joyd 22.03.2007 02:17:44 | |
---|
Moro. Sain hullun idean ja ajattelin uhrata nelikieliseni laittamalla sen BEAD-vireeseen. Mikä on mnettiläisten kokemus, onko tässä järkeä ja minkälaisia seikkoja on syytä huomioida? Sen verran olen asiaan perehtynyt, että satulaa pitää ilmeisesti tuunata aika reippaasti, mutta ajattelin teettää vaativimmat kohdat muutenkin ammattimiehellä. Kielisetiksi tietysti viisikielisen setti miinus G - mutta voidaanko yleisesti lähteä siitä, että 34" ja normaali nelikielisen kaularauta riittää tällaiseen operaatioon? Ts. onko tässä riski, että menen tyhmyyttäni paskomaan hyvän soittimen? |
hemmo 22.03.2007 07:46:02 | |
---|
Mie olen kokeillut itse moista Passossani ilman mitää ongelmia. Edes satulaa ei ole tarvinnut muuttaa. Hienovirettä pitää korjata. Retkussa on meidän meikkis |
bize 22.03.2007 08:36:14 | |
---|
Kielten paksuus voi hämätä, kielten jännityskään ei juuri muutu suuntaan tai toiseen tuon operaation seurauksena, h:n veto on pienempi kuin g:n. "Hemmetti, haluisin pitää tästä, mutta ei tipu." -Demon of the fall |
Otetaan vaikka esimerkiksi D'addarion 5-kielinen perussetti 45-130 millituumaa. Kielten nimellisjännitykset kilogrammoissa ilmaistuna ovat G:19.41 D: 23.27 A:14.92 E:16.55 H:15.65 Huomataan, jos vaihtaa vireen (ja kielet) EADG:stä HEAD:hen, niin kokonaisvetojännitys laskee 74 kg:sta 70 kg:hen. Suurempi ongelma on se, että moisen operaation seurauksena kielten jännityksen epäsymmetria kasvaa ja veto painottuu enemmän d-kielen puolelle kaulaa. Seurauksena voi ilmetä kaulan vääntymistä propellille. Tosimies ei välitä |
joyd 22.03.2007 16:42:50 | |
---|
Suurempi ongelma on se, että moisen operaation seurauksena kielten jännityksen epäsymmetria kasvaa ja veto painottuu enemmän d-kielen puolelle kaulaa. Seurauksena voi ilmetä kaulan vääntymistä propellille. Hmm, ei paha pointti. Tosin nyt tulee mieleen se, että Spectorilla on nelikielisiä 35"-malleja, joiden ideana on nimenomaan BEAD-vire - voitaneen olettaa että muuten samoista materiaaleista valmistettu 34"-versio kestää (oma soitin on siis niin ikään Spector)? |
slapvete 22.03.2007 18:06:05 | |
---|
Diablon Aadolfhan soittaa nimenomaan tolla periaatteella viritetyllä bassolla, taisikos nillä vire olla vielä kokosävelaskeleen alas. Tuskinpa mitään ongelmia tulee. "You're not Jesus or Popeye the Sailor
You are Sigurd, an eminently capable purveyor of flava." |
joukov 22.03.2007 19:33:57 | |
---|
Valmiina tuo viritys: Warwick Corvette Taranis. Hinta hiukan yli tonnin Musamaailmassa. SWR: An army of rats ate your gear.
Stanley Clarke: Yeah. Its amazing. |
T.Nick 22.03.2007 21:47:27 (muokattu 22.03.2007 21:48:09) | |
---|
Itselläni on Ibanez GSR200:ssa BEAD-vire. Jos en ihan väärin muista, niin kielten paksuudet ovat väliltä 45-130, joista se 45 jäi yli. Kaula ei vaatinut mitään säätöä, mutta satulaan joutui hinkkaamaan isommat urat. Paluuta entiseen ei siis ole ilman uutta satulaa. Satulan hiomisen kanssa saa olla tarkkana. Jos urat menevät liian laakeaksi, saattaa se aiheuttaa sointiin sitarimaisen särinän. Itselleni ei käynyt niin, vaan eräs soitinrakentaja mainitsi asiasta, kun kävin teettämässä hänellä satulan toiseen bassoon. Tosimies ei välitä |
Rantsula 22.03.2007 22:06:03 | |
---|
Hiukka voi joutua kaulaa säätelemään. Hyvät mikit tulisi bassossa olla että kestää esim. 130 B-kielen vapaana. Omassa ibassa se on siinä rajoilla ettei mene pörinäksi- mikkejä pitäisi hiukan laskea kauemmaksi. Mulla on 55-75-95-130 setti ja hyvin toimii, ehkä ibani mikit toimivat hiukan paremmin C-vireessä. Kai täs viäl soittamaan oppii. :D |
magic 23.03.2007 10:37:47 | |
---|
Sellaiseenkin "ritsaan" kuin OLP MM2:een tein juuri näin eikä mitään ongelmia. Satulaa piti viilata, ja hienovirettä säätää mutta muuten pelasi aivan sellaisenaan. Kaularautaa ei tarvinnut säätää yhtään sen enempää eikä useammin kuin muutenkaan. Se mikä tässä aikaisemmin tuli jo esille oli mikkien toiminta, mutta ei minulla ainakaan mitään ongelmia niitten kanssa ollut. |