Aihe: Soitinten/soittajien pakkasraja?
1 2
baron
23.12.2003 22:50:20

Tänään Itiksen (Helsingin Itäkeskus) aukiolla nuori vähän itäisen näköinen haitaristi soitteli tyylikkäästi -12 pakkasessa.
Itse joskus sormet jäässä kiippareita soittaneena kiinnostuin herran varustuksesta ja ne olivat paksut villasormikkaat, joissa ainoastaan oikean etusormen kärjessä oli pieni aukko ja sekin näytti enemmän kulumisen tuotteelta kuin tarkoitukselliselta.

Eli kysymys: Pärjääkö millään muulla soittimella samassa lämpötilassa, pärjääkö jollain vielä kylmemmässä ja mikä on yleensä soittimien pakkasraja?
"Baron spelar hellre än bra"
Fuzzy Boner
23.12.2003 23:09:47

Eli kysymys: Pärjääkö millään muulla soittimella samassa lämpötilassa, pärjääkö jollain vielä kylmemmässä ja mikä on yleensä soittimien pakkasraja?

Mä soitin joskus -30asteen pakkasella ulkosalla keikan tontyylisillä hanskoilla. Mut se meni jo "hyvän jutun" puolelle- on kertomista lastenlapsille:)
Hitsari on rakojen herra
baron
23.12.2003 23:14:49

Mä soitin joskus -30asteen pakkasella ulkosalla keikan tontyylisillä hanskoilla. Mut se meni jo "hyvän jutun" puolelle- on kertomista lastenlapsille:)

Mitä sä soitit?
Pelastusarmeijan isoa rumpua?
M.i.k.key
23.12.2003 23:26:48
Mitä sä soitit?
Pelastusarmeijan isoa rumpua?

eikö Frosty Boner soita vaan staikkaria?
Melo omaa kanoottiasi
onni
24.12.2003 00:43:17
Olin vuonna jotain jossain keikalla. 'ulkona 28 astetta pakkasta ja sisällä 30. piti olla lämmitetty lava mutta oli kylmä kun siperiassa. Yks puu pää tuli vaatimaan että soita säkkijärvenpolkka.KOSKETTIMILLA. Silloin meinasin potkasta. Nim. Toppatakkipäällä
KoskPaavo
24.12.2003 09:21:36
Eikös hanurista ala kielipenkit irtoileen pakkasella, nehän on kiinni mehiläisvahalla joka jäätyy?Mun kaveri tuli lentokoneella Kirkenesistä Hesaan ja haitari oli matkatavaratilassa jonka jälkeen se oli totaalisesti kaputt.
baron
24.12.2003 12:20:47

Eikös hanurista ala kielipenkit irtoileen pakkasella, nehän on kiinni mehiläisvahalla joka jäätyy?Mun kaveri tuli lentokoneella Kirkenesistä Hesaan ja haitari oli matkatavaratilassa jonka jälkeen se oli totaalisesti kaputt.

Jotain tällaista mäkin saatoin epäillä, mutta eipä haitannut reipasta soittelijaa.
Sen verran mun jouluostokset kesti, että ainakin reilusti toista tuntia mun nähden/kuullen soitteli, en tiedä kuinka kauan enemmän.
(Pakko oli pikku seteli heittää)
Fuzzy Boner
24.12.2003 20:58:57
eikö Frosty Boner soita vaan staikkaria?

näin on :) Paitsi tolla keikalla jotain kusenpolttamaa sähköpnoa.
Hitsari on rakojen herra
HS
26.12.2003 19:38:21
Terve

Joskus vuonna 0 oltiin ulkoilmakeikalla uutenavuotena. Lämmintä sellaset -25. Villakäsineistä sormenpäät pois niin hyvin sujui. Leslien pilli ei tahtonut piru pyöriä. Kaasulämmitintä lähemmäs ja johan pyörähti ;)
Liittykää seuraan, lainatkaa rahaa.
Voxauttaja
27.12.2003 00:33:24
Oli tuossa jo senverran kovia pakkasia poikien puheissa, ettei tätä kannata varmaan edes mainita, mutta sinänsä hauska juttu, niin kerron kuitenkin.
Joku perjantai eräs arvostamani muusikkotuttu lähetti tekstiviestin, jonka sisältö oli suurinpiirtein seuraavanlainen:"Soitetaan omakotitalon takapihalla, täällä on tuparit ja täällä on viis astetta pakkasta. Sormet aika kohmeessa. No nyt tänne tulee poliisit..." =)
Fortune
27.12.2003 00:38:26 (muokattu 09.01.2004 16:23:24)
Kitaran kanssa raja taitaa mennä juuri tismalleen siinä pakkaslukemassa, jossa soittajan "kova jätkä, ilman hanskoja" -raja kulkee. Eli eivät barrét tumppujen kera taivu.

Allekirjoittaneella kyseinen lukema on noin +10 Celsiusta, kovilla jätkillä ihan jotain muuta.
"Look behind you, a three-headed guitar!"
baron
27.12.2003 00:48:42

Kitaran kanssa raja taitaa mennä juuri tismalleen siinä pakkaslukemassa, jossa soittajan "kova jätkä, ilman hanskoja" -raja kulkee. Eli eivät barrét tumppujen kera.

Allekirjoittaneella kyseinen lukema on noin +10 Celsiusta, kovilla jätkillä ihan jotain muuta.

Mä oon Fortunen kanssa samoilla linjoilla, kiipparin kanssa 1-2 tuntia 5-10 (plus)asteessa on aika paha.

Siksi mä katsoinkin ihaillen sitä haitaristia, jonka takia mä aloitin tän threadin.
My name is Baron - James Baron
Voxauttaja
27.12.2003 03:25:56
Kitaran kanssa raja taitaa mennä juuri tismalleen siinä pakkaslukemassa, jossa soittajan "kova jätkä, ilman hanskoja" -raja kulkee. Eli eivät barrét tumppujen kera.

Riippuu kielistäkin. Ite soitan 0.12-0.52 setillä, niin siinä ei kauheasti ylimääräistä vaikeutusta saa olla, jos meinaa että nuotit soi puhtaasti, kun minäkään nyt en soittele kuitenkaan ihan joka päivä.
WanhaWetäjä
27.12.2003 11:53:08

Riippuu kielistäkin. Ite soitan 0.12-0.52 setillä, niin siinä ei kauheasti ylimääräistä vaikeutusta saa olla, jos meinaa että nuotit soi puhtaasti, kun minäkään nyt en soittele kuitenkaan ihan joka päivä.

Ja tuleehan siinä vireongelmia kun on liian kylmää tai liian lämmintä ja ennenkaikkee jos lämpötila muuttuu;-)

Esim. kerran on vedetty nollakelillä jonkun läyhäsen kesä"ladon"avajaisissa,jonkun vielä osin jäässä olevan joen rannalla,kylmä oli ja skitta ei pysynyt yhtään vireessä alkuun,sitten kun vähä lämpeni niin helpotti;-)
kapa
28.12.2003 10:20:55
Nuarempina soittajina soitettiin Hyvinkäällä joskus 80-luvun alussa ulkoilmakonsertissa Aslakinpäivänä, taitaa olla tammi-helmikuussa. Soittopaikka Jussintorin kupeessa torille päin, eli tuulensuojassa -paitsi että tuuli meihin päin, satoi lunta, ja vähän pakkasta, muistojeni mukaan n. -10 astetta. Onneksi soitettiin rokkia,että vähän lämpenis.
Pieniä ongelmia oli, kun vahvistimien potikat oli aika jähmeitä liikkumaan, Paitsi Basistin Monsterissa, joka toimi erittäin hyvin. Vetopasunisti (siis rokkibändissä) valitteli pasuunan jäätymistä, ja lukkosulan pahaa makua suussa.
Taidettiin jättää kitarasoolojakin väliin jonkin verran, kun sointujen ottaminenkin oli tiukkaa. Basisti soitti muistaakseni sormikkaat kädessä, eikä kait pahemmin haitannut. Muistaakkseni meillä oli jotain valoja, jotka lämmitti, lavaa ei ollut, soitimme siinä lumen peittämällä asfaltilla.
Keikka oli järjestetty bändien esiintymismahdollisuuksien parantamiseksi, ja taisi olla myös Hyvinkään Elävän musiikin yhdistyksen perinteinen pikkujoulu.
Sen päivän jälkeen ei ole Hyvinkäällä Aslakinpäivän konserttia tietääkseni pidetty.
vanhami
29.12.2003 08:15:06

Pitää paikkaansa. onneksi minulla ei ole vielä löysännyt irti. Lentokoneesa ainakin kotimaan lennoilla (jossa olen joskus haitaria kuljettanut) suurin vaara on paiskominen, ei niinkään jäätyminen. Pelit on monesti kuljetettu kylmässä autossa. Kunhan pelin vaan lämmittää hyvin ennen soittoa ei hätää ole,

Kylmin keikka oli viime syksynä. Oltiin uuden tienpätkän avajaistansseissa tunnelissa soittamassa. lämpötila abt -1c mutta tuuli niin perkeleesti.

Mika
pikkumikko
29.12.2003 08:41:32
Kovasti kehutaan noita kylmyysennätyksiä, niin pitänee ottaa osaa keskusteluun. Oltiin v. 1999 Kontiolahdella ampumahiihdon MM-kisojen ravinteliteltassa esiintymässä. Yhtään lähtöä ei sitten loppujen lopuksi hiihdetty, sillä pakkanen oli koko kisojen ajan n. -30. Latua yrittivät lämmittää mm. isoilla nuotioilla joiden taustalle oli vedetty lämpoä heijastavat foliot, sekä lentämällä ladun päällä helikopterilla. Ei auttanut. Teltassa oli jumalattomat kaasulämmittimet jotka piti sellaista pöhinää, ettei meinannu omaa soittoansa kuulla. Ja nestekaasun käry maistui suussa ja kirvelti silmiä. Lämmintä teltassa sisällä oli ehkä -15 astetta ja kamat todella lujilla. En voi suositella kenellekään...
pekkajau
29.12.2003 13:53:27
Aikanaan pidettiin yhdessä firmassa pikkujouluja. Pakkasta oli lähes 30 astetta. Ensin vähän syötiin ja dokattiin laavulla ja välillä pidettiin jäätanssit järven jäällä ennen kun siirryttiin lopulta rantasaunalle dokaamaan. Musiikki hoidettiin tansseihin kasetilta. Aluksi dekki pelitti ihan hyvin mutta sitten se rupes mukavasti vouvaamaan. Tanssiparien kunto ja musiikin taso huononi ikäänkuin käsi kädessä. Sitten lopulta kun dekki teki täyden tiltin pakkasen vuoksi teki tiltit myös muutamat muut!
magnetman 004
31.12.2003 00:00:50

-30asteen pakkasella ulkosalla

Nakki napsahti intissä kohdalle, ja lähdimme Transitkuskipolo, minä ja rumpalivalittu herättämään erästä skapparia viimeiseen työpäivään kotoaan. Transit piti jättää parin korttelin päähän, ja marssimme rumpu päristen puoli kuuden maissa aamulla skapparin kotiovelle. Suurin järkytys oli, kuinka paljon trumpetin vire voi laskea 30 asteen pakkasella, ei puoli askelta vaan oisko ollu lähempänä terssiä? Kvartti...?
Terkkuja!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)