Novice 01.02.2007 12:19:56 | |
---|
Tätä on varmaa kyselty aikaisemminkin, mutta kysäsenpä silti. Eli jos on tilanne että bändissä on viisi jäsentä, esim. rumpali, basisti, kitaristi, kosketinsoittaja ja laulaja. Kosketinsoittaja tuo tekemänsä biisin pohjan, johon kitaristi tekee riffit/soolot ja laulaja sanoittaa kyseisen kipaleen. Onko silloin kaikki kolme edellämainittua kappaleen "virallisia" säveltäjiä? Entä jos basisti haluaa muuttaa kappaleen rakennetta vaikkapa jättämällä C osan pois ja lisäämällä ylimääräisen kertsin, onko basistikin sitten säveltäjä? vai sovittaja vai mitäh? Onks tämmösille jutuille jotain selkeitä sääntöjä vai onko sävellys/sanoitus/sovitus ihan bändin keskenäisten sopimusten varassa? Jos edellämainitussa tilanteessa esim. rumpali haluaa muuttaa sanoituksista: "I Love You", muotoon "I don't hate you" niin tuskinpa se vielä saa sanoittajan titteliä, vai? |
Sinap 01.02.2007 14:19:03 | |
---|
Tulkintakysymys. Voitte merkata teosilmoitukseen niinkuin haluatte ja yhteisymmärryksellä kykenette. Toki rajaavia sääntöjä on. Jos kappale tehdään treenikämpällä, mun tulkinta on se, että kaikki, jotka siihen osallistuu sävelten/sanojen suhteen on säveltäjiä ja sanottajia, koska tuolloin pienikin ehdotus voi aukaista toisen taiteilija runosuonen. Jos joku tekee kappaleen kotona valmiiksi ja treenikämpällä sitä aletaan hiomaan on treeneissä tapahtuva sovittamista. Mun mielipide siis. Kiusantekijät sahasivat Kouvolan rautatieasemalla vanhan puun - Meitä on moneen junaan, kommentoi VR:n puutarhuri. |
slepa! 23.03.2007 15:44:02 | |
---|
mielestäni kun puhutaan biisien sävellyksistä ja säveltäjistä niin vaikka meidän lantakikkare yhtyeessä minä olen säveltänyt & sanoittanu miltei kaiken :D niin tiedoissa on vaan bändin nimi... |
kivi 24.03.2007 18:48:55 | |
---|
mielestäni kun puhutaan biisien sävellyksistä ja säveltäjistä niin vaikka meidän lantakikkare yhtyeessä minä olen säveltänyt & sanoittanu miltei kaiken :D niin tiedoissa on vaan bändin nimi... Kukin tekee tavallaan. Voit myös mennä töihin väärällä nimellä, ilmoittaa väärän tilinnumeron ja kadota palkkapäivänä, ettei sinun tarvitse ottaa palkkaa tekemästäsi työstä vastaan. Mutta älä suosittele sitä muille. |
koponen 25.03.2007 17:50:54 (muokattu 25.03.2007 17:52:00) | |
---|
Kyllä tuo sovittamisen puolelle enemmänkin lipsahtaa, kuin sävellyksen. Ei se rumpalikaan siitä kasibiitin keksimisestä tai nerokkaasta fillistä mitään säveltäjän titteliä saa. Mutta kaikki on täysin sopimuskysymyksiä, eli on ihan up yours miten ne mihinkin merkitään. http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
Fuzzy Boner 25.03.2007 23:58:43 | |
---|
Me ollaan otettu nykyään käyttöön tollanen "jaetaan gramexit tasasesti kaikille".. Toimii varmasti. Teostot niille joille kuuluu. MUISTAKAA: Ennemmin ootte mukavia työkavereita tms toisille ku bisnespaskiaisia, koska rahalle tulee se aika. Ottakaa aikanne ja olkaa läheisellenne reiluja. |
Me ollaan otettu nykyään käyttöön tollanen "jaetaan gramexit tasasesti kaikille".. Toimii varmasti. Teostot niille joille kuuluu. MUISTAKAA: Ennemmin ootte mukavia työkavereita tms toisille ku bisnespaskiaisia, koska rahalle tulee se aika. Ottakaa aikanne ja olkaa läheisellenne reiluja. Kyllä. Ja gramexien jaosta oon ihan samaa mieltä. Teostojen jakaminen tasan sen sijaan vaatii mun mielestäni ihan oikeasti sitä, että biisissä on kaikilla yhtä suuri panos, esimerkiksi treeneissä sävelletyn biisin sävellys menee kaikkien paikallaolleiden kesken. Koska samalla tavalla se katkeroittaa jos ensin jakaa omat biisinsä pois, ja sitten muut tekevät vaikka oharin. |
att0r 10.06.2007 07:52:29 | |
---|
Tätä on varmaa kyselty aikaisemminkin, mutta kysäsenpä silti. Eli jos on tilanne että bändissä on viisi jäsentä, esim. rumpali, basisti, kitaristi, kosketinsoittaja ja laulaja. Kosketinsoittaja tuo tekemänsä biisin pohjan, johon kitaristi tekee riffit/soolot ja laulaja sanoittaa kyseisen kipaleen. Onko silloin kaikki kolme edellämainittua kappaleen "virallisia" säveltäjiä? Entä jos basisti haluaa muuttaa kappaleen rakennetta vaikkapa jättämällä C osan pois ja lisäämällä ylimääräisen kertsin, onko basistikin sitten säveltäjä? vai sovittaja vai mitäh? Onks tämmösille jutuille jotain selkeitä sääntöjä vai onko sävellys/sanoitus/sovitus ihan bändin keskenäisten sopimusten varassa? Jos edellämainitussa tilanteessa esim. rumpali haluaa muuttaa sanoituksista: "I Love You", muotoon "I don't hate you" niin tuskinpa se vielä saa sanoittajan titteliä, vai? Kosketinsoittaja on säveltäjä tässä tapauksessa. Ehkä kitaristikin jonkinlainen apusäveltäjä jos riffit ovat ihan pirun hyviä. Laulajan sanoittamisella sen sijaan ei ole mitään tekemistä säveltämisen kanssa. |