Aihe: Vahvistimien eri tehoja!?
1 2
Nowhere_Man
21.03.2007 23:44:11
Itselläni on tollanen säälittävä Marsun 15W ja mietin, että olisi jo uuden vahvistimen aika, mutta en oikein tiedä minkä tehoisella tekee mitäkin.. Pystyisikö kukaan yhtään valaisemaan tietäni kertomaan minulle jotain vahvistimista?
ReBeat
22.03.2007 00:22:50

No heitän tähän juosten kusemalla ensin joitakin totuuksia.

Jos soitat itsekses, niin valitse vahvistin pelkästään soundin perusteella, tehoista riippumatta. Jos soitat bändin kanssa niin, että vahvistimen pitää riittää yksinään (ilman mikitystä tai muita vippaskonsteja) tuottamaan haluttu soundi muun bändin seassa, niin valitse sellainen vahvistin jossa teho riittää tuottamaan halutun soundin riittävän lujalla. Ylimääräinen teho ei kummassakaan tapauksessa haittaa jos soundi on juuri sellainen kuin halusit. Putkivahvistimeenkaan ei tarvitse putkia niin usein vaihtaa varsinkaan juuri kotisoittelussa, että ylimääräisestä tehosta olisi haittaa (jos soundi on kuitenkin mieluisa).

Kun vahvistinteho kaksinkertaistuu niin äänenpaine lisääntyy noin 3dB, joka on hyvin pieni lisäys. Tämä pätee keskenään samanlaisilla systeemeillä. Vertailu ei siis päde eri merkkisillä tai ratkaisuiltaan oleellisesti eri mallisilla vahvistimilla edes saman merkin sisällä. Eli jonkin valmistajan 60W putkivahvistin saattaa kuulostaa hiljaisemmalta kuin toisen valmistajan 50W putkivahvistin.

Putkivahvistimien tuottama ääni aiheuttaa kuuloelimeen usein voimakkaamman aistimuksen kuin mitä saman tehoinen transistorivahvistin kykenee aiheuttamaan.

Suurempi teho putkivahvistimessa tarkoittaa yleensä suurempaa "headroomia", eli kun käännetään volumea suuremmalle niin ääni säilyy puhtaampana kauemmin. Puhdasta ääntä saadaan siis tarvittaessa suuremmalla äänenpaineella kuin samanlaisesta, mutta puolet tehottomammasta vahvistimesta.

Lopulliseen äänenpaineeseen vaikuttaa oleellisesti myös käytettävä kaiutinelementti. Niissä voi olla helposti herkkyyseroa sen verran, että vahvistintehon kaksinkertaistumisen merkitys häviää.
sonata
22.03.2007 00:27:20

Nuo tuolla sinun omallasi pärjää kotisoittelussa vallan mainiosti...
Täysputkikoneista jo 20w antaa mielestäni bändikäyttöön soveltuvat voluumit (riippuen tietysti rumpalin raskaskätisyydestä. 50w putkikoneella veivaa jo ties minkä moiset keikat stadionia myöten.
Mielestäni taas transistorissa pitäisi lähteä siitä 100w jos bändikäyttöön haaveilee, sillä trankku-vehkeitä ei pysty niin huudattamaa sillä soundi "puuroutuu" volumen mentäessä lähemmäs maksimia.

Eli putkipeleistä 20w ylöspäin niin pärjää hyvin...
Ja trankuista 100w niin pärjää hyvin...
...bändisoittelussa jne...

Nämä toki vain miun mielipiteitäni :)
moro
Prkl
22.03.2007 08:42:24
No kyllä meidän bändin toinen kitaristi on pärjänny varsin kiitettävästi 75W 1*12" trankulla. Mutta eipä siinä oo enää paljoakaan varaa nosta volumea..
R.I.P. J.A-K
Numb
22.03.2007 08:47:37

..putkipeleistä 20w ylöspäin niin pärjää hyvin...
Ja trankuista 100w niin pärjää hyvin...

Nämä toki vain miun mielipiteitäni :)

Ja minun :)
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
samsonov
22.03.2007 10:29:38
Mitehä sitte hybridi pelit? Voxin Campridge 30w joskus luukutin 4x12 kaapin kans ja jäi aika jalkoihi kyl. Oli kyl kovakätinen rumpali. Laneyn 65w hybridillä aukasee volat puoleenväliin ja on hyvi riittäny hönkä.
All My Exes Live In Texas....And That's Why I Hang My Hat In Tennessee
Rakoni
22.03.2007 11:40:15
Mitehä sitte hybridi pelit? Voxin Campridge 30w joskus luukutin 4x12 kaapin kans ja jäi aika jalkoihi kyl. Oli kyl kovakätinen rumpali. Laneyn 65w hybridillä aukasee volat puoleenväliin ja on hyvi riittäny hönkä.

Taitaa riippua aika paljon siitä, onko putkia päätteessä vai ei.
Makuasioista ei voi kiistellä mutta mä olen aina oikeassa.
Umas
22.03.2007 11:40:55 (muokattu 22.03.2007 11:41:56)

Voisinki heittää samaan syssyyn... Vahvaria hankkimassa kun olen.
Mitenkäs esmes. Orangen tiny terror suuhteessa 100 +-w trankku nuppiin? Itse haluisin putki vehkeen mutta budjetti suhteellisen alhainen. Niin ja pitäis olla sellanen härpäkkeli jolla pärjäis keikat ja reenit.
Nacher
22.03.2007 14:43:29
Tiny Terrorista kuullut, että bändin kanssa pärjääminen on vähän siinä ja siinä, ja melkoista mössöä on soundi siinä volumessa, mutta joillekin se voi olla hyväkin asia.

Mitä näihin tehoihin tulee, vähän tökkii tuo yleistys, että 20-30w putkivahvari riittää kovakätisen rumpalin kanssa jo hyvin, ja 50w:stä ei lopu teho ikinä. Itse ainakin olen tehnyt pyhän päätöksen, etten mitään alle 100w modernia hi-gain myllyä ainakaan bändisoittoon hanki. Kun soitetaan runsaan botnen kera ja oikeasti kovalla sekä isolla säröllä, alkavat nuo pienitehoisemmat, vaikka ehkä volumen puolesta jotenkuten riittäisivätkin, mennä melkoiseksi puuroksi. Ei se ylimääräinen tehokaan paljoa maksa. Yleensä 100w versio nupista on ehkä 150-200e kalliimpi, kuin 50w. Se on pieni hinta siitä mielenrauhasta, ettei tarvitse aina pelätä jäävänsä jonkun 100w nuppiaan luukuttavan kakkoskitaristin tai liian isokätisen rumpalin jalkoihin.
Lauri
22.03.2007 15:00:07

Mitä näihin tehoihin tulee, vähän tökkii tuo yleistys, että 20-30w putkivahvari riittää kovakätisen rumpalin kanssa jo hyvin, ja 50w:stä ei lopu teho ikinä. Itse ainakin olen tehnyt pyhän päätöksen, etten mitään alle 100w modernia hi-gain myllyä ainakaan bändisoittoon hanki. Kun soitetaan runsaan botnen kera ja oikeasti kovalla sekä isolla säröllä, alkavat nuo pienitehoisemmat, vaikka ehkä volumen puolesta jotenkuten riittäisivätkin, mennä melkoiseksi puuroksi. Ei se ylimääräinen tehokaan paljoa maksa. Yleensä 100w versio nupista on ehkä 150-200e kalliimpi, kuin 50w. Se on pieni hinta siitä mielenrauhasta, ettei tarvitse aina pelätä jäävänsä jonkun 100w nuppiaan luukuttavan kakkoskitaristin tai liian isokätisen rumpalin jalkoihin.

Kyllä sitä yli 15W putkivahvistimet riittää bändisoittoon aivan mainiosti ja 50W vahvarilla saa meteliä ihan älyttömästi. Tietysti jos soittaa 30 dB vaimennuksella olevat korvatulpat päässä ihan täysillä kaikki, niin ehkä sitten tarvii 100W vahvarin, mutta sitten koko bändikin kuullostaa vaan puuro mössö paskalta.

Muutenkin ihmetyttää missä ihmeen areenolilla muusikoiden.netin kitaristit oikein käy keikoilla, kun aina tarvii olla vähintään 100W vahvistin. Yleensä ainakin omat keikat on joissain kapakoissa tai muissa pienissä paikoissa, niissä 20W kitaravahvistimella saa jo liikaakin meteliä aikaseks. Toisaalta jos vaan jossain betonimöykky treenikämpässä omaks huvikseen soittelee, niin kai sitä sitten voi 100W vahvarilla soitella bassot täysillä helvetin lujaa.
Twinkle
22.03.2007 15:03:19
Taitaa riippua aika paljon siitä, onko putkia päätteessä vai ei.

Jos hybrideistä puhutaan, niin tuskin on päätteessä röörei. Luulisin.
LaXu
22.03.2007 15:14:47
Jos hybrideistä puhutaan, niin tuskin on päätteessä röörei. Luulisin.

On niitä pääteputkillakin (ja transistorietuasteella) valmistettu. Ei tosin uudempia laitteita.

Mitä vahvarin tehoihin tulee niin volan puolesta 15 wattinen riittää varmasti vallan mainiosti. 50-100W myllyt taasen tuppaavat antamaan jämäkämpää botnea ja nopeampaa attackia, joka on hård rock ja hevitouhuun aika tärkeä juttu.

Itse olen tässä viimeisen 4 vuoden aikana pomppinut 30W -> 50W -> 15W -> 50W putkivahvarien välillä ja kaappi oli kaikissa sama 1x12 G12H-100 ämyrillä (100db herkkyydellä). Tuo eka 50W mylly oli Marshall DSL50, nykyinen 50W on Diezel Einstein. Kaikista neljästä vahvarista lähti volaa enemmän kuin sielu sietää enkä ainakaan itse kokenut että yksikään oli hiljaisempi. 15W myllyistä on täysin puhtaita soundeja vaikeampi saada kovemmalla volumella, joutuu yleensä rullailemaan kitarasta volaa pienemmälle ettei säröydy.
Sen sijaan tärkeimmät erot olivat master volumessa. Marshall oli mielestäni todella huono pienellä volalla, kun taas Diezelin master volume on vallan mainio eikä vahvarin soundi mielestäni parane oleellisesti kääntämällä volaa kaakkoon.
Umas
22.03.2007 15:23:18

no jos stoneria soitellaan ni siinä ei kyllä sitä kaikkein puhtainta cleania tarvi. Osaiskos joku sellasta hyvää vahvaria suositella sit jos määrittelisin budjetiks tarkan, 0-750e? Elikkä reeni/keikka käyttöön. Musiikki tyylinä stonermetal/raskasbluusi. Kitaroina 7-kielinen, strato & sg.
Rakoni
22.03.2007 15:24:52

Tuo on niin paljon vahvarista kiinni. Oma Mesa F-50 aukeaa kunnolla vasta silloin, kun ollaan niin kovilla volumeilla liikenteessä, että rummut alkavat jäädä alle. Ja siitä kaasutellaan vielä ylikin.
Wahi
22.03.2007 15:31:52
30 (tai 20) putkiwattia kyllä riittää bändisoittoon, mutta esim. 60w trankku ei riitä cleaneilla ainakaan omien kokemusten mukaan. Tai on ainakin todella rajoilla. Mutta toisaalta, yleensä jos on kitaralla clean soundi niin harvoin se on mikään mättökohta -> muu bändikin soittaa (tai pitäisi) soittaa vähän kevyemmällä tatsilla. Mutta tapauskohtaista.
Rölölöö!
Rakoni
22.03.2007 15:40:08
30 (tai 20) putkiwattia kyllä riittää bändisoittoon, mutta esim. 60w trankku ei riitä cleaneilla ainakaan omien kokemusten mukaan. Tai on ainakin todella rajoilla. Mutta toisaalta, yleensä jos on kitaralla clean soundi niin harvoin se on mikään mättökohta -> muu bändikin soittaa (tai pitäisi) soittaa vähän kevyemmällä tatsilla. Mutta tapauskohtaista.

Itse kun olen soitellut niin esim. H&K Edition Blue 60 ja Vox Valvetronix AD50VT ovat kahden kitaran bändissä siinä ja siinä, riittääkö tehot. Elikkä masterit täysillä. Siinä vaiheessa ei ole headroomista tietoakaan ja kiertää niin perkeleesti.
Rakoni
22.03.2007 15:41:23
Koomista myös, että moniin hi-gain ketjuihin tullaan suosittelemaan 20-30w vahvaria perus bändisoittoon. Montako modernia hi-gain putkipeliä alle 50w teholuokassa on edes olemassa? Ei tule äkkiseltään mitään muuta mieleen, kuin Mesa F-30.

Tuo on todella hyvä pointti.
Umas
22.03.2007 15:41:49

Edit : Ja tuohon stoner-kysymykseen. Miten olisi Laney gh50l?

Mietinnässä, mut sit ei saa kaappia ilman budjetin lisäystä :P
kojones
22.03.2007 15:47:21
Mietinnässä, mut sit ei saa kaappia ilman budjetin lisäystä :P

Kuin ni? http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=156879
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)