MikkiHiiri 26.03.2007 09:35:47 | |
---|
Olen hieman alkanut tehdä tuttavuutta kosketinsoitinten kanssa. Tavoitteena olisi lähinnä saavuttaa jonkinlainen vapaan säestyksen taito. Homma on aivan alkutekijöissä. Olen aloittanut opettelemalla asteikkoja, sointuja ja sointukäännöksiä. Näin jostain sellaisen ohjeen, että kun asteikkoa soitetaan oikealla kädellä, niin peukalo menee ylös mentäessä muiden sormien ali, ja alas tultaessa taas keskisormi taas muiden yli. Vasuri toimii peilikuvana. Helppoa ja ymmärrettävää esimerkiksi C-duurissa. Mutta kysymys: miten silloin, kun tulee mustia koskettimia mukaan. Jos peukku sattuu jossakin asteikossa mustalle koskettimelle, niin ei olekaan enää yksinkertaista. Onko näihin tilanteisiin joku muu ohje, vai mitä pitäisi tehdä? |
Janus 26.03.2007 10:24:56 | |
---|
Mutta kysymys: miten silloin, kun tulee mustia koskettimia mukaan. Jos peukku sattuu jossakin asteikossa mustalle koskettimelle, niin ei olekaan enää yksinkertaista. Onko näihin tilanteisiin joku muu ohje, vai mitä pitäisi tehdä? Peukalon ei pitäisi oikeastaan juuri koskaan osua mustalle koskettimelle. Jos asteikko alkaa mustalta koskettimelta (Bb-duuri, C#-molli jne.), aloita asteikko 2-sormella (etusormi). Tuohon 1-2-3-1-2-3-4-(5/1) -kaavaan (=sormitus oikealla kädellä, jossa 1 on peukalo ja 5 pikkusormi), jolla hoituu suurin osa valkoisella koskettimella alkavista duuri- ja molliasteikoista, on 2 poikkeusta ja ne ovat F-duuri ja F-molli. Käytä niissä sormitusta 1-2-3-4-1-2-3-(4/1). Vasemmalla kädellä vastaava "yleissormitus", joka pätee useimpiin valkoisella koskettimella alkaviin skaaloihin on 5-4-3-2-1-3-2-1. Ja 4:lla (nimetön) yli ylöspäin mentäessä. |
ushimir 26.03.2007 12:46:08 (muokattu 26.03.2007 19:08:46) | |
---|
Tästä oli apua minullekin siis opetellaanko skaaloja vasemmalla kädellä kans? Kun kuulin näin huusin ruman sanan ja kovaa kun olen vaan oikealla kädella opetellut... Ja eikös siis peukalo mene sormien ali ja XpikkurilliX peukalon yli ? EDIT: XpikkurilliX peukalon yli ? Ei mene siis tietyissä tilanteissa... |
MikkiHiiri 26.03.2007 15:48:56 | |
---|
Peukalon ei pitäisi oikeastaan juuri koskaan osua mustalle koskettimelle. Jos asteikko alkaa mustalta koskettimelta (Bb-duuri, C#-molli jne.), aloita asteikko 2-sormella (etusormi). Tuohon 1-2-3-1-2-3-4-(5/1) -kaavaan (=sormitus oikealla kädellä, jossa 1 on peukalo ja 5 pikkusormi), jolla hoituu suurin osa valkoisella koskettimella alkavista duuri- ja molliasteikoista, on 2 poikkeusta ja ne ovat F-duuri ja F-molli. Käytä niissä sormitusta 1-2-3-4-1-2-3-(4/1). Vasemmalla kädellä vastaava "yleissormitus", joka pätee useimpiin valkoisella koskettimella alkaviin skaaloihin on 5-4-3-2-1-3-2-1. Ja 4:lla (nimetön) yli ylöspäin mentäessä. Kiitokset vastauksesta, tutkin tältä pohjalta asiaa eteenpäin. Kyllä se aika kummalliselta tuntuikin yrittää vääntää peukaloa mustille koskettimille. Mitä tuohon alla olevaan kysymykseen tulee, harjoitellaanko skaaloja myös vasurilla, niin ainakin itse ajattelen, että se on luonteva tapa tutustua koskettimistoon ja harjoitella tekniikkaa. Tulee intervallit sun muut siinä tutuksi myös. |
Janus 26.03.2007 18:17:36 (muokattu 26.03.2007 18:18:23) | |
---|
Mitä tuohon alla olevaan kysymykseen tulee, harjoitellaanko skaaloja myös vasurilla, niin ainakin itse ajattelen, että se on luonteva tapa tutustua koskettimistoon ja harjoitella tekniikkaa. Tulee intervallit sun muut siinä tutuksi myös. Harjoitellaan. Uniksessa, tersseissä, seksteissä, samaan suuntaan kulkevina, peilikuvina ja näiden yhdistelminä. EDIT: XpikkurilliX peukalon yli ? Ei mene. |
Harjoitellaan. Uniksessa, tersseissä, seksteissä, samaan suuntaan kulkevina, peilikuvina ja näiden yhdistelminä. Ei lopu harjoiteltava ihan nopeasti :) |
baron 28.03.2007 08:36:16 | |
---|
Ei lopu harjoiteltava ihan nopeasti :) Mä joskus luin että Sjatoslav Richter treenasi joka päivä kuusi tuntia. Kun oli päivän treenaamatta, huomasi sen itse, kun kaksi päivää niin arvostelijatkin. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
skebamään 03.04.2007 19:39:24 | |
---|
|
baron 03.04.2007 19:41:03 | |
---|
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |