Aihe: Putkikompura
1
theikki
25.03.2007 15:32:10
Kertokaas jotka ovat live-tilanteessa käyttäneet putkikompuraa,sen positiiviset ominaisuudet verrattuna tavalliseen kompuraan.
Timppa Heikkilä
Roberto
25.03.2007 16:55:44

Kertokaas jotka ovat live-tilanteessa käyttäneet putkikompuraa,sen positiiviset ominaisuudet verrattuna tavalliseen kompuraan.

?? oon käyttänyt, mut eihän se ihan noin mee... molemmissa on tiettyjä ominaisuuksia jotka sopii kulloiseenkin tilanteeseen tai ei.
theikki
25.03.2007 17:16:34
?? oon käyttänyt, mut eihän se ihan noin mee... molemmissa on tiettyjä ominaisuuksia jotka sopii kulloiseenkin tilanteeseen tai ei.

No missä tilanteessa/instr.sen hyvät puolet nousevat esiin.Olen lähinnä ajatellut laulua.
Timppa Heikkilä
santtus
25.03.2007 18:31:11
Riippuu koneesta. Ennemminkin huonoja puolia on tullut vastaan (lämpenee liikaa, putket ei kestä, halvemmissa koneissa putki on vaan näön vuoksi...) Tuskin tässä maassa kukaan kuitenkaan ostaa niitä high end studiokompuroita liveräkkiin ja jos ostaa, vois senkin rahan mun mielestä käyttää paljonkin hyödyllisemmin. Näin siis minun henk. koht. näkemykseni.

Kiits.
"Hyvinhän me vedetään, mitä ne netissä kirjoittaa..?"
Roberto
25.03.2007 19:56:04

No missä tilanteessa/instr.sen hyvät puolet nousevat esiin.Olen lähinnä ajatellut laulua.

No basson di:ssä vaikka oon digannu jotain TLA:n valkoista mallia mihin on alkuperäiset putket vaihdettu parempiin. Lauluunkin toimii, mut riippuu laulajasta, mikistä, pa:sta, bändistä jne. niin paljon et ei voi oikeesti nettiä lukemalla oppia. Ja samalla massilla kun tosiaan saa monipuolisempaa trankkukamaa, niin komppia Santun suuntaan lähtee kyllä.
JoKo
25.03.2007 20:54:35
mut riippuu laulajasta, mikistä, pa:sta, bändistä

Jep

Hyvää pöhinää saa joskus kun sellaisen laittaa rumpuryhmään suoran äänen rinnalle. Harvemmin ne tosiaan mitään jokapaikanperushöyliä on.
theikki
25.03.2007 21:28:46
Kiitos.Mä oon vaan haaveillu siitä,mut taidan unohtaa.
Timppa Heikkilä
Locrian
26.03.2007 03:01:14 (muokattu 26.03.2007 03:03:40)
Mä kannan TLA 5051:tä mukana keikoilla laululle ja oon tyytyväinen. 58 saundaa paremmalta ku edellisen jampan perussetti, eikö se oo se pointti... En tee talonhommia vaan bändejä joten jo siitäki syystä pitää olla vähän omaa roinaa messissä...

Ja kyl mä oon törmänny tuolla festari etupäissä jos jonkinmoiseen neveen ja amekkiin joten kyllä niitä studiovermeitä jengi hommaa ihan livekäyttöönki.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
theikki
26.03.2007 11:50:48
Oletko? Minä en. :D Paitsi ulkomaanelävillä ja ne ovat asia erikseen. Lähinnä mun idea oli siinä, että sillä rahalla esim. äänifirma saa yleensä jotain paljon hyödyllisempää aikaan, kuten esim kaapelointia kuntoon. Eri asia on tietysti, jos kasaa itselleen pienen räkin, jota kuljettaa bändihommissa mukana.
Joo.Osuit juuri siihen mitä tavoittelen.Nimittäin olen firmalla hommissa ja olen kyllä ollut putkikompuran kanssa tekemisissä,mutta teen myös omia keikkoja ja ajatus oli se että mulla olis omilla/firman keikoilla mukana ainoastaan kompura ja master eq sekä m-one.On vaan helv.kalliita noi kunnon tubepelit.Siksi kyselin kun en ole ajan kanssa päässy touhuamaan moisien vehkeiden kanssa.
Timppa Heikkilä
Locrian
26.03.2007 15:04:28
Oletko? Minä en. :D Paitsi ulkomaanelävillä ja ne ovat asia erikseen. Lähinnä mun idea oli siinä, että sillä rahalla esim. äänifirma saa yleensä jotain paljon hyödyllisempää aikaan, kuten esim kaapelointia kuntoon. Eri asia on tietysti, jos kasaa itselleen pienen räkin, jota kuljettaa bändihommissa mukana.

Ei kyl mä oon törmänny ihan jossain festareilla ja kamat ollu PA-firmojen vaikka kieltämättä ei toi mitään jokapäiväistä oo. Luojan kiitos:). Tuntuu painottuvan noihin isompiin tapahtumiin joissa PA-jengi varmaan kelaa, että pitää panna parasta pöytään et on hyvä meininki. Yleensä meinaa sitä yhtä hyvää moulinexia laululle ja ehkä paria parempaa kompuraa. Jännä juttu on se, et eniten noita löytyy keski-isoilta tai pieniltä firmoilta. Liekö koko firma alkanu keskeneräsestä studioproggiksesta???
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Reddie
26.03.2007 15:10:16
Eikös tääl just joku kertonu et olis saanu noil dbx:n 376:lla & 386:lla hyvää jälkeä aikaan livenä?
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
santtus
26.03.2007 15:23:47
No DBX:n 566 kompuroita on kylläkin, mutta ne ei nyt kyllä lähelläkään neveä ole. Satun omistamaan itsekin yhden kyseisen sarjan preamp/kompurayhdistellmän. Sitäpaitsi siinäkin on muistaakseni trankku aste ennen putkea. DBX:n tehtaan edustajan mukaan sarja lopetettiin, koska sen kestävyys oli niin onneton...

300 -sarja taas on kuuleman mukaan ollut luotettavampi. En tosin osaa itse sanoa, koska käyttökokemusta ei muutamaa kertaa lukuunottamatta ole.
"Hyvinhän me vedetään, mitä ne netissä kirjoittaa..?"
Reddie
26.03.2007 15:25:38
Niin siis nois kolmesatasissakin on mun muistaakseni mun etuasteputki... Mutta putki sekin. :D Mut tää lähti nyt ihan mutulta. Joku voi halutessaan täydentää faktoilla.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
theikki
26.03.2007 19:52:10
Niin siis nois kolmesatasissakin on mun muistaakseni mun etuasteputki... Mutta putki sekin. :D Mut tää lähti nyt ihan mutulta. Joku voi halutessaan täydentää faktoilla.

Joo.Kun ajattelin kitara/bassomiesten aina kehuvan putkietu/pääte pelien harmoniaa ja pehmeyttä,murinaa ym.niin miksi ei lauluihinkin(liidi).Olen toki kuullut spl tubecompin läpi vedettyä laulua ja ei mun mielestä kuitenkaan mitään ihmeitä tapahtunu,mut kuitenkin jotain jännää siinä oli mikä kiehtoi.(varmaan hinta:)
Timppa Heikkilä
Terttu
29.03.2007 23:29:50

Eri asia on tietysti, jos kasaa itselleen pienen räkin, jota kuljettaa bändihommissa mukana.

Niinpä. "Pienemmälläkin" budjetilla kuin esim. Millenia/Neve osasto saa mielestäni rahoille vastinetta.
Mietin pitkään eri vaihtoehtoja putkikoneen ja trankun välillä.
Ostin vanhan sotaratsun (Focusrite green Channel Strip) tilalle saman firman ISA 220 Session Packin. Huomattavasti kivempaa toimia vehkeen kanssa jossa riittää headroomia, eikä mene millään tukkoon lauluhommissa. Ääritestausta on nyt suoritettu kun solistin dynamiikka on kuiskauksesta oopperaan ja mikki viuhtoo kurkun ja haarojen välillä. Joka sanasta pitäis saada selvää, soundin pitäis pysyä samana ja tynamiikkakin pitäis hallita. Konserttisaleissa. Hehheh. Okei okei, on mulla siinä perässä vielä 3-alueinen dynaaminen EQ. Vähän offtopic kamarunkkailua, mutta pointti on se, että hyvä on hyvä.

Moni putkivehje (esim just dbx 376) tuntuu toimivan paljon paremmin esim. basson/kitaran kanssa, ainakin ne muutama mitä on livepuolella tullut vastaan. Niinkuin aiemmin sanottu niin monesti se putki tuntuu tosiaan lämmittävän enemmänkin kuoria.
Makuasioita sanoi koira kun nuoli kissan vehkeitä.
Toisille toimii paremmin toinen kuin toiselle se kolmas.

Leviltä tähän.
AnttiR
28.04.2007 23:09:07 (muokattu 28.04.2007 23:13:12)
Omia kokemuksia putki channel stripeistä livekäytössä. Pääasiassa laululle olen käyttänyt.

Mindprint Envoice MkI, 1 kanava
Toimivuus riippui todella paljon laulajasta ja käytetystä mikistä. Pääsääntöisesti aiheutti laulukäytössä enemmän haittaa kuin hyötyä. Vastaavasti esim linjaan vedetty kontaktimikki-viulu yhdistelmä heräsi henkiin tällä laitteella. Muutenkin instrumenttien kanssa oli positiivisempia kokemuksia kuin laulun kanssa.

Avalon 737sp, 1-kanava
Hyvä etunen, jonka eq ei ole tarkkuustyökalu, mutta toimi hyvinkin radikaaleilla säädöillä makeasti. Myös "väärinkäytettynä", esim haluttaessa hieman säröinen ja rouhea soundi (jopa monitoreissa). Kaikinpuolin laululle sopiva laite, myös livenä. Kompura toimii myös hyvin, joskin sitä kokemukseni mukaan joutuu ajamaan hieman normaalia isommalla kädellä. Myös basson linjasoundille teki herkkua.

SPL Channel One, 1-kanava
Ehdottomasti parempi kuin saman valmistajan trankkuvehje track one. Ihastuin eritoten erilliseen putkisärö säätöön, jolla sai helposti tarvittavaa rouheutta säädettyä ilman gainiin tai taajuuskorjaukseen koskemista. Onnistuneet "yhden säädön" periaatteella toimivat de-esser ja kompura. Eq hieman rajoittunut, mutta oikein käyttökelpoinen ja "air" säätö toimii hienosti. Koko laite on live tilanteessa helppo ja nopea käyttää.

Mindprint DTC, 2 kanavaa
Hyvin eq-painotteinen laite, minkä vuoksi ihastuin tähän live hommissa. Ei läheskään niin selkeä käyttää kuin ch one, mutta todella monipuolinen: ylä ja ala leikkurit, sekä neljä täysparametrista. Hyvä etuaste ja kahdella säädöllä toimiva kompura-limitteri. Tällainen on tällä hetkellä käytössä.

Kokemuksia muista kanavastripeista (ei putki)

SPL Track One, 1 kanava
Toimiva ja tarpeeksi neutraali, jotta sen voi heittää kenelle tahansa laulajalle. Yhden säädön de-esser ja kompura, simppeli eq. Monella tapaa samanlainen kuin isoveli Channel One, mutta tällä ei saa yhtä mureaa soundia, jos sellaista haluaa. Livenä helppokäyttöinen

Joemee Three-Q, 1 kanava
Hankala kompura varsinkin jos laulajalla on tapana vaihdella paljon dynamiikkaa.. Koko ajan joutui olemaan tresholdissa kiinni. Muuten ok soundinen ja näppärän kokoinen.

Focusrite Voicemaster Pro, 1 kanava
Tämän käytöstä on jo sen verran aikaa että mitään kauhean analyyttistä en muista. Tuntui toimivan kohtalaisesti. Hyvä de-esser muistaakseni ja kompura. Eq ei tainnut olla ihan kaikkein toimivin.

Midas XL42, 2 kanavaa
Tehokkaalla eq:lla varustettu. Hyvä etuaste. Ei dynamiikkaprosessointia. Parin yksilön kanssa on ollut ikäviä rusahduksia eq:ta säädettäessä, mutta lienee huollon puutetta. Soundissa ei valittamista, päinvastoin..

Tässä jotain mitä dementialtani muistan..
AnttiR
Kim Mo
30.04.2007 16:51:59 (muokattu 30.04.2007 16:52:48)
Tällaisessa vertilussa pitäis ottaa huomioon tuo hintaluokka.

Mindprint Envoice MkI, 1 kanava hinta about 600 €

Avalon 737sp, 1-kanava hinta 2333 €

SPL Channel One 950 €

Mindprint DTC 2290 €

SPL Track One 585 €

Joemeek Three-Q 179 €

Focusrite Voicemaster Pro 599 €

Midas XL42 1835 €

T:KimmoA

Omia kokemuksia putki channel stripeistä livekäytössä. Pääasiassa laululle olen käyttänyt.

Mindprint Envoice MkI, 1 kanava
Toimivuus riippui todella paljon laulajasta ja käytetystä mikistä. Pääsääntöisesti aiheutti laulukäytössä enemmän haittaa kuin hyötyä. Vastaavasti esim linjaan vedetty kontaktimikki-viulu yhdistelmä heräsi henkiin tällä laitteella. Muutenkin instrumenttien kanssa oli positiivisempia kokemuksia kuin laulun kanssa.

Avalon 737sp, 1-kanava
Hyvä etunen, jonka eq ei ole tarkkuustyökalu, mutta toimi hyvinkin radikaaleilla säädöillä makeasti. Myös "väärinkäytettynä", esim haluttaessa hieman säröinen ja rouhea soundi (jopa monitoreissa). Kaikinpuolin laululle sopiva laite, myös livenä. Kompura toimii myös hyvin, joskin sitä kokemukseni mukaan joutuu ajamaan hieman normaalia isommalla kädellä. Myös basson linjasoundille teki herkkua.

SPL Channel One, 1-kanava
Ehdottomasti parempi kuin saman valmistajan trankkuvehje track one. Ihastuin eritoten erilliseen putkisärö säätöön, jolla sai helposti tarvittavaa rouheutta säädettyä ilman gainiin tai taajuuskorjaukseen koskemista. Onnistuneet "yhden säädön" periaatteella toimivat de-esser ja kompura. Eq hieman rajoittunut, mutta oikein käyttökelpoinen ja "air" säätö toimii hienosti. Koko laite on live tilanteessa helppo ja nopea käyttää.

Mindprint DTC, 2 kanavaa
Hyvin eq-painotteinen laite, minkä vuoksi ihastuin tähän live hommissa. Ei läheskään niin selkeä käyttää kuin ch one, mutta todella monipuolinen: ylä ja ala leikkurit, sekä neljä täysparametrista. Hyvä etuaste ja kahdella säädöllä toimiva kompura-limitteri. Tällainen on tällä hetkellä käytössä.

Kokemuksia muista kanavastripeista (ei putki)

SPL Track One, 1 kanava
Toimiva ja tarpeeksi neutraali, jotta sen voi heittää kenelle tahansa laulajalle. Yhden säädön de-esser ja kompura, simppeli eq. Monella tapaa samanlainen kuin isoveli Channel One, mutta tällä ei saa yhtä mureaa soundia, jos sellaista haluaa. Livenä helppokäyttöinen

Joemee Three-Q, 1 kanava
Hankala kompura varsinkin jos laulajalla on tapana vaihdella paljon dynamiikkaa.. Koko ajan joutui olemaan tresholdissa kiinni. Muuten ok soundinen ja näppärän kokoinen.

Focusrite Voicemaster Pro, 1 kanava
Tämän käytöstä on jo sen verran aikaa että mitään kauhean analyyttistä en muista. Tuntui toimivan kohtalaisesti. Hyvä de-esser muistaakseni ja kompura. Eq ei tainnut olla ihan kaikkein toimivin.

Midas XL42, 2 kanavaa
Tehokkaalla eq:lla varustettu. Hyvä etuaste. Ei dynamiikkaprosessointia. Parin yksilön kanssa on ollut ikäviä rusahduksia eq:ta säädettäessä, mutta lienee huollon puutetta. Soundissa ei valittamista, päinvastoin..

Tässä jotain mitä dementialtani muistan..
AnttiR
AnttiR
01.05.2007 16:26:32
Juu, kiitos Kimmo.

Antti
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)