Aihe: Hyvä soundi digipianosta PA:n kautta
1 2
puhvalo
25.03.2007 13:46:19
Terve,

omaan Yamaha P120- merkkisen digipianon ja ajattelin kysäistä onko kellään vinkkejä miten saisi keikalla PA:n kautta paremman soundin. Nimenomaan pianosoundin. Rhodes kuulostaa ok:lta kun on pehmoisempi, mutta jotenkin tuo pianon ääni tuntuu kiksauttavan eritoten ylemmillä rekistereillä. Ääni särkyy kun soittaa vähänkin kovempaa ja jotenkin koko soundi on aika kalskahteleva.

Olen koittanut säätää mikseristä EQ:ta mutta se ei oikein tunnu auttavan. Voiko vika olla itse PA:n pienuudessa (ei vaan kykene toistamaan ääntä puhtaasti ja pehmoisesti) vai pitäisikö yrittää säätää itse pianon asetuksia?
Corvus
25.03.2007 22:04:09
Et kertonut käytetystä PA:sta, muusta bändistä tai soittotilasta mitään, joten vastaus menee arvailuksi. Ellei EQ auta (erityisesti diskantin leikkaus) niin veikkaan, että kamojen teho ei riitä. Piano on lyömäsoitin, joka vaatii valtavasti tehoa voimakkaimpien lyöntien puhtaaseen toistamiseen. 20x teho verrattuna normaalisoittamiseen tehotarpeeseen nähden ei ole millään lailla liioittelua. Jos kitaristeilla on 30W putkivahvarit, niin 2x300W pelkästään pianoa varten ei ole liioittelua. Saundin kompressoinnilla voi myös keskimääräistä volaa kasvattaa ilman että huiput menevät säröille.

Voihan sitä ilman muuta pienemmilläkin kamoilla soittaa ja soolokeikalla pärjää selvästi vähemmällä. Bändissä tilanne mutkistuu sitä enemmän mitä useampia soittajia on paikalla.

Jos oman soittimen kuuluminen tuottaa ongelmia, niin korvamonitorointi soittimen kuulokeliitäntää hyödyntäen voi olla parempi (ja halvempi) ratkaisu kuin kamojen kasvattaminen. Tässä kohtaa tarvitaan kunnolla ympäröivää melua vaimentavat korvamonitorit - esim Shuren mallistosta
baron
25.03.2007 22:07:29

????
Mulla on P90 ja musta paras pianosoundi tulee kun ei pistä PA:han mitään jäyniä, korkeintaan panoroi itsensä johonkin kohtaan.
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
mack the knife
25.03.2007 22:14:38
????
Mulla on P90 ja musta paras pianosoundi tulee kun ei pistä PA:han mitään jäyniä, korkeintaan panoroi itsensä johonkin kohtaan.

Stereona kahteen kanavaan ja panoroinnit levälleen. En mä pianoa laittais vain yhteen kohtaan kuulokuvaa.
COVS n:o 1.
musamies
25.03.2007 22:22:59
Stereopianosaundi voi olla huonon kuulonen jos on laittanut sen PA:han yhdellä piuhalla niin, että siitä on tullut vain toinen kanava.

Mä en ole huomannu kosketinsaundeissa ihmeempiä yllätyksiä jos saundi haettu kotona vaikka tutuilla kuulokkeilla ja kaiuttimilla, pa säädetty silleen, että sieltä kuulostaa normaali musa hyvältä. Siis silleen, että PA:ta voi käyttää muuhunkin musan kuunteluun kuin isoja stereoita, ni kyl sieltä soitintenkin saundit tulee kunnolla.
mack the knife
25.03.2007 22:31:06
Stereopianosaundi voi olla huonon kuulonen jos on laittanut sen PA:han yhdellä piuhalla niin, että siitä on tullut vain toinen kanava.

Mä en ole huomannu kosketinsaundeissa ihmeempiä yllätyksiä jos saundi haettu kotona vaikka tutuilla kuulokkeilla ja kaiuttimilla, pa säädetty silleen, että sieltä kuulostaa normaali musa hyvältä. Siis silleen, että PA:ta voi käyttää muuhunkin musan kuunteluun kuin isoja stereoita, ni kyl sieltä soitintenkin saundit tulee kunnolla.

Joo, eikä tarvi olla mikään tehokas PA:kaan.
Kuulokkeilla soundinteko on vähän vaarallista, mun täytyy ainakin keikkakäyttöä varten laittaa vähän yläpäätä pois ja vähän liikaa kaikua synasoundeihin. Jos umpiluureissa kuulostaa helvetin hyvältä, niin silti voi tulla aika pettymys livetilanteessa.
Mutta pianostahan tässä tosiaan oli kysymys, sen kanssa ei noita ongelmia ole.
Älä anna periksi tuosta stereosta, ainahan sitä tarjotaan pianolle vain, että "eikö se monona ole ihan hyvä".
mack the knife
25.03.2007 23:04:26
Mulla on ihan sitä varten "tuplapiuha" etteivät ala hyppiä nenälle!

Niin, sehän on sun mikserikin vielä. Ei muuta kuin ryöstät siitä kaksi kanavaa ja panoroit ihan auki.
baron
25.03.2007 23:11:33

Niin, sehän on sun mikserikin vielä. Ei muuta kuin ryöstät siitä kaksi kanavaa ja panoroit ihan auki.

Tyhmä kysymys: Kun siinä on stereokanavia, miksi pitäisi ottaa kaksi kanavaa?
Leikari
25.03.2007 23:12:45
vaikuttaisi olevan liian pienet kamat...
Soitetaan jamia!
mack the knife
25.03.2007 23:16:41

Ei se ole tyhmä. Tietysti aina parempi jos on stereokanavia.
Sitä vaan tarkoitin, kun on vielä niitäkin pöytiä, missä ei ole, niin tarjoavat monet vain yhtä kanavaa. "Onhan sulla siinä se monolähtö, sehän riittää."
baron
25.03.2007 23:19:43 (muokattu 25.03.2007 23:24:37)

Ei se ole tyhmä. Tietysti aina parempi jos on stereokanavia.
Sitä vaan tarkoitin, kun on vielä niitäkin pöytiä, missä ei ole, niin tarjoavat monet vain yhtä kanavaa. "Onhan sulla siinä se monolähtö, sehän riittää."

Mun mikserissä on kuusi monokanavaa ja neljä stereokanavaa!

PS: Mä oon oikeesti täys aloittelija ton äänentoiston suhteen. Vaikka mä oon eräitä vuosia keikkaillut niin aina muut on hoitaneet äänentoiston, mä oon ollut vain kiinnostunut siitä että jotain kuuluu.
Nyt mä oon just lukenut mun mikserin käyttöohjeen ja saanut parin tunnin opastuksen joltain prolta ja nyt mulla on pikkuisen valmiuksia alkaa oikeesti opetella alaa.
musamies
25.03.2007 23:33:23 (muokattu 26.03.2007 00:55:37)
vaikuttaisi olevan liian pienet kamat...

Ei oo vielä keikka epäonnistunut kamojen kokoluokan takia. Mul on kiippareilla oma mikseri, jolla useimmiten miksailen itse muutkin mitä tarvii.

Viimeks tuli soitettu liikuntahallissa ja kun ei ollut kuin pieni ohjelma, ei viitsinyt/kannattanut rakennella isoa laitteistoa. Kaappeina ei ollut kuin 2 kpl oliko EV:n SX-200:sia ja erilinen pääte 1 kpl. Ei ollut erilisiä monitoreita kaappejen muodossa, itellä kuulosuojainkuulokkeet monitorina, joissa aktiivielektroniikka ja saa piuhaa pitkin mikseristä stereoääntä. Kaapit oli bändistä nähden riittävästi takana ja sivuilla, joten niistä myös laulajat kuuli itseään ja meikäläisen WLM:mää Rotospheren läpi.

Muut veteli omilla instrumenttivahvistimillaan.

PS: Mä oon oikeesti täys aloittelija ton äänentoiston suhteen. Vaikka mä oon eräitä vuosia keikkaillut niin aina muut on hoitaneet äänentoiston, mä oon ollut vain kiinnostunut siitä että jotain kuuluu.

Haitanneeko mittään vaikka aloittelija. Ei oo ehkä yhtä monipuolisia keinoja ja hyviä laitteita kuin jollain ammatikseen hommaa tekevällä. Korvat voi olla silti hyvät ja jos pystyy analysoimaan ääntä, mikäpäs on äänihommia opetellessa.

Jos on itse soittaa, ni ei samaan aikaan pysty täysipainoisesti keskittymään äänihommaan ja miksaamiseen, mutta meneehän se puolipainoisestikin jos on jo jotain rutiinia ;-)

Mä siirryin mikserin stereokanavasta takaisin kahteen monokanavaan kun niistä voi helposti kääntää panorointinamiskuukkeleita tilanteen mukaan. Esim. kotona kuulokkeilla jos vetelee uruilla ja keinolesliellä, ei tolkuttoman levee stereo ole luonnollisen kuuloinen ja on vähän rasittavakin. Tai jos esiintymistila on sellainen, jossa porukka onkin suurelta osin sivuilla.

Omas mikserissä on monokanavoissa portaaton gain säätö ja stereokanavoissa taas kaksiasentoinen painonappi.
U.Honey
26.03.2007 01:09:17 (muokattu 26.03.2007 01:12:09)
Ääni särkyy kun soittaa vähänkin kovempaa ja jotenkin koko soundi on aika kalskahteleva.

Veikkaisin myös että syynä on pienet/huonot PA-kamat. Akkaripiano vaatii hifi-äänentoiston ja runsaasti headroomia kuulostaakseen hyvältä. Mitä hifimpi, sen parempi. (toisin kuin esim. Rhodes, joka voi soundata hyvältä vaikka kitaravahvistimen läpi IMHO).
My name is Baron, U.Honey Baron.
kyänäino
26.03.2007 20:20:56
Mulla on ollut aikoinaan Yamahan P80 ja kokemukset aika samanlaisia. Kannattaa (musatyylistä riippuen) kokeilla muitakin kuin sitä "parasta" grand piano -samplea. P80ssä oli "jazz piano" -niminen soundi joka toimi livenä paremmin, selkeämpi ja kuivempi - vaikkei olekaan niin hifi.
moder
26.03.2007 21:05:26
Kyllä se on aika paljon PA-kamoista kiinni. Ja tilasta missä soitetaan.

Oma kohtaisena kokemuksena on keikka koulun PA-kamoilla (vanhat peaveyt) , ja ikinä ei ole pianoni kuulostanut niin huonolta....

Omat RCF:t hoitaa homman hyvin.
jjsound
26.03.2007 21:37:25
Mun mikserissä on kuusi monokanavaa ja neljä stereokanavaa!

Nyt mä oon just lukenut mun mikserin käyttöohjeen ja saanut parin tunnin opastuksen joltain prolta ja nyt mulla on pikkuisen valmiuksia alkaa oikeesti opetella alaa.

Baron me voitais tehdä vaihtarit. Nyt kun olen jostain kumman syystä innostunut pianonsoittoon, ni mä voisin opettaa sua äänentoiston saloihin ja sä voisit antaa pianotuntejan alottelijalle. Lähde siitä että gain-säätö on lähes, ellei tärkein. Jos se on väärässä ni mikään muu ei välttämättä pelasta. Sen jälkeen muut nupit haltuun.
( Ai niin, mutta asut niin tosi kaukana... hoho! )
"...jos nauru pidentää ikää niin me eletään forever. "- Hillomies
Corvus
26.03.2007 22:32:47
Viimeks tuli soitettu liikuntahallissa ja kun ei ollut kuin pieni ohjelma, ei viitsinyt/kannattanut rakennella isoa laitteistoa. Kaappeina ei ollut kuin 2 kpl oliko EV:n SX-200:sia ja erilinen pääte 1 kpl. Ei ollut erilisiä monitoreita kaappejen muodossa, itellä kuulosuojainkuulokkeet monitorina, joissa aktiivielektroniikka ja saa piuhaa pitkin mikseristä stereoääntä

Noilla eväillä mökää syntyykin jo kohtuullisesti - pieneen tilaan liikaakin. Kovasti on kiinni vahvarista, sillä pianosaundilla eivät diskanttielementit ole erityisen kovilla kunhan vahvari tai joku muu palikka äänentoistoketjussa ei vain mene säröille. Speksin mukaan nuo kaapit kestävät 500W tehoa joten perään voi laittaa hyvin vaikka 1000-1500W vahvistimen. Näin siis pianosaundilla ja vielä niin, että soundchekissä katsotaan sellaiset vahvistukset, etteivät kaiuttimet ala särkeä vaikka pianon nupit menisivätkin vahingossa kaakkoon. Syntikalla tai säröille ajetulla vahvistimella voi korkeille taajuuksille tuottaa niin tolkuttomasti energiaa, että diskantin tehonkeston kanssa pitää olla tarkempi.

Jonkinlainen henkilökohtainen monitorointi helpottaa elämää melkoisesti kun voi oman volan säätää just haluamakseen. Ideaalitilanne on tietysti, jos vielä saliäänen balanssista huolehtii joku muu, kuin soittaja itse.
baron
26.03.2007 23:16:13

Baron me voitais tehdä vaihtarit. Nyt kun olen jostain kumman syystä innostunut pianonsoittoon, ni mä voisin opettaa sua äänentoiston saloihin ja sä voisit antaa pianotuntejan alottelijalle

Mä itsekin käyn pianotunneilla. Tietysti mä voisin kertoa sulle eteenpäin samat asiat mitä mun ope on kertonut mulle:-)
musamies
26.03.2007 23:21:35
Noilla eväillä mökää syntyykin jo kohtuullisesti - pieneen tilaan liikaakin. Kovasti on kiinni vahvarista, sillä pianosaundilla eivät diskanttielementit ole erityisen kovilla kunhan vahvari tai joku muu palikka äänentoistoketjussa ei vain mene säröille. Speksin mukaan nuo kaapit kestävät 500W tehoa joten perään voi laittaa hyvin vaikka 1000-1500W vahvistimen.

Ei ollut vehkeet edes kovilla, samassa hallissa oon ollu pelkästään miksaamassa selvästi isommalla läjällä - silloinkin auttoi maltti paljon enempi kuin kaiken repiminen irti vehkeistä.

Joskus mul on pienemmil keikoil ollu mukana pikkuriikkiset FBT Jolly 8 B:t ja mörkökokoinen Cerwin Vega SL-36B alapään kaappi. 2 päätettä ja aktiivijakari. Teltassa, jossa meinas olla tila vähissä, jätin alapäänkaapin takaseinän ulkopuolelle ja pikkuruiset FBT:t tolpan nokkaan sisäpuolelle. Hyvin toimi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)