Aihe: Mitä keinoja ravintoloiden/lavojen kannattavuuteen?
1 2 3 4 5 6 7 8
mack the knife
28.03.2007 22:05:42
Kyllähän se taksitilanne on semmonen, että jos palvelun tarvitisija joutuu odottamaan vaikkapa 2 tuntia, niin se on liian pitkä aika. Kysynnän ja tarjonnan epäsuhta pitää poistaa. Asiakkaat ei toimi palveluntarjoajan ehdoilla vaan päinvastoin. Siispä taksilupia vitusti lisää.

Onko sulla puhelin kiinni? Skypeen sitten.
COVS n:o 1.
KoskPaavo
28.03.2007 22:06:26
Kyllähän se taksitilanne on semmonen, että jos palvelun tarvitisija joutuu odottamaan vaikkapa 2 tuntia, niin se on liian pitkä aika. Kysynnän ja tarjonnan epäsuhta pitää poistaa. Asiakkaat ei toimi palveluntarjoajan ehdoilla vaan päinvastoin. Siispä taksilupia vitusti lisää.
Entä jos noin käy että itämiehet valloittavatkin taksibisneksen ja taso olis tuota mäckin esimerkin tasoa, niin olisivatko asiakkaat sittenkään tyytyväisiä
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
EP
28.03.2007 22:15:03
Taksilupaa ei saa missään nimessä "vapauttaa" kyllä minä ainakin odotan taksilta tiettyä ammattitasoa, turvallisuutta ja rehellisyyttä!

..riippuu tietysti vähän mitä tuolla "vapauttamisella tarkoitetaan.
Riksteri
28.03.2007 22:30:30
Entä jos noin käy että itämiehet valloittavatkin taksibisneksen ja taso olis tuota mäckin esimerkin tasoa, niin olisivatko asiakkaat sittenkään tyytyväisiä

Näitä kuljetuspalveluita on maailmalla useampia vaihtoehtoja, mistä valita. On ne luotettavat ja turvalliset ammattitaksit niitä haluaville ja sitten on niitä villimpiä vaihtoehtoja vähempään tyytyville asiakkaille. Kun kyydin todella tarvitsee, ei palvelun tasolla ole mitään väliä. Kaksi tuntia taksijonossa seisonut hyppää mihin tahansa karjavaunuun ja maksaa tuosta ilosta mitä vaan. Eikä tarvita edes kuljettajaa, jos jollain olisi vuokrata jokin kulkuväline jota voisi pikku hiprakassa ohjustaa, esim. polkupyöriä, potkulautoja, rullaluistimia, rullasuksia tms.

Kuljetusongelma esiintyy Mäckin kommentin mukaisesti vain erittäin lyhyenä aikajaksona. Tuo aikajakso on kuitenkin juuri se, jolloin valtaosa ravintoloiden asiakkaista on liikkeellä ja jolloin pitäisi olla ravintoloiden paras sesonki. Kuka jaksaa montaa kertaa seistä kahta tuntia taksijonossa? Monta ikäluokkaa ravintoloiden asiakkaita on jo menetetty mutta syntyyhän näitä uusia ja maalta muuttaa lisää tietämättömiä.
uruttaja
28.03.2007 22:34:44 (muokattu 28.03.2007 22:39:31)
Onko sulla puhelin kiinni? Skypeen sitten.

Jos et joudu odottamaan taksia, niin sitten olet oikeassa. Vittu, jos ihmiset odottaa pirssiä aamuyöllä pakkasessa, niin silloin palveluntarjoajassa on vika. Jos taas taksikuskit joutuvat odottamaan kyytiä jotain tiistai-iltana, niin se kuuluu ehdottomasti yrittäjän riskiin ja palveluntarjoajan väärään palveluntarjonta-aikatauluun. Perjantaina ja lauantaina on kyytejä, se me tiedetään molemmat, maanantaina ja tiistaina ei välttämättä niin monta. Miksi vitussa autoja pidetään ajovuoroista pois viikonloppuisin? HÄH? Ja miksi samalla taksarilla ei voi olla vaikkapa kahdeksaa autoa odottamassa viikonlopun kyytejä? Alkuviikosta voi olla ajossa vaikka yksi tai ei yhtään autoa.

EDIT: jos mä haluan punaisen Mersun ja olen siitä valmis maksamaan vaikka 300 euroa., niin miksi mä en sitä voi saada?

EDIT 2; miksi Suomessa pitää olla vielä monopoleja, perseestä, ja erittäin syvältä.
EP
28.03.2007 22:39:29
"Linjuriauto on maantien ässä.."
Eikös se käy noille juopoille, hienoilla ihmisillä on autonkuljettajat! 8)
uruttaja
28.03.2007 22:44:17
Rupes tuo aihe niin vituttamaan, että hiki tuli. Yritän tämän takia tästä lähtien olla sanomatta kovinkaan paljon aiheisiin, joista en mitään tiedä.

Vejäppä Veli happea. Meistä varmaan hyvin moni tietää asiakkaan näkökulmasta miltä tuntuu seisoa taksijonossa, tai odottaa tilattua taksia, jonka numero on annettu ja jota ei koskaan kuulu paikalle. En liene ainut jolle tuo on tapahtunut.
mack the knife
28.03.2007 22:45:24
Kun kyydin todella tarvitsee, ei palvelun tasolla ole mitään väliä. Kaksi tuntia taksijonossa seisonut hyppää mihin tahansa karjavaunuun ja maksaa tuosta ilosta mitä vaan.

Ei ne vaan silti täällä maksais, oli karjavaunu tai Rollssi. Pitäis aina laittaa mittari kiinni jo ennen määräpaikkaa. Kestää vuositolkulla se kulttuurinmuutos, että suomalaiset maksais mitä vaan.

Kuljetusongelma esiintyy Mäckin kommentin mukaisesti vain erittäin lyhyenä aikajaksona. Tuo aikajakso on kuitenkin juuri se, jolloin valtaosa ravintoloiden asiakkaista on liikkeellä ja jolloin pitäisi olla ravintoloiden paras sesonki. Kuka jaksaa montaa kertaa seistä kahta tuntia taksijonossa?

Onko tuohon sitten se ainoa ratkaisu, että lupajärjestelmä romutetaan. Mä luulen, että vois lähteä kotimaisin voimin ensin ratkaisemaan asiaa poliisiviranomaisen vahvistamien ajolistojen painotuksilla ja muilla. Nimittäin autoilijat eivät itse päätä, milloin auto liikkuu, niin kuin monet luulevat. Se lista tehdään ihan muualla.
Suuri syy noihin jonoihin on sekin, että autoja kyllä olisi tarpeeksi, mutta kun ei ole tarpeeksi kuskeja. Se ei ole niin ruusuillatanssimisammatti, joten työvoimapula on koko ajan ihan krooninen.
Helsingissä ruvetaan helpottamaan asiaa myös sillä, että läpi yön ajavia busseja lisätään tuntuvasti, joku vaikutus silläkin on.
mack the knife
28.03.2007 22:50:54
Mä vastasin uruttajan kysymykseen taksiautoilijan halusta laittaa auto ajoon tai ei jo tuossa edellä. Se ei ole autoilijan tekemä lista. Siinä jo yksi asia, mistä haukutaan ihan turhaan olemattomilla tiedoilla.
Joka ilta on oltava autoja saatavilla, myös maanantai-iltana jne. Sekin on fakta. Sieltä ei voi pitää autoa poissa vaikka haluais. Ja ajattele nyt itse, miksei isännällä voi olla kahdeksaa autoa, joista yksi tai kaksi liikkuu ma-to. Ne paikallaan seisovat kuluttavat rahaa koko ajan, nafta ei ole ainoa mistä niissä maksetaan. Auton pitää liikkua että se tuo jotain. Eihän telkkarimyyjäkään pidä tuhatta telkkaria varastossa, jos tietää, että kaupaksi menee 50. Varaston ylläpito syö rahaa ihan turhaan.
Riksteri
28.03.2007 22:52:49
"Linjuriauto on maantien ässä.."
Eikös se käy noille juopoille, hienoilla ihmisillä on autonkuljettajat! 8)

Seutuliikenne ei oikein toimi, reittejä ei ole ja linja-autot täyttyvät usein vaikka niitä olisi joskus jopa kaksi ajamassa samaa vuoroa. Vaikka etäisyydet ovat lyhyitä, kuntarajan ylitys on lähes ylipääsemätön paikka. Katsoin ytv:n aikataulusta miten itse pääsisin kotiin olettaen olevani bussipysäkillä 30.3 klo 4.00. Seuraava bussi klo 5.08, matka-aika n. 34 minuuttia, kävelyä 1.3 km. Asun Helsingissä, linnuntietä noin 10 km päästä rautatientorilta. Jos asuisin Vantaalla, Espoossa tai vielä enemmän periferiassa, joutuisin varmaan odottamaan tunnin pari lisää ja saisin lisäliikuntaakin muutaman kilometrin. Jollekin tämä on hyvä bisnes, ei kuitenkaan ravintoloitsijalle tai ravintolamuusikolle.
uruttaja
28.03.2007 22:56:04 (muokattu 28.03.2007 22:58:40)
Puolensa tuossakin Mäcki.

Mutta miksi taksit ovat tallissa, silloin kun asiakkaita on jonossa?. Mikä vitun mahti saa kolmasosan paikkakunnan takseista olemaan ajokiellossa viikonloppuisin:Kartelli. Perseestä

Miksi niitä ajoja ei anneta niille kuskeille, jotka tulisivat taksiin töihin välittömästi, jos heillä olisi omat luvat? Työvoimapulaa ei taatusti ole, jos sinäkin saisit ajaa ne ajot joita ehdit ajaa, omalla taksillasi.

Minä en purnaa taksien hinnoistam se on halpaa hommaa. Purnaan vaan siitä että taksipalveluja ei ole saatavilla yöaikaan muuten kuin omia kanavia käyttäen. Purnaan myös siitä, että kaikkien teleoperaattorien kautta et pysty tilaamaan taksia, Purnaan myös siitä, että et varmasti tiedä tuleeko taksi tiettynä aikana sun pihaan. Purnaan myös siitä, että sopimuskuljetusta (vammaiskyytejä,jotka on taksiajoja) et pysty tilaamaan oman aikataulusi, vaan palveluntuottajan aikataulun mukaisesti.
Purnaan myös siitä, että taksiautoilijat luulevat olevansa automaattisesti niitä joita odotetaan.
Purnaan myös siitä että taksikuski luulee että on etuoikeus saada juuri hänen taksistaan kyyti.

vitut. me maksetaan siitä että ollaan kyydissä.
uruttaja
28.03.2007 22:57:26
Mä vastasin uruttajan kysymykseen taksiautoilijan halusta laittaa auto ajoon tai ei jo tuossa edellä. Se ei ole autoilijan tekemä lista. Siinä jo yksi asia, mistä haukutaan ihan turhaan olemattomilla tiedoilla.
Joka ilta on oltava autoja saatavilla, myös maanantai-iltana jne. Sekin on fakta. Sieltä ei voi pitää autoa poissa vaikka haluais. Ja ajattele nyt itse, miksei isännällä voi olla kahdeksaa autoa, joista yksi tai kaksi liikkuu ma-to. Ne paikallaan seisovat kuluttavat rahaa koko ajan, nafta ei ole ainoa mistä niissä maksetaan. Auton pitää liikkua että se tuo jotain. Eihän telkkarimyyjäkään pidä tuhatta telkkaria varastossa, jos tietää, että kaupaksi menee 50. Varaston ylläpito syö rahaa ihan turhaan.

Se on sitä kuuluisaa yrittäjän vapautta ja yrittäjän riskiä. Taksiautoilua tuetaan lupajärjestelimin ihan suotta yhteiskunnan taholta.
uruttaja
28.03.2007 23:00:47
Jos taksilupa myönnettäisiin niille kuskeille, jotka ovat tällä hetkellä renkejä. jonot lyhenisivät taatusti. Samoin ne isännät, jotka eivät ole ajaneet taksia vuosikausiin, joutuisivat miettimään markkinatalouden lakeja hieman syvällisemmin.
uruttaja
28.03.2007 23:01:46
Siitä tietämättömyydestä vielä, Minä tiedän luvanvaraisesta liiketoiminnasta taatusti enemmän kuin kukaan tätä vitun palstaa lukevista. PISTE.
EP
28.03.2007 23:02:47
Jos taksilupa myönnettäisiin niille kuskeille, jotka ovat tällä hetkellä renkejä. jonot lyhenisivät taatusti. Samoin ne isännät, jotka eivät ole ajaneet taksia vuosikausiin, joutuisivat miettimään markkinatalouden lakeja hieman syvällisemmin.

..siis tarkoitat, että heistä tulisi yrittäjiä?
Ei varmaan kaikki halua, eivätkä pystykkään.
uruttaja
28.03.2007 23:04:31 (muokattu 28.03.2007 23:06:04)
..siis tarkoitat, että heistä tulisi yrittäjiä?
Ei varmaan kaikki halua, eivätkä pystykkään.

Väitän että kynnys ryhtyä taksinkuljettajaksi mataloituisi, jos status olisi omaan pussiin yrittäminen. Ei kaikki, mutta edes puolet. se auttaisi jo huomattavasti.

EDIT: Pimeitä takseja on nyt jo liikaa, ne poistuis osaltaan, jos sun ei tarttis anoa paikalliselta taksiyhdistykseltä ja lääninhallitukselta vuosien mittaisen paperisodan kautta taksilupaa.
mack the knife
28.03.2007 23:09:29 (muokattu 28.03.2007 23:10:13)
Puolensa tuossakin Mäcki.

Mutta miksi taksit ovat tallissa, silloin kun asiakkaita on jonossa?. Mikä vitun mahti saa kolmasosan paikkakunnan takseista olemaan ajokiellossa viikonloppuisin:Kartelli. Perseestä

Miksi niitä ajoja ei anneta niille kuskeille, jotka tulisivat taksiin töihin välittömästi, jos heillä olisi omat luvat? Työvoimapulaa ei taatusti ole, jos sinäkin saisit ajaa ne ajot joita ehdit ajaa, omalla taksillasi.

Minä en purnaa taksien hinnoistam se on halpaa hommaa. Purnaan vaan siitä että taksipalveluja ei ole saatavilla yöaikaan muuten kuin omia kanavia käyttäen. Purnaan myös siitä, että kaikkien teleoperaattorien kautta et pysty tilaamaan taksia, Purnaan myös siitä, että et varmasti tiedä tuleeko taksi tiettynä aikana sun pihaan. Purnaan myös siitä, että sopimuskuljetusta (vammaiskyytejä,jotka on taksiajoja) et pysty tilaamaan oman aikataulusi, vaan palveluntuottajan aikataulun mukaisesti.
Purnaan myös siitä, että taksiautoilijat luulevat olevansa automaattisesti niitä joita odotetaan.
Purnaan myös siitä että taksikuski luulee että on etuoikeus saada juuri hänen taksistaan kyyti.

vitut. me maksetaan siitä että ollaan kyydissä.

Kaikilla autoilla on lupa ajaa viikonloppuna ympäri vuorokauden täällä ainakin. 1400 autoa Helsingissä, 400 Espoossa ja 380 Vantaalla. Mutta mistä kuskit kaikkiin. Mä sanoin tuossa äsken, että kun on työvoimapula. Kursseja järjestetään, liitteen saajista jää ajamaan n. 10-20%. Lopuilla menee paska housuun, kun ei se olekaan niin ihanaa hommaa. Jos kaikki nuo autot myös saatais liikkeelle viikonloppuna, niin tilanne ei olisi tällainen. Mutta kun saatana vellihousut ei tule ajamaan, vaikka joka lehdessä kysellään polvillaan töihin.
Mä vieläkin sanon, että sitten ollaan väärällä tiellä, jos sanotaan ihan kaikille, että osta Viiatti ja pistä juusto katolle ja baanalle. Ruotsissa on hyvä esimerkki, miten kävi. Mä menin laivasta taksijonoon, ensimmäinen yöntimo ei tiennyt sille seinällekään, missä on oikeustalo. Eikä ollu mittaria ollenkaan autossa. Kolmas vasta tiesi, siihen menin.
Jätkät kävi viime viikolla Viikkarin terminaalista Tukholman vanhassa kaupungissa taksilla, menon ja paluun hintojen ero muutaman kilometrin matkalla oli 100 %. Ihan tuosta vaan.
Nuo sopimusajot, ennakkotilaukset sun muut toimii joka kaupungissa eri tavalla, ei voi yleistää.
Vai että luullaan, että on etuoikeus saada just mun taksista kyyti. Niinpä niin. Kyllä siellä yritetään mennä sen kuin ehditään, ei ehdi leuhkia tuollaisista asioista.
mack the knife
28.03.2007 23:12:13
Jos Oulun taksimäärä nousis 220;stä vaikka 440:een, niin totuus on että palvelu paranisi. Näistä 440:stä ei olisi kovin iso ongelma saada ajoon autoja maantaisin, tiistaisin tai sitten viikonloppuisin. Markkinatalous pitäisi taatusti huolen siitä, että autoja olisi kyydintarvitsijoiden tarpeisiin.

Aamujunalta tulijan ei tarvitsisi odottaa 30 minuuttia, kun näistä taksareista joku osaisi tulkita VR:n aikatauluja siihen malliin, ettei asiakkaita seisotettaisi asemalla turhan panttina.

220 on Oulun kokoiseen paikkaan ihan liian vähän, sen kyllä myönnän. Mutta älä yleistä joka paikkaan Oulun asioita, ei niin voi tehdä.
Ja vieläkin, ei autoa voi seisottaa jos se on hankittu. Varmaan tiedät, että siitä on kaikenlaisia kuluja vaikka se ei liikkuis metriäkään.
uruttaja
28.03.2007 23:18:26
Kaikilla autoilla on lupa ajaa viikonloppuna ympäri vuorokauden täällä ainakin. 1400 autoa Helsingissä, 400 Espoossa ja 380 Vantaalla. Mutta mistä kuskit kaikkiin. Mä sanoin tuossa äsken, että kun on työvoimapula. Kursseja järjestetään, liitteen saajista jää ajamaan n. 10-20%. Lopuilla menee paska housuun, kun ei se olekaan niin ihanaa hommaa. Jos kaikki nuo autot myös saatais liikkeelle viikonloppuna, niin tilanne ei olisi tällainen. Mutta kun saatana vellihousut ei tule ajamaan, vaikka joka lehdessä kysellään polvillaan töihin.
Mä vieläkin sanon, että sitten ollaan väärällä tiellä, jos sanotaan ihan kaikille, että osta Viiatti ja pistä juusto katolle ja baanalle. Ruotsissa on hyvä esimerkki, miten kävi. Mä menin laivasta taksijonoon, ensimmäinen yöntimo ei tiennyt sille seinällekään, missä on oikeustalo. Eikä ollu mittaria ollenkaan autossa. Kolmas vasta tiesi, siihen menin.
Jätkät kävi viime viikolla Tukholman vanhassa kaupungissa taksilla, menon ja paluun hintojen ero muutaman kilometrin matkalla oli 100 %. Ihan tuosta vaan.
Nuo sopimusajot, ennakkotilaukset sun muut toimii joka kaupungissa eri tavalla, ei voi yleistää.
Vai että luullaan, että on etuoikeus saada just mun taksista kyyti. Niinpä niin. Kyllä siellä yritetään mennä sen kuin ehditään, ei ehdi leuhkia tuollaisista asioista.

Oulussa autot ovat vuorossa taksiyhdistyksen määräämällä ajovuorolistalla.

Lienee niin että auto seisoo automaattisesti yhden viikon tai ainakin 5 päivää kuukaudessa, johon kuuluu yksi viikonloppu. Mulla on tosi monta kaveria, jotka on taksiyrittäjiä. Tiedän niiden autojen seisovan vähintään yhden viikonlopun joka kuukausi. Ei kuulemma tarvitse ajaa.

Taksikuskeja tulee töihin taatusti, jos työolot tai palkka paranee, jos jako olis vaikka 60 kuskille ja 30 isännälle, niin ovella on jonossa tulijoita, isäntä voi siinä vaiheessa itse harkita kannattaako ajaa itse vaikko intte..,

Työvoimaa saat myös siten että taataan taksilupa, vaikkapa siten että saat taksiluvan lyhyemmällä kuin 10 vuoden renkinäolon jälkeen. Jos erehdyt tekemään vaikkapa 20 vuoden renkinä olon aikan jotain muuta, vaikkapa toimit lentäjänä kesäisin, niin et taatusti saa taksilupaa. Taksiyhdistys ei puolla sitä, ja lääninhallitus ei myönnä.Mun mielestä taksiyhdistys ei saa vaikuttaa uusien yrittäjien alalla tuloon.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)