Numb 23.03.2007 09:06:20 | |
---|
Vahvistin pörisee liikaa. Clean -kanava menee murolle liian aikaisin, ja särökanavalta ei tahdo saada sellaista kermaista ja tiivistä soivaa säröä, vaan se on liian ryyninen. Lisäksi tälläkin puolella säröä on liikaa - potikan ollessa klo 9 suunnassa, säroä on sen verran kuin sitä minun mielestäni pitäisi olla suunnassa klo 12-13. Etuasteessa on 12AX7 (ECC83) -putket. Jos haluan oikeasti cleanit cleanit ja vähemmän, tiiviimpää ja soivempaa säroä, niin onko vaihto 5751 -putkiloihin taikka 12AT7 -mallisiin ratkaisuni? Putkien merkkikohtaisia eroja?, onko kokemusta/näkemystä? Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen |
JuSu 23.03.2007 09:13:10 | |
---|
Vahvistin pörisee liikaa. Clean -kanava menee murolle liian aikaisin, ja särökanavalta ei tahdo saada sellaista kermaista ja tiivistä soivaa säröä, vaan se on liian ryyninen. Lisäksi tälläkin puolella säröä on liikaa - potikan ollessa klo 9 suunnassa, säroä on sen verran kuin sitä minun mielestäni pitäisi olla suunnassa klo 12-13. Koita ECC81 -putkea siinä ensimmäisessä paikassa - voi auttaa, mutta mitenkään dramaattinen ero ei ole. Mitä tulee tuohon 'ryynisyyteen', niin se voi olla paljolti vahvistimen, ei pelkästään putkien, ominaisuus. Sulla saattaa olla väärä vahvistin. Mikäs möykätin sulla pauhaa? JuSu "Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia." |
Numb 23.03.2007 09:25:11 | |
---|
Mitä tulee tuohon 'ryynisyyteen', niin se voi olla paljolti vahvistimen, ei pelkästään putkien, ominaisuus. Sulla saattaa olla väärä vahvistin. Mikäs möykätin sulla pauhaa? Jeps, tosiaan - Ashdownin Peacemaker 40:n soundia olisin muokkailemassa. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen |
JuSu 23.03.2007 09:57:05 | |
---|
Jeps, tosiaan - Ashdownin Peacemaker 40:n soundia olisin muokkailemassa. Joku vehkeen tunteva saapi autella, mä en osaa sanoa tuosta mitään. Kerran olen moista ohimennen kitarakaupassa räplännyt, ja sekin taisi olla 20 W versio. JuSu "Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia." |
Numb 23.03.2007 10:22:09 | |
---|
Luulen ma, että se ryynisyys on ominaisuus - kun ostin sen, ne olivat jo siinä :) Lähinnä olisi kyse laitteen tuunaamisesta vähemmän säröttäväksi. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen |
duc 23.03.2007 10:30:13 (muokattu 23.03.2007 10:43:24) | |
---|
Tuossa on vähän tietoa eri etuasteputkien vaikutuksesta. Eri vahvistin, mutta samalla tavallahan se vaikuttaa särön määrään periaatteessa: http://home.comcast.net./~machrone/bjr/bjtubes.htm Merkkikohtaisia erojakin eri 12AX7-putkilla on. JJ:t ainakin ovat omiin korviin tummemman ja paremman kuuloisia kuin perus Sovtekit ja EH:t. Tung-Sol taas antoi paljon enemmän säröä kuin muut. |
TimoS 23.03.2007 12:12:26 | |
---|
Ehdottomasti kannattaa kokeilla ECC82 putkia 83:n tilalle. JJ:n putket ovat tummempisaudisia kun taas esimerkiksi EI:n vastaava on kovin kirkas verrattuna siihen. Itse olen kaikkiin laitteisiini, jotka 'kärsivät' tuosta säröytymisestä liian aikaisin vaihtanut tuon ECC82:n jonka jälkeen kliinikanavien säätövara on kasvanut huomattavasti. |
Olisikohan tästä tekemästäni testistä iloa? http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=118575 ECC82 verrattuna ECC83:een pudottaa vahvistusta ihan älyttömästi, eli ainakaan ekaksi putkeksi en sitä vaihtaisi koneessa, joka syö oletuksena ECC83:ia, ellei sitten haluta tosissaan kesyttää "särökonetta" huomattavasti säyseämmäksi. Huomaatte kyllä tuosta testistä. Moderaattorit hoi! Olisiko mitään ideaa tehdä tuosta putkitestiketjusta jopa pysyvä, koska aina aika ajoin monet kyselevät, mitkä putket kannattaisi laittaa milloinkin ja millaisia eri putkien soundierot ovat? Mielestäni testini ainakin vastaa noihin kysymyksiin suht hyvin. Painanpa varoitusta ja jätän asian moderaattorien harkinnan varaan. |
Numb 23.03.2007 12:41:58 (muokattu 23.03.2007 13:37:30) | |
---|
Olisikohan tästä tekemästäni testistä iloa? http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=118575 Oi jos vain tuo haku olisi toiminut... Moderaattorit hoi! Olisiko mitään ideaa tehdä tuosta putkitestiketjusta jopa pysyvä, koska aina aika ajoin monet kyselevät, mitkä putket kannattaisi laittaa milloinkin ja millaisia eri putkien soundierot ovat? Mielestäni testini ainakin vastaa noihin kysymyksiin suht hyvin. Painanpa varoitusta ja jätän asian moderaattorien harkinnan varaan. Kannatan pysyvyyttä ketjulle! Ja napsautan + merkkiä, kun en sitä muistaakseni ole tuolle tehnyt. Mod.huom. Pysyvänä on. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen |