Ku vahvarissa ei ole efektilenkkiä niin miten sen siihen saisi? onko millainen operaatio? Varmaan joku vahvistinhuolto semmoisen osaisi asentaa. |
jo_tu 22.03.2007 22:10:22 | |
---|
muistan lukeneeni täältä että joku ad30:sen omistaja oli kysynyt joltain korjaajalta hintaa efektilenkille ja tullut siihen tulokseen että liian kallista... en muista hintoja mutta olisko ollut pari sataa, näin lonkalta?? |
Swan 22.03.2007 22:18:53 | |
---|
Mikä siinä niin paljon maksaa? Eikö sellaisen tekemiseen riitä pari jakkia ja vähän piuhaa? Joka tapauksessa pari sataa on pieni hinta siitä, että maailman parhaalta saundaavan vahvarin kanssa on mahdollista käyttää efektejä myös etuasteen jälkeen. |
jo_tu 22.03.2007 22:39:59 | |
---|
muistaakseni kyse oli, että efektiluuppiin olisi haluttu bufferointi putkella... muistaakseni. |
Swan 22.03.2007 22:41:07 | |
---|
muistaakseni kyse oli, että efektiluuppiin olisi haluttu bufferointi putkella... muistaakseni. Mutta jos sen toteuttaa true bypassina, niin tarvitseeko silloinkin putkea? |
vahimaa 22.03.2007 22:44:06 | |
---|
Mikä siinä niin paljon maksaa? Eikö sellaisen tekemiseen riitä pari jakkia ja vähän piuhaa? Joka tapauksessa pari sataa on pieni hinta siitä, että maailman parhaalta saundaavan vahvarin kanssa on mahdollista käyttää efektejä myös etuasteen jälkeen. Kyllä se vaatii vähän muutakin, yksi putki tarvitaan vähintään tai pari operaatiovahvistinta, jos tyytyy karvahattuversioon. Ja lisäksi muuta pikkusälää. Ja kun nuo putket muuttaa alkuperäistä soundia, niin homman virittäminen optimaaliseksi vie jonkun verran työtunteja, jotka myös yleensä maksavat. Saattaa jopa käydä niin, ettei se vahvistin enää koskaan kuulosta samalta kuin ennen tuota asennusta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen... Musiikki pitää ottaa tosissaan - muttei vakavasti |
jo_tu 22.03.2007 22:44:45 | |
---|
enpä ymmärrä mitä tarkoitat, mutta empä paljon noista ymmärrä muutenkaan. muistaakseni kyse oli siitä että orangeen olisi haluttu perinteinen putkella toteutettu lenkki. varmaankin samantyylinen kuin niissä orangen vahvistimissa, joissa lenkki on. muista lenkkityypeistä en tiedä mitään ja muutenkaan en muista varmaksi tuota hintatasoa, mutta muistan että kysyjä päätti olla laitattamatta hinnan takia lenkkia vahvistimeensa. |
Karipiirto 22.03.2007 22:50:22 | |
---|
Anteeksi tietämättömyyteni mutta mitä tämä efektilenkki meinaa? Eli kun sanotaan että: vahvarin kanssa on mahdollista käyttää efektejä myös etuasteen jälkeen. niin mitä tämä meinaa? Kiinnostaa kun olen jossain vaiheessa hankkimassa putkivahvistinta ja en oikein tajua tätä tekniikkapuolta kovin hyvin, mutta kiinnostusta olisi. Niin että jos joku vähän valistaisi tyhmää:-) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Wahi 22.03.2007 22:56:16 | |
---|
Anteeksi tietämättömyyteni mutta mitä tämä efektilenkki meinaa? Eli kun sanotaan että: niin mitä tämä meinaa? Kiinnostaa kun olen jossain vaiheessa hankkimassa putkivahvistinta ja en oikein tajua tätä tekniikkapuolta kovin hyvin, mutta kiinnostusta olisi. Niin että jos joku vähän valistaisi tyhmää:-) "Efektilenkkiin" kun laittaa pedaalit/efektit, niin ne menevät etu- ja päätevahvistinten väliin, sillä on joidenkin efektien kohdalla vaikutus soundiin. Toiset tykkää ja toiset ei. Rölölöö! |
Karipiirto 22.03.2007 23:00:48 | |
---|
"Efektilenkkiin" kun laittaa pedaalit/efektit, niin ne menevät etu- ja päätevahvistinten väliin, sillä on joidenkin efektien kohdalla vaikutus soundiin. Toiset tykkää ja toiset ei. Ahaa, eli kun tuossa jossain luin että esim ME-50 toimis trankulla mainiosti mutta putkipelin kanssa olis jotain ongelmia niin tämäkö liittyy juuri tähän? Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
oiva tumpeloinen 22.03.2007 23:22:28 (muokattu 22.03.2007 23:23:05) | |
---|
Ahaa, eli kun tuossa jossain luin että esim ME-50 toimis trankulla mainiosti mutta putkipelin kanssa olis jotain ongelmia niin tämäkö liittyy juuri tähän? Ei liity siihen. Mä luulen, että ME-50:n ongelma putkivahvistimen kanssa on ikivääntöä analoginen vs. digitaalinen. Jostain kumman syystä putkivahvareilla veivaavat ovat hyvin herkkiä signaalitiestään. =) jos mä yritän selittää tuota efektilenkin tarpeellisuutta käytännön esimerkillä. Otettakoon esimerkkinä vahvistin X, jossa on efektilenkki. Tässä esimerkissä halutaan soittaa vahvistimen omalla säröllä. Jos otetaan siihen mukaan vaikkapa EQ-pedaali, jossa on tasonsäätö mukana. Esimerkkitilanteessa EQ-pedaalilla ei muuten muokata signaalia, paitsi nostetaan sen tasoa. Ja sieltä etuasteesta otetaan sitä säröä kaiken aikaa. =) Kyseisessä esimerkissä EQ-pedaali ennen etuastetta (siis kitaran perässä) "kyykyttää" säröä, eli muokkaa sen luonnetta. Särön perässä (siis siellä efektilenkissä) se taas toimii mastervolumen tapaan, ja nostaa möykän tasoa. Mitä tästä opimme (ei välttämättä tällä kirjoituksella yhtään mitään). Eri efektit toimii eri tapaan eri kohtaa efektiketjussa. Särö on kaikista vahvin muokkaaja ja siksi usein halutaan valita kummalle puolelle tätä muokkaajaa mikäkin efekti halutaan. Efektilenkin etuihin kuuluu myös se, että jos se on laitettu etuasteen ja pääteasteen väliin (niin kuin se noissa analogikoneissa käytännössä aina on), niin vahvistimen pääteasteen kanssa voi käyttää toista etuastetta ilman, että signaaliketjuun sotkee vahvistimen omaa etuastetta. Jos vahvistimessa ei ole efektilenkkiä, niin molempia etusia olisi silloin ajettava peräkkäin (jos on siis toinen etuaste). Anteeksi epäselvä ulostus, mut nyt ei ihan irronnut. =) |
Karipiirto 22.03.2007 23:31:49 | |
---|
Anteeksi epäselvä ulostus, mut nyt ei ihan irronnut. =) No sain selkeän vastauksen ainakin siihen mitä kysyin eli ei se nyt niin epäselvä ollut ;-) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
VMM 23.03.2007 17:33:28 | |
---|
Mun muistaakseni Harri Raudaskoski arvioi, että kyseessä on ainakin työpäivän verran duunia, ja suositteli passaamaan. |
le pargo 23.03.2007 20:57:10 | |
---|
|
Flashboy 25.03.2007 09:47:52 | |
---|
JOs efektilenkki jää asentamatta niin mitäs pedaaleja suosittelisitte ja miten ne asettelisin , että vaikutus saundiin olisi vähäinen eikä ylimääräistä hurinaakaan kovasti kuuluisi? Mulla oli kokeilla EH:n Holy Grail ja ainakin se toi mukanaan melkoisen hurinan. Tarttisin lähinnä kaiun ja jonkun boosterin sooloja varten? Oon miettiny olisiko MXR:n microamp hyvä? |
jl_76 25.03.2007 11:35:04 | |
---|
Itsellä on buusterin roolissa tällä hetkellä ihan perusvalinta Bossin SD1 uraltone modilla. Toimii mallikkaasti. Enemmänkin olen ajatellut jotain säröpurkkia korvaamaan osittain Orangen oman särön (en väitä että oma särö olisi huono). Onko kellään mielessä mitään tanakkaa rokkisäröä, joka toimisi Orangen kanssa ja jota kannattaisi kokeilla? Hot Cake? Itse olen laittanut vähäiset pedaalini (viritin, wahi, särö, joskus modulaatiospeduja ja delay) kitaran ja vahvistimen väliin enkä mitään mahdottomia kohinoita ole havainnut. Olen kyllä käyttänyt george L kaapeleita+plugeja pedaalilaudassa ja Voxin wahi on modattu true bypassiksi. |