Aihe: Ei aina Ibanez RG, miten ois EDR, S, SA tai SZ?
1 2 3 4 5
LaXu
24.01.2005 13:28:14
Uutta tietoa maailmalta koskien Japanin tuotantoa.. FujiGen - tehdas lopettaa kitaroiden valmistuksen tykkänään. Nettisivullansa oli:
Fender Japan are looking for new factory and Epiphone will discontinue its Elitist series.

Eli historiaa omaava tehdas pistää pillit pussiin, todennäköisesti MIJ Ibanezeistakin tulee "harvinaisia", jos pitää paikkansa, että Terada kärsii yhä tulipalosta tms. ja Iidan tehdas ei varmaankaan ole tehnyt kuin pieniä sarjoja.

Jaahas, eipä ole hyvä juttu tuokaan.
Fujigenilla oli muuten pari omaakin mallia (Fujigen-merkillä myytynä), ihan hienon näköisiä. Näin Osakan Ishibashissa sellaisen vähän PRS-henkisen puoliakustisen.
hanipai
24.01.2005 14:32:20 (muokattu 24.01.2005 14:36:55)
No en ole vielä maksanut sitä, mutta en näe mitään syytä speksien suhteen, ettenkö maksaisi 500 euroa uudesta, wizard 2 kaulallisesta, ZR-tallallisesta, mahonkikitarasta, joka on muotoiltu hienosti. Ainut miinus 22-nauhaa, mutta eipä tota 24-nauhaa usein tartte. Jengillä ei ole käsitystä tuon ZR-tallan hyvyydestä, sillä sen voi luokitella tasoltaan Edge pro:n tasoiseksi, jossain mielessä paremmaksikin. JAK, voisit perustella mielipitees?
Carpe Diem
Lego
24.01.2005 14:42:42
Jaa. Intensiivisesti harkitsin jo liiankin pitkään. Tehty mikä tehty. Tuskin tulen katumaan. JAK, sulta varmaan löytyy kokemusta S-mallien kanssa?

No voi nyt jeesus sentään. Asiasta kunhan mainitsin, miksi vitussa vaihtaa jo nyt tarpeeksi hyvä kitara pois, itse en olisi näin tehnyt. Toki teet itse omat päätöksesi eikä siihen voi vaikuttaa.

Juu ei ole yhtään kokemusta S-sarjasta, entäpä sinulla (en nimittäin muista lukeneeni muuta kuin sen miten vertailit netistä kaivettuja speksejä..), vai ostatko kaikki kitarasi vain ulkonäön/m.netin suosittelijoiden/muuten vain sokkona? Mitä muistelen niin kovin on kitarat vaihtuneet tiheään, kerkeätkö koskaan edes soittelemaan yhdelläkään kunnolla ennen kuin se menee vaihtoon?

No mitäpä minä siihen edes puutun, kuten sanoin, itse teet päätöksesi.
P = U * I
hanipai
24.01.2005 14:48:22 (muokattu 24.01.2005 15:55:26)
No voi nyt jeesus sentään. Asiasta kunhan mainitsin, miksi vitussa vaihtaa jo nyt tarpeeksi hyvä kitara pois, itse en olisi näin tehnyt. Toki teet itse omat päätöksesi eikä siihen voi vaikuttaa.

Juu ei ole yhtään kokemusta S-sarjasta, entäpä sinulla (en nimittäin muista lukeneeni muuta kuin sen miten vertailit netistä kaivettuja speksejä..), vai ostatko kaikki kitarasi vain ulkonäön/m.netin suosittelijoiden/muuten vain sokkona? Mitä muistelen niin kovin on kitarat vaihtuneet tiheään, kerkeätkö koskaan edes soittelemaan yhdelläkään kunnolla ennen kuin se menee vaihtoon?

No mitäpä minä siihen edes puutun, kuten sanoin, itse teet päätöksesi.

Olipa kipee nilkka...kysyin vaan ja hyökkäät kuin yleinen syyttäjä...on hyvä olla itelläkin jotain perusteluja asioille. Olen kyllä Levytukussa soitelullut kitaraa ja muistan tykänneeni siitä, mutta silloin hinta oli tavoittamattomissa.
Carpe Diem
hanipai
24.01.2005 14:50:33 (muokattu 24.01.2005 15:54:09)
ostatko kaikki kitarasi vain ulkonäön/m.netin suosittelijoiden/muuten vain sokkona?

Ostan yleesä kitarani sen mukaan miten sen väri sointuu Monet`n taulujeni kanssa:)
Carpe Diem
ekikoo
22.03.2007 16:25:27
Ajattelin nostella tätä kysyäkseni mielipiteitä Ibanez SZ-kitaroista. Omistaako kukaan? Olen vaihtamassa RG:tä moiseen (http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=a63316), ja kävin vastikään testaamassa, tykkäsin kyllä. Kiinteän tallan ja paksumman kaulan perässä olen vaihtamassa, ja nämä seikat olivat kitarassa mieleeni. Paljon painavamman oloinen se tosin oli, voi olla että kunnon hihnan osto myös edessä...

Kiinnostais tosiaan semisti lukea mietteitä/kokemuksia, vaikka olenkin ns. ostopäätökseni jo tehnyt.
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Werde
22.03.2007 16:31:19 (muokattu 22.03.2007 16:32:31)
Harkitsin pitkään SZ:tan hankkimista. Siinä kuitenkin ahdistaa todella pienet nauhat. Ne myös kuluvat todella nopeasti, kuten täälläkin taannoin joku voivotteli. Jos sen kanssa pystyy elämään niin varmasti loistokeppi hintaisekseen.
"lets just say they have a godly auroa around them. if jesus shreded he did it on one of these" - random guy@JCF about Soloist Archtop Pro
Lancelot
22.03.2007 16:40:54
SZ löytyy täältä. Oikein hyvä ja jämäkkä kitara. Todella hyvä/hieno liimakaula-liitos. Kaula on leveän mallinen ja aika paljon paksumpi kuin wizardit. Tämä on omalla kohdallani vain plussaa koska melkoinen lapiokäsi olen, ja muutenki tommosella isohkolla kaulalla saa jämäkän tatsin soittoon. Alkuperäisistä mikeistä en osaa sanoa mitään ku vaihdatin ne melko pian duncaneihin.

Oma SZ520 on vuosimallia '03 ja nauhat ovat kuin uudet. Olihan täällä juu se yks tapaus mis nauhat oli ihan montulla mut lienee joku sekunda kpl. Kaikin puolin hyvä kepakko, soi todella hyvin.
ekikoo
22.03.2007 16:45:06
Harkitsin pitkään SZ:tan hankkimista. Siinä kuitenkin ahdistaa todella pienet nauhat. Ne myös kuluvat todella nopeasti, kuten täälläkin taannoin joku voivotteli. Jos sen kanssa pystyy elämään niin varmasti loistokeppi hintaisekseen.

Huh, kuulostaa aika pelottavalta :S
Jos noin tulee käymään, auttaako omatoiminen hiominen? Paljonkos muuten nauhojen täydelinen uusiminen maksaakaan?
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Lancelot
22.03.2007 16:52:52
Huh, kuulostaa aika pelottavalta :S
Jos noin tulee käymään, auttaako omatoiminen hiominen? Paljonkos muuten nauhojen täydelinen uusiminen maksaakaan?

Ei kannata pelästyä, eikä muutenka kannata yleistää tota nauhojen kulumista. Kaikkialta niitä susia saattaa tulla. Se yks Sz:n omistaja laittoi kuvaa nauhoista ja ne parit nauhat oli todella montulla ja kitara oli melko uusikin vielä. Siinä vaan oli joku sekunda kappale kuten jo mainitsin viimeks.
Werde
22.03.2007 17:00:59 (muokattu 22.03.2007 17:01:09)
Ei kannata pelästyä, eikä muutenka kannata yleistää tota nauhojen kulumista. Kaikkialta niitä susia saattaa tulla. Se yks Sz:n omistaja laittoi kuvaa nauhoista ja ne parit nauhat oli todella montulla ja kitara oli melko uusikin vielä. Siinä vaan oli joku sekunda kappale kuten jo mainitsin viimeks.

Kannattaa myös huomata että ohuet nauhat kuluvat herkästi sen 2-3 kertaa nopeammin kuin jumbot. Jos omaa agressiivisen soittotyylin ei ole mikään ihme että ohuet nauhat saa vuodessa hiontakuntoon.
"lets just say they have a godly auroa around them. if jesus shreded he did it on one of these" - random guy@JCF about Soloist Archtop Pro
Sleepless
22.03.2007 17:01:03

Minunkin entisessä SZ:ssa oli jonkin verran kulumaa ensimmäisillä nauhoilla muttei mitään vakavaa...vielä. Kitara oli kuitenkin vain 3 vuotta vanha.
Kyllä se vähän kummastutti kun kummassakaan Charvelissani ei ole näkyvissä vielä mitään kulumia ja ovat kuitenkin aika paljon vanhempia.
Hiljaa hyvä tulee.
Sleepless
22.03.2007 17:04:12 (muokattu 22.03.2007 17:04:32)
Kannattaa myös huomata että ohuet nauhat kuluvat herkästi sen 2-3 kertaa nopeammin kuin jumbot. Jos omaa agressiivisen soittotyylin ei ole mikään ihme että ohuet nauhat saa vuodessa hiontakuntoon.

Tähän vaikuttaa varmaan myös miten paljon roudaa laukussa jossa kansi painaa kielet nauhoihin koko kaulan matkalta. Pala kangasta kielten ja nauhojen väliin auttaa, mutta eipä tuota jaksa yleensä alkaa sinne pujottamaan.
Hiljaa hyvä tulee.
Lancelot
22.03.2007 17:06:35

Aivan totta kyllä. Sun käsittelyssä se kaulakin varmaan irtoais bodysta:) vitsi vitsi..
mikhot
22.03.2007 18:03:21
Itse ostin tuossa pari kk sitten S520EX:n, ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Nopea kaula, todella kevyt ja hyvin muotoiltu runko ja vieläpä mielestäni ihan hyvän näköinenkin keppi. :) Mikit vaihdoin INF:eistä DiMarzion Evolutioneihin, ja hyvin toimii. ZR-talla on kans mainio, tosiaan pystyy esim. tiputtamaan drod-d:hen pelkällä hienoviritysnupilla ja pysyy vielä kitara soitettavan rajoissa ilman muuta säätämistä, muutenkin kampeamisen tuntuma on miellyttävä kuulalaakeroinnin ansiosta..Tosin itseä häiritsee ehkä vähän se, että kampivibratoa on huono tehdä kun siinä on se pointti jossa se talla lepää, samoin flutterit on mahdottomia. Mutta jos nuo seikat on tosi tärkeitä, systeeminhän pystyy poistamaan tosi helposti --> perusfloikka. En tiedä onko nykyisissä edgeissä sun muissa kierrettävä kampi kuten tässä, mutta siinä on se etu että korkeuden pystyy säätämään mielensä mukaan (sormiruuvilla kiristetään). Nauhoissa oli lisäksi pientä hiomista, koska tykkään pitää kieliä aikalailla matalalla, mutta sen kun sai hoidettua niin nyt on kyllä hyvä soittaa. :D
shovi
22.03.2007 21:57:00
SA löytyypi täältä. Kaula hiukan liian ohut mun makuun, toisen makuun perfecto. Monipuolinen kitara, mutta tallamikin soundiin en ole täysin tyytyväinen. Pienin varauksin voin suositella, minkään musan äärirajoille ei taivu, mutta all-aroundimpi kuin vaikkapa perusstrato.
"Onko hevi lampaiden räjäyttelyä?" -Lesko
Budy
23.03.2007 08:57:11
Täältä löytyy Ibanesi Sz520. Kaula on just passeli meikäläisen lapaseen.
Mikit menee kyllä vaihtoon, kuhan kukkaro antaa periks.
Hyvä, munakas soundi ja erittäin hyvä sustain.
Mulle sattu vielä perhanan nätti loimu. :) (omakuvissa)
Oh beer.
masterhat
23.03.2007 11:10:33 (muokattu 23.03.2007 11:10:56)
ei valittamista täälläkään. kitara (sz520)on tosin vasta 5kk vanha joten nauhoista en mee sanomaa mitään toistaiseksi. Tosin 10vuotta vanhassa RG:ssäni en huomaa mitää erikoista nauhoissa, vaikka kovassa käytössä on mulla ollut koko ajan. Eli ne on varmaan kuluneet, mutta se ei vaikuta ainakaan näillä säädöillä soittamiseen.

Takaisin asiaan. SZ520 on ainakin hieno, ja tummasoundi pääsi yllättämään ainakin meikäläisen kun ekaa kertaa kitaralla omien kamojen läpi soittelin. Vakio tallamikki tuntui menevän hieman tukkoonkin matalista äänistä, joten iskin tallaan Seymour Duncanin Vintage '59:sin ja selkeämmäksi sointi muuttui. Kaulumikki toimii ainakin mun kamojen läpi loistavasti.

Kaulasta pidän kovasti, sopii rokin veivamiseen ja kaikkeen blueshäröilyyn. Kyllä tuntuma on aivan eri kun RG:llä soittaa, sitä en osaa sanoa kumpi on parempi. RG heviin, SZ kaikkeen muuhun:)

Hyvä kitara ja rahalle vastinetta. Toki 22 nauhaa loppuu joskus ajoittain kesken, muta keneltä ei loppuisi, kun on eka veivannut 10 vuotta 24-nauhaisen kanssa.. ja tosi hieno tuo on, lukuun ottamatta typerää otelautaa. Onhan tuo "sydänkäyrä" jollain tapaa ihan hauska idis, mutta hienompi tuo kitara olisi ilman sitä
I am the Horsemaster
Mäci
23.03.2007 11:34:31
Se piti vielä mainita tuosta Ibanezin Korea-sekoilusta, että jos kitaran lavassa lukee sarjanumeron edessä C, niin tällöin kitaran valmistaja on Cort eikä suinkaan Ibanez. Jos kirjaimena on S niin tällöin valmistaja on ei enempää eikä vähempää kuin Samick... Jos siis haluaa Ibanezin eikä vain Ibanezin logolla varustetun Cortin tai Samickin, niin tällöin joutuu ostamaan made in Japan-kitaran. Ibanez näet käyttää Cortia ja Samickia alihankkijoinaan halpiksia valmistamaan.

Kun mennään vuotta 2007,niin päteekö tuo nyt Kiinaan?Eli kun Ibani seriali alkaa S:llä
niin se on Samickin valmistetta?
Kaukana väijyy ystäviä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)