Aihe: Miten säilyttää lauluääni?!!
1
Coma_
07.02.2007 21:20:56
Helvetin tärkeä keikka lauantaina ja pelkään että menetän ääneni ja kipeytän kurkkuni ennen sitä. Miten pystyis säilyttää äänen ja kurkun hyväs kunnossa, kun on viel parit kunnon treenitkin tulos?
purple_turtle
07.02.2007 21:25:07
ota rennosti. älä riehu tai huuda tai juo alkoholia paljon. viiniä saa juoda viinaa ei. pysy lämpimässä. ite oon tosin sitä mieltä et ei kannata olla turhan primadonna äänen suhteen
hard being me
BlueIce
07.02.2007 22:12:54
Jos kurkussa on limaa nii sitä kannattaa yrittää poistaa sellasella höyry jutulla. Eli siis keittää paljon vettä kiehuvaks ja sit kaataa sen ämpärii ja siinä hengittelee jonku pyyhkeen alla. Ittelläni se auttaa ja ääni ei ole niin kovin käheä sen jälkeen.

Toinen on että syön kurkkupastillejä aika paljonkin joskus kun on kurkku kipeä.
-Ajattelen aina toisin kuin sinä-
saastara
07.02.2007 23:59:15
Stressi on tässä tapauksessa se pahin vihollinen. Eli lopeta huolehtiminen, niin vaikeaa kun se onkin.
Lisää middleä ja vähemmän volumea. Minä soitan A-vireestä koska minulla ei kasva parta vielä ja kikkelini on kovin pieni. Sitten kun tuo partaongelma ratkeaa, voin virittää kitarani takaisin E:hen ja ryhtyä soittamaan oikeaa musiikkia.
hannakatriina
08.02.2007 00:22:15

Miten pystyis säilyttää äänen ja kurkun hyväs kunnossa, kun on viel parit kunnon treenitkin tulos?

Säästele ääntä treeneissä, nuku kunnolla, älä stressaa, venyttele treenien jälkeen niskan ja kaulan lihakset ja pidä huoli ettet keikkaa jännittäessä saa niitä jumiin. Hengitä höyryä tai käytä vesipiippua jos pakkanen tuntuu kuivattavan kurkkua.

Tuo äänen säästely se on ehkä se kaikkein olennaisin ja vaikein juttu. En ainakaan itse malta vetää ikinä treeneissä puolella teholla vaan aina mennään täysillä. Ennen joulua tuo meininki sitten kostautui yhdellä keikalla, kun oli jo päivän mittaan omat treenit, stemmakuorotreenit sekä useampi biisi soundcheckissä. Ei meinannut jaksaa illan keikalla enää laulaa, ainakaan niitä kohtia jossa sitä poweria ois tarvinnut... No, ehkä otin opikseni, mutta toisaalta käytäntö on aina eri asia kuin se mitä järki teoriassa sanoo.
tanjuli
08.02.2007 01:15:38
Tuo äänen säästely se on ehkä se kaikkein olennaisin ja vaikein juttu. En ainakaan itse malta vetää ikinä treeneissä puolella teholla vaan aina mennään täysillä.

Siks pitääkin karsia muusta äänenkäytöstä, esim. ei kannata lähtä meluisiin paikkoihin (vaikkas ravintola) jossa tarttee kuuluvammin puhua, eikä höpötellä turhia puhelimessa.
[i hear voices but at least they're on tune]
Nalle Puh
10.02.2007 00:40:50
"Stressi on tässä tapauksessa se pahin vihollinen. Eli lopeta huolehtiminen, niin vaikeaa kun se onkin"

Siis tämä tupakka kädessä oleva Jeesus puhuu 100%:sta asiaa!!! olin 2kk ihan äänellisesti pihalla kunnes huomasin tämän silleen ihan oikeasti! nyt olen vähän relannu ja jopa kessutellutkin ja aariat taas kulkee kuin unelma! tosin ei siinä voi kovin hirveesti poltella mut vähän ainakin....

tämä sanonta pätee lauluun hyvin!

"mitä mielesi alitajuntaisesti ajattelee sen fyysinnen kehosi sinulle antaa"
Coma_
13.02.2007 20:26:08
kiitoksia neuvoista:) bändikilpailu missä vedettiin meni hyvin ja voitto tuli kotiin!
insight
13.02.2007 22:55:17 (muokattu 13.02.2007 22:55:44)
kiitoksia neuvoista:) bändikilpailu missä vedettiin meni hyvin ja voitto tuli kotiin!

Paljon onnea =)

Mä en ole koskaan voittanut mitään kilpailua, enkä varmaan tule voittamaankaan.
http://www.halla-aho.com/scripta/vaaliasiaa.html
naffe
18.02.2007 21:31:37
Helvetin tärkeä keikka lauantaina ja pelkään että menetän ääneni ja kipeytän kurkkuni ennen sitä. Miten pystyis säilyttää äänen ja kurkun hyväs kunnossa, kun on viel parit kunnon treenitkin tulos?

Kannattaa kokeilla resonanssiputkea jos on tuttu.
fifi
18.02.2007 22:14:59

Resonanssiputki rentouttaa kurkunpäätä, mutta ei estä esim. tautien tarttumista. Resonanssiputkea ostettaessa on tiedettävä, minkä pituisen putken ostaa, ja se taas riippuu äänityypistä (eri äänityypeillä on eripituiset äänihuulet samoin kuin eri pituinen ääntöväylä). Periaatteessa resonanssiputkia määräävät foniatrit, koska he tarkistavat samalla, minkäpituisen putken kyseinen henkilö tarvitsee. Putkia ei kannata ostaa summamutikassa vain jonkun pituisena, koska pahimmillaan väärän pituisesta putkesta kohdistuu vääränlainen paine kurkunpäähän, ja tämä voi viedä äänen. Muutenkin olen ammattilaiselta kuullut, ettei resonanssiputkea kannata ostaa, ellei oikeasti ole jotain ongelmia kurkunpään kanssa (kireys tms.).

Höyryhengityksellä pystyy jonkin verran vahvistamaan limakalvoja ja samalla kaikki kuonat tulevat ulos ja äänihuulet saavat kosteutta (josta äänihuulet tykkää). Höyryhengitys auttaa myös jo kipeytyneeseen kurkkuun. Nenäkannulla saa pidettyä myös nenän limakalvot kunnossa. Tautien ehkäisyssä tärkeintä on pitää limakalvot kunnossa. Pois siis kaikki kuivattavat tuotteet (esim. kofeiini). Höyryhengitykseenhän on siis sellainen näppärä "vesipiippu", joita saa apteekeista, ei maksa paljon. Kyseinen apuväline toimii paremmin kuin perinteinen kiehuvaa-vettä-ämpäriin - menetelmä, koska laite kulkeutuu mukana vaikka käsilaukussa.

Tässä linkki:

http://www.nhs.fi/webshop/products.php?g1=3268be

Sen voi siis tilata tuolta, tai kävellä ihan vain lähimpään apteekkiin ja ostaa sieltä. Monien laulajien testaama, toimii!
Ad surdas auras canere
laululintuinfluenssa
21.03.2007 15:09:02
äänionglelmiin auttaa myös "ihmetee" (ihan oma nimitykseni tälle juomalle).
Keitä vettä, raasta siihen tuoretta inkivääriä, purista sitruunanmehua ja sitten vielä hunajaa. sitä sitten juo säännöllisesti, ku on kipeänä ja ennen keikkaa/esiintymistä. kuulemma aika moni ammattilaulajakin käyttää tätä ja itsellä on kyllä auttanu hyvin.
ai joo, ja kannattaa laittaa se inkivääri jo sinne teeveteen vähäks aikaa kiehumaan, sitten vasta muut aineet lopuksi.
ap78
21.03.2007 15:41:37

varoituksen sananen IHMEteestä.
Me ihimiset jotka omaamme herkän vatsan,saatamme saada valtaisat vatsanväänteet ja "vesikelin" tuosta mainiosta mikstuurasta ;)
Inkivääri on vähä S-E-m-m-o-s-t-a..
Lorimar
21.03.2007 17:16:23
Ja yksi mihin irkut (ja minäkin) uskovat on kuuma viski. Kuumaa vettä, viskiä, sitruunaa, sokeria (hunajaa?) ja neilikkaa. Ja on hyvää. :o)
Mezzosopraano eli fasaani.
fifi
21.03.2007 18:22:20

varoituksen sananen IHMEteestä.
Me ihimiset jotka omaamme herkän vatsan,saatamme saada valtaisat vatsanväänteet ja "vesikelin" tuosta mainiosta mikstuurasta ;)
Inkivääri on vähä S-E-m-m-o-s-t-a..

No ilmankos, minullekin kerran tuputettiin sitä inkivääriä. Ei tarvinnut montaa kertaa kokeilla. Aika ikävän tuntuista...

Itselläni on flunssankarkottimena tee + hunaja + rommi/carmolis tms. Hyvin on toiminut, joskin luulen, että kyseessä on enemmänkin uskonvoima... :D
Ad surdas auras canere
Mare552
22.03.2007 10:17:53

Enpä ole ennen kuullut resonanssiputkesta. Oletan että se jotenkin iskee takaisin sinne tuotettua ääntä ja sitä kautta jotenkin manipuloi äänihuulia, kurkunpäätä tai mitä sitten tekeekin?
Kiinnostaisi tuokin vaikka tuskin tarvitsen.

Siis aivan lonkalta heitetty oletus, mutta alkoi mietityttää kun rakensin itselleni "lauluvaimentimen" prototyypin, jotta voin kerrostalossa päästellä ääniä jotka muuten kuuluisivat naapuriin enkä tahdo julkisesti esitellä oopperadesipelejäni.

Mittasin muuten käsivaralta omat äänivarani (mittari ei ollut suoraan suun edessä vaan n. ½ m sivussa ja käsi suorana) kännykän desibelimittarilla.

Kylmiltään ja istuviltaan hieman epäpuhdas mutta ilman huutamista laulettu pätkä toi näyttöön 110 desibeliä.
Ohimennen taas pois aiheesta kysyn onko tuo kantava ääni? Ainakin joskus kun ammuskelin voimajohtoihin liitoksia (vastaa n. neljää dynamiittipötköä) räjähteen avulla puristettavilla liitoksilla, joiden pamaus rikkoo ikkunat 150 metrin päästä, niin kaverit närkästyneinä minulle huomauttelivat että varoituskarjahdukseni säikäyttivät pahemmin kuin ne pommit. Minuahan se tietysti nauratti kovasti.

Kyllähän opettajani olisi varmaan maininnut kun sanoin hänelle vaimentimestani, jos siitä äänelle vaaraa tai haittaa olisi.

Tulipahan vain mieleeni vielä kysyä, siis tuohon minun pömpeliini ääni hukkuu kuin tuuleen, mutta sivuilla olevista kovista seinämistä kyllä tulee aika hyvä ja luonnollisen tuntuinen resonanssi korviin mutta suusta suoraan lähtevä ääni kyllä vajoaa sinne uumeniin eikä tunnu mitään takaiskua suuhun päin.

Eikö ihmisäänikin lähde suoraan eteenpäin "piikkinä" sekä leviää vaimeampana sivuille, kuten kaiuttimestakin?
laululintuinfluenssa
22.03.2007 14:53:47
Juu, unohtuipas tosiaankin mainita, ettei ihmetee/inkivääriä kannata ottaa jos on heikkovatsainen. Toivottavasti ei kukaan, jolla on heikko vatsa, ennättäny kokeilla...Voi nimittäin siinä tapauksessa olla, että yläpäästä ääni saattaakin parantua, mutta alapäästä tuleva ääni onki sitten eri juttu... ;)
Coelhinho21
26.03.2007 00:40:03

äänionglelmiin auttaa myös "ihmetee" (ihan oma nimitykseni tälle juomalle).
Keitä vettä, raasta siihen tuoretta inkivääriä, purista sitruunanmehua ja sitten vielä hunajaa. sitä sitten juo säännöllisesti, ku on kipeänä ja ennen keikkaa/esiintymistä. kuulemma aika moni ammattilaulajakin käyttää tätä ja itsellä on kyllä auttanu hyvin.
ai joo, ja kannattaa laittaa se inkivääri jo sinne teeveteen vähäks aikaa kiehumaan, sitten vasta muut aineet lopuksi.

Itse laittelen omaan "ihmeteeheni" tuon inkiväärin tilalle karpalomehun ("Ocean Spray" -merkkistä)

1 tl hunajaa tai sokeria (oman mieltymyksen mukaan, voi myös jättää pois)
2 osaa kuuma vesi
1 osa sitruunamehu
1 osa karpalomehu

2cl tumma rommi (terästys, jos sellaista siihen kaipaa, ei välttämätön tietenkään)

olen nimennyt tuon; "Finrexin"
Vähentää muuten flunssan oireita (terästettynä) liki yhtä tehokkaasti, kuin oikea Finrexin (ei perustu pelkästään omiin kokemuksiin, vaan laajempaan otokseen. Ammattini: baarimestari)
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)