Aihe: DI Boksi + aktiivisubbari 1 | |
---|---|
![]() 25.03.2007 23:02:11 | |
Aloitetaanpas tällä vakiolauseella: En löytänyt tällaista ketjua, kun tuo hakukonekaan ei toimi. Ajattelin aluksi uuden bassokaapin hommaamista, mutta tulikin bändin kanssa puhetta siitä että hommataan kunnon aktiivisubbari, jonka kautta laitetaan sitten bassorumpu ja basso keikoilla. Itselläni käyttäisin monitorina Warwick Sweet 15 comboa, joka siis ilmeisesti pitäisi kytkeä jonkinlaiseen DI boksiin ja siitä sitten subbariin jne. Eli olisi pari kysymystä nyt tässä: - Onko noissa DI bokseissa kauheita eroja, ja minkälainen olisi sellainen perusvarma mikä kannattaa ostaa tuollaiseen tarpeeseen? - Mikä olisi tarpeeksi hyvä ja jytky aktiivisubbari koville rokkikeikoille. Sellainen jonka kautta peuhtoo hyvin sekä bassorumpu, että basso. Ei ole paljoa kokemusta tästä kun olen tähän saakka keikoilla käyttänyt vain nuppi+kaappi yhdistelmäa, joten ajattelin kysyä sitten neuvoa teiltä basistitovereilta. | |
![]() 25.03.2007 23:23:30 | |
Aloitetaanpas tällä vakiolauseella: En löytänyt tällaista ketjua, kun tuo hakukonekaan ei toimi. Ajattelin aluksi uuden bassokaapin hommaamista, mutta tulikin bändin kanssa puhetta siitä että hommataan kunnon aktiivisubbari, jonka kautta laitetaan sitten bassorumpu ja basso keikoilla. Itselläni käyttäisin monitorina Warwick Sweet 15 comboa, joka siis ilmeisesti pitäisi kytkeä jonkinlaiseen DI boksiin ja siitä sitten subbariin jne. Eli olisi pari kysymystä nyt tässä: - Onko noissa DI bokseissa kauheita eroja, ja minkälainen olisi sellainen perusvarma mikä kannattaa ostaa tuollaiseen tarpeeseen? - Mikä olisi tarpeeksi hyvä ja jytky aktiivisubbari koville rokkikeikoille. Sellainen jonka kautta peuhtoo hyvin sekä bassorumpu, että basso. Ei ole paljoa kokemusta tästä kun olen tähän saakka keikoilla käyttänyt vain nuppi+kaappi yhdistelmäa, joten ajattelin kysyä sitten neuvoa teiltä basistitovereilta. Ok. Jos bassosignaali kulkee di-boksista suoraan aktiivisubbariin, kuten olin tuosta ymmärtävinäni, niin miten ajattelin säätää basson ja basarin balanssia? Vai onko subbari osa teidän pa-settiä, eli basso ja basari kulkevat normaalisti mikserin kautta subbariin? Subbarista on vaikea antaa suosituksia, koska sen toimivuuteen vaikuttaa todella paljon keikkapaikan koko. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 27.03.2007 13:48:01 | |
Ok. Jos bassosignaali kulkee di-boksista suoraan aktiivisubbariin, kuten olin tuosta ymmärtävinäni, niin miten ajattelin säätää basson ja basarin balanssia? Vai onko subbari osa teidän pa-settiä, eli basso ja basari kulkevat normaalisti mikserin kautta subbariin? Subbarista on vaikea antaa suosituksia, koska sen toimivuuteen vaikuttaa todella paljon keikkapaikan koko. Taisi kämmi sattua tuossa ensimmäisessä kirjoituksessa, siis bassoa ja bassaria molempia säädellään mikserin kautta, eli subbari on osa PA-settiä. Keikkapaikat on yleensä sellaisia 100-200 hengen klubeja/rokkibaareja. Kuten sanoin niin ihan keltanokka olen näissä laiteasioissa, joten millaisia subbareita teillä on käytössä/muuta laitteistoa teillä on käytössä tuollaisen asetelman kanssa? Sitähän varten nämä palstat osaksi ovat että kokemattomat voi kysyä neuvoa kokeneilta :-) | |
![]() 27.03.2007 13:50:35 | |
Olen joskus noita subbarikokeiluja tehnyt ja vaikka jakosuotimen laittaa ylärajalleen (yleensä apauttia 120 hertsiä ??) niin turhan muminaksi jää soundi. Lisää enemmän! | |
![]() 27.03.2007 14:03:11 | |
Olen joskus noita subbarikokeiluja tehnyt ja vaikka jakosuotimen laittaa ylärajalleen (yleensä apauttia 120 hertsiä ??) niin turhan muminaksi jää soundi. Kai sitä yläpäätäkin jostain laulukomeroista tulee? Vai oliko tarjoitus tosiaan pistää pelkästään subastimesta se basso? Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. | |
![]() 27.03.2007 14:05:48 | |
Olen joskus noita subbarikokeiluja tehnyt ja vaikka jakosuotimen laittaa ylärajalleen (yleensä apauttia 120 hertsiä ??) niin turhan muminaksi jää soundi. Kyllä sieltä bassosta tosiaan toivoo muutakin kuin alle 120 Hz muminaa pihalle. Basson aktiivinen taajuusalue lie jotain 30Hz-5kHz + yläharmooniset päälle aina 10kHz asti. 4-kielisellä ei noinkaan alas mennä (~40 Hz). Mutta en tunne noita subbareita mitä esim. PA-käytössä on, että mikä niissä on se ylärajataajuus. Vasemmassa lahkeessa-klubi #1
- - - -
Jukin juutuubi
- - - -
Mighty Shade | |
![]() 27.03.2007 14:06:41 | |
Kai sitä yläpäätäkin jostain laulukomeroista tulee? Vai oliko tarjoitus tosiaan pistää pelkästään subastimesta se basso? Niin, jäi epäselväksi tuosta aloittajan viestistä. Omat kokeiluni olivat siis ihan subbasen käytöstä bassokamojen osana. Tuo monitorointi bassokombolla on hyvä juttu, jos basso muuten ajetaan PA:n läpi. Pelkällä PA:lla pelatessa tuppaa olemaan vähän "tunnoton" tuo bassosoundi. Tai ainakin itseäni on vituttanut noin vetää joka kerta. Lisää enemmän! | |
![]() 27.03.2007 14:09:08 | |
Niin, jäi epäselväksi tuosta aloittajan viestistä. Omat kokeiluni olivat siis ihan subbasen käytöstä bassokamojen osana. Tuo monitorointi bassokombolla on hyvä juttu, jos basso muuten ajetaan PA:n läpi. Pelkällä PA:lla pelatessa tuppaa olemaan vähän "tunnoton" tuo bassosoundi. Tai ainakin itseäni on vituttanut noin vetää joka kerta. Joo se on ihan hirveätä vetää pelkällä PAlla. Tosi orpo fiilis. I'm your mama, I'm your daddy,
I'm that nigga in the alley. | |
![]() 27.03.2007 14:11:01 | |
Joo se on ihan hirveätä vetää pelkällä PAlla. Tosi orpo fiilis. Tosin kerran oli niin kauhea bassokama-osasto, että vedin ihan mieluusti sitten pelkällä PA:lla ja monitoreilla. Arva voi todistaa. Lisää enemmän! | |
![]() 27.03.2007 14:13:08 | |
Joo se on ihan hirveätä vetää pelkällä PAlla. Tosi orpo fiilis. Paitsi jos pistää luurit korviin. | |
![]() 27.03.2007 14:14:20 | |
Paitsi jos pistää luurit korviin. Yhtälössämme tuo korvaa sen bassokombon. Lisää enemmän! | |
![]() 27.03.2007 14:24:08 | |
Kuten sanoin niin ihan keltanokka olen näissä laiteasioissa, joten millaisia subbareita teillä on käytössä/muuta laitteistoa teillä on käytössä tuollaisen asetelman kanssa? Sitähän varten nämä palstat osaksi ovat että kokemattomat voi kysyä neuvoa kokeneilta :-) Meillä on bändin kanssa käytössä subbaset keikoilla. Olen kokeillut useampaa erimerkkistä subbasta ja niissä on kyllä eroja. Kytkentätapoja on erilaisia. Aktiiviseteissä (aktiiviyläpäät ja aktiivisubbanen) ajetaan usein niin, että pöydästä lähtevä signaali ajetaan ensin subbasiin ja sietä yläpäihin. Subbasten jakosuodin hoitaa sitten sen jaon yläpäiden ja subbasten kesken. Jakotaajuus täytyy kokeilla (kaikissa subbasissa ei ole säädettävää jakotaajuutta) ja myös yläpäiden ja subbasen volumetaso pitää säätää balanssiin itse kaapeista ettei jompi kumpi puske liian kovaa. Jos jakotaajuus nostetaan liian ylös niin subbasista tulee aika paljon "mutaa" eli laulu/kiipparit puskevat läpi ja se sotkee melkoisesti. Tämä riippuu kyllä subbasen merkistä ja mallista. Vaikea suositella meerkkejä ja malleja, noista joita itse olen kokeillut voi Yorkvillea suositella kyllä. Toinen vaihtoehto on ajaa mikseristä erilliseen jakosuotimeen, sieltä yläpäiden päätteelle ja subbasten päätteelle. Eli näin jos käytössä on passiivikaapit ja päätteet. Jakosuotimella hoidetaan jakotaajuus ja balanssi subbasten ja yläpäiden kesken. Kannattaa myös varata ISO pääte subbasille, sillä matalat taajuudet haukkaavat tehoja melkoiseti. Itsellä on käytössä kolmas variaatio, jossa yläpäitä hoitaa mikserivahvistin (2 x 700w) Pöydän perässä on aktiivisubbanen, johon ajetaan AUXin kautta basaria, bassoa ja kiippareita. Subbasena on joko Yorkvillen Elite- sarjalainen 700w aktiivisubbanen(Hehee Sam!), jossa on säädettävä jakotaajuus. Jakotaajuus on yleensä siinä 100 Hzn paikkeilla. Olen kokeillut myös Samsonin EX 500 subbasta sekä Mackien SWA1501- subbasta ja tämä Yorkville on näistä paras. Ei tule "Mutaa" läpi ja soundi on pehmeän tanakka. Toisena subbasvaihtoehtona olemme käyttäneet db Technologiesin SUB 12 aktiivisubbasia. Näitä on kaksi kappaletta, 400w tehoaja/kaappi. Kytkentä samalla tavalla. Näissä on hiukan napakampi soundi, mutta mutaa ei näistäkään tule läpi. Mikserivahvistin ajaa yläpäitä ja subbasia ajetaan AUXin kautta. Jos nuo db:t on mukana niin yleensä ne sijoitetaan eteen yläkaappien kanssa samaan linjaan. Yorkville on usein taaempana ja antaa leveän bassopohjan. Yleesäkin tuo subbasen sijoittelu on ihan kokeiltava paikkakohtaisesti, ei mielellään kuitenkaan rumpalin basarilinjan taakse, ettei basarimikki ala kiertää. Bassoa en usein keikalla ole kytkenyt mikseriin, mutta kun sen sinne kytken, niin jätän kanavaliu'un kiinni ja säädän kanavan AUXista paljonko bassoa subbaseen ajetaan. Sama tehdään basarin kanavassa. En ole näissä asioissa mikään asiantuntija, mutta kokeilujen kautta jotain tuntumaa olen saanut noihin juttuihin. Meillä tuo Mikserivahvistin + 15" yläpäät toimii hyvin. Paremmin kuin aktiivikaapit joita pari vuotta kokeilin ja testailin. Tällä nykyisellä setillä on soundi huomattavasti pehmeämpi kuin aikaisemmin. Keikoilla on paikasta riippuen 2 tai 4 kpl 15" yläpäitä + subbaset. Olen joskus noita subbarikokeiluja tehnyt ja vaikka jakosuotimen laittaa ylärajalleen (yleensä apauttia 120 hertsiä ??) niin turhan muminaksi jää soundi. Tää ei ole ihan noin yksioikoinen juttu... Toivottavasti tämän jutun aloittaja sai edes jotain tosta paikoin sekavasta kirjoituksestani. "Stop, Shake, Honey, Go!" | |
![]() 27.03.2007 14:30:26 (muokattu 27.03.2007 14:30:52) | |
Tää ei ole ihan noin yksioikoinen juttu... Kyse oli tuossa omassa jutussani siis pelkän subbarin käytöstä. Melko poikkeuksellinen tilanne siis. Lisää enemmän! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)