Aihe: Itsetehdyt bassot
1 2 3 4 5
balzary
24.03.2007 01:16:27

Rehellisesti täytyy kyllä sanoa, että jos olisin etukäteen tiennyt mitä eroa on läpikaulaisen tekemisellä ja pulttikaulaisen tekemisellä, niin tuskimpa olisin lähtenyt läpikaulaista tekemään.

Täytyy todeta ihan sama juttu. Pahin alkaa olemaan takana pienien turhautumisten ja jahkailujen jälkeen. Hyvällä avulla tuostakin selvittiin, mutta pulttikaulan olisin näin jälkeen päin ajatellen ehdottomasti tehnyt ensimmäisenä. Mun profiilista löytyy blogi vielä keskeneräisen bassoni rakentamisesta.
poppamies
24.03.2007 07:49:44

Täytyy todeta ihan sama juttu. Pahin alkaa olemaan takana pienien turhautumisten ja jahkailujen jälkeen. Hyvällä avulla tuostakin selvittiin, mutta pulttikaulan olisin näin jälkeen päin ajatellen ehdottomasti tehnyt ensimmäisenä. Mun profiilista löytyy blogi vielä keskeneräisen bassoni rakentamisesta.

No mun on pakko sanoa että en oikein ymmärrä tuota asiaa. Ei läpikaulaisen tekeminen ole minusta sen vaikeampi projekti kuin pulttikaulainenkaan. Itseasiassa eka basso ja soitin minkä koskaan rakensin oli läpikaulalla ja niin oli toinenkin, eli tuo mikä aikaisemissa linkeissä. Myöhemmin ole kyllä tehnyt puolentusinaa pulttikaulaistakin. Molemmissa omat jipponsa mutta ei toinen toistaan vaikeampi tehdä tai parempi soittaa.
G strings are for strippers!
Leeni
24.03.2007 13:21:14
No mun on pakko sanoa että en oikein ymmärrä tuota asiaa. Ei läpikaulaisen tekeminen ole minusta sen vaikeampi projekti kuin pulttikaulainenkaan. Itseasiassa eka basso ja soitin minkä koskaan rakensin oli läpikaulalla ja niin oli toinenkin, eli tuo mikä aikaisemissa linkeissä. Myöhemmin ole kyllä tehnyt puolentusinaa pulttikaulaistakin. Molemmissa omat jipponsa mutta ei toinen toistaan vaikeampi tehdä tai parempi soittaa.

Mulle se hankaloittaa puun (ja muidenkin materiaalien) käsintyöstöä, mitä isompaa kappaletta työstetään.
Soittotuntumaan en kyllä minäkään keksi mitään vaikutuksia, kyllä niistä pitäisi aika pitkälle pystyä tekemään saman mallisia....
Leeni
24.03.2007 13:25:15

hyvän näköstä bazookaa pukkaa !
Mitäs oot aatellu värityksen ja pintakäsittelyn suhteen ?
Qsysi
24.03.2007 16:09:01
Itse aloitin basson rakentamisen syystä että, olen vasuri ja vasureille ei ritsoja pahemmin tarjoilla. Mitä nyt yleensä putiikeissa on se yks halpis (mustana). Tein sitten samantien 5-kielisen, kun en ollu siihen muaailmanaikaan yhdessäkään liikkeessä edes livenä viiskielistä vasuria nähnyt. Case on myös tein-itse-säästin osastoa.

kuva:
http://personal.inet.fi/taide/groovwy/kuvat/kasintehdyt/basso.jpg

Tjaah, komein ikinä. Erittäin siisti. Paljonko täytyy lyödä rahaa kouraan että luot toisen moisen oikeakätisenä ja nelikielisenä?
I reject your reality and substitute my own!
balzary
24.03.2007 18:37:39

hyvän näköstä bazookaa pukkaa !
Mitäs oot aatellu värityksen ja pintakäsittelyn suhteen ?

Ihan vaan lakka pintaan. Tänään kävin taas väsäämässä, huomattavasti kivempaa puuhaa taas kun on palat liimattu yhteen.

Poppis: Pulttikaulanen ON helpompi rakentaa ainakin tällaselle ei niin käsityö-orientoituneelle tyypille. Hieno homma, jos sulle ovat yhtä helppoja.
Leeni
24.03.2007 19:55:51 (muokattu 24.03.2007 19:56:57)
Tjaah, komein ikinä. Erittäin siisti. Paljonko täytyy lyödä rahaa kouraan että luot toisen moisen oikeakätisenä ja nelikielisenä?

ohoh. =) tattista. Suosittelen kyllä kääntymään ihan oikean soitinrakentajan puoleen. Meikäläisellä ei ole tällä hetkellä työkaluja tahi tiloja tuollaiseen rojektiin. Ja varmasti ammattilaiselta saat kuitenkin parempaa matskua kun tällaiselta "tein-itse-säästin" ihmiseltä.

edit: niin lisättäköön vielä, että myös omasta mielestä bakkeri on komein basso ikinä, siksi siihen on lähdettykin. Harmi vaan ettei ole omaa dissainia.
Leeni
24.03.2007 19:59:12
Ihan vaan lakka pintaan. Tänään kävin taas väsäämässä, huomattavasti kivempaa puuhaa taas kun on palat liimattu yhteen.

Poppis: Pulttikaulanen ON helpompi rakentaa ainakin tällaselle ei niin käsityö-orientoituneelle tyypille. Hieno homma, jos sulle ovat yhtä helppoja.

Kannatetaan ! Itelle on tullut viimaikoina valtaisa perversio noihin "natural" lookkeihin (tämä ei kyllä koske naisia *khröm*). Mikään väritys ei korvaa hienoa puuta, jos sellaista on näytillä.
Wilkeson
27.03.2007 00:53:04
Tuossa yksi jonka rakensin joskus toista kymmenta vuotta sitten. Se on DED'in (Dust Eater Dog) basistilla Makkella. Muistaakseni body on pähkinäpuuta ja kaula (necktru) vaahtera/mahonki laminaatti. Mikit on aktiivi EMG P/J varustettu aktiivi äänenvärinsäädöllä. Minen tykännyt liian hyvästä soundista. Makke tykkäs.

http://img365.imageshack.us/my.php?image=ded3ze4.jpg

http://img365.imageshack.us/my.php?image=ded4tr8.jpg

http://img365.imageshack.us/my.php?image=ded2xa6.jpg

http://img365.imageshack.us/my.php?image=ded1yq2.jpg

http://img365.imageshack.us/my.php?image=dedlz0.jpg

Paljos sulle tolaseen sit pitäs lattaa manii et tommonen syntys?

Toki 1 humpparilla.
Daddy went to the store for cigarrettes....And never came back
poppamies
27.03.2007 07:41:47

Paljos sulle tolaseen sit pitäs lattaa manii et tommonen syntys?

Toki 1 humpparilla.

Itseasiassa mä en noita jaksa enään värkätä. Mä vaan soittelen. Olen jopa myynyt pois osan erikoistyökaluista.
Oisko aineet ja hilipetöörit tullut maksamaan 500-600 € ja siitä mikit ja elektroniikkakustansi 2/3 osa.
G strings are for strippers!
snaku63
27.03.2007 19:01:32
Iteselläni oli ensin joskus taka vuosina rakenettu mayan kopio made in japan jonka vaihdoin yhden blues bändin basistin itse tehtyyn fenderiin ja hyvin pelaa ja soi.
snaku63
27.03.2007 19:03:14
sori toi kirjotus vihre.
J.Hollström
27.03.2007 19:20:23
Iteselläni oli ensin joskus taka vuosina rakenettu mayan kopio made in japan jonka vaihdoin yhden blues bändin basistin itse tehtyyn fenderiin ja hyvin pelaa ja soi.

Mikä on itsetehty Fenderi?
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi - - - - Mighty Shade
TommiW.
27.03.2007 19:21:38

Vanhempaa, parempaa sarjaa. Kato, vaan keräilijöille. Ei saa ihammistävaan.
"Et tainnut tajuta selitystäni kun vieläkin pohdit tuota samaa. Wasara myy laitteet, koska sen luonteeseen kuuluu myydä ne. Ihan sama mitä vätkyttimiä sillä on niin se myy ne aina." -Arva
J.Hollström
27.03.2007 19:24:46
Vanhempaa, parempaa sarjaa. Kato, vaan keräilijöille. Ei saa ihammistävaan.

Leon itsensä tekemä? Voi hurja!
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi - - - - Mighty Shade
Teijo K.
27.03.2007 19:25:31

Itseasiassahan snagu käytti sanaa fender, ei Fender. Vähän vielä vintagempana hän mahdollisesti käytti sitä sanaa merkityksessä "sähköbasso", missä sitä jonkinaikaa käytettiin. Oli aika lähellä käydä hetekat, eli tuotemerkki oli muuttua tarkoittamaan laajemmin jotain tuotetta. Puhuttiin "fender bassoista" oli käsissä mikä ritsa tahansa.

Mutta niin kivoja kun nämä etymologiset piperrykset ovatkin niin voisi olla kiva puhua täällä niistä itsetehdyistä bassoista. Fendereistä puhutaan jo kaikissa muissa ketjuissa. :)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Parhaimmillaan historiantutkija on ilonpilaaja.
-Zetterberg
rijopu
27.03.2007 19:46:15
Munsta vain Phankeilla kehtaa soitella ja on muutkin hyviä tosin.

Eli rakentelen kovalla vimmalla kitaroita ja bassoja lähinnä omaan käyttöön.
Humppaa
28.03.2007 19:37:07
Hienoa,

tarjonta on ilo silmälle. Olen itse viilaillut ja hakenut balanssia vanhoihin soittimiin, mutta nyt olisi tarkoitus aloittaa basson rakentelu. Keskeneräisenä on tällä hetkellä kitaraprojekti, jonka tarkoitus on vain johdattaa minut aihepiiriin. Kaula on jo valmis, body työstön alla.
Pohdinnan alla on 3-kielisen (tai mahdollisesti jopa 2-kielisen) basson tekeminen. En ole nähnyt missään tietoa/kokemuksia tällaisestä projektista. Onko kellään? Muistaakseni tanskalaisen DAD:n videolla vilahti vajaakielinen
Nyt ei ole tarkoitus rakentaa studiokelpoista soitinta, vaan rivakkaa keikkakonetta muutamaan biisiin.
Ylläri
28.03.2007 21:20:41
Ai että on hienoja bassoja ihmisillä! Ja kuten Arvaakin, minuakin ilahduttavat kovasti omaperäiset designit. Itsekin aina välillä haaveilen ihkaoman Ylläriritsan (Ylläritsa?) pykäämisestä, mutta taitojen ja välineiden puute tökkii. Ehkä sitten eläkkeellä...
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)