rm_wispila 13.03.2007 10:57:46 | |
---|
Tuli vihdoin ameriikan paketti, nyt täytyisi sitten kunnostaa ja puunata tuo aihio soittokuntoon. Ensimmäiseksi hieman ihmetyttivät reunaviisteet; sellaiset hieman nakerretun oloiset, 45 asteen viisteet ja "väärinpäin", eli ulkopuolelta jyrsityt. Onko tämä ihan normihomma, mitenkäs esim. noissa Vistoissa ? Sisäpuolelta oli ajettu kevyt (pieni) vastajyrsintä, mutta pääsääntöisesti siis oli tehty ulkopuolelle. Viisteen pinta oli jotain kantikkaan ja pyöreän välimaastosta. Snarepuolella oli reilut mattosyvennykset, muuten vastaava kuin kuin lyöntipuolellakin. Milläs työkalulla noitten kimppuun kannattaa käydä ? Tykkääkö jyrsin kyttyrää eli olisiko parempi yrittää muotoilla hiekkapaperilla ? Onhan tuossa toki reilut 5 tuumaa varaa "harjoitella", jos jyrsin pahasti haukkaa.. Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
rm_wispila 21.03.2007 13:59:18 | |
---|
Eipäs nuo Fibeksen kantit sitten tarkemmin tutkittuna niin pahat olleetkaan, niissä oli myös ikivanhasta kalvosta (tai entisen rumpalin kokapaukuista) jäänyttä pölyä... Tein sellaisen psykologisen tasoituksen hienolla hiekkapaperilla. Alapuolen viiste oli niin pyöreä ja erittäin leveällä mattosyvennyksellä varustettu. Tuloksena se demppaa resokalvon täysin. Onkohan tuo hazy liian hentoinen kalvo? Yläpuolen pinta oli tasainen ja kohtuullisen pyöreämuotoinen profiililtaan. Viiste on kuitenkin ulkopuolelta tehty... onhan se toki helpompi näin jyrsiä ;) Yläpuolelle asensin uuden ambassadorin, mikä sattui kaapista löytymään. Rumpu oli tarkka ja helppo virittää, ehkä 10 lugin ja suoran rungon vuoksi. Rungossa oli hyvin erikoinen sointi verrattuna puu- tai metallirunkoihin, jotenkin "kellomainen". Täytyy vielä kokeilla jollain toisella kalvolla, ennenkuin osaa tarkemmin kuvailla. Onko arvon raadilla jotain mallia suositella ? Matto on seuraava ongelmakohta; Fibeksen SFT:hen on olemassa normia pidempi, oma mallinsa ainakin Puresoundilla. Heidän nettisivuillaan ei sitten taas mainitakaan, kuinka pitkä se oikein on. Eli onko 15" virvelimatto sopiva ? (ja lisäksi rummussa on MFT-mallin päätylevy, joka jättää maton hieman eri korkeudelle kuin SFT:n säädettävä) Jossain kuvassa olen nähnyt Fibeksen, jossa nostimen puolelta tuo maton päätylevy oli reilusti kalvon ulkopuolella. Nostinkoneisto kun nimensä mukaan vain nostaa, kiristys tapahtuu pyöritettävällä mollukalla... Onko jollakulla tarkempaa havaintoa Fibeksen virvelin koneistosta ? Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
Youni 21.03.2007 16:45:38 | |
---|
Onkohan tuo hazy liian hentoinen kalvo? Pakko vastata, ettei mene monologiksi. Itsellä toimii Evans Hazy 300, tuota Hazya on eri paksuisia malleja. "Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä."
-Moderaattori |
hollmi-5 21.03.2007 19:47:50 (muokattu 21.03.2007 19:53:08) | |
---|
Ludwigin akryylipannujen viisteet ovat pyöreähköt (havainnot -73 Vistalitet). Viiste on reunoiltaan hiukan aaltomainen, mutta kalvon kanssa kosketuksessa olevalta alalta ihan virheetön. Ehkä haluat hiukan silitellä ryppyjä? Silloin suosittelen vesihiontaa. Ota 200, 400 ja 600 karkeudella varustettua vesihiomapaperia ja kostuta se vedellä. Aloita 200:sella ja sitten 400 ja lopulta 600 tai jopa 1000. Vesi on tärkeää. Huuhtele paperia juoksevalla vedellä useasti. Tonnisen paperin jälkeen kantin voi kiillottaa vaikka sukkahousuilla. Itse käytän autovahaa ja puuvillarättiä. Virvelin snarebedissä ei yleensä ole varsinaista jyrsittyä kanttia, vaan snarebed hiotaan jyrsinnän jälkeen. Eli se leveämpi kohta ei haittaa. Mattohan demppaa alakalvon muutenkin... |
rm_wispila 22.03.2007 08:43:23 | |
---|
Viisteet olivat aivan kuten Hollmillakin. Kosketuspinta on kyllä riittävän tasainen, vaikka "karkea jyrsintä" oli kuin majavan tekemä :) Löytyykö jostain pitkiä mattoja ? Tuossa kun maton pitäisi ulottua reunojen yli, eli olla reilusti yli 14 tuumaa (15 tai jopa 16). Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
ddrum54 22.03.2007 09:40:50 | |
---|
Löytyykö jostain pitkiä mattoja ? Tuossa kun maton pitäisi ulottua reunojen yli, eli olla reilusti yli 14 tuumaa (15 tai jopa 16). Ne on harvinaista herkkua, mutta musamaailmasta löytyy Pearlin valmistamaa ylipitkää mattoa. Se riittää nippanappa yli reunojen, mutta toimii ainakin mun Yamahan "supersensitive" koneistossa. |
Tindrum 22.03.2007 10:46:41 | |
---|
m©
Tiina Lymi on ihana. |
Ne on harvinaista herkkua, mutta musamaailmasta löytyy Pearlin valmistamaa ylipitkää mattoa. Se riittää nippanappa yli reunojen, mutta toimii ainakin mun Yamahan "supersensitive" koneistossa. Mulla on kanssa sama matto käytössä. Pituus klipsien päästä päähän on 40,5cm eli voisi olla sopiva. |
rm_wispila 23.03.2007 08:26:38 | |
---|
Mulla on kanssa sama matto käytössä. Pituus klipsien päästä päähän on 40,5cm eli voisi olla sopiva. Löytyihän tuolta sivulta ihan loistava asennuskuvakin, kun tajusi klikata sen auki (luulin kyllä ensin jonkin hakemuskaavakkeen täyttönapiksi tuota "application"-nappulaa :) http://www.puresoundpercussion.com/ … _sft_px-1416/fibes_sft_px-1416.html Mulla vaan tuo "butt side" on eri tyylinen (MFT) eli siitä puuttuu tuo "peltiboksi" ja maton kiinnityspala. Täytyy vielä metsästellä tuota osaa. Onko muuten nuo mattojen mitat annettu päästä päähän ts. tuo sun mattosi on 16" ? Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |