Aihe: Prs. onko laatukamaa?
1 2 3 4
Twinkle
26.03.2007 13:14:30
Minkä takia yleensäkkin osa PRS:n soittajista haluaa sitä Gibsoniin tässä verrrata ? Eiköhän PRS pärjää hyvänä valmistajana ihan omillaan. Ovat kuitenkin ulkonäköä myöten ihan omanlaisiaan kitaroita.

Johtuu siitä, että kumpikin on ylellisyystuotteen maineessa jos ei edullisimpia malleja oteta huomioon. Eihän kukaan SE PRS:ääkään ota missään vaiheessa huomioon ja Gibsonista vedetään mielikuva äkkiä Stankku Lespaan.
Fide
26.03.2007 14:08:38

Pahahan se on sanoa, mikä on sun hanskaan sopiva. =)

höh?!? vähän vaan selvännäköä peliin ja siinähä se ;-)

Mut kuten sanottua, WT on samanlevyinen kuin WF, ero tullee ainoastaan kaulan paksuudessa. Regular on sitten kaposempi kuin em. kaulat mutta yhtä paksu kuin WF. Viimeisintä en ole päässyt kokeilemaan, eikä kyllä specsien valossa kovasti houkuttelekaan.

Parhaiten noi erot selviää, kun ensi kerran Hgissä käydessä poikkeat Malmilla DLX:ssä. Siellä roikkuu hyllyssä WF- ja WT- Profiilisia PRS:iä. Mulle henkilökohtaisesti tuo WT on huomattavasti parempi kuin WF, vaikka mulla aika iso lapanen onkin. Toisaalta mä olen muutenkin tottunut sirompaan kaulaan, kuin pesäpallomailan profiiliin.

Mutta tällaista tekstiä juuri kaipasinkin, eli mutua omista kokemuksista kummuten, kiitoksia =)

Ollappa valta valita maailman kitaroista parhaat osat päältä ja niputtaa omaksi skitaksi... Mallia Hollowbody 2:sen runko, Ruokankaan kaula, Sperzelin virittimet... jne... tuliskohan siitä se UltimateNamuSkittaEver... vai vaan kauhia räpellys? hauska ajatusleikki sinänsä.
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
oiva tumpeloinen
26.03.2007 16:15:21
Potikat tottakai kuluvat tasaiseen tahtiin, joten niistä ei kannata puhua mitään (omastani vaihdettu muistaakseni jo 3 kertaa)

Kovaa on käyttö, jos 5 vuodessa saa noin monet potikat kulutettua loppuun.....

Ottaen huomioon, että merkkipotikat kestää kovaakin käyttöä toistakymmentä vuotta ja vähän normaalimpaa käyttöä pitäisi melkein potikan kuin potikan kestää tuo viisi vuotta.....
Numb
26.03.2007 16:24:33

Ollappa valta valita maailman kitaroista parhaat osat päältä ja niputtaa omaksi skitaksi... Mallia Hollowbody 2:sen runko, Ruokankaan kaula, Sperzelin virittimet... jne...

Eipä muuta kuin customia teettämään :)
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Joees
26.03.2007 16:24:36

Ottaen huomioon, että merkkipotikat kestää kovaakin käyttöä toistakymmentä vuotta ja vähän normaalimpaa käyttöä pitäisi melkein potikan kuin potikan kestää tuo viisi vuotta.....

Juu, aika tylyltä kulutukselta kuulostaa... Mun Ruokankaan potikat on ihan kuosissaan ja sitä on käytetty ihan kokoajan siitä lähtien kun sen sain. 5 tai 6 vuotta sitten, jaksa muistaa :D

Tele on ainut mun kitaroista johon on potikat/kytkimet vaihdettu. Ja sekin oli vain kun etsimme syytä kieroutuneeseen hurinaan mikkien vaihdon jälkeen.(Syy oli jossain muualla kuin niissä mun käsittääkseni, mutta saimpahan ilmaiseksi uudet) :P
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
Fide
26.03.2007 19:38:36

Eipä muuta kuin customia teettämään :)

...heh... ei nyt ehkä ihan heti.

mun spekseillä Ruokangas lupasi tehdä kyllä, hinta-arvio nousi reilusti neljän tonnin väärälle puolelle... mul on ilmeisen kallis maku :-/
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Joees
26.03.2007 19:46:21
...heh... ei nyt ehkä ihan heti.

mun spekseillä Ruokangas lupasi tehdä kyllä, hinta-arvio nousi reilusti neljän tonnin väärälle puolelle... mul on ilmeisen kallis maku :-/

Jätkällä on jo kaks ruokangasta ja kolmatta haaveilee... :-) Kuulostaa tutulta, paitsi että mulla on "vaan" yksi.

Mulla olis myös muutama idea mielessä ruokankaalle valmistettavaksi. Raha vain puuttuu, hehe!
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
oo-p
26.03.2007 21:49:37

Elikkä onko kelläään kokemusta noista PRS:n kitaroista? Mm. millainen kaula (ohut vai paksu), mikit? ym..

Itse olen erittäin kiinnostunut PRS:n SE Paul Allender singature kitarasta.

Muutamaa olen soittanut, istuu käteen hyvin, soi kauniisti on nätti ja helevetin tyyris.
Terve, ja kiitos kaloista!
Fide
26.03.2007 22:01:16

Jätkällä on jo kaks ruokangasta ja kolmatta haaveilee... :-)

...no niin, mutku ;-) ...ja se siitä OT:sta...
Juzzu
27.03.2007 08:23:13 (muokattu 27.03.2007 10:18:23)
Itse pidän kyllä ehkä eniten juuri regular -kaulasta, mukavan paksu, muttei liian leveä. Itse olen ajanut itseni jo "ohi" omasta WT-kaulasta, olen jo kauan ajatellut että kai tuon voisi sitten laittaa myyntiin kun niin vähän tulee soiteltua sillä. Jaksais vaan kolvailla mikit takaisin paikoilleen sun muuta :P

Ei niinkään paksuus, vaan otelaudan leveys.

Tjaah, onkohan se sitten vai kovastikin leveämpi kuin Gibsonin ~43 -millinen...?
Useinhan voi käydä niin, että vaikka kaulat ovat milleinä yhtä leveitä, tuovat erilaiset profiilit tuntemuksen että kaula on leveämpi toista. Esim. Les Pauleissa ja Ibanezin JEMeissä on yhtä leveät kaulat (43mm), yllättävää, eikö vain.
buju
27.03.2007 08:55:43
Omassa PRS:ssä rupes tökkimään WT-kaulaprofiili(liian leveä ja ohut). Mullekin toi regular ois paras profiili, mutta niitä saa vaan 24-nauhaisina.
PRS on niin laatu kamaa kun vaan voi olla. Ikinä en ole huonosti soivaa PRS:sää kokeillut. PRS-mikit ei kyllä mua sytytä, mutta akustinen sointi on aina hyvä.
Damn right, I´ve got the blues
duc
27.03.2007 09:00:38 (muokattu 27.03.2007 09:01:13)
Onkos tuo WT vielä ohuempi kuin Gibsonin slim taper?
buju
27.03.2007 10:22:56
Onkos tuo WT vielä ohuempi kuin Gibsonin slim taper?

Ei kai se ohuempi ole, mutta kun se on leveä ja ohut niin ei tunnu uppoavan kämmenen pohjaan. Se lituska tunne siinä mua häiritsi. Gibsonin ohut profiili on kuitenkin pyöreämpi, joten ei niin paljon häiritse. Tykkään kyllä yleensäkin paksuista kauloista, stratossa mulla on tuuman syvä ja 43mm leveä satulasta.
Juzzu
28.03.2007 08:54:41
stratossa mulla on tuuman syvä ja 43mm leveä satulasta.

25.4mm paksu satulalta? En ole ikinä kuullut noin paksusta kaulasta, khyl. Aika tykki!
Kiksaus
28.03.2007 09:11:44

25.4mm paksu satulalta? En ole ikinä kuullut noin paksusta kaulasta, khyl. Aika tykki!

Tuolta esim. fat tai boat. Ei ne ny niin harvinaisia oo.
http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=back_profiles
buju
29.03.2007 01:28:04

Koko matkalta 25,4mm. Just toi boatneck Warmothilta.
TvA
29.03.2007 10:09:41

...juuri tämä ihmetytti minuakin, toivottavasti et ole ostanut kolmesti samanmerkkisiä (PRS originaali?) susipotikoita. Kestäviäkin löytyy tilalle. Vanhempi Stratoni jonka ostin uutena vuonna -81 on saanut soittoaikaa 26 vuoden aikana kiitettävästi (huom! käytän enemmistöstä poiketen myös tonepotikoita soundimaailman muokkaamiseen) ja on ollut täysin rahinaton ostohetkestä asti ilman huoltotoimenpiteitä. Eli kyllä niiden pitäisi kestää enemmän kuin vuoden-kaksi... nauhat ja satula on sitten vaihdettu muutamaan kertaan...

Tietenkin jos uittaa potikoita virvoitus/taikajuomassa eikä halua niitä puhdistaa, niin meneehän ne huonoon kuosiin nopeastikin :-) Näin oli case kirpparilta ostamassani Japanianstratossa, mistä ei kuulunut ennen potikoiden überlotrausta mitään muuta kuin rätinää... Puhdistuksen jälkeen ei ole tarvinnut asiaa murehtia. Kerrankin sai halvan ja hyvän kitaran!

Itse alkuperäiseen kysymykseen: eikohän nuo PRS:n vähän hinnakkaammat versiot ole varsin kelpo kitaroita, halvathan eivät ole millään valmistajalla maailmankaikkeuden realiteettien vuoksi erityisen hyviä...

Olen niitä aika-ajoin kokeillut soitinkaupoissa, mutta ei ole vielä viisari värähtänyt niin paljon, että olisi GAS iskenyt. Laadulla ei ole ollut mitään tekemistä tässä asiassa, vaan ihan puhtaasti fiilispuolen jutut.

Jos nyt jotain natinaakin haluisi tähän avautumiseen heittää, niin omasta mielestäni Santanan soundit meni ihan rupisiksi PRS:n hankkimisen jälkeen. Jotkut muut ovat varmastikin eri mieltä kanssani, se heille tietenkin suotakoon :-)
...vapaa-ajan muusikko...
Exhausted
29.03.2007 13:50:27

Sitä vaan ihmettelen, kun jossain vaiheessa oli se PRS/Recto-buumi Jenkkilän pomppuhevibändeillä - kitaroihin lyötiin kunnon vaijerit kiinni ja laskettiin ties mihin ö-vireeseen. Että miten mahtoi toimia lyhyt skaala + talla, jonka intonaatiota ei voinut säätää?

Muistat väärin. Ne jotka soitti PRS:llä oli tätä Nickelback/Linkin Park-osastoa, jotka ei sitten virittäneet Drop-D:tä/C#:tä alemmas. 7-kielisiä Ibanezja roikottivat todelliset pomppumiehet. Ja onhan siinä PRS:n kiinteässä tallassakin säätöruuvit, tosin vain yksi kummallekin sivulle.
MTM
29.03.2007 14:00:08
Tuossapa pari PRS:n custom-mallia myynnissä, kyselyä sisään vaan:

http://elderly.com/vintage/items/30U-13217.htm
http://elderly.com/vintage/items/30U-13399.htm
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)