Tsekin olen törmännyt näihin vastaavanlaisiin kielikuviin. Eräs kuoronjohtaja kehoitti "vaalentamaan", kun joku stemma oli ylävireinen. Mielikuvat on hyviä laulussa jos niiden antaja tietää mitä halutaan, eikä mennä hörhöilyn puolelle. Nää fifin mainitsemat "sentit" meni multa yli hilseen. Hertzit tutumpia. Jos räppää, pitääkö silloin laulaa "50 Cent" ? ;) |
Mutta jos saivarrellaan niin noutaja hakee niin vireessä olevat kuin epävireiset soittimet ja soittajat ennen maailmanloppa pois täältä. Jos keikan kestää vireessä niin eikös se jo ole hyvä tai ainakin melko hyvä? Ainakin tilastotieteen valossa jos menneisyyteen katsoo, eipä ole maailmanloppuja vielä paljon ollut. Tinosauruksia ja jääkausia kylläkin. Minähän tästä olen saanut hyvää tietoa pohdittavaksi, kiitos siitä, mutta jokos se kuoron vireasia on selvinnyt? Se on taivaallinen enkelkuoro, joka viimeistään laulaa sitten vireessä. Ja tuomion torvet soittaa sellasella ansatsilla, että Hertzit saadaan kohdilleen just eikä melkein.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction |
Se on taivaallinen enkelkuoro, joka viimeistään laulaa sitten vireessä. Ja tuomion torvet soittaa sellasella ansatsilla, että Hertzit saadaan kohdilleen just eikä melkein. Paavi on puhunut. Ugh. Saas nähdä kumpi on tulevaisuuden instrumentti. Harppu vai koksilapio. Mutta kuitenkin sitä odotellessa: Eli jos instrumenttien virityksistä puhutaan, niin minun mielestäni prosentit ovat selkeämpiä kuin Hertsit jotka ovat hyvin suhteellisia. Kitaroiden viritysmittaritkin kertovat vireen virheen prosenteissa. Kuuloalueen alapäässä esim. A = 55 Hz ja H = 61,7 Hz eli sävelaskeleen eroa 6,7 Hz kun pianon yläpäässä sama a - h väli on jo 431 Hz. Siksi luulen että on hämäävää sanoa miten monen Hertzin eron ihminen havaitsee. Tuo väreillä ajattelu tuntuu hyvältä ja varmaan toimii mielikuvana, vaikka en sitä niin osaakaan. Toivottavasti vähän paremmin opin ennen viimeistä Hertsiä näissä tilikirjoissa. Eihän nuo nuo centit hyviä ole, kai harvalla ihmisellä on laskentaprosessoria päässään. Kaupassakin niitten centtien kanssa tahtoo mennä vieläkin vipuun, samoin tiisselin hinnoissa tankatessa. |
Yksikkönä voidaan käyttää joko hertzejä tai senttejä. 5 hertziä on 16 senttiä. Koska sävelpuhtaudessa oli välillä kyse esim. 2 sentin heitosta, se olisi hertzeinä mitattaessa niin hassu luku, että ihan käytännön syistä puhutaan senteistä. Kyse on siis todellakin hienoakin hienommasta hienosäädöstä. Tämä siis käymäni intonaatiokurssin antia. Puoli vuotta hiottiin kolmisointua. :S Huomasin kurssin aikana olevani todellinen puurokorva - niin se pianon tasavireisyys vain ehdollistaa ihmistä... Ad surdas auras canere |