Aihe: 8x10"
1 2 3 4
okabass
19.03.2007 02:56:52 (muokattu 19.03.2007 02:58:11)
MOI

Tuossa pari kuvaa 8x10" bassolootan rakentamisesta. Aivan alkuvaiheista. Arvaa, mikä on esikuvana. Oli pakko alkaa rakentaminen, kun se SVT klooni tunsi olonsa niin yksinäiseksi. ;)
http://www.okabass.suntuubi.com/?cat=10
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
chief
19.03.2007 03:07:22
Jes, hyvä meininki! Tulee varmasti hyvä komero. Lisäksi nikkarointi on mukavaa puuhaa.
"It's the ear, not the gear. "
okabass
19.03.2007 03:32:57
Jes, hyvä meininki! Tulee varmasti hyvä komero. Lisäksi nikkarointi on mukavaa puuhaa.

MOI
Dänks. Kyllähän se aina kotiolot voittaa.
sirdickyj
19.03.2007 09:04:32
MOI

Tuossa pari kuvaa 8x10" bassolootan rakentamisesta. Aivan alkuvaiheista. Arvaa, mikä on esikuvana. Oli pakko alkaa rakentaminen, kun se SVT klooni tunsi olonsa niin yksinäiseksi. ;)

tuleeks tohon ne välilokerot kans joka kaiutinparin väliin?
Pataan! ...+alv.
okabass
19.03.2007 10:00:55
tuleeks tohon ne välilokerot kans joka kaiutinparin väliin?

MOI

Ai, mitkä?

Toki tulee. Tai siis oikeastaan kolme horisontaalista väliseinämää aina kunkin kaiutinparin väliin. Näistä muodostuu euklidisen geometrian sääntöjen mukaisesti kaapin katon ja pohjan kanssa neljä kammiota tai "välilokeroa" ;) Niitä ei ole noissa kuvissa koska en ole vielä jyrsinyt uria niitä varten, sano.
aho
19.03.2007 12:40:44
http://muusikoiden.net/dyn/users/19429.jpg

tuossa on mun rakennusrojekti ja esikuvana svt410he. Tolexit ja grillclothit ja muut päällystysvehkeet on tilattu saksanmaalta. Tarkoitus ois vääntää semmonen 70-lukuhenkinen pläjäys.
vähemmän on vähemmän
okabass
19.03.2007 13:24:14 (muokattu 19.03.2007 13:38:49)

tuossa on mun rakennusrojekti ja esikuvana svt410he. Tolexit ja grillclothit ja muut päällystysvehkeet on tilattu saksanmaalta. Tarkoitus ois vääntää semmonen 70-lukuhenkinen pläjäys.

MOI
Onpas vakuuttava. Täysipuukotelo kuin taidekäsityötä.
poppamies
19.03.2007 13:30:56

Jos rupeaisin tekemään pönttöä tekisin myös liimalevystä. Kevyttä, kestävää ja kaunista. Tiukanpaikan tullen voi vaikka liimata kaksi 16mm levyä yhteen ja on edelleen kevyempi kuin mdf tai vaneri.
G strings are for strippers!
aho
19.03.2007 14:50:29
Jos rupeaisin tekemään pönttöä tekisin myös liimalevystä. Kevyttä, kestävää ja kaunista. Tiukanpaikan tullen voi vaikka liimata kaksi 16mm levyä yhteen ja on edelleen kevyempi kuin mdf tai vaneri.

Ostin valmiita 18 mm levyjä. Kaappi on edennyt jo pidemmälle ja laittelen lisää kuvia jahka niitä saan aikaseksi. Sinänsä hieno liimalevy jää musta tolexin alle:)

Kaiuttimiksi olen ajatellut Eminencen legend bp102 vai mikä se nyt olikaan. Pitäs vaan tienata ensin. Niin ja samaa mieltä että kyllä tämä kotiolot voittaa.
vähemmän on vähemmän
aho
22.03.2007 16:02:30
Kuuleppa Oka:

Minkälaisen viimeistelyn oot itse aatellu kaapillesi tehä? Mistä hommaat päälysteet?
Olin jostain lukevinani että hommasit elementitkin, eli millasia kartioita sinä kaappiisi kiinittelet? Unskelotti suositteli mulle tube-townia kun etsin sopivia putkia ja sieltä löytyi sopivasti kaikki tykötarpeet kaappini päälystykseen.
vähemmän on vähemmän
M.Hanski
23.03.2007 08:16:14
http://www.jensenvintage.com/mod10-50.htm

Yllättävä elementtivalinta bassokaappiin. Alhainen tehonkesto (50 W), pieni lineaarinen liikepoikkeama (1,5 mm), suuri resonanssitaajuus (107 Hz), heikko moottori (BL = 7,28) ja varsin korkea Qts-arvo (1,20).

Saanko kysyä, millä perusteilla valitsit ko. elementin? Olisi toki myös hauska kuulla kommenttejasi kaapin valmistuttua.
PnukBassist
23.03.2007 09:13:28

Olishan se kiva kun olis aikaa ja taitoa rakennella ite noita vehkeitä. DIY-aatteen miehenä sopis jo meikäläisen elämäntapaan muutenkin... Van eipä sitä ossaa. Kai.
Mutta sitten varsinaiseen asiaan eli paljonkos jonkun tuommoisen pöntön rakentamiseen tarvii pätäkkää yhteensä? Paljo Okabassolla maksoi tuo vahvariklooni ja paljo on budjetti tuohon 8x10"? Entäs paljon hynykkää aikoo Aho upottaa laatikkoonsa?
Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
Basismi
23.03.2007 09:28:06
Saanko kysyä, millä perusteilla valitsit ko. elementin? Olisi toki myös hauska kuulla kommenttejasi kaapin valmistuttua.

Näyttävät noita kauppaavan svt-korvikkeina, aika vintageahan nuo speksit ovat.

Ja onhan siinä valmis hymy-eq.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Boxeri
23.03.2007 09:53:02
MOI

Morjens! Hyvvältä näyttää. Ootkos hommannut piirrustukset jostain vai teetkö mallintaen alkuperäisestä. Jos ois joitan linkkiä tmv. mistä kyseisen vaatekaapin piirrustukset löytyy niin vois varsin vilkaista. Jos vaikka koettais alkaa väsäämään.
"VoiVoi..."
M.Hanski
23.03.2007 10:04:11
Ja onhan siinä valmis hymy-eq.

Kun tunkee kahdeksan tuollaista SVT-810E:n kokoiseen koteloon, ei alle 100 Hz ole hirveästi elämää, ja elementtien lineaarinen liikepoikkeama ylittyy jo 70 W teholla. Toisaalta herkkyys on kohtalaisen hyvä, ja soundipolitiikkahan voi olla silti ihan timanttia arveluuttavista spekseistä huolimatta.
poppamies
23.03.2007 10:35:12 (muokattu 23.03.2007 10:38:25)

...Saanko kysyä, millä perusteilla valitsit ko. elementin? Olisi toki myös hauska kuulla kommenttejasi kaapin valmistuttua.

Tuo sama tuli kyllä minulla myös mieleen.
Bassolle sopivia 16 ohmisia elementtejä on aika vaikea löytää mutta kun hinta on n. 100€ kpl niin kaapille kyllä tulee arvoa. Toisaalta en lähtisi toteuttamaan 8x10" kaappia huonolla ja sopimattomalla elementillä vain sen takia että siitä tulee 8x10"

P.S Ampegin 16 ohminen replacement kaiutinta olin joskus näkevinäni T kaupan sivuilla.
G strings are for strippers!
Basismi
23.03.2007 10:36:21 (muokattu 23.03.2007 10:44:43)
Kun tunkee kahdeksan tuollaista SVT-810E:n kokoiseen koteloon, ei alle 100 Hz ole hirveästi elämää

Suljetulta kotelolta ei muutenkaan voi hirveitä odottaa. Orggis SVT toistaa 70Hz asti. Ilmeisesti liikepoikkeamakaan ei haittaa...

Silti laittaisin kyllä mieluummin vaikka jonkin eminence gamman tai paremman.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
aho
23.03.2007 11:02:03
Entäs paljon hynykkää aikoo Aho upottaa laatikkoonsa?

Elementit maksaa 4 x 72 €
Puut n. 40 €
Päälysteet postikuluineen yms. n. 100 €

Eli siinä kyllä juurikaan halvemmalla selviä, mutta se ei ookkaan se juttu.
Kaappi on edennyt huomattavasti jo tuosta kuvan vaiheesta. Laittelen pian lisää kuvia.

Munsta ne T-kaupan repacement speakerit 32 ohmisia...
vähemmän on vähemmän
M.Hanski
23.03.2007 11:11:46
Silti laittaisin kyllä mieluummin vaikka jonkin eminence gamman tai paremman.

Eminence Gamman lineaarinen liikepoikkeama on jopa huimat 0,1 mm suurempi kuin Jensen MOD10-50:n.

Jos niitä halvatun töttöröitä meinaa laittaa samaan lootaan 8 kpl, niin voi kyllä valita vähän epäherkemmän elementin, joka toistaa paremmin pieniä taajuuksia ja joka on sekä mekaaniselta että termiseltä tehonkestoltaan parempi. Eminence Legend BP102 ei ole lainkaan huono vaihtoehto.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)