava määrä ja orkesterit voisivat vapaasti hinnoitella eri instrumenttien hinnat haluamallaan tavalla. Laulu 10, rummut 5, basso 8, kitara 7, kiipparit 9, haitari 15 euroa per kappale?

Toi kuulostaa hyvältä!
Hinnottelukin aika kohdallaan.. 8))
Jäärä
29.03.2007 16:23:15
Ootteko tosissanne?
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
EP
29.03.2007 16:33:12
Ootteko tosissanne?

No kyl hanuristeja on kuiteski eniten..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)