Aihe: vahvari -> äänikortti
1 2
k...
29.12.2003 08:16:28
Oon vetäny tommosesta sähkökitaran halpis vahvarin line-outista piuhan SB Audigy korttiin jotta äänet sais tietokoneen kautta kuuluu mutta probleemana on se että ääni tulee hyvin heikkona vaikka kortin line-in volume säädöt mixeristä ois täysillä ja mukaan tulee paljon taustakohinaa ym jota ei tule jos ääni tulee suoraan vahvarin kaiuttimesta tai kuulokkeisiin kuulokeliitännästä.

Tästä on taidettu aiemminkin puhua että tohon väliin pitäs pistää jotain elektroniikkaa joten sanokaapa mitä asialle voi tehdä että tulis puhtaampaa ja kovempaa ääntä koneeseen?
Volle
29.12.2003 13:27:39
Mulla se line outin ulostaman signaalin voimakkuus riippuu vahvistimen volume-napin asennosta, jolloin sopivalla signaalilla pitää olla jonkun verran volumea vahvistimessa.
Haluan kitarakaapin.
Mase
29.12.2003 15:36:14
Volumen säätö tosiaankin vaikuttaa joissain vahvistimissa... Itselläni on H&K triplex ja siinä etuasteen volume vaikuttaa line-outin tasoon. Triplexissä on balansoimaton line-out ja tästähän ei sitten saa hyvää saundia (pieni taso ja iso kohina, menee muroiksi pienelläkin vahvistamisella) jos nauhoittaa suoraan äänikortin linjaan... Vaatii väliin jonkin sortin härpättimen ja menestyksekkäästi olen tähän käyttänyt H&K redbox pro:ta, joka muuttaa signaalin balansoimattomasta balansoituun mikkisignaaliin. Kannattaa selvittää tuo balansointi ja hankkia jonkinlainen DI-boxi, jos on tarpeen...
Heart Of Steel
29.12.2003 15:42:26

Kannattaa ennemmin mikittää vahvistin kuin vetää suoraan line-outista. Line-outista tulee todennäköisesti aivan järkyttävän kuuloista surinaa verrattuna kaiuttimen kautta tulevaan ääneen.
"Nobody tells a Man how to play."
KooAa
29.12.2003 15:44:14
Eikös se line out ole tarkoitettu päätevahvistimeen eikä äänikorttiin ?
Luolamiesrochia avaruusajan teknolokialla. Sool. -arva
Volle
29.12.2003 15:52:04
Kannattaa ennemmin mikittää vahvistin kuin vetää suoraan line-outista. Line-outista tulee todennäköisesti aivan järkyttävän kuuloista surinaa verrattuna kaiuttimen kautta tulevaan ääneen.

Kun tekee ekvalisoimalla "kaiutinsimuloinnin", saa line outillakin ihan mukiin menevää saundia. Mutta mikitys jopa mun onnettomalla 20 markan mikillä tuotti paremman saundin.
Haluan kitarakaapin.
Heart Of Steel
29.12.2003 17:46:02

Semmonen juttu viellä että kotiäänittelyyn (varsinkin kerrostalossa) kannattaa harkita mallintavaa efektilaitetta. Saa melko varmasti parempaa soundia kun hiljasella volumella äänitetyistä treenicomboista.

Esim. DigiTech, Line6, Behringer ja kumppanit.
"Nobody tells a Man how to play."
k...
30.12.2003 02:58:19
Jooh tuota, en tainnu ilmaista itteäni tarpeeks selvästi..

Ääntä saa kyllä lisää volume nupista, mutta jotenki oletin että äänikortin kautta tulis kuulokkeisiin yhtä vahvaa signaalia mitä esim jos iskee kuulokkeet vahvarin kuulokeliitäntään. Mutta näin ei siis ole, vaan jos vahvarissa on volumet sillä tasolla että kuulokeliitännästä tulee soitto sopivan lujaa niin jos näillä volumeilla kuuntelen mimmosta ääntä tulee äänikortin kautta ni ääni on aivan liian hiljasella. Jos taas nostan volumea nousee äänenvoimakkuus, mutta myös gainia pitää nostaa koska yleensä ei riitä edes se että master volume on täysillä.

Gainin nostaminen tietysti tuo lisää säröä mutta jos verrataan näillä säädöillä äänikortin ääntä ja vahvarin kuulokeliitännän ääntä niin äänikortista tulee aivan liikaa taustasärinää ja ääni muutenkin hirveän kuuloista. Myös soiton voimakkuus vaikuttaa niin että jos soittaa liian lujaa niin ääni muuttuu semmoseksi ihan kuin äänikortti ei pystyisi vastanottamaan niin lujaa signaalia tms.

Mitäs tämä kaiuttimen mikittäminen on ja miten se tehdään?
Imper
30.12.2003 03:04:22

Mitäs tämä kaiuttimen mikittäminen on ja miten se tehdään?

Lyö mikrofoni vahvistimen kaiuttimen eteen haluamaasi asentoon ja johda mikrofonipiuha äänikorttiin.
Everyone is a per-son
k...
30.12.2003 22:17:38
Lyö mikrofoni vahvistimen kaiuttimen eteen haluamaasi asentoon ja johda mikrofonipiuha äänikorttiin.

Heh.. Aattelin et pitäs alkaa kolvailee jotai..

Tarkotus ois kyllä saada ääntä äänikortista niin ettei vahvarin kajarista lähe ääntä.

Minkäköhän tasosta ääntä noitten efektilaitteiden kautta sitten voi saada jos vertaa kuulokeliitäntään/kaiuttimeen? Tarkotus ois vaan päästä eroon tosta suurimmasta taustasärinästä ja saada suunnilleen yhtä hyvälaatusta ääntä mitä kaiuttimesta tai kuulokeliitännästä.
Olli S.
30.12.2003 22:56:19

Menee vähän off-topic, mutta luuletteko, että tarvitsen etuastetta, jos aion äänittää mikillä koneelle vai riittääkö, kun tökkään mikin äänikorttiin. Mikiksi olen ajatellut hommata Shuren SM57:n. Käyttö lähinnä äänitystä ja mikitystä treeneillä ja keikalla. Olenkohan menossa ihan metsään?
Ostetaan vähän käytettyä soittotaitoa.
superfly
30.12.2003 22:57:58
Menee vähän off-topic, mutta luuletteko, että tarvitsen etuastetta, jos aion äänittää mikillä koneelle vai riittääkö, kun tökkään mikin äänikorttiin. Mikiksi olen ajatellut hommata Shuren SM57:n. Käyttö lähinnä äänitystä ja mikitystä treeneillä ja keikalla. Olenkohan menossa ihan metsään?

Kyllä se etusen vaatii, ei suoraan äänikorttiin.
Harppu on alaston piano
Jormaz
30.12.2003 23:04:46
Kyllä se etusen vaatii, ei suoraan äänikorttiin.

Miksi? Mä olen mikittänyt kaapin ja vetänyt piuhan äänikorttiin. Ihan hyvin oon pärjännyt.
Back to the 80's
superfly
30.12.2003 23:06:55
Miksi? Mä olen mikittänyt kaapin ja vetänyt piuhan äänikorttiin. Ihan hyvin oon pärjännyt.

No jos äänikortista löytyy jonkun näköinen mikkietunen, niin kuin joskus on niin sitten. Ei sitä saundia muuten kovin mielellään kuuntele. Kyllähän se demokäytössä jotenin toimii juu.
Harppu on alaston piano
Jormaz
30.12.2003 23:08:48
Onhan siinä mikkisisääntulo, toisaalta himottais hommata joku Art Tube MP. Itse asiassa bändille juuri sellainen hommattiin, en oo vielä vaan ite testannut.
Back to the 80's
superfly
30.12.2003 23:11:05
Onhan siinä mikkisisääntulo, toisaalta himottais hommata joku Art Tube MP. Itse asiassa bändille juuri sellainen hommattiin, en oo vielä vaan ite testannut.

Itse olen vedellyt ihan V-Ampin ja PODin läpi laulua joskus kohtalaisin tuloksin. Noista löytyy ihan laulukäyttöön suunniteltuja putkimallinnoksiakin.
Harppu on alaston piano
Vanalkar
30.12.2003 23:17:15 (muokattu 30.12.2003 23:18:08)
Ota samantien käyttöön softasäröt: n-Track Studio + Amplitube VST-plugin tappaa talossa ja puutarhassa.
Tästä viestistä on "Hoho" bannattu.
k...
31.12.2003 04:57:03
Kun sulla kerran on halpisvahvari niin suosittelen että ostat jonkun mallintavan halpisjutskan johon tökkäät kitaran ja jutskasta piuha äänikorttiin. Esim. juuri noi V-Ampit.

http://www.netzmarkt.de/thomann/gruppe-GIGP.html?iwid=3

Tuolta kävin kattelemassa ni ei noi hirveen "halpiksilta" vaikuttanu. Halvimmalla isompi hinta vissii mitä mun vahvaril o ollu uutena.
k...
31.12.2003 05:08:56
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … eskettner_red_box_pro_prodinfo.html

Toi näyttäs hieman halvemmalta mut siltiki 85 € (500 mk!!!) + postikulut siitä että saa äänen koneen kautta? Mikä noissa maksaa? Eiks tommosen vois ite valmistaa 5 eurolla tms jos kuoret ei oo noin hienot?

Ois vissii pitäny pistää alottelijat palstalle ku oon aika pihalla näist asioist mut aattelin et jotkut asiantuntijat ei ehkä vaivaudu lukee sitä palstaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)