Aihe: Toisen asteen musiikkikoulutus
1 2 3 4 5 6 7 8
kepulainen
27.03.2007 08:18:56
!pop&jazz -pääsykokeissa käyneille! : mulla ois laulu ykkössijalla ja kitara sivuinstrumenttina. jos pääsen pääsykokeisiin asti, niin minkähänlaisiin suorituksiin minun täytyis kitaran kanssa kyetä?

Valitettavasti paras konsti on käydä tutustumassa pääsykokeissa. Siinähän sen äkkiä tarkkaavainen tajuaa mitä olisi pitänyt tehdä toisin ja seuraavana vuonna on taas astetta helpompi pyrkiä jos ei ensimmäisellä kerralla osunutkaan. Meillä on kuitenkin koko elämä aikaa kouluttautua, joten yksi vuosi sinne tänne, ei merkkaa mitään. Ja silläkin aikaa voi kehittyä huimasti vaikkei olisikaan missään koulussa, itsestä kiinni.

Mutta jos nyt välttämättä haluaa ekalla sisään, niin silloin kannattaa/pitää ottaa selvää hyvin tarkkaa mitä koulun pääsykoeraati haluaa kuulla, eli käytännössä kysellä edellisien vuosien opiskelijoilta...mutta kun kerran yhden biisin kuuleminen kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, hankala on kenenkään kertoa mitä juuri sinun tulisi tehdä, niin tuo yo. konsti on lopulta se ainut vaihtoehto. Erehtymisen kautta voittoon!
rock-kukko
28.04.2007 23:02:11
mites tota. jos vaikka käy peruskoulun jälkeen jonkun amiksen siis jonkun ei musahomman ja sit sen jälkeen haluais hankkia vielä ammtillisen koulutuksen niinku musasta, eli mennä esim pop jazz konservatorioon. niin mites tälläne onnistuu, vai onnistuuko ollenkaa
tanjuli
28.04.2007 23:34:31
mites tota. jos vaikka käy peruskoulun jälkeen jonkun amiksen siis jonkun ei musahomman ja sit sen jälkeen haluais hankkia vielä ammtillisen koulutuksen niinku musasta, eli mennä esim pop jazz konservatorioon. niin mites tälläne onnistuu, vai onnistuuko ollenkaa

Miksei onnistuisi. Niin toisen kuin korkea-asteenkin tutkintoja saa tehdä niin paljon kun huvittaa. Opintotukea ei saa kuitenkaan loputtomasti, mikä rajoittaa aika monen loputonta opintoputkea.
[i hear voices but at least they're on tune]
Ramboliini
01.05.2007 16:39:01 (muokattu 01.05.2007 16:39:24)
Kaustisella on hyvämaineinen musiikkilukio ja opintotarjotin ei ole pieni..
http://www.kaustinen.fi/musiikkilukio/ Lukion kotisivuilta saa ihan hyvin tietoa,mutta kannattaa käydä mahdollisuuksien mukaan paikanpäällä. siellä on hyvät opetajat varsinki,jos haluaa opiskella kansanmusiikkia tms.
ewq
02.05.2007 16:42:18
Hohhoo. Tänäänpä oli Slinnan Taikkarin piäsykokkeet. nuu.
Vire se on epävirekin.
Wahi
03.05.2007 21:09:23 (muokattu 03.05.2007 21:09:55)
Hohhoo. Tänäänpä oli Tampereen konservatorion piäsykokkeet. nuu.

Laskin että teoria/säveltapailu karsintakokeen jälkeen jäi 7 teknologi-hakijaa jäljelle. Toivotaan että pääsen, mielestäni meni jutut ihan ok.
Sutela
17.06.2007 15:48:52
Voiko pop/jazz konservatorioon päästä jos ei osaa nuotteja eikä teoriaa ja on huono korvakuulo vaikka ois kuinka hyvä soittaan?
Wahi
17.06.2007 16:28:23
Voiko pop/jazz konservatorioon päästä jos ei osaa nuotteja eikä teoriaa ja on huono korvakuulo vaikka ois kuinka hyvä soittaan?

Voi olla aika hankala. En tiedä tuosta, mutta ainakin Tampereen konsan pääsykokeissa oli niin että kokeet oli jaettu eri aihealueisiin ja jokaisesta piti saada tietty minimimäärä pisteitä. Esim. teoria ja säveltapailu, soitto, haastattelu jne.

Eli ymmärtääkseni kompensaatio ei voi pelastaa. Itse sain musateknologia linjalle haettaessa soitosta lähes täydet pisteet mutta homma tyssäsi säveltapailuun joka meni huonosti.

Teoriaa ja säveltapailua on kuitenkin helppo harjoitella. Hommaa esim. Tohtori Toonika teoriakirja. Tai sitten työväenopistoon tai kesäyliopistoon kursseille.
ewq
19.06.2007 17:12:02
Teoriaa ja säveltapailua on kuitenkin helppo harjoitella. Hommaa esim. Tohtori Toonika teoriakirja. Tai sitten työväenopistoon tai kesäyliopistoon kursseille.

Jep tässä on hyvin vuosi aikaa treenata.

Kuinkas moni nyt sitten pääsi hakemaansa mestaan?
Itse pääsin Savonlinnaan Taikkariin, mikäs siinä.
jee..
Spring
20.06.2007 21:26:17
Haluaisin kuulla kommentteja Lahden Konservatorion sotilasmuusikkokoulutuksesta. Millaista opiskelu on? Mitä kaikkea opintoihin kuuluu? Kuinka suuri osa opiskelusta on sotilasmusiikkiin painottuvaa? Onko mahdollisuutta opiskella samalla myös klassista musiikkia? Minkä ikäisenä opiskelu normaalisti aloitetaan/kannattaa aloittaa? Millaista porukkaa linjalla opiskelee?
WS
02.08.2007 11:16:04
Kotkassa on myös opetusta musiikkialalla ja nimenomaan toisella asteella. Siellä on lisähaku käynnissä , kannattaa katsoa lisätietoja http://www.ekami.fi/index.asp?link=100 josta MUUSIKKO ja AJANKOHTAISTA. Ensi sunnuntain Helsingin Sanomissakin lienee joku ilmoitus...
Musiikkimyyrä
13.08.2007 18:30:49
Hei hei hei... venatkaa nyt hetki...
Noi teidän tutkintoselitykset rupes pelottamaan..

Siis:
Jos jollakin ihmeen tavalla saisin itseni suorittamaan D-tutkinnon (sekä käymään C-kurssin ohjelmistoa läpi) näiden kolmen lukiovuoden aikana, kannattaisiko minun pyrkiä A II asteelle vai B korkeakouluun?

Oikeastaan siis tiedän, että D-kurssi tulee, tulee jo ehkä tänä lukuvuotena, mutta se C-kurssi...
Ja miten on teorioiden ja harmoniaoppien yms muun musiikkihistorian laita? Kuinka paljon musiikkikoulutuksessa arvostetaan näitä?

Miten siis on? Voiko ammattikorkeassa suorittaa C-kurssin?
Miuq
14.08.2007 21:44:58
Hei hei hei... venatkaa nyt hetki...
Noi teidän tutkintoselitykset rupes pelottamaan..

Siis:
Jos jollakin ihmeen tavalla saisin itseni suorittamaan D-tutkinnon (sekä käymään C-kurssin ohjelmistoa läpi) näiden kolmen lukiovuoden aikana, kannattaisiko minun pyrkiä A II asteelle vai B korkeakouluun?

Oikeastaan siis tiedän, että D-kurssi tulee, tulee jo ehkä tänä lukuvuotena, mutta se C-kurssi...
Ja miten on teorioiden ja harmoniaoppien yms muun musiikkihistorian laita? Kuinka paljon musiikkikoulutuksessa arvostetaan näitä?

Miten siis on? Voiko ammattikorkeassa suorittaa C-kurssin?

kyllä, ammattikorkeassa voi suorittaa - ja pitääkin suorittaa - c-kurssi. karkeasti jaotellen tuo tutkintojärjestelmä menee nykyään näin:

2.asteella tehdään ensin valmentava konsertti, jonka taso vastaa kutakuinkin d-kurssia eli vanhaa tolppaa. sitten valmistumisen kynnyksellä tuloo päättökonsertti, tasoltaan n. c-kurssi. tai näin on ainakin jyväskylässä.

amk:ssa suoritetaan pieni ja iso resitaali, aka. c- ja b-kurssit. jatkiksella voi vielä suorittaa tuon a-kurssin tasoisen tutkinnon, aka. akatemian diplomia vastaavan kokkeen.

2.asteella teoria lähtee siitä oletuksesta, että 3/3 on vähintäänkin hanskassa, mikä pääsykokeissa toki testataankin. amk:n pääsykokeissa on vähän paikkakuntakohtaisia eroja, mutta mitä nyt omia hakuja muistelen, niin... hömhöm... noh, edellytetään musiikkiopistotason päästötodistuksen tasoisia valmiuksia. pikkuisen eri painotukset niissä kokeissa tuntui silti olevan, sain todella erilaisia teoriapistemääriä eri kaupungeissa.

ja totta pirussa niitä arvostetaan, sehän on se pohja mistä lähdetään ponnistamaan. herra isä, täytyyhän diplomi-inssinkin osata matematiikkaa. kylläpä se persie kuluu teoriatunneilla noissa koulutuksissa varmasti, ei pelkoa.
Virheitä tekemällä oppii tekemään parempia virheitä.
miksuu
28.08.2007 12:27:00
Laittakaa tänne tietoa toisen asteen musiikkikoulutuspaikoista konservatoriot, musiikkilukiot yms. Mitä mahdollisuuksia on, kuinka vaikeaa päästä, mitä vaaditaan yms yms. Linkkejä sun muita voi laittaa. Ja yleistä keskustelua.

mä menin peruskoulun(9 lk jälkeen) suoraan PJK:hon (Pop/Jazz Konservatorio)
tiesin että sinne on vaikea päästä mutta uskoin itteeni ja menin koittamaan.

kesäkuun lopussa tuli kirje että olen päässyt.tunne oli mahtava!

tänä vuonna pyrkijöitä oli n.300 ja 32 pääsi sisään.Mahtavaa,tästä jatketaan!
saastara
28.08.2007 19:04:53

Onneksi olkoon.. Aivan mahtava juttu. :)
Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima!
Anonymous-jazz
30.08.2007 19:40:18

Siellähän on se meininki että niiden on opetusministeriön vaatimuksen vuoksi otettava väh. 10 kpl peruskoulusta valmistuneita joka vuosi.
Juristi-isä pojansa uravalinnasta: "Tanssiorkesterin rummunlyöjä, onpa siinäkin ammatti".
miksuu
02.09.2007 01:48:36
Siellähän on se meininki että niiden on opetusministeriön vaatimuksen vuoksi otettava väh. 10 kpl peruskoulusta valmistuneita joka vuosi.

no siel on nyt 3 peruskoulusta et öö
TheOlliKo
23.09.2007 21:55:57
Musiikkiteknologian perustutkinto.
www.salpaus.fi/musiikki
Kauanko tuo koulutus kestää? Mitkä ovat pääsyvaatimukset? Työllistymismahdollisuudet? Ammattinimike?
KTR
03.10.2007 11:25:52
Musiikkiteknologian perustutkinto.
www.salpaus.fi/musiikki
Kauanko tuo koulutus kestää? Mitkä ovat pääsyvaatimukset? Työllistymismahdollisuudet? Ammattinimike?

http://www.oi.phkk.fi/muste/index2.htm
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)