Aihe: Hyvä soundi digipianosta PA:n kautta
1 2
musamies
26.03.2007 23:45:30
Kamojen kohtuuton huudattaminen johtaa vain joko soundin, korvien tai itse kamojen särkemiseen.

Jos haluun huudattaa vahvistinta, silloin otan mukaan vanhan ja hyvän täysputki Sound City 100 PA:n. Sitä käytän erityiskäyttötarkoituksiin, yleisäänentoistoon pieniin tilaisuuksiin jos ei tartte stereoääntä, sidefilleihin yms.

Korvia ei kannata särkeä. Mä oon jo särkeny ja tinnitus on on ikävää varsinkin kun pelottaa sen paheneminen. Siks mökää pois, malttia ja kunnollinen suojautuminen aina tarvittaessa.
Mikko T.
27.03.2007 00:39:18

Terve,

omaan Yamaha P120- merkkisen digipianon ja ajattelin kysäistä onko kellään vinkkejä miten saisi keikalla PA:n kautta paremman soundin. Nimenomaan pianosoundin. Rhodes kuulostaa ok:lta kun on pehmoisempi, mutta jotenkin tuo pianon ääni tuntuu kiksauttavan eritoten ylemmillä rekistereillä. Ääni särkyy kun soittaa vähänkin kovempaa ja jotenkin koko soundi on aika kalskahteleva.

Olen koittanut säätää mikseristä EQ:ta mutta se ei oikein tunnu auttavan. Voiko vika olla itse PA:n pienuudessa (ei vaan kykene toistamaan ääntä puhtaasti ja pehmoisesti) vai pitäisikö yrittää säätää itse pianon asetuksia?

Palataanpa alkuperäiseen aiheeseen ja lähdetään etsimään kadonnutta soundia.

Aluksi: ongelmat viittaisivat ainakin hiukan siihen, että pianokanavien esivahvistus on liian kovalla. Eli gain/trim-nappulaa ruuvaamaan ja pfl pohjaan, meneekö kovaa soittaessa punaiselle, häh?

Mikä mikseri teillä on, entä mikä PA?

Mitä EQ-säätöjä on ylipäätään mahdollista tehdä? Jos kanavakohtaisina on pelkästään hi- ja lo-equt, ei niillä voi kummoisia tehdä, korkeintaan molempiin pieni korostus. Jos löytyy puoliparametriset säädöt keskialueelle, koetapa ensin tehdä kuoppaa, eli ottaa 3-6 desibeliä, eli pari pykälää pois jostain 250-400 hertsin kohdalta. Mulla alkoi Yamaha S90ES:n soundit toimia kunnolla vasta kun tein equun montun oikeaan kohtaan, vaikka meillä on hyvä mikseri ja hyvä PA.

P120:ssa on mielestäni ihan kelpo pianosample, mutta mitään pianosoundia ei saa kuulostamaan hyvältä heikkolaatuisen mikserin ja/tai PA:n läpi. Rhodesit ovat asia erikseen, ne soundit kun antavat anteeksi vähän vaatimattomammatkin PA-kamat.

Ja nää on tietty vaan mun mielipiteitä. Fuzzy Boner vois tietty kertoa mitä hänen S90ES:n equlle ääniesat yleensä keikoilla tekee.
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)