Aihe: Sävellajeista
1 2
Mare552
25.03.2007 22:02:23
Kolmisoinnusta ei kieltämättä voi sanoa ainakaan ilman kontekstia, että onko se puoli- vai täysdimi, siksihän piiska2 sanoi soittavansa mieluummin nelisointuja, jotteivat sekoitu puolet ja täydet.

Siis tuon laajemman asiayhteyden saamiseksi tarvitaan se neljäs sävel mikä määräytyy kulloisenkin tilanteen mukaan.

No, pääasia että tietää mitkä sävelet mihinkin kuuluu.

Nimiä kerkiä sitten miettiä paremmalla ajalla, mutta taas taidan kuitenkin olla hiukan viisaampi kuin eilen.
piiska2
27.03.2007 12:19:59
Siis tuon laajemman asiayhteyden saamiseksi tarvitaan se neljäs sävel mikä määräytyy kulloisenkin tilanteen mukaan.
Juuri näin se menee. Kokarek selvittikin asian loistavasti.

On tietysti eri asia mihin musatyyliin nelisoinnut käy ja mihin ei. Remun mielestä normaali V-asteen dominanttiseiskakin (esim.G7 c-duurissa) kuullostaa "Porin Jazzilta" rockn rollissa. Remu puhuu asiaa....eli en ole muuten Idols-Ari ;)

Sointuasteiden (=sointutehojen) opettelemisessa on se järki, että oppii ymmärtämään miksi tietyt soinnut kuullostavat hyviltä peräkkäin laitettuna eli ns. sointukierrot.
Popmusan puolella on runsaasti biisejä, jotka eivät noudata näitä sääntöjä vaan ovat "vapaa tonaalisia". Säveltäjä on laittanut muutaman hyvältä kuullostavan soinnun peräkkäin ja biisin "runko" on siinä. Esim. Smells Like Teen Spirit, Hey Joe, Sweet Home Alabama...ja suurin osa Britti poppia a la Coldplay, Oasis, Verve jne.
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
Hianomies
29.03.2007 10:14:37
Popmusan puolella on runsaasti biisejä, jotka eivät noudata näitä sääntöjä vaan ovat "vapaa tonaalisia". Säveltäjä on laittanut muutaman hyvältä kuullostavan soinnun peräkkäin ja biisin "runko" on siinä. Esim. Smells Like Teen Spirit, Hey Joe, Sweet Home Alabama...

Mun nähdäkseni noi biisit on modaalisia sointurakenteeltaan. Vapaatonaalisuus puolestaan tarkoittaa oikeasti vähän eri asiaa kuin mitä tässä annetaan ymmärtää...
kepulainen
29.03.2007 13:02:33
Mun nähdäkseni noi biisit on modaalisia sointurakenteeltaan. Vapaatonaalisuus puolestaan tarkoittaa oikeasti vähän eri asiaa kuin mitä tässä annetaan ymmärtää...

Todellakin täysin eri asia. Noi biisit on sitä peruskauraa, vapaatonaalisuus ei:)
Hianomies
31.03.2007 20:55:35
Mihinkäs moodiin "Smells Like Teen Spirit" oikein menee? Onhan se peruskauraa toki.

Dooriseen. Fm-Bb-Ab-Db. Ihan Schütziähän tuo on 1600-luvun puolivälin tienoilta.

Vapaalla tonaalisuudella en tarkoita ihan samaa kuin klasari puolella.

Miksi pitää vakiintuneella termillä yrittää tarkoittaa jotain eri asiaa?

Itse en moniakaan rock-biisejä kutsuisi modaalisiksi (vrt. modaalinen jazz). Hetkittäinen muunnesointu ei vielä tee kappaleesta modaalista.
Rock puolella mielestäni The Doors on ollut eniten modaalinen. Riders On The Storm liikkuu pääsääntöisesti doorisessa moodissa, varsinkin sooloissa. Ts. Soinnut liikkuvat rinnakkaisesti osuen doorisen asteikon sävelille, samansuuntaisesti mitä mm. McCoy Tyner teki aikoinaan.

No tästä oon kyllä aivan eri mieltä. Suuri osa pop/rock-musasta on modaalista, ei tietysti sillä tavalla kuin modaalinen jazz, vaan samaan tapaan kuin esim. modaalinen kansanmusiikki tai vanha musiikki.

Kaikkia musiikillisia ilmiöitä ei ole keksitty Amerikassa 1900-luvulla, kuten tätä teoriapalstaa lukiessa voisi kuvitella... :)
baron
31.03.2007 21:30:09

Kaikkia musiikillisia ilmiöitä ei ole keksitty Amerikassa 1900-luvulla, kuten tätä teoriapalstaa lukiessa voisi kuvitella... :)

Anteeks: Mitä siellä on keksitty?
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
Hianomies
31.03.2007 22:03:21
Anteeks: Mitä siellä on keksitty?

No eikös se akuankkakierto ainakin... :)
baron
31.03.2007 23:00:54

No eikös se akuankkakierto ainakin... :)

Siis jazz-iskelmäpuolella vuonna 1932 mutta mulla on epäily (ei tietoa) että klasaripuolella se olisi keksitty aikaisemin.
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
piiska2
01.04.2007 12:37:18
Dooriseen. Fm-Bb-Ab-Db. Ihan Schütziähän tuo on 1600-luvun puolivälin tienoilta.
Cobain soittaa kyseiset soinnut kvinnteinä, voimasointuina. Saivartelija voisi sanoa, että melodia liikkuu aiolisesti. F-doorisesssa ei muuten ole Db:ää vaan D, joten puhtaasti doorinen ja aiolinen kappale "Smellssi" ei ole.

Miksi pitää vakiintuneella termillä yrittää tarkoittaa jotain eri asiaa?
Teoria on aina musiikkikulttuurisidonnaista. Olen, kyllä samaa mieltä siinä, että perusasiat on pysyneet samanlaisina vuosisatoja. Esim. diatoninen kvinttikierto on käytössä sekä Bachilla ja Jukka Kuoppamäellä ;-)

No tästä oon kyllä aivan eri mieltä. Suuri osa pop/rock-musasta on modaalista, ei tietysti sillä tavalla kuin modaalinen jazz, vaan samaan tapaan kuin esim. modaalinen kansanmusiikki tai vanha musiikki.
Voisinkin vuorostani kysyä sanoillasi: Miksi pitää vakiintuneella termillä yrittää tarkoittaa jotain eri asiaa? Rockmuusikothan ovat harvoin lukeneet teoriaa, joten biisit menevät (onneksi) säännöistä joskus poiketen.

Olen täysin samaa mieltä. :)
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
Hianomies
01.04.2007 14:17:26
Cobain soittaa kyseiset soinnut kvinnteinä, voimasointuina.

No mut sehän on sitten organumia 900-luvun tienoilta, heh! :) Voimasoinnuthan helposti kuulostaa duurilta johtuen särösoundin duuriterssi-yläsävelestä. Mutta toi Fm-Bb-Ab-Db on kuulokuva, joka mulle välittyy melodian ja sointujen yhteissoinnista.

Saivartelija voisi sanoa, että melodia liikkuu aiolisesti. F-doorisesssa ei muuten ole Db:ää vaan D, joten puhtaasti doorinen ja aiolinen kappale "Smellssi" ei ole.

F-doorisessa biisissä voi esiintyä Db-pohjainen sointu, eikä se doorisuus siitä mihinkään katoa. Ihan tavallista se on vanhoilla mestareilla. Mutta en siis väitä, että S. on doorinen biisi, vaan sitä, että noin ne soinnut yhdistyvät vanhassa modaalisessa musiikissa.

Teoria on aina musiikkikulttuurisidonnaista. Olen, kyllä samaa mieltä siinä, että perusasiat on pysyneet samanlaisina vuosisatoja. Esim. diatoninen kvinttikierto on käytössä sekä Bachilla ja Jukka Kuoppamäellä ;-)

Niin, ihmettelin vain sitä, että miksi tuollainen modaalistyyppinen sointujen yhdistäminen, joka on duuri-molli-tonaalisuutta verrattomasti vanhempaa, pitää esittää jonain uutena ilmiönä, "vapaana tonaalisuutena"?

Voisinkin vuorostani kysyä sanoillasi: Miksi pitää vakiintuneella termillä yrittää tarkoittaa jotain eri asiaa?

Jaa siis että modaalisuus tarkoittaa jotain muuta kuin sitä "jazz-modaalisuutta", vai? No juuri siksi, että asiat asettuisivat historiallisessa perspektiivissä oikeaan järjestykseen. Kun sitä Levineä luetaan, niin on hyvä muistaa, että Turun tuomiokirkko on vanhempi kuin U.S.A. . :)
piiska2
01.04.2007 19:06:28
No mut sehän on sitten organumia 900-luvun tienoilta, heh! :) Voimasoinnuthan helposti kuulostaa duurilta johtuen särösoundin duuriterssi-yläsävelestä.
Niinpä. Heavy-riffit ja kvinttiorganumit eivät olekaan aivan eri planeetalta.
Keskiaikaisten munkkien esiintymisasutkin lähellä monien bändien vastaavia ;)

F-doorisessa biisissä voi esiintyä Db-pohjainen sointu, eikä se doorisuus siitä mihinkään katoa. Ihan tavallista se on vanhoilla mestareilla. Mutta en siis väitä, että S. on doorinen biisi, vaan sitä, että noin ne soinnut yhdistyvät vanhassa modaalisessa musiikissa. Saattaa olla. Vanhan musiikin tuntemus rajoittuu Palestrina-kontrapunktiin.

Niin, ihmettelin vain sitä, että miksi tuollainen modaalistyyppinen sointujen yhdistäminen, joka on duuri-molli-tonaalisuutta verrattomasti vanhempaa, pitää esittää jonain uutena ilmiönä, "vapaana tonaalisuutena"?
Sitä en tietääkseni väittänytkään

Jaa siis että modaalisuus tarkoittaa jotain muuta kuin sitä "jazz-modaalisuutta", vai? No juuri siksi, että asiat asettuisivat historiallisessa perspektiivissä oikeaan järjestykseen. Kun sitä Levineä luetaan, niin on hyvä muistaa, että Turun tuomiokirkko on vanhempi kuin U.S.A. . :)
Moodit on samat, mutta tapa soittaa erilainen McCoy Tynerillä kuin Schytzillä (okei väärä "y").
Modaalisessa jazzissa pianisti saattaa soittaa Dm7:n päälle muitakin sointuja kuin kyseisen soinnun, esim Em7, Fmaj7, G7, Cmaj7. Pianisti voi siis soitta mitä tahansa d-doorisen säveliä vaikkapa kvarttihajoituksina.
Levinen kirja ei ole mulle Raamattu tai Tuntematon Sotilas (vaikka se kirjahyllyssä onkin niiden vieressä;) ), vaan hyvä oppikirja muiden joukossa.

P.S. Eikö Kolumbus ollu turkkulaissiii ;-)
Hianomies
01.04.2007 20:02:27
Sitä en tietääkseni väittänytkään

No hitsi, koko vääntö turhan takia... :)
piiska2
02.04.2007 09:34:26
No, mutta ainahan kannattaa yrittää vääntää. Tutkijapiireissähän tätä kutsutaan "väittelyksi", vaikka tohtorinpapereita ei vielä jaettukaan ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)