author 07.02.2007 19:22:54 | |
---|
Terve! Vaihdoin tuossa viime viikolla äidinisäni vanhan rikkinäisen Hohnerin käytettyyn(mutta toimivaan) tsekkoslovakialaiseen harmonikkaan ja päätin aloittaa perehtymisen tähän kaunis soundiseen soittimeen. Siinä on diskanttipuolella pianokoskettimet ja bassopuolella 12x5 niitä nappuloita. Melko sekavia ovat vielä nuo bassopuolen sävelet. Ilmeisesti siitä puuttuu nuo septimisävelrivi. Kirjastosta lainasinkin jo muutamia soitonaloitteluoppaita mutta lisävinkit olisivat tervetulleita. "I think if the devil doesn't exist, but man has created him, he has created him in his own image and likeness."
-Fyodor Dostoevsky (The Brothers Karamazov) |
aaro 07.02.2007 21:30:23 (muokattu 07.02.2007 21:34:04) | |
---|
Sen verran tosta bassopuolesta, että musiikin teoriapuolelta voisi löytyä apuja! Nääs ne bassoäänet menevät täysin ns. "kvinttiympyrän" mukaan. kvinttiympyrässä on selvitetty hyvin ja suht. selkeästi nuo eri sävellajit ja niiden ylennykset ja alennukset ja niiden logiikka! Sen kun opiskelee ja tekee joitain siihen liittyviä harjoitteita mitä joissain teoriakirjoissa on niin on päässyt jo aika pitkälle sen bassopuolen kanssa.. Tarkoitus ei ollut olla tympeä että "teoriaa teoriaa vaan" mutta tässä tapauksessa se vaan on niin että tuosta on paljon hyötyä, toisaalta hyvähän minun on näin sanoa teoriaa opiskelleena Ja kannattaa yrittää opetella kuulemaan nuo bassonvaihdokset tai muuten tunnistamaan, siitäkin on paljon hyötyä.. E: Niin ja voiko haitarista muka puuttua septimisävel? En ole ainakaan ennen kuullut. Tosin en kyllä muutenkaan paljoa noista Tsekkiharmonikoista tiedä mutta ainakin kaikissa suomalaisissa ja venäläisissä ja italialaisissa ja saksalaisissa haitareissa mitä olen päässyt kokeilemaan on tuo kyseinen rivi ollut että yleensä jos joku rivi puuttuu niin seon vähennettyjen rivi vai oliko se ylinousevien rivi mikä oli viimeisenä, enpä muista kun niitä en juurikaan käytä.. |
author 07.02.2007 22:40:03 | |
---|
Tarkoitus ei ollut olla tympeä että "teoriaa teoriaa vaan" mutta tässä tapauksessa se vaan on niin että tuosta on paljon hyötyä, toisaalta hyvähän minun on näin sanoa teoriaa opiskelleena Minulla ei ole mitään teoriaa vastaan ja ymmärrän hyvin että siitä on lähdettävä liikkeelle, oli soitin mikä tahansa. Kitarapuolelta on jo teoria hyvin hallussa, mutta sen logiikka poikkeaa aika paljon noista bassonsävelien logiikasta.
E: Niin ja voiko haitarista muka puuttua septimisävel? En ole ainakaan ennen kuullut. Tosin en kyllä muutenkaan paljoa noista Tsekkiharmonikoista tiedä mutta ainakin kaikissa suomalaisissa ja venäläisissä ja italialaisissa ja saksalaisissa haitareissa mitä olen päässyt kokeilemaan on tuo kyseinen rivi ollut että yleensä jos joku rivi puuttuu niin seon vähennettyjen rivi vai oliko se ylinousevien rivi mikä oli viimeisenä, enpä muista kun niitä en juurikaan käytä.. En ole ihan varma mutta minusta siinä ei kyllä ollut sitä septimiriviä/jonoa. Kaksi perusbassoriviä löysin sekä duuri, molli että dim-soinnut. Noh, olen hyvin vähän ehtinyt perehtymään, eiköhän tämä vielä selkene tästä. "I think if the devil doesn't exist, but man has created him, he has created him in his own image and likeness."
-Fyodor Dostoevsky (The Brothers Karamazov) |
humppahanuristi 08.02.2007 09:19:56 | |
---|
En ole ihan varma mutta minusta siinä ei kyllä ollut sitä septimiriviä/jonoa. Kaksi perusbassoriviä löysin sekä duuri, molli että dim-soinnut. Noh, olen hyvin vähän ehtinyt perehtymään, eiköhän tämä vielä selkene tästä. Haitarin bassopuolella on perusbassot ja sitten palkeista poispäin duuri, molli ja septimi. Seiskan jälkeen tulee sitten vasta dimit. Erikoinen vehje, jos septimit on jätetty pois ja dimit lykätty tilalle, ei kuulosta normaalilta.
Kaikkihan sitä humppaa haluaisivat soittaa mutta ei sitä kaikki vaan osaa. |
vapaalehdykkä 08.02.2007 20:40:46 (muokattu 08.02.2007 20:41:28) | |
---|
No siis.. Bassopuolella normaalisti on 2+4 riviä (perusbassot ja sointubassot). Joissain pienissä soittimissa, kuten lasten soittimissa, ei välttämättä ole kuin 2+3 riviä. Eli 2 perusbassoriviä ja duuri, molli, septimi. Normaalissa täysikokoisen harmonikan uloin rivi on dimi-rivi, eli väh. septimi. Esko Könösellä oli muistaakseni soitin, jossa on vielä dimi-rivin jälkeen ylinouseva kvintti, eli rivejä bassossa oli 2+5. Mantu |
vapaalehdykkä 16.02.2007 07:46:06 (muokattu 16.02.2007 20:20:26) | |
---|
No siis.. Bassopuolella normaalisti on 2+4 riviä (perusbassot ja sointubassot). Joissain pienissä soittimissa, kuten lasten soittimissa, ei välttämättä ole kuin 2+3 riviä. Eli 2 perusbassoriviä ja duuri, molli, septimi. Normaalissa täysikokoisen harmonikan uloin rivi on dimi-rivi, eli väh. septimi. Esko Könösellä oli muistaakseni soitin, jossa on vielä dimi-rivin jälkeen ylinouseva kvintti, eli rivejä bassossa oli 2+5. Sen verran korjausta, että ehkä saatoin muistaa väärin, että Könönen olisi käyttänyt ylinousevaa. Mutta kyselen vielä tänään asiasta.. Jatkoa: Kyllä. Tarkistin asian ja on näin, että Könösen yhdessä soittimessa (Kouvolan kuningasmalli) on ylinouseva kvintti. Soitin on Sysmän harmonikkamuseossa. Mantu |
acc 19.02.2007 14:45:32 | |
---|
Kyllä. Tarkistin asian ja on näin, että Könösen yhdessä soittimessa (Kouvolan kuningasmalli) on ylinouseva kvintti. Soitin on Sysmän harmonikkamuseossa.
Lisäksi siellä on paljon muitakin mielenkiintoisia soittimia ja soitinten omistajalla jokaiselle pelille oma tarinansa. Kannattaa käydä katsomassa jos yhtään kiinnostaa. PYHTÄÄ! PYHTÄÄ! |
sepsal 20.02.2007 13:27:01 | |
---|
Niitä sysmässä olevia harmonikkoja voi myös kokeilla! Olen itse käynyt siellä, ja kokeilin tuota romopianoo! Soitetaan niinkuin näppäin haitaria vaikka kaksi sisintä riviä muistuttavat pianokoskettimia !
Lisäksi siellä on paljon muitakin mielenkiintoisia soittimia ja soitinten omistajalla jokaiselle pelille oma tarinansa. Kannattaa käydä katsomassa jos yhtään kiinnostaa. |
KoskPaavo 22.02.2007 00:49:46 (muokattu 22.02.2007 00:50:10) | |
---|
Muuten; tunteeko kukaan ketään joka olis itse asentanut mikrofonit haitariin? Näin elektroniikkamiehenä ajatellen tuo ei kai sähköisesti lienee kovinkaan vaativa homma, asennus kylläkin voi olla. Pikaviestiäkin voi laittaa. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
mitsuhirato 25.02.2007 23:49:40 | |
---|
Tässä itsekin juuri hankin pianoharmonikan, jossa on 5x16 bassoja, elikä 80 yhteensä. Ja jos on epäselvyyksiä vielä bassopuolelta muuten, kannattaa katsoa tämä sivusto, sieltä löytyy pakettina todella kätevä kaavio kaikista yleisimmistä bassoista: http://www.sackpfeyffer-zu-linden.de/accordion.html |
moder 03.03.2007 17:42:06 | |
---|
Muuten; tunteeko kukaan ketään joka olis itse asentanut mikrofonit haitariin? Näin elektroniikkamiehenä ajatellen tuo ei kai sähköisesti lienee kovinkaan vaativa homma, asennus kylläkin voi olla. Pikaviestiäkin voi laittaa. Isäukko laittoi joskus aikanaan omaan peliinsä. Sekä diskantti että bassopuolelle. Itse en hommasta tiedä paljoa, mutta sen mitä olen tuota haitaria avonaisena nähnyt, niin aika simppelin oloinen asennus. Jos saat jostain lainaksi mikitetyn haitarin, niin koppa vaan auki, ja katso miten asennukset on tehty. |
author 03.03.2007 23:08:37 | |
---|
Juu varmistin tuon Dim-asian ja selvisi että sitä mulla ei tuossa harmonikassa ole, vaan septimirivi. "Varoituksiahan ei ole tietysti pakko ottaa, mutta niitä on välillä pakko ottaa, mutta tässä sitä ei ollut pakko ottaa."
-Bror Erik Wallenius |
moder 03.03.2007 23:16:48 | |
---|
Sellainen haitarihan voisi olla mielenkiintoinen, että jos joku rivi jätetään pois niin se olisi nimenomaan septimirivi. Sillä duuri ja septimihän kuulostaa "melkein samoilta" , joten dim- rivillä saisi laajennettua sointiväriä. ..... tai sitten ei. |
Sellainen haitarihan voisi olla mielenkiintoinen, että jos joku rivi jätetään pois niin se olisi nimenomaan septimirivi. Sillä duuri ja septimihän kuulostaa "melkein samoilta" , joten dim- rivillä saisi laajennettua sointiväriä. ..... tai sitten ei. Sen septimirivin "hienous" onkin se että niistä puuttuu kvinttiääni. Soittamalla esim C7 -sointu ja lisäämällä esim. Ab tai Gb saadaam C7+5 tai C7-5 -soinnut, paljon muita sointujohdannaisia voidaan tehdä. F7- soinnussa voidaan sointubassona käyttää joko septoimiä tai Cdim- sointua , käännös vaan muuttuu (Dim- soinnustakin puuttuu tuo kvinttiääni, siis C:ssä F#) "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |